Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Meditation

Meditation för nybörjare

2007-09-05 16:18 #0 av: Staffan

Du kan välja att gå en kurs där du lär dig alla redskap för en bra meditation. Men om du vill prova själv är allt du behöver en halvtimmes lugn och ro, en stol och lite tålamod.

Avsätt 10 till 20 minuter varje dag, eller eventuellt två gånger om dagen. Välj den tiden på dygnet då du har störst chans att få vara i fred. Hitta en lugn plats i hemmet - en plats där du inte blir störd. Stäng av telefonen. Det är en bra idé att använda samma plats varje gång du mediterar. Det kan nämligen förstärka effekten.

Sätt dig på en stol (eller på sängkanten) som är bra att sitta på. Men inte så bra att du faller ihop och somnar. Håll huvud, hals och rygg rak. Du kan även ligga på sängen, men då är risken större att du somnar. Vill du sitta på golvet, ska du inta den mest behagliga ställningen - gärna på något mjukt, som en kudde.

Slut ögonen och lägg händerna på knäna. Koncentrera uppmärksamheten på andningen. Andas gradvist djupare genom att använda diafragman, och låt inandningen följa direkt efter utandingen. Ägna några minuter åt det.

Rikta sedan uppmärksamheten mot ansiktet: Slappna av i pannmusklerna, ögonmusklerna, ansiktsmusklerna. Slappna av i käken och låt tungan ligga avslappnad i munnen. Slappna av i axlar, händer och fingrar. Sedan i bröst, mage och därefter lår, knä, anklar och fötter.

Rikta åter uppmärksamheten mot andningen och behåll den regelbundna andningen. Under inandningen lägger du nu till ljudet såu på andningen utan att röra läpparna. Och medan du andas ut använder du ljudet hmmm... utan att röra läpparna. Fortsätt med att andas lugnt och regelbundet medan du upprepar ljuden såu och hmmm ... under inandning och utandning.

Om tankar, bekymmer eller distraktioner tränger sig på, så låt dem komma fram, och släpp dem sedan igen, så att du kan koncentrera dig på andningen och ljuden igen.

Fortsätt i 10-15 minuter, medan du upprepar ljuden i harmoni med andningen. När det är dags att sluta tar du ett par djupa in- och utandningar och öppnar försiktigt ögonen.

Kom ihåg att målet är att befria sinnet från medveten kontroll. Det är viktigt att lära sig (och öva sig på) hur du "släpper taget" och ger dig hän till de djupare och hemligare eller dolda delarna av dig själv.

Lycka Till! :)

Relaterade länkar

Av: Inga-Lena

Datum för publicering

  • 2007-09-14
Anmäl
2007-09-15 13:04 #1 av: YvonneW
Tack för tipset!
Yvone 
Anmäl
2007-09-15 15:28 #2 av: Tuva-Lena

#1 Har du sett den fina bilden på Staffan längst ner? Anledningen är att jag använde en av hans "testartiklar" för att skriva den här artikeln, och jag lyckades med allting utom att ta bort hans bild. :) Å andra sidan så är den ju fin, eller hur? Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2007-09-16 01:09 #3 av: YvonneW
Jaha, jag trodde att Staffan var en medarbetare som också lade in artiklar här. Joo, visst är han fin!
Anmäl
2007-09-16 01:53 #4 av: Tuva-Lena

#3 Staffan är den som driver hela portalen ifokus. Väldigt sympatisk och hjälpsam kille :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2007-09-16 03:19 #5 av: YvonneW
Aha, hälsa honom! Han verkar ha ett styvt jobb.
Anmäl
2007-09-16 14:42 #6 av: Tuva-Lena

Ja verkligen, han finns alltid till hands och det är jag tacksam för! :)

 

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-04-02 00:18 #7 av: Tuva-Lena

Putt för den som behöver avkoppling..* Oskyldig

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2009-04-02 10:07 #8 av: bettin65

Tack för putten det där ska jag försöka lära mig behöver koppla lite

Anmäl
2009-04-02 11:49 #9 av: JILE

GladBra meditation ska testa...fin kille :) tyckte du skrev , använde en av hans "testiklar" #2 :) men så drastiskt var det inte Tuva-Lena det stod ju testartiklar..hi,hi.

Kramiz

Anmäl
2009-04-02 11:56 #10 av: korseett

#9 SkrattandeSkrattandeSkrattande

Anmäl
2009-04-02 11:59 #11 av: Hoppfull

#9 Hahahahaha Skrattande

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.