Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 7376 ggr
Jonnis
2009-12-07 14:46

Min hjärna fungerar inte

Och det är så sant som det är sagt. De senaste månaderna har den ballat ur totalt. Mitt minne är katastrofdåligt, jag kommer inte ihåg ngnting (jo, var jag bor och heter osv) men inte om ngn säger till mig att kl 12 ska du göra det, jag minns inte. Jag kommer inte ens ihåg att jag kan rulla ut ett sängbord från min sängmöbel!

När jag läser kan jag läsa helt fel och ibland inte ens förstå innebörden i en text överhuvudtaget. Jag läser konstant fel, i början var det roligt, men inte nu längre.

Jag är 29 år och har inga minnessjukdomar i släkten.

Jag har inte ont i huvudet, har varit mycket dalar upp och ner i arbetet, från arbetslös till 240 timmar arbetstid i månaden ner till nära 0, upp igen till 220 timmar osv. Jag MÅSTE bli bättre, herregud, jag ska på min andra arbetsintervju (alltså andra intervjun till ett jobb) imorgon med prov osv.

Hur ska jag kunna arbeta när inget i min hjärna fungerar? Finns det ngt bra piller eller liknande?

Annons:
[Spanaren]
2009-12-07 14:55
#1

Har du haft mycket omkring dig den sista tiden, så kan du ha gått in i väggen och då kan det kännas på det sätt som du upplever det hela.

Mitt tips till dig, blir i så fall att du vistas i en lugn och rogivande miljö. Inga tekniska saker ska få din tid. Lär dig att vara ett med nuet. Med mycket övning på detta, kanske det kan kännas bättre sen.

Lycka till/ kram Spanaren

Ps Har du tillgång till naturen så vandra där eller gör annars sköna långpromenader där du bor.

Jonnis
2009-12-07 15:27
#2

Hur menar du att inga tekniska saker ska få min tid??

Tack!

Kram

nillanb
2009-12-07 16:03
#3

Det låter som stress, tycker jag…

Ta dig tid att finna lugnet och tystnaden en stund varje dag,

Djupandning för att slappna av…

 

MaMaMade
2009-12-07 16:04
#4

Har varit där o det låter def som stress. Se till att sova o äta ordentligt, motionera, sköt om dig själv. Undvik stressande moment; lyssna på lugn musik istället för hetsig, även roliga saker som dator i internetforum kan bli för mkt…sovra ordentligt. Gör det du måste där hemma men inse att många måsten inte är måsten…lite skit i hörnen dör ingen av.

Sätt dig ner o bara var emellanåt…el ägna dig åt ngn avkopplande hobby som gör att du kan tömma huvudet på alla tankar. Själv stickar jag el gör smycken, koncentrerar mig på det jag gör o efter ett tag försvinner allt runtomkring mig…mkt skönt. Har du möjlighet o råd tycker jag du ska unna dig massage. Man kopplar av o många ggr skapar stressen muskelknutor som orsakar spänningar som i sin tur ger jobbiga symptom som huvudvärk, yrsel mm.

Är du orolig för ngt ev fysiskt fel så kontakta läkare. Tänk bara på att piller mot depp o stress kan hjälpa men även stjälpa. Säger inte vilket beslut du ska ta ifråga om medicin men går du till dr så se till att få veta ev biverkningar. Ta kontakt med den kurator som är bunden till din vårdcentral, ibland kan man bli mkt hjälpt av att få prata av sig, din stress behöver inte komma från din nuvarande situation.

Lycka till o låt oss veta hur du mår! Kyss

Soffe
2009-12-07 16:09
#5

Det låter som att du har blivit utbränd som Spanaren skriver. Jag har ingen erfarenhet av det själv, men jag har förstått som att energinivån är väldigt låg och man mår väldigt dåligt osv.

Viktigast just nu är att du behöver ta hand om dig själv genom att koppla av ordentligt. Panik gör situationen värre och det blir en ond cirkel. Det finns ju många metoder som kan hjälpa dig. Ex. meditera, ut i skog o natur osv.

Att äta hälsokost är isåfall en kombination med att du samtidigt tar vara på din hälsa genom de förslag jag givit. Känns som att du kanske behöver rensa dina tankar oxå.

Det jag kan ge som förslag på hälsokost om du vill prova är Rosenrot som sägs hjälpa mot bl.a stress, lite uppiggande osv. Men det är som sagt viktigt att du kombinerar det med att ta hand om dig själv utöver hälsokostpreparat, för det ersätter inte problem 100%

Hoppas mitt svar kan ge dig lite hjälp på vägen iaf!

Kram

[Spanaren]
2009-12-07 16:15
#6

#0 Du har fått så många vettiga svar att ta till dig så läs och begrunda allt mycket noga.

Ps Som någon annan redan har skrivit, så ska du bara lyssna på rogivande musik och inte vara så ofta uppkopplad på nätet och det var ungefär så jag menade med tekniska saker.

Annons:
Jonnis
2009-12-07 16:17
#7

tack alla!

Nu när det är väldigt lugnt på jobbfronten så sover jag mest. Jag äter mian måltider, dricker min Mivitotal Flex, ut i skog nästan varje dag och tränar lite. Har dock varit så trött och ont i kroppen att jag inte orkat göra ngt (nära depressionsträsket men been there done that redan, får inte komma tilbaka), så idag gick jag till gymet och det var superskönt. Fick mer energi och har varit ute mer idag. Nu är jag dödstrött däremot.

Jag vill inte ha antidep piller eller sånt, tänkte mer på kosttillskott, om det fanns ngt vettigt :)

Känner att allt är lite på gränsen nu, mycket som är tråkigt, orkar inget, vill inget. Jag tror det är jobbet som gjort det, med hotell 2 veckor i månaden, jobb om sagt, ibland 109 timmar i veckan + restid från heltidsarbetslös. Kan ha bränt många broar.

Soffe
2009-12-07 16:19
#8

#7 Om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag föreslagit ett hälsokostpreparat ;-) Alternativt kan du prova Chi San där det oxå innehåller Rysk Rot + Chisandra som sägs hjälpa mer på det fysiska planet osv.

Jonnis
2009-12-07 16:49
#9

Soffe, jag såg det och tackar, ska inhandla lite :)

Soffe
2009-12-07 16:52
#10

#9 Va bra ;-) Men glöm inte att hälsokost är ett komplement utöver det andra, gällande kost, motion osv..

Jonnis
2010-03-06 23:25
#11

som en uppdatering så fick jag jobbet jag var på intervju på och idag känns det bättre. Jag minns mer saker men är fortfarande lite för glömsk för att det ska vara normalt. Med stressen förra året och i januari åkt jag på semester sen flyttade jag, och stressnivån har gått ner ganska mycket.

Dricker även Aloe Vera nu och dessutom är det ljusare ute, vilket jag är mycket beroende av.

Tack för allt!

[Jeremina]
2010-03-06 23:34
#12

Det låter som typisk stressad hjärna tycker jag!

MaMaMade
2010-03-06 23:40
#13

Grattis till jobbet, Jonnis! Roligt att höra att det börjar kännas bättre. Passa på att sköta om dig själv o samla krafter så du har reserver när höstmörkret kommer.

Har själv fått (till 99,9% säkerhet) jobb o är jätteglad; komma ut samt tjäna pengar. (Har varit mkt oro för ekonomin de senaste åren.)

Kom ihåg att det tar tid att komma igen helt o hållet, låt inte ev kvarvarande symptom stressa dig. Man hamnar så lätt i onda cirklar. Lycka till! Kyss

Annons:
[rore]
2010-03-07 19:11
#14

Har du kollat sköldkörteln?

Fina_nilsson
2012-11-05 21:42
#15

Besök gärna min blogg för lite inspiration :)

fitlinefina.blogspot.se

Lycka till, o hoppas du "mår bättre" snart :)

Fina_nilsson
2012-11-05 21:44
#16

Såg nu att de va ett väldigt gammalt inlägg ja kommenterade på, fick tom medalj för de ;) haha.. förhoppningsvis har du redan kommit tillrätta med problemet nu.. :) Hoppas så iaf :) mvh

NiklasTyreso
2012-11-11 19:43
#17

Du låter som du är utbränd. Överväg sjukskrivning.

Färslag på åtgärder:

1) Bå och lägg dig, sov, och gå upp samma tid varje natt alla 7 nätter i veckan.

2) Promenera raskt 20 minuter ute i dagsljus varje dag, ljus piggar upp.

3) Motionera 2 timmar i veckan.

4) Följ livsmedelsverkets kostråd, bl a med mycket frukt och grönt.

5) Ät fisk 2-3 ggr per vecka, särskilt lax och sill med mycket omega 3 som är bra för hjärnan.

7) Meditera varje dag för att återhämta dig.

8) Drick följande häxbrygd varje morgon: I ett glas med c-vitaminbrustablett rör du ned 1 tesked tomatpure (inte ketchup) för att få i dig antioxidanten lycopen. Sedan rör du i 1/3 tesked Gurkmeja, 1/3 tesked svartpeppar och 1/3 tesked rosmarin.

Ians
2012-11-12 10:34
#18

Detta är ju en gammaltråd….hur gick det för TS?

Någon som vet?

Upp till toppen
Annons: