Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Näring

Kolhydrater - näringslära

2008-12-02 17:18 #0 av: korseett

En sammanfattning om vad kolhydrater är för något.

kolhydrater.jpg

De olika kolhydraterna

Kolhydrater indelas traditionellt i monosackarider, disackarider och polysackarider - det vill säga sockerarter som består av en, två eller flera sockermolekyler.

Exempel på monosackarider är glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker). Som namnen antyder återfinns dessa rikligt i bl.a. frukt, bär och även lite i grönsaker.

Glukos, galaktos och fruktos är viktiga sockerarter i ämnesomsättningen och är de former av kolhydrater som kroppen företrädesvis använder för energiproduktion. Monosackariderna glukos och galaktos upptas direkt i tarmen, medan fruktos tas upp i tarmen och transporteras till levern och där ombildas till glukos/glykogen.

Disackarider och polysackarider

Disackarider är kolhydrater som består av två monosackarider bundna till varandra. Exempel på disackarider är sackaros (rörsocker) och laktos (mjölksocker).

Polysackarider är den ur hälsoperspektiv nyttigaste formen av kolhydrater och bör därför utgöra största delen av kolhydratintaget. Här är livsmedel som fullkornsprodukter, frukt och grönsaker bra att välja eftersom de också innehåller mycket kostfibrer.

Polysackarider finns även i stärkelserik mat som pasta, ris och potatis. Stärkelse består av långa sammanhängande kedjor av glukosmolekyler som främst finns i växter och växtfibrer. Stärkelserik mat ger förhållandevis mer energi (kalorier) och mindre kostfibrer jämfört med fullkornsprodukter, frukt och grönsaker.

En annan form av polysackarid är glykogen. Glykogen har en struktur som liknar stärkelse och finns främst i levern och i musklerna, där det fungerar som kroppens kolhydratreserv.

När blodsockerhalten sjunker omvandlas en del av glykogenet till glukos, som frisätts i blodet så att kroppen kan upprätthålla en tillräcklig nivå av tillgänglig energi i blodbanan. Läs också om lågt blodsocker hos friska personer.

Omvänt, när blodsockret stiger, omvandlas glukos till glykogen för lagring i levern och i musklerna.

Disackarider och polysackarider måste spjälkas till monosackarider för att kunna upptas i tarmen.

Kolhydratkällor

Sjuttio procent av kolhydraterna och 100 procent av kostfibrerna i genomsnittskosten kommer från spannmålsprodukter, grönsaker och frukt.

Sötsaker, glass och läskedrycker bidrar tillsammans med 20 procent av det totala kolhydratintaget och 70 procent av sackarosintaget. I motsats till frukt och grönsaker innehåller dessa produkter mycket energi (kalorier) men inga kostfibrer.

De vitaminer och mineraler som det finns rikligt av i kostfiberrika produkter finns i ytterst liten mängd i socker, glass och läsk.

Nedbrytning av di- och polysackarider

Spjälkningen av stärkelse och glykogen börjar i munhålan, med hjälp av de enzymer (amylaser) som finns i saliven. Även magsyran medverkar till den fortsatta nedbrytningen, medan den slutliga nedbrytningen utförs i tolvfingertarmen med hjälp av amylaser från bukspottskörteln.

Disackariderna spjälkas av specifika enzymer i tarmslemhinnan. Ett exempel på ett sådant enzym är laktas, som utför spjälkningen av mjölksocker (laktos). Om man saknar detta enzym är man överkänslig för mjölk och mjölkprodukter, på grund av dess höga innehåll av mjölksocker.

Upptag av kolhydrater

Efter att ha spjälkats till monosackarider tas kolhydraterna upp i blodet genom tarmcellernas yta. I blodet uppträder sockret i fri form (blodsocker) medan det i levern och musklerna lagras det som glykogen.

 

texten är hämtad från www.netdoktor.se

Anmäl
2008-12-02 18:55 #1 av: korseett

Och sen har vi ju de olika lärorna om kolhydraters vara eller icke vara. Det är upp till var och en att avgöra för egen del, själv äter jag LCHF

Anmäl
2008-12-23 18:38 #2 av: ladonna

Mycket intressant inlägg.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.