Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 35296 ggr
vildarosen
5/20/09, 11:36 PM

Bra saker mot högt blodtryck?

Finns det nåt inom örter eller liknade som kan hjälpa till o sänka högt blodtryck?

Tacksam för svar!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
korseett
5/21/09, 9:43 AM
#1

det finns en del men jag är dålig på örter i det avseendet men en vet jag och det är hagtorn. Brukar finnas på hälsokost.

attvaraellerintevara
5/21/09, 5:04 PM
#2

Hej det finns en hel del saker som kan motverka högt blodtryck,i första hand vänd dig till en läkare för bedömning och kontroll,men i andra  hand så tror jag på att gå ner i varv och minska matintaget och saltintaget och om du orkar och kan unna dig någon fin motion där du slappnar av ,ex simning och lugna skogspromenader,där egna tankar och bara du och naturen själv ska finnas till.

Jag har själv råkat ut för detta med stress och hypertoni i samband med att det var för mycket att göra ,dels på jobbet och samtidigt privata bekymmer.som gjorde att jag ej sov som jag skulle på nätterna. Man tål en hel del,men ibland så säger kroppen stopp och belägg,tänk på att du ska då lyssna på din kropp,som man säger. I det allra första skedet bör du dock vända dig akut till en läkarmottagning,då det annars kan bli en stroke av det hela eller t.o. m. en hjärtinfarkt!Där tar man då hand om dig och lyssnar på hjärtat och lite till och man ser då till så att du får första hjälpen och de första goda råden..och om man är osäker så  skickar man dig vidare.med remiss .till sjukhuset

Det kan finnas någon trång passage i dina ådror någonstans som också kan ställa till det,med blodtrycket och detta är ej att leka med.

Jag gick in och läste på en sight som hette Sund kost,sökte då på högt blodtryck,och hälsokost,har kopierat en del av det man skriver där.

 Tat lugnt som vi säger och red upp bekymmer och annat i ditt liv som kan ställa till sömnproblem och även detta kan då framkalla stress och högt blodtryck. Hälsningar Astrid

attvaraellerintevara
5/21/09, 5:06 PM
#3

Skribent: Elena Karpilovski

Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C

Publicerad: 2009-02-20

Högt blodtryck - en folksjukdom som drabbar miljoner

I Sverige lider omkring 1,8 miljoner människor av högt blodtryck eller som tillståndet också kallas hypertoni. Det motsvarar cirka 27 procent eller nästan en tredjedel av den vuxna befolkningen. Högt blodtryck ökar risken för många livsfarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och stroke. Många av de drabbade vet inte om att de går och bär på en tidsinställd bomb. Varför pumpar våra hjärtan på högvarv och går det att förebygga ett högt blodtryck?

Högt blodtryck - en folksjukdom som drabbar miljoner

Under ett dygn slår hjärtat mer än 100 000 gånger och flera ton blod pumpas runt i cirkulationen. Blodet transporterar näring från mage och tarmar samt syre från lungorna till de olika organen. Vid ämnesomsättningen bildas även restprodukter som forslas i blodomloppet för att sedan utsöndras. För att hjärtat ska kunna pumpa runt blodet i kroppen krävs ett tryck.   Varje gång hjärtat drar ihop sig, bildas ett övertryck och varje gång hjärtat vilar sig inför nästa sammandragning bildas ett undertryck. Blodtrycket mäts i millimeter kvicksilver, mm Hg, och anges alltid i två tal där den första siffran visar övertryck och den andra undertryck.   Det normala blodtrycket brukar ligga på ungefär 120/80 mm Hg. När trycket passerar 140/90 mm Hg talar man om för högt blodtryck.   Blodtrycket varierar och beror på hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet i kroppens alla kärl. Kroppsansträngning och stress får ditt hjärta att slå snabbare och höjer blodtrycket, medan när man vilar så sänks det.   Blodtrycket styrs av en mängd olika mekanismer i kroppen, som nerv- och hormonsystemet. Även blodvolymen, hur pass åderförkalkade blodkärlen är samt hur väl hjärtat fungerar påverkar.   Varför får man högt blodtryck? Blodtrycket stiger med åldern, hos män börjar blodtrycket stiga i 25-30 årsåldern medan hos kvinnor sker det närmare 40 årsåldern. I pensionsåldern har mer än varannan man eller kvinna högt blodtryck. Man får dock inte glömma att det är väldigt individuellt.   Man vet inte varför många får högt blodtryck med åldern. Det går sällan att peka på en tydlig orsak, även om ärftlighet har en viss betydelse. Vissa människor ärver en genuppsättning som gör att de lättare drabbas av högt blodtryck.   Det verkar också som att övervikt, stress, för lite motion och fel kost med högt saltintag spelar en roll. Ungefär 5 procent av de med högt blodtryck har fått det som en följd av andra sjukdomar, till exempel hormonrubbningar eller njurskador. Det kan också orsakas av vissa läkemedel som kortison.   Högt blodtryck är bara början Högt blodtryck påskyndar åderförkalkningen och skadar även hjärnans tunnare blodkärl. Ett högt blodtryck försvårar hjärtats pumparbete och ökar påfrestningen på kärlen eftersom kärlväggarna blir hårdare och mindre elastiska. Därför innebär ett högt blodtryck en kraftigt ökad risk för utveckling av hjärt- och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt, hjärtsvikt, slaganfall och även försämrad njurfunktion.   Hjärt- och kärlsjukdomarna är idag den vanligaste dödsorsaken i västvärlden. Dessutom ökar högt blodtryck risken för att utveckla demens.   Vad kan man göra själv? Många av de 1,8 miljoner som lider av högt blodtryck i Sverige skulle kunna sänka blodtrycket på egen hand med hjälp av motion, ändrade kostvanor och viktminskning. Högt blodtryck är en ganska osynlig sjukdom i början och ger inga tidiga symptom. Är det mycket förhöjt kan man ibland uppleva yrsel, trötthet eller huvudvärk. Därför är det viktigt att kontrollera sitt blodtryck regelbundet. Det har visat sig att även en mindre sänkning av blodtrycket kan minska eller till och med förebygga risken för att drabbas av till exempel hjärt- och kärlsjukdomar.   Första åtgärden vid förhöjt blodtryck är att tänka på vad man kan förändra i sin livsstil. Oftast räcker det att börja motionera, sluta röka, minska alkoholkonsumtionen, gå ner i vikt samt förändra sina kostvanor, till exempel sänka saltintaget. Många människor skulle även bli hjälpta av att lära sig att hantera stress. En del kan dock inte sänka blodtrycket till normala nivåer på egen hand och måste vända sig till en läkare för medicinsk behandling.   När man talar om ökad fysisk aktivitet menar man inte timslånga aerobicspass utan det räcker med 30 minuters fysisk ansträngning åtminstone tre gånger i veckan. Jogging, cykling, simning, trädgårdsarbete eller bara ut och rasta hunden är utmärkta sätt att motionera på. Fysisk träning minskar aktiviteten i "stressnerverna" och ökar aktiviteten i vagusnerven, som är "bromsnerven" för hjärtat.   Flera studier har visat att viktminskning kan sänka förhöjt blodtryck. Det är inte bara viktminskningen i sig som har en positiv effekt utan även medföljande effekter, som sänkning av blodfetter, ökad insulinkänslighet och bättre sockeromsättning.   En kostförändring är vad man brukar rekommendera i första hand för att sänka ett högt blodtryck. En typisk västerländsk kost innehåller en hög andel fett och för lite frukt och grönsaker. Personer med högt blodtryck bör äta mer frukt, grönsaker, rotfrukter och baljväxter men enligt en del studier även magra mjölkprodukter. En sådan diet innebär ett ökat intag av mineralerna magnesium, kalium och kalcium, man får i sig mycket kostfibrer och mindre fett. Alla dessa komponenter bidrar till att sänka blodtrycket. Mat som kokats eller grillats är bättre för hjärtat än mat som stekts.   Oftast äter vi också mer salt än vad vi behöver. Det rekommenderade saltintaget ligger på 6 gram per dag, medan den genomsnittlige svensken sätter oftast i sig den dubbla mängden. Det är lätt att få i sig för mycket salt eftersom de flesta industriellt framställda livsmedel innehåller stora mängder salt. Peppar och färska kryddor är ett bättre alternativ istället för salt

vildarosen
5/22/09, 1:50 PM
#4

Oj tack för all intressant läsnig!

Jag har redan varit hosläkaren o har tabletter mot det o motionerar regelbundet!Äter rätt gör jag oxå..

Tänkte bara om det fanns nåt mer som kan hjälpa o nu fick jag mer info..

Men det om salt visste jag ej!

Tack så mycket för svaren!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

attvaraellerintevara
5/23/09, 1:28 AM
#5

Hej skickar över den här artikeln till dig också eftersom Älggräs användes mot Reumatism också…/ Kram ifrån Astrid

Hej. Läste just i Världsnaturens medicinalväxter att

Älggräs/Älgört ,Filipendula ulmara är bra mot huvudvärk.

 Den här örten kan bli upp till två meter hög.Blommorna har en stark honungsdoft och besöks av humlor och bin. Vid högtider strödde allmogen ut den på golvet för dess angenäma dofts skull.Växten har också använts för att torka ur kärl som skulle användas för Mjöd eller Öltillverkning.

Naturligt utbredningsområde är: Europa(Sverige), Västra asien,Norra sibirien.

Användningsområde:

Älggräs innehåller systemmolekylen till aspirin som användes mot huvudvärk. Te gjort på bladen anses välsmakande,svettdrivande,maskfördivande,katarrlindrande och sammandragande. Örten har även använts mot Reumatism.

 Jordens apotek-medicinalväxter.En information ifrån WWF.Hälsningar Astrid

id

vildarosen
5/23/09, 3:02 AM
#6

Tack så mycket#5 verkligen intressant!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
Hoppfull
5/24/09, 3:58 PM
#7

Sedan är det väl skillnad på det salt man köper i matvarubutiker och annat salt om jag fattat det rätt. Det saltet har tillsatser (eller är framställt) så att vi inte tar upp saltet som vi ska utan istället påverkar det just vikten och gärna blodtrycket. Trots detta kan man uppleva saltsug och då har man saltbrist och kan(bör) man med fördel byta ut sitt salt mot något äkta salt (havssalt eller himalayasalt tror jag att det heter, eller herbamare som vi helt övergått till) så man får balans i kroppen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Patric999
11/14/09, 4:26 PM
#8

Presic som några säger salt pch sodium är det första man brukar nämn att man skall begärnsa, sedan finns ju teorin som hoppfull är lite ine på att t.ex himalay salt och dyl ej påverkar blodtrycket.

Jag tror iförsig att en lite påverkan finns, men den är mindre än vanligt bordsalt,( eftersom saltet forfarande göra att vi håller mer vätska.)

Komentar: min erfarenthet liter, lite påverkan, knappt värd att nämnas

Vikt påverkar

Komentar: Tyvär funkar det inte så mycket för mig.

Motion påverkar.

Komentar: funkar tiktigt bra, men problemt är att hur fler timmar som förflytter sen jag motionerar destom mer går blodtryckt upp.

Håler inte i sig en dag äns, och det är med 1- 1.5 timmes jogging 6 dagar i veckan

Rökning påverka

Komentar; slutate röka, blodtrycke blev bättre, men inte så mycket som läkarna trode det skulle göra.

För mycket Alkohol och div andra doger påverkar.

Ingen komentar här, senast jag drack alkohol var 10 månaders sedan.

Stress

Komentar: att inte stessa minskar mycket, mycket.

Värt att nämna att under amrs muskeln är den muskel som påverkar blodtrycket mest, så genom att träna den så blir Bt bättre.

Magnesium, phosium och calcium skall kunna sänka blodstrycket.

Hagtorn som tidigare nämns.

Nu är det viktigt att man förstår Hur hagtorn fungerara, det inge snabb fix, det är som en hjärt tonic som sträker hjärtats förmåga att pumpa blooded och även stabiliserar rytmen.

tar 2 - 3 månader innan man ser effekt.

Selleri, och då stjälarna heller fröna från stjälkarna

Funkar som dom här calcium ag… vad det nu hetter (en form av medecin man kan få mot Bp)

Snabb verkande.

Andra som teoretisk skall kunna påverka är

oliv blad

Q10

Arganine

även sådan som ginko, grape seed extract, honey good weed och liknande örter som tunnar ut bloodet.

Även Theobromine (som finns i choklad), den verkar så att blod kärlen utvigas

Stevia, C vitamin, Coleus forskohlii, vitlök, valriana, c12 peptid.

Skulle kunna fortsätta räkna upp massaort med mer som kan hjälpa och ågminstone i en eller flera undersökningar sänkt BT.

Problemt är att det är så svårt att veta varför man har högt blood trycket, det gör att det blir svårt behandlat.

T.ex i indisk läkekonst så, delar man upp orsaken i 3 delar och dom medicineras på olika sätt.

Teoretiskt borde låg kolhydrat kost hjälpa också eftersom dår bär vi inte på oss lika mycket vatten, och det hjälper för vissa.

===

[Jeremina]
11/14/09, 4:31 PM
#9

När det gäller örter brukar Mistel (Viscum album) vara effektivt vid högt blodtryck.

En tesked örter (the) bryggs med 1/4 liter vatten, får dra en kort stund!

[Jeremina]
11/22/09, 1:40 AM
#10

Enbär är också bra att få ner blodtrycket med!

Toots
11/24/09, 7:09 PM
#11

Vitlök och pepparrot är blodtryckssänkade

Magi-cat
10/13/11, 8:51 PM
#12

många bra tips! Kan tillägga rölleka också….Tyvärr för sent på året att plocka nu, men det finns att köpa….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lunaliahundar
8/8/12, 9:38 AM
#13

Det finns en hel rad örter som påverkar blodtrycket.

Det är viktigt att välja ut en som också stämmer överens med din övriga konstitution.

Så beträffande de tips på örter du får här och från annat håll: Se även till örtens övriga medicinska egenskaper och välj den som passar in på HELA dig.

Lycka till!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: