Övrigt

Så boostar du självkänslan

2009-03-08 00:39 #0 av: Tuva-Lena

Omgivningen kan inte stärka ditt egenvärde - det måste du göra själv. Coacha dig själv till bättre självkänsla. Gör insättningar på ditt inre må-bra-konto varje dag.

Övning:


Att fylla i Jag är bra-boken varje kväll kan hjälpa dig att på riktigt tycka om dig själv, alldeles oavsett vad du presterar. Det kan också vara ett sätt för dig att lättare acceptera att du inte är perfekt. Det spelar ingen roll, du är härlig ändå!

Använd en fin anteckningsbok, eller ett gammalt kollegieblock. Det viktiga är att du skriver varje kväll.

Bra

Vad har varit bra med dig just i dag? Skriv ner minst tre saker varje dag. Fokus ska ligga på dina egenskaper snarare än på dina prestationer. Tex: "I dag var jag klok när jag bad Tea om hjälp". Det gör inget om det känns som att du ljuger eller överdriver. Om du säger något till dig själv tillräckligt ofta kommer du till sist att tro på det.

 

Tack

Det är smart att vara tacksam. Skriv ner minst en sak som du varit eller borde varit tacksam för varje dag. Påminn dig själv om att du faktiskt har mycket att vara tacksam för, det gör det också lättare att uppskatta allt du får. En tacksamhetslista blir botemedlet mot självömkan och känslan av att du är ett offer om något negativt händer.

Hjälp

Be om hjälp eller skriv ner vad du behöver. Tex: "Hjälp mig att komma ihåg att be Anna om ursäkt i morgon". Då blir det lättare att identifiera - och för stunden släppa - saker du oroar dig för. Du får garanterat en bättre nattsömn och du slipper vara rädd för att glömma vad du faktiskt borde oroa dig för. Det står ju i boken.

 

(Källa: Mia Törnbloms bok "Mera självkänsla!")

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-03-08 08:31 #1 av: Clary

Det här är bara så bra Tuvan, har praktiserat det och det är dags att ta upp det igen. Kan bli många aha-upplevelser när man sen går tillbaka och läser noteringarna Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Anmäl
2009-03-08 08:54 #2 av: korseett

ja den där har jag hört talas om förut. Ett bra sätt att få se med egna ögon att livet inte är mattsvart jämt.

Anmäl
2009-03-08 08:55 #3 av: bettin65

De här inlägget har jag Bokmärkt ska Börja med detta i kväll !!!!!!!

Anmäl
2009-03-08 09:23 #4 av: april4

Kanonbra artikel

Anmäl
2009-03-08 10:23 #5 av: Tuva-Lena

Jag skall också börja föra anteckningar över "bra-saker". Ofta fokuserar man på sånt man misslyckas med eller som man inte lyckats till fullo med. Man glömmer hel enkelt bort att "halva vägen" är bättre än att inte gå någon sträcka alls.

VI skulle kunna använda den här tråden för våra minnesanteckningar. Fler än jag som vågar..? Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-03-08 11:17 #6 av: Trollgrodan

Tack! Glad

Detta ska jag också börja med i kväll. Har läst och hört talas om detta innan, men att få det till en handling är inte lika lätt. Man tänker att det där borde man göra. Nu ska jag genast leta fram en penna och ett block och lägga vid min säng.

En sak som jag är mycket tacksam för så är det ifokus. Så mycket bra det finns här att läsa och lära. Och att hämta kraft ifrån.

Ha en underbar dag!

 

Anmäl
2009-03-08 13:55 #7 av: penke

Det där tror jag verkligen på,just att man skriver ned det,får det på pränt,då blir det så mycket tydligare. det jag gjort,har ..hittills bara varit för minnet..det är inte lika svårt med Jante då,just därför är det bra att träna sig själv att se sina braiga sidor,varje dag.

*säga* tack,har jag ..övat längre på,ett tack för idag när jag åker hem,är ju singel nu,men att ..kunna säga det hemma,innan man kryper till sängs,se till att man ..kan det,det är svårare ibland .. :- / men,nog så viktigt.

ett annat tack jag .."praktiserat" i flera år,är det på kvällen,innan jag låser för natten,att ibland bara sticka ut näsan (när det är tjugo minus) för att säga tack/god natt till träden o trädgården..på sommaren hinner jag sitta ned en liten stund på trappen.Det är ett tack till ..universum,för att jag är där jag är,och en påminnelse till mig själv,att jag har det bra,..+ att det är skönt,att vara lite ..fånig,ibland *ler*

att skriva "hjälp" är väl att göra klart målet,veta vart man är på väg,det har jag märkt tidigare,att det är då man får ..hjälp/puffar!

..jag har ju några oskrivna små kollegieblock,hmm,det blir lite dagbog-journal,det ska bli spännande om något år,att läsa tillbaka ! *ler'

 

penke

Anmäl
2009-03-08 14:01 #8 av: ikna

Jag gör detta så gott som varje dag. I går skrev jag:

BRA: jag tog inte det personligt när dottern anmärkte på maten.

        jag lät disken stå.

        jag var sann i mitt tal.

TACK för familjen, TACK för insikten, TACK för det härliga vädret.

HJÄLP mig att inte ta saker personligt, HJÄLP mig vara mindfull, HJÄLP mig att stå emot sötsuget.

Jag ser detta som ett bra sätt att summera dagen. Glad

 

Anmäl
2009-03-09 01:03 #9 av: Tuva-Lena

Jättebra skrivet ikna! Då skall jag försöka memorera dagen och se vad jag kan komma på...

BRA: Jag tog det inte personligt heller, när en bekant berättade att jag utgjorde hindret för att en person inte ville hyra i in sig i samma lokal som jag.

Jag ringde upp personen efteråt, för att reda ut ev missförstånd, eller vad orsaken kan vara..

Jag tog mig tid att ligga på spikmattan, utan att känna dåligt samvete. ;)

Tack för alla idéer! Tack för god hälsa! Tack för mina husdjur och all kunskap och stöttning jag får här på ifokus! Glad

Hjälp mig att få mer tålamod, hjälp mig att se orsakerna bakom "omotiverade" reaktioner, hjälp mig att stå upp för det jag tror på!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-03-09 18:02 #10 av: Soffe

Fler som skriver sådan bok? Jag gjorde det ett tag när jag gick kursen på PU, men slutade sen.. Då kan man undra varför.. Jag kände inte mer inspiration för det sen.. Ibland föredrar jag att bara tänka o känna för mig själv än att bara skriva o skriva..

Anmäl
2009-03-09 23:15 #11 av: Tuva-Lena

#10 Ja Soffe, det kan lätt bli så att man upprepar sig kanske? Idag känner jag ungefär samma sak som igår. Enda skillnanden är att jag gjorde tvål idag, och det tycker jag att gjorde bra för jag har dragit på det jättelänge! Glad Jo, jag gjorde ett yoga pass också, och det var väl bra, inte sant? Skrattande

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-03-09 23:19 #12 av: Soffe

#11 Ja det kan upplevas som så.. Ja då har du verkligen varit duktig idag Tuvsan :-)

Anmäl
2009-03-11 00:27 #13 av: emiya

Jag skriver en sådan liten "dagbok" då och då när jag känner för det. Jag började förra sommaren. Varje gång jag skriver, avslutar jag med att skriva tre positiva ord om mig själv och jag går i alfabetisk ordning. Ibland är det inte helt lätt att skriva positiva ord om sig själv - konstigt nog är det lättare att halka in på negativa ord!Förvånad

Anmäl
2009-03-11 00:43 #14 av: Tuva-Lena

#13 Ja, det verkar vara en folksjukdom det där emiya. Kanske det har med vår svenska Jantelag att göra, som uppmanar oss att inte "tro att vi är nåt.."? Obestämd Och en av de sju dödssynderna är dessutom att inte visa högmod - och det förknippas nog ofta med just högmod när vi tycker att vi har gjort nåt bra, eller tycker att vi "är bra". Synd, för dom flesta av oss behöver just peppning istället. Cool

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-03-11 00:56 #15 av: abbis

Jag var hos pysko pysko och fick just en sån här hemläxa för att lära mig att få bort mina automatiska negativa tankar...Ska skriva för att se vad jag kan ändra på..Jag bor i gnällbältet"Dä gååår alri" säger man här...och det måste man kunna ändra på*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Anmäl
2009-03-11 09:48 #16 av: Hoppfull

#14 Jag tror att du har helt rätt i det! Vi har bakat ihop självkänsla med högmod! Det i sig borde vara en dödssynd Flört

Jag kan känna igen mig i detta från min uppfostran i alla fall. De allra flesta mår nog bra av att stärka sin självkänsla. Tyvärr är jag urusel på just den här typen av övningar, jag glömmer dem i samma ögonblick jag rest mig. Men det finns fler sätt... eller hur tjejer och killar!

Anmäl
2009-03-11 20:44 #17 av: Emma85

jag har nästan alltid varit positiv, tänkt de positiva i allt de negativa som händer i ens liv. därför känner jag mej fruktansvärt negativ när jag för en gångs skull inte är positiv till nåt som händer.

de där med att skriva ner saker har jag gjort väldigt länge, som en dagbok. jag skrev ner lite saker som hände, saker som jag behövde, saker som jag ville göra med mera.. och de hjälper verkligen till att ta bort stress på ett vis. för annars går man och har saker i huvudet hela tiden, "måste städa imorgon efter jobbet, sen tvätta, sen handla..." men om man skriver ner de nånstans, kan vara en lista eller vad som helst, så kan man släppa de ett tag för att sen ta tag i de när de verkligen är dags. typ. :)

MER POSITIVA TANKAR TILLFOLKET :):)

Anmäl
2009-03-12 01:14 #18 av: Tuva-Lena

#17 Det var ett bra råd Emma! Det skall jag vidarebefordra till min sambo som alltid har tuuusen saker i huvet som skall göras - sedan glömmer han ändå bort hälften av dom. Dom läggs på hög och han blir alltmer stressad. Jag brukar kalla min sambo för "Firma Ring & Spring" för det är så han lever, komiskt kanske men samtidigt väldigt slitsamt. Skrikandes

Du skall inte behöva känna dig fruktansvärt negativ för att du råkar vara det nån gång. Tänk kinesiskt och på yin och yang! Yin är negativt laddat och yang är positivt. För att du skall få balans i dom båda, vilket behövs för att få en stark livsande, så måste båda få komma fram. Då uppstår balans, och det negativa behövs lika mycket som det positiva, för hur skall du annars kunna uppskatta något om du inte vet vad motsatsen är? Däremot så får man inte låta negativa tankar "ta över", men det är nog ingen risk för dig, eller hur? Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-03-12 09:13 #19 av: Emma85

#18 yin o yang ! tack, de ska jag tänka på :)

en sak som jag länge har irriterat mej på är att för ca 3 år sen fick jag nån sorts.. jag vet inte va jag ska kalla de, men de hände en sak som gjorde att jag skämdes jäätte mycket inför en massa massa folk, fast de inte ens va en pinsam grej. så nu är jag jätte rädd att samma sak ska hända igen, fast de inte ens va nå pinsamt. att jag ska få samma känsla som då, jag blev alldeles KOKHET o de kändes som om jag skulle svimma. så därför undviker jag att ta plats o försöka synas o pratar inte alltför mycket när de är många människor runt om mej...  fast jag egentligen vill vara som förut :) de är som att den där händelsen gjorde mej blyg!! jag som har hållit på med teater o varit hur framåt som helst... vet inte varför de blev så där, men jag vill verkligen få tillbaka de som jag var förut. nån som vet hur jag ska göra? :)

Anmäl
2009-03-12 11:56 #20 av: Naturligtvis11

#19 Själv har jag upptäckt att ju mer jag undviker något jag är rädd för, desto större grepp/makt får det över mig. Då växer det. Det du flyr ifrån håller dig fast, liksom...Obestämd Om man däremot (jag säger absolut inte att det är lätt) bemöter rädslan/obehaget och går emot den (ibland är det bra att bli lite förbannadFlört), och utsätter sig bit för bit för det som är jobbigt och tänker att detta ska inte få begränsa mitt liv och ha makt över mig, så kan det vända. Det är som att det tappar sin styrka. Men jag vet att detta kan vara jättesvårt, tro mig. Samtidigt så vet jag numera att det fungerar!

Anmäl
2009-03-12 19:51 #21 av: Emma85

#20 Ååh tack! :) jag behöver nog höra lite sånt här att de går att "bota" min numera feghet. jag ska minsann ta lite bit för bit som du säger :)

Anmäl
2009-03-12 21:33 #22 av: Naturligtvis11

#21 Gör det, det är DU som bestämmer! Flört Lycka till!!

Anmäl
2009-04-19 17:45 #23 av: Mysan59

#0 Mycket bra! Ska försöka börja med det... Om jag inte glömmer bort det, som med allt annat Obestämd

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.