Annons:
Etikettrecept
Läst 7306 ggr
[Jeremina]
3/29/09, 11:37 PM

Blodrenande

Vi har något i grönsaksdisken på affären som är så effektivt att rena blod och ge rätt blodvärde o det är gott!

Har ni provat att äta rårivna rödbetor?..mums…går att äta som dem är….till fisk, kött, fågel mm.

Det bara kryllar av vitaminer och mineraler….

Bli inte rädd bara om ni kissar rött dagen efter..det är lätt att glömma att man ätit råa rödbetor.

Flört Jeremina!

Annons:
Soffe
3/29/09, 11:44 PM
#1

När jag var yngre så fick jag höra att man just kunde kissa rött om man ätit för mkt rödbetor..

[Jeremina]
3/29/09, 11:45 PM
#2

Äter man mycket att bajjet också vara rött…..Obestämd

Soffe
3/29/09, 11:47 PM
#3

Ingen aning.. Tror inte det.. Det är väl vätskan i rödbetorna som påverkar urinen, kan inte sådant..

[Jeremina]
3/29/09, 11:48 PM
#4

Det är bara färgämnen helt enkelt, naturliga färger i rödbetan…

Soffe
3/29/09, 11:51 PM
#5

Okej.. Intressant..

Tuva-Lena
3/30/09, 12:41 AM
#6

Det är betakarotenet i rödbetorna som gör att man kissar rött. Glad Samma färgämne som finns i morötter, paprika och tomater bl a och som man använder i Brun-utan-sol produkter ..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Soffe
3/30/09, 12:44 AM
#7

Tack för info Tuvsan :-)

Ayena
3/30/09, 1:14 AM
#8

Inte undra på att man kissar rött om man äter rå rödbeta, så mycket färgämnen som där finns. Undrar om man inte skulle kunna färga garn i rödbetor.

Jag äter så gott som dagligen minst två råa morötter, men rödbetor har jag aldrig testat råa.

Något att tänka på när det blir säsong.

Hoppfull
3/30/09, 10:04 AM
#9

Jag är inte överförtjust i råa rödbetor men i en god pastasås är det ljuvligt! Det var länge sedan jag gjorde, den ska jag nog ta och göra, Tack Jeremina!

Jag kissar för övrigt aldrig rött efter att jag ätit rödbetor… inte ens om jag äter det flera dagar på rad!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
3/30/09, 10:08 AM
#10

grillade rödbetor är gott och något jag tom kan äta av ibland

diaz55
3/30/09, 10:27 AM
#11

jag tycker så mycket om rödbetan, har lite dåligt blodvärde så jag tror jag dras till denGlad.

Äter den riven i sallader eller kokar den och äter den med lite smör, helst av egen skörd, är så gott!

pressar den oxå i juice, fick en juicepress i julklapp, den ger en härlig färg till juicen. blandar med äpple, apelsin, morötter, och lite färsk ingefära, en riktig vitaminbombFlört

[Jeremina]
3/30/09, 5:45 PM
#12

#11

Lät gott med den juicen….jag måste nog skaffa en juicepress Glad

Magi-cat
10/3/14, 10:29 AM
#13

Rödbetor är mirakelmat:

Den innehåller bl.a. kalium, zink, koppar, c-vitamin och järn för att bara nämna några av nyttigheterna.

Rödbeta sänker blodtrycket om det är högt, är anticancerogent, bra för leverfunktionen och mycket mer.

Så hälsosam supermat måste också vara supergod och det är rödbetan! Prova tillsammans med getost eller fetaost och något grönt som ängssyra, ruccolasallad eller babyspenat och så lite rivet äpple och citron…

http://consciouslifenews.com/health-benefits-beetroot/1177148/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
10/5/14, 9:20 PM
#14

Juicen av råa rödbetor har visat sig öka syre upptaget hos motionärer. Man orkar mer utan att bli flåsig!

Själv kör jag mina rödbetor genom juice pressen tillsammans med de andra grönsakerna…mums

Magi-cat
10/5/14, 9:33 PM
#15

Det har nog att göra med nitrat-grejen:

"A fascinating study on the effect of nitrate from beetroot juice found that people who drank the juice showed a significant increase in physical tolerance and stamina."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19661447


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: