Näring

Forts Supermaten del 3

2009-01-07 22:47 #0 av: Tuva-Lena

Läs mer om den nyttiga kosten som hjälper dig att hålla dig frisk långt upp i åldern.

Här fortsätter uppräkningen av nyttig mat:

  • Lök är fullt av kraftfulla antioxidanter som motverkar cancer, hjärt-kärlsjukdomar samt virus-och bakterieinfektioner
  • Nötter/Frön är packade med fibrer, roboflavin, magnesium, järn, kalcium och vitamin E. Innehåller nyttiga fetter som är bra för hjärtat, minskar risken för diabetes
  • Olivolja är rik på fleromättat fett och antioxidanter. Skyddar hjärta-och kärl, verkar antiinflammatoriskt. Motverkar bröst-och tjocktarmscancer, benskörhet och kan faktiskt hjälpa dig hålla vikten!
  • Spenat innehåller mycket A-vitamin och gott om kalcium, folsyra, järn, magnesium, riboflavin, vitamin B6, C-vitamin och omega-3. Forskningen tyder på att näringsämnen i spenat kan vara bra för synen och kan minska risken för vissa cancerformer.
  • Tomater innehåller antioxidanten lykopen. Motverkar hjärtinfarkt och stroke, vissa cancerformer och motverkar rynkor.
  • Vin/vindruvor innehåller antioxidanter som flavonoider. Dessa kan, enligt studier, minska risken för hjärt-kärlsjukdomar hos medelålders och äldre. Välj rödvin, men 'överdosera' inte, ett glas om dagen räcker.
  • Yoghurt är rikt på kalcium, stärker immunförsvaret, mag-tarmhälsan och hjälper dig att håla vikten
  • Äpplen innehåller nyttiga antioxidanter och fibrer. Kan minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, olika typer av cancer, astma och diabetes

Källa: Expressen 2009/4

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-01-08 12:04 #1 av: mayolica

??? jag har fått lära mej att olivolja är rik på enkelomättat fett,och att den innehåller låg halt av fleromättat fett.

~ mayolica ~

Anmäl
2009-01-13 00:08 #2 av: april4

Skulle så gärna vilja äta både lök, äpplen, vindruvor och baljväxter, men gallan gillar det inte. Så fort jag äter nåt av dessa, så sväller magen som en tunna och jag får enorma smärtor i gallan. Blåsan är borttagen, men får ont ändå.

Anmäl
2009-01-13 08:36 #3 av: Hoppfull

Det mesta här äter jag med glädje. Inte äpplen dock och inte heller vindruvor/vin.

Jag läste även någonstans att tomater är svåra för kroppen att ta hand om och försurande. Ibland blir jag helt trött på alla kostråd som går helt stick i stäv... Ett stort problem är ju trots allt att det är så oerhört låg kvalitet på maten vi köper i affärerna (pga den höga odlingstakten mm) så även om vi äter supernyttigt får vi inte i oss optimalt med vitaminer och mineraler. Så alla människor skulle egentligen behöva äta tillskott!

Anmäl
2009-01-13 09:01 #4 av: april4

Det bästa vore  man hade råd att äta ekologiskt odlat och att dom är odlade i Sverige, då tror jag man får en helt annan kvalité på grönsakerna. Tyvärr så är dom så väldigt dyra i inköp och man är faktiskt tvungen att handla efter plånboken.

Anmäl
2009-01-13 09:13 #5 av: Hoppfull

Japp så är det! Man får börja i det lilla genom att kanske tillsätta ett tillskott som åtminstone ger kroppen lite extra skjuts.

Anmäl
2009-01-13 16:43 #6 av: mayolica

#2 tråkigt att inte kunna äta det man vill

#3 har oxå läst att tomater inte är så bra för reumatiker för att dom kan ge försurning. holler med om att många kostråd säger emot varandra,men det är nog så att inga kostråd passar alla människor

tror oxå att man kan behöva kosttillskott för att maten inte har samma kvallitet som förr.

 

~ mayolica ~

Anmäl
2009-01-13 17:44 #7 av: april4

Nån som vet här varför urinen luktar surt. Kan det bero på kosten eller avsaknad av vitaminer eller mineraler?

Anmäl
2009-01-13 18:00 #8 av: Hoppfull

Nog kan det bero på kosten... eller mediciner, men det troliga är att du blivit just försurad pga något du äter och/eller gör. Testat kalk?

Anmäl
2009-01-13 19:33 #9 av: april4

menar du kalktabletter Hoppis, isåfall har jag inte testat.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.