Akupunktur

Akupunktur med nålar?

2009-09-08 00:19 #0 av: [TrevorS]

Ursäkta jag är dålig på att stava.

Någon som testat på och fungerar det? Vad testade ni för?

Anmäl
2009-09-08 11:41 #1 av: korseett

akupunktur är med nålar- utan heter det akupressur men kan vara lika effektivt.

Jag får öronakupunktur och det  fungerar bra på mig. Jag ger även öronakupunktur till andra och de upplever att det hjälper och en del kommer förvånade tillbaka. Jag får för både att stärka mina inre organ och för smärtlindring i nacken.

En gång är ingen gång och det gäller alla terapiformer. Precis som vi tar en antibiotikakur med upprepning varje dag i ett visst antal dagar så blir det likadant med tex akupunktur bara det att dosintaget sträcks ut på en gång per vecka eller nåt.

Vi är flera här som fått akupunktur med blandade resultat. Vi får se vad de andra berättar om

Anmäl
2009-09-08 11:44 #2 av: [TrevorS]

Jag brukar värväxla ihop dem därför jag skrev med nålar för att göra mig klar p åvad jag menade.

Jag funderar på att testa, har inte testat det än, har testat hypnos för att bli frisk även när de trycker på punkter, akupressur. ;P

Jag tror det ger mer effekt när det är med nålar. =)

Anmäl
2009-09-08 11:45 #3 av: [asamaria]

Jag sätter ibland nålar på mig själv på smärtande muskelfästen eller punkter när de bråkar för mycket med mig. Givetvis kommer smärtan tillbaka på mig, men det beror på att jag har blockeringar som inte kan lösas upp med nålar, men de ger definitivt lindring ett tag.

Anmäl
2009-09-08 11:48 #4 av: korseett

för egen del krävs det flera terapier som är igång samtidigt för att jag ska bli bättre. Jag går i hypnoterapi, får qi gong massage med öronakupunktur och så kiropraktik. Tack vare att jag har samma terapuet till massagen och hypnoterapin så lossnar mycket minnen även under massagen och då kan det tas om hand mycket effektivare tycker jag.

Ja nålar brukar sällan bli fel och det känns kanppt nåt- bara riktigt ömma punkter

Anmäl
2009-09-08 12:01 #5 av: [TrevorS]

Men ni rekomenderar det? Någon som vet vad det kostar på ett ungefär? Vet att alla tar olika priser men vore spännande att testa då jag testat så mycket annat som inte fungerat. =)

Anmäl
2009-09-08 12:19 #6 av: korseett

prissättningen varierar verkligen och det har att göra med inom vilket område man befinner sig i. Storstädernas priser är höga medan landsbygdens priser är lägre. Du får kolla vilken nivå de som du har närmast till har

Anmäl
2009-09-08 12:19 #7 av: korseett

ja jag rekommenderar det

Anmäl
2009-09-08 12:54 #8 av: [TrevorS]

Tack korseett, då ska jag testa det, ska kolla upp några som har bra referenser. =)

Anmäl
2009-11-22 03:38 #9 av: Vargflickan

Hej!

Jag har fått akupunktur för spänningshuvudvärk, 4 nålar samtidigt, en på vardera sida i nacken, och en på vardera sida i axlarna. För mig hjälpte det oerhört! Efter första behandlingstillfället kändes det som om jag burit på en ryggsäck i flera veckor, som hade tagits av mig. Som om det lättat kring nacke och axlar. Rekomenderas, men då hos någon som är riktigt duktig! Man ska känna sig trygg och säker, det gjorde inte jag vid ett behandlingstillfälle, och då slutade jag hos denne person, och nu var det något år sedan jag sist fick akupunktur, tyvärr...

Anmäl
2009-11-22 10:32 #10 av: shigne

Jag går under akupunkturbehandling just nu, sätter 10 nålar och några med ström på... Är själv öronakupunktör, så de jag har upplevt (både egen behandling och att ge behandling) så har det bara varit positivit i olika grader.

Min nästa behandling är imorgon, riktigt längtar att få känna resultatet - när smärta släpper och man kan börja röra sej mer....

Anmäl
2009-11-22 20:56 #11 av: [Jeremina]

Jag går på akupunktur en omgång per år á 10 ggr varje omgång och blir hjälpt med min värk och smärta i rygg och nacke.

Öronakupunkturen har visat sig vara ännu bättre än den vanliga för mig!

Anmäl
2009-11-22 22:49 #12 av: Tuva-Lena

Stämmer Jeremina. Ofta är öronakupunkturen effektivare vid utvärtes problem, medan vanlig akupunktur ger bra resultat vid invärtes åkommor. Jag använder lasern när jag ger akupunktur med lika bra resultat, annars använder jag akupressur samtidigt som jag behandlar ryggar och nackar. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2009-11-23 00:49 #13 av: bluemary

Anmäl
2009-11-25 02:25 #14 av: [Jeremina]

#12 Jag kanske ska komma till dig så du får prova att behandla mig vännen?

#13 Skrev du inget bluemary?

Anmäl
2010-01-19 19:20 #15 av: AnnL

Jag har gått på akupunktur flera omgångar. Hade en tennisarmbåge som jag först fick en kortisonspruta i. Hela armbågen sjönk ihop och blev gulblå. Det finns fortfande tydliga insjukningar i armbågen trots det är över 15 år sedan.

Nästa gång det kom tillbaka gick jag på akupunktur och det hjälpte utan några men efteråt.

Har sedan gått för ryggen o axlarna då och då. Det har hjäpt varje gång efter ca 8-10 behandlingar.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Anmäl
2010-01-19 20:17 #16 av: xray

Har fått akupunktur för muskelreumatism. Inget jag rekommenderar, men det är olika från person till person. Jag hade fruktansvärda smärtor efterät, men gav det några fler försök. Men gav upp. Men allt är värt ett försök. Lycka till!!

Anmäl
2010-01-19 20:22 #17 av: signemo

Hej

Jag har fått akupunktur med nålar där eletrisk ström kopplades till.

Fick det under period när jag hade frusen skuldra i ena armen och inklämningsproblem i den andra axeln.

Passade mig utmärkt TYckte det fungerade bra  och hjälpte mig

Var rädda om varandra

Anmäl
2016-01-24 10:11 #18 av: tarantass

Här finns en typiskt oinitierad tidningsartikel där rubriken antyder att ingen akupunktur hjälper och själva artikeln presenterar en ny studie enligt vilken "fejk" hjälpte lika bra som akupunktur mot klimakterievallningar.

Tre av de saker som inte framgår av artikeln är om "fejken" var på samma punkter som nålarna och kanske kunde betraktas som akupressur, vilka punkter det var fråga om och om det har påståtts (mer än möjligen i den tidigare studie man kritiserar) att akupunktur eller akupressur på just det sättet hjälper mot detta.

Den som vill och kan litet i ämnet kanske kan ta en titt på originalrapporten. 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/akupunktur-inte-battre-an-fejkat-nalstick/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl
2016-01-24 11:47 #19 av: Ians

Frågan jag ställer mig är hur man kan fejka akupunktur? Om de inte sticker in nålar så Vet man väll att man inte fått akupunktur, eller?

Akupressur lär ju fungera ungefär likadant, tricket är att stimulera vissa punkter oavsett om det är med nålar eller inte.

Men som sagt hur i helafriden fejkar man akupunktur?????

Anmäl
2016-01-24 16:50 #20 av: tarantass

#19: ja, "en fejkad metod där nålarna gav en känsla av stick men inte gick igenom huden" står det i artikeln. Bör finnas en beskrivning, eller hänvisning till en, i forskningsrapporten. Elektriska stötar? Men sådana kan ju tänkas ha sin egen verkan ännu mer än akupressur eller liknande. Skickligt applicerade nålar mot huden?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Anmäl
2016-01-24 21:11 #21 av: Magi-cat

Det lär finnas en metod att fejka akupunktur. Jag kommer inte ihåg exakt hur den gick till. 

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-01-25 07:38 #22 av: Ians

#20 Håller med en metod med metod med elektriska stötar borde ge en effekt det också. Kanske faktiskt samma effekt som akupunktur.

Så det blir ju lite svårt att bedöma en sådan "fejk metod" då den borde stimulera nästan på samma sätt som nålarna. Nästan som att jämföra effekten mellan Alvedon och Magnecyl, och kalla den ena smärtstillare och den andra placebo.

För att få en rättvis bedömning borde man ha en metod som inte gav någon stimulering alls av punkterna, hur det nu skulle gå till? Så ärligt ger jag inte mycket för ett sådant experiment, där man bara stimulerar punkterna på ett annat sätt.

Anmäl
2016-01-25 14:27 #23 av: tarantass

Om det nu var elektriska stötar. Det verkar ju på #21 som om det finns någon annan metod. Och om det var samma punkter: det framgår inte av artikeln.

Anmäl
2016-01-25 14:49 #24 av: tarantass

… vilket är ett av problemen. Det är inte mycket som framgår av artikeln. Men den, och än mer rubriken, antyder något annat.

Anmäl
2016-01-25 17:03 #25 av: Annielle

Jag har en släkting som gett mig akupunktur och öronakupunktur (han jobbar med detta bland annat) många gånger, men mig har det aldrig hjälpt tyvärr, där emot har det gett mig huvudvärk, yrsel och mer smärta vissa gånger....

Man är väl olika mottaglig antar jag, min faster har han också behandlat och där har det fungerat jättebra, hon har bland annat blivit jättelugn och avslappnad, vilket jag hade behövt bli....

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.