Qi gong/yoga/Pilates

Varför yoga?

2011-03-16 00:26 #0 av: Tuva-Lena

Yoga är ett urgammalt system med övningar för kropp, hjärna och själ. Systemet utvecklades i Indien för över 5000 år sedan.

Yoga kan ses som en komplett världsbild som kombinerar av filosofi, religion, liv, yrke och personlig utveckling.

Redan i Bhagavad Gita, det äldsta verket (700 f.v.t.) som förklarar yoga, är det tydligt att det finns mångar ingångar till yoga. Det är inte nödvändigt att utöva eller ens tro på alla delarna.
Målet är att genom fysisk- och mentalövning uppnå ökad livskvalité och ett längre liv.

Du tränar yoga för dig själv och efter dina förutsättningar. Målet är att förbättra din livskvalité och inte att klara någon särskild övning. Vad kan jag få ut av yoga?
Vad vi menar med yoga är en grupp av fysiska övningar i kombination med avkoppling och andning. En sådan yoga kan ge dig flera hälsofördelar:

Ökad lungkapacitet.
Bättre syresättning.
Starka, viga och uthålliga muskler och mjuka leder.
Mindre stress och oro. Harmoni.
En fysiskt balanserad kropp.
Starkare skelett med högre bendensistet.
Bättre balans och koordination.
En vacker och välgörande hållning.
Hjärnan stärks, minnet förbättras och du blir gladare
Du får ett bra verktyg för att hantera stress och kris.

Yoga kan anpassas till olika förutsättningar. Du blir friskare, får ökad lungkapacitet m m. Andningsövningarna i yoga ger snabbt en något ökad lungkapacitet och med fler träningspass förbättras den ytterligare. Ökad lungkapacitet innebär bättre kondition.

Bättre syresättning
Under yogan ökar du din kroppssyresättning. Effekten sitter i länge och gör att du känner dig piggare och att du orkar mer. Bättre syresättning gör dig smartare. Har du dåligt minne kan det bli tydligt bättre.

Starka, viga och uthålliga muskler och mjuka leder.
Musklerna blir starkare. Yoga är en av de bästa träningsmetoderna för att få uthålliga muskler som du klarar att lyfta länge med.

Om du annars tränar styrketräning med vikter och maskiner eller bodyshape kompletterar yoga den träningen på ett utmärkt sätt. Risken för att musklerna ska vänja sig vid träningen minskar vilket risken för skador också gör.

Att arbeta med lederna mjukar upp dom och förebygger sjukdomar och skador. Mjuka leder klarar mer.

Mindre stress och oro. Harmoni.
Ett pass med yoga hjälper kroppen och själen att slappna av. Nivåerna av stresshormoner minskar och musklerna slappar av. Det är välgörande för hela kroppen.

Med tiden kommer du att lära dig att ta yogan med dig ut i vardagen. Där den hjälper dig att hålla stress och oro borta.

En fysiskt balanserad kropp.
Många är bättre tränade i den ena sidan, fram- eller baksidan, av kroppen. Orsaken kan vara att man arbetar mycket med den ena handen, t.ex. om man spelar tennis.

Yoga tränar igenom hela kroppen och balanserar vänster och höger i kroppen, liksom fram och bak. Detta förebygger skador och ger en friskare och starkare kropp.

Starkare skelett med högre bendensistet.
Detta gäller all träning inklusive yoga. Genom att röra på och arbeta med skelettet blir det starkare. Förutsättningen är en god kost så att kroppen har rätt näringsämnen att bygga upp ditt starkare skelett med.

Bättre balans och koordination
Yoga är en av de träningsmetoder som ger flest möjligheter till träning av balans och koordination av kroppen.

Även den som redan är duktig hittar många möjligheter till att gå vidare.

En vacker hållning
Genom att träna yoga får du en vacker och reslig hållning. Effekten kommer snabbt liksom fördelarna:

En god hållning är enligt färsk forskning välgörande för centrala nervsystemet. Hjärnan fungerar helt enkelt bättre.
Omvärlden bemöter dig bättre och du blir mer uppmärksam på omvärlden.
En god hållning gör att du håller blicken längre bort. Det gör att nervsystemet stimuleras genom att det behöver arbeta med musklerna för att reda ut var benen är.
Du får mer ljus i ögonen, vilket kanske ger ett bättre humör.

Hjärnan stärks, minnet förbättras och du blir glad
När du lär dig nya saker skapas nya kopplingar i hjärnan. Detta gäller oavsett om du lär dig en ny ställning i yoga eller qigong, om du läser en utmanande bok, spelar schack eller diskuterar med vänner.

Fenomet kan kompensera för ett med åldern försämrat minne. Det här gör också att det blir lättare och lättare för dig att lära dig nya saker. Effekten förstärks av att du förbättrar din syresättning. Mer syre i hjärnan ger bättre minne.

Yoga är alldeles utmärkt för att stärka upp hjärnan om man inte har tränat det tidigare. För många skiljer sig yoga radikalt från allt annat man tränat tidigare, vilket gör den positiva effekten kraftig.

En bonus för en del eller ett viktigt argument för yoga för andra är att yoga förbättrar humöret. Detta sker genom flera mekanismer:

All träning motverkar nestämdhet.
Yoga får kroppen att släppa ut endorfiner.
Yoga motverkar stress och stresshormoner.
Mer syre i blodet ger en gladare hjärna.
Yoga distraherar från psykisk smärta.

Du får ett bra verktyg för att hantera stress och kris
Yoga inte bara minskar din stressnivå genom träningspassen. Med tiden lär du dig att använda avslappnings- och andningstekniken i vardagen för att hantera stress.

Träningen gör att du efter längre träning även får ett verktyg att använda i akut kris. När andra reagerar med hysteri klarar du att behålla koncentrationen.

Många fler fördelar finns med yoga
Yoga ger massor av indirekta fördelar. Att du sänker stressnivån innebär som ett exempel att du förebygger övervikt, infektionssjukdomar, depression m.fl. sjukdomar.

Värdet av yoga ska därför inte underskattas. Detta gäller särskilt som att yoga skiljer sig från och kraftfullt kompletterar styrketräning, konditionsträning och de flesta sporter.

Ta därför chansen att börja träna yoga. Du kan gå en kurs, börja träna själv eller göra båda delarna.

Texten är hämtad från www.nyfikenvital.org

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2011-03-16 00:29 #1 av: Tuva-Lena

Oj oj, här kom inga radbrytningar eller nya stycken med, såna som jag annars har gott om i artikeln. Förstår om den blir svårläst så lång som den är.. :(

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2011-03-16 07:41 #2 av: Ians

Det fixar man med lite djup andning Flört Frustrerande minst sagt med de problem som fortfarande kvarstår....men snart är di nog färdiga med jobbet på sajten!

Kram

Anmäl
2011-03-16 08:00 #3 av: shigne

Det gör inget - man kan ju klicka sej fram till nyfikenvital.org ifall man inte orkar läsa din text!

Jag har funderat mycket över det här med träning, pga min grava hörselnedsättning, min balans etc. Det är inga undanflykter, det är inte så jag menar..... Men jag vet att jag skulle må bra av en kontinuerlig träning av lite lugnare slag, typ yoga, pilates etc.

Ett tag provade jag meditation under promenader, fick tag på ett band (länge sen man använde kasettband!) med en enkel promenad-meditation som djupdykare använder sej av. Men det var så tradigt på nått vis.....man glömde bort att se sej omkring i naturen!

Under tiden på Gotland, gick jag yogakurser och det var superhärligt - min balans blev bättre, humöret jämnare och mina ben kortare.....jo, det är sant - för helt plötsligt kunde jag stå med raka ben och nå golvet Förvånad

Hade även hästarna under den tiden och samspelet mellan mej och den stora hästen blev....ja, det går inte att beskriva - en riktig wow känsla vad gäller våran träning! Och det tror jag att jag kan tacka yoga för, för den hästen var superkänslig vad gäller träning etc.

Nu sist försökte jag komma igång med Pilates.....men det har liksom runnit ut i sanden - peppar, peppar.

Vad är egentligen skillnad mellan Yoga och Pilates? Det finns övningar som liknar varandra jättemycket...

 

 

Anmäl
2011-03-16 08:12 #4 av: Ians

#3 Tror att den käre Joseph Pilates helt enkelt snodde endel av sitt koncept från Yogan och utvecklade det i sitt eget gymnastikprogram.

 

  • I början av 1900-talet utvecklade Joseph Pilates en träningsform där muskelarbetet koordineras med andningen. Som barn led han av många sjukdomar och han försökte att stärka sin mentala hälsa och kropp genom att förena inslag av kampsport och meditation med styrke- och konditionsträning. Hans intresse för träning fortsatte, han studerade både österländsk och västerländsk träningslära, och vid femton års ålder var han en frisk ung man. / saxat fr nätet
Anmäl
2011-03-16 09:37 #5 av: Tuva-Lena

Jag kan verkligen rekommendera yogan. Jag har inte bara blivit mycket bättre i min annars så kassa rygg, dessutom så har min hållning blivit snyggare och jag uppever mig själv som längre! Jag trodde att det var inbillning, men det står ju även i texten att man "växer" med övningarna p g a att man får bättre hållning. Perfekt för magen som sagt för den ska man alltid spänna i många av rörelserna(nedre magmusklerna) och samtidigt räta ut den nedre delen av ryggen, som ofta hamnar i svank när man har svaga magmuskler. (Kroppen kompenserar slappa magmuskler med en utskjutande bak för att balansera kroppen som ju annars tippar åt det ena eller andra hållet.) Andningen är speciell då man ofta andas ut när man gör rörelser neråt, liksom andas in då man gör rörelser uppåt - jobbigt och framför allt ovant, var det i början men ganska snabbt får man upp flåset. Balans är en viktig ingrediens också, fokusering likaså och jag upplever desusom att jag hamnar i ett slags meditativt tillstånd genom att jag koncentrerar mig så intensivt på rörelserna. Det är hääärligt me yoga! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2011-03-16 15:37 #6 av: Elpida

När jag kör mitt pilatespass efter Zumban kombinerar jag yoga och pilates, vilken även Joseph gör. Och varför inte? Det ena förstärker det andra!

Min svägerska blev ordentligt sjuk för några år sedan. Hon fick diagnos på en kronisk lungsjukdom.  Hon började med yoga och läkarna kunde inte förstå hur hon kunde bli så pigg, efter ett år syntes inget av sjukdomen längre. Hon hade andat sig frisk!!!! På köpet upptäckte hon den andliga sidan av sig själv och blev en mycket lugn och harmonisk människa på kuppenFlört

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Anmäl
2011-03-16 21:51 #7 av: Tuva-Lena

Det är ju fantastiskt Pidan! men som sagt, andningen är en mycket viktig del i yogan och andas man rätt så hjälper man samtiidgt kroppen att självläka. Kanske var det den bonusen din svägerska fick? Underbart att läsa! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2011-03-17 09:32 #8 av: Urkraft

Tack Tuvan!! :)

Och för dem som inte vill läsa så är det ju bara att prova på så vet de! Flört

Anmäl
2012-01-03 22:14 #9 av: Blueberry95

Har nyss börjat med yoga och tycker det är jättejobbigt nu i början, men det ska det ju vara. Det är jobbigare en vad man tror :)

Anmäl
2012-08-26 13:54 #10 av: crikarlshamn

Söndags leende - yogi bear:

Yogi Bear.jpg

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.