Annons:
Etiketterakupressurakupunktur
Läst 4949 ggr
armani
2010-08-11 23:23

Värkande skuldra

Hej!

Är det någon här som vet om det finns åtkomliga akupunktur/pressurpunkter för värk i skuldran, alltså baksidan av axeln vid skulderbladet? Åtkomliga för mig själv menar jag..

Annons:
Elpida
2010-08-12 09:56
#1

Hmm, jag får akupunktur i axlarna men kan nog inte precis peka ut var exakt du ska pressa. Vi hoppas att Tuvan tittar in som är akupunktör - det skulle vara väldigt bra för mig oxå om jag kunde trycka lite själv =)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

mayolica
2010-08-12 13:23
#2

 Hoppas att det kommer in någon som har kunskap och kan ge dej bra råd,det finns säkert något du kan göra.

Du kan ju kika in på flikarna om akupressur och akupunktur så länge,kanske finns det några trådar där som kan vara av intresse? Vet att det har skrivits endel om "punkter" förut.

Lycka till.

~ mayolica ~

Tuva-Lena
2010-08-13 00:37
#3

Det är väldigt svårt att rekommendera några punkter då man inte vet vad smärtan kommer av eller var på skuldran värken/smärtan finns.

Värk i skuldran kan du få av att överanstränga armarna, men det kan också komma ifrån nacken - så vad har du för funderingar kring orsaken själv?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

armani
2010-08-13 23:18
#4

Värken i skuldran har funnits länge, mer än 10 år sedan då jag föll och skadade axeln och blev opererad ett par år senare. All slags statisk belastining orskar värk och det skulle vara "praktiskt" om jag kunde behandla mig själv. Men jag kommer ju inte åt där det gör som mest ont, runt skulderbladet! Är det där jag ska försöka komma åt eller finns det andra punkter som är mer effektiva

felixifokus
2010-08-14 01:40
#5

ta en tennisboll mellan ryggen och stolsryggen där det känns som att det behövs massage?

Tuva-Lena
2010-08-14 02:36
#6

#4 Går det att ändra arbetsställning så att du slipper belasta musklerna statiskt? All statisk belastning resulterar i värk om den pågår länge, kan t o m orsaka inflammation i muskeln som överansträngs.

Du kan leta efter s k "triggerpunkter", alltså punkter som reagerar med smärta när du trycker på dem. Sedan kan du göra som flexifokus föreslår, massera med en tennisboll - smart förslag Flört - eller som jag brukar göra, ställ dig i en dörröppning och gnugga det ömmande stället mot dörrkarmen. Foten i munnen Lite bengymnastik krävs men det tränar ju benen dessutom. Glad

Det är svårt att förklara akupunkturpunkter eftersom jag måste använda facktermer för att exakt säga var punkterna ligger. Den bästa boten är dessutom massage om det är som du säger, att du har belastat muskeln statiskt och det har orsakat värk. Det sätter igång cirkulationen och du får en snabb läkning/återhämtning.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: