Annons:
Etiketthuskurer
Läst 54844 ggr
sandra85
6/9/09, 9:13 PM

Gurkmeja

Provade Gurkmeja idag då har mkt ledvärk och muskelvärk främst nacken.. Kännde av migränen komma idag från nacken, tänkte att de va värt att köpe en burk och pröva.

Funkade kanon! Kände av effekten med en gång, sen känner ja mig gladare och inte lika deprimerad.

Men ja undrar om de finns några biverkningar.

fortodol hörde ja de varnade för.. är det samma som att äta ren Gurkmeja?

Annons:
mayolica
6/9/09, 9:33 PM
#1

Förstår att du blir orolig efter den där tråkiga historian med fortodol,men det som var farligt i fortodolen var inte själva gurkmejan. Det var någon kemikalie som tillsattes i tillverkningen av dom kappslarna,så det behöver du inte vara orolig för.

Om själva gurkmejan kan ha några biverkningar har jag inte hört talas om,men det är inte samma sak.

~ mayolica ~

april4
6/9/09, 9:43 PM
#2

#0 den enda biverkningen kan vara om man har en ömtålig galla, då kan gurkmejan göra så man får ont istället. Men det där får man ju prova sig fram.

Min galla gillar det definivt inte, så jag tar enbart ingefära och det hjälper lika bra mot ledvärk och inflammationer.

MaMaMade
6/9/09, 11:37 PM
#3

Här har jag def missat ngt! Har stora problem m spänningar i nacken o Guben åker på migrän då o då (också rygg- o nackproblem). Du säger att du också känner dig gladare…har ju själv gått in i väggen rejält så nu undrar jag om det kan vara ngt för mig att ta till. Funkar det m kryddburken man har i skafferiet? Enkelt då det alltid finns i mitt skaffer då jag älskar asiatisk mat där den ofta ingår.

april4
6/9/09, 11:58 PM
#4

Funkar jättebra #3

attvaraellerintevara
6/10/09, 2:05 AM
#5

Hej där April!

 Hur mycket tar du av ingefäran och tar du varje dag och hur tar du den,blandat med någonting? Hur mycket tar man av gurkmejan och tar man denna varje dag också?   Hälsningar FlörtAstrid

april4
6/10/09, 7:26 AM
#6

jag blandar 3 dl vatten med 3 msk ingefära och gör ett hastigt uppkok. Sen låter jag den stå och svalna i 30 min. Sen är det bara att hälla upp i glasburk och  låta den stå i kylen, den håller sig ca 14 dagar. Jag tar 1 msk om dagen  före måltid. Jag tar varje dag. Testa den här blandningen om du vill först, då ser du om du tål gurkmejan.

När jag tog Gurkmeja så la den till samma blandning, men då bara 3 tsk. Men när min galla sa ifrån så utelämnade jag gurkmejan och tar nu enbart ingefära.

Du kan ta enbart gurkmejan oxå varje dag, men då kanske du inte behöver blanda till så mycket vatten.

Annons:
blodtopp
6/10/09, 11:47 AM
#7

Fortodol har börjat säljas igen nu, för den som vill ta en tablett istället för dryck med den där läbbiga smaken ;o)

Numera heter den Fortodol S och är svensktillverkad. S'et står för svensk och säker.

Branneli
6/10/09, 1:11 PM
#8

Jag blandade lite Gurkmeja med min omelett imorse !! Ska nu försöka komma ihåg detta varje morgon Obestämd…….

Utvärdering kommer angående ledvärken……Flört

mayolica
6/10/09, 2:40 PM
#9

Vi har ju ett enkelt recept recept med både Gurkmeja och ingefära här på sajten,tycker att det kan vara värt att prova.

~ mayolica ~

Branneli
6/10/09, 6:53 PM
#10

#9 Var ?? Tungan ute

mayolica
6/10/09, 8:42 PM
#11

#10 jag ska leta reda på det.

~ mayolica ~

mayolica
6/10/09, 9:01 PM
#13

#12 Jättebra

#10 receptet finns i inlägg #8 i komentarerna till artikeln om Gurkmeja.

~ mayolica ~

Annons:
Branneli
6/10/09, 11:35 PM
#14

Oki doki Glad. TACK !!

hellah
7/31/09, 10:54 AM
#15

För mej hjälpte inte Gurkmeja mot fibrovärken, tyvärr. Åt regelbundet i flera månader . Ingen skillnad vare sig när jag började eller slutade.

chik
7/31/09, 11:37 AM
#16

hellah..Vilken otur.

För ingefära hjälper.Gav min hund det o han blev bätre.O barn o djur kan man ju inte lura..

Lena.P är jag i verkliga livet.

labbe52
7/29/13, 7:32 PM
#17

Har köpt fortidol S och tagit 2 kapslar om dan i 5 dagar mot min artros i knät… Har haft så ont innan så det var svårt att stå o gå!! Men detta har hjälpt mig på denna korta tid! Har nästan inte ont alls… Inte ens efter 6 km i skogen idag gör det ont!! Är sååå lycklig …

fridelfina
7/29/13, 9:53 PM
#18

Jag dricker "golden milk" nästan varje kväll, det är ½ tsk gurkmejapasta, 1 tsk ghi, 1 tsk honung och 2 dl varm mjölk. Hjälper toppen mot inflammationen jag har i mina hälsenor och en bra "sängfösare"!

Gurkmejapastan = 0,5 dl Gurkmeja och 1 dl vatten som får kokas tillsammans under 8 minuter och sen förvaras i glasburk i kylskåpet.

 
 

sorthy
7/30/13, 9:53 AM
#19

Jag har börjat att äta Gurkmeja i kapslar. Inte för inflammation utan som hjälp för matsmältningen. Enkelt och det fungerar bra. Se bara till att de också innehåller Svartpepparextrakt "Bioperin" som fungerar som en booster för gurkmejan. Jag köper mina på melanocarpa.se

Ians
7/30/13, 4:26 PM
#20

#18

Det receptet tackar vi för!

Annons:
fridelfina
7/30/13, 9:00 PM
#21

OBS: När jag skrev kokas menar jag sjudas!!!

 
 

brittis007
2/26/15, 10:57 PM
#22

Har gjort gurkmejapasta ikväll med 0,5 dl Gurkmeja och 0,5 dl ingefära och ett kryddmått svartpeppar och blandade sedan en mugg guldmjölk med pastan, lite honung och en gnutta kanel. Det var faktiskt överraskande gott. Jag trodde att det skulle vara beskt och starkt men honungen gav det en lagom sötma.  Nu blir det spännande att känna om det gör någon skillnad i lederna.

Upp till toppen
Annons: