Husapotek/Huskurer

Blinka ofta framför datorn!

2008-11-18 18:08 #0 av: Tuva-Lena

Optiker varnar nu för att miljontals människor kan utveckla ett så kallat "datorsyn-syndrom", en kombination av torra ögon, suddig syn, överansträngning av synnerven, huvudvärk och känslighet för ljus, därför att man sitter alldeles för lång tid framför sin skärm utan pauser.
I en enkät bland 1 000 individer, som optiker vid American optometric association (AOA) genomförde, svarade 42 procent av deltagarna att de sitter tre, fyra timmar eller mer framför sin dator varje dag, 73 procent svarade att de inte tar pauser så ofta som de egentligen vet att de behöver och 10 procent sa att de aldrig tar paus.

För att förebygga problem rekommenderar optikerna:

*Kom ihåg att blinka framför datorn (när vi koncentrerar oss blir blinkningarna automatiskt färre, vilket kan leda till irritation).

*Se bort från skärmen varje 20:e minut under minst 20 sekunder.

*Skaffa datorglasögon eller ett skärmfilter för att undvika att skärmen blänker.

Källa: Halsa.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2008-11-18 18:15 #1 av: Hoppfull

Det här tror jag är superviktigt! Själv får jag rejäla problem med torra "trötta och rinnande ögon om jag sitter för mycket vid datorn.

`Bra artikel!

Anmäl
2008-11-18 18:18 #2 av: Tuva-Lena

Samma här! Och det var därför som jag fastnade för artikeln. Jag vet inte, men min syn har försämrats väldigt de sista åren och de kan ju bero på datorn, jag sitter ju ofta och bygger hemsidor också... Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2008-11-18 18:19 #3 av: Hoppfull

Usch ja, du skulle ha sådana skärmglasögon som skyddar ögonen.

Anmäl
2008-11-18 18:26 #4 av: Soffe

Hjälp.. Jag sitter alldeles för mkt vid datorn, men jag brukar pausa lite emellan, så det är kanske inte så farligt..

Anmäl
2008-11-18 18:49 #5 av: korseett

sitte rockså mycket framför datorn men jag känner det i huden istället

Anmäl
2008-11-18 19:02 #6 av: Hoppfull

Jaa, jag känner både och! Vissa dagar blir jag alldeles röd och hela ansiktet hettar! Inte alls trevligt!

Anmäl
2008-11-18 20:10 #7 av: mayolica

känner oxå att det lätt kan bli för mycket vid datorn.

~ mayolica ~

Anmäl
2008-11-18 22:15 #8 av: Tiia

Jag har minskat mitt datoranvändande och jag känner mig mer kreativ än på länge.Mina ögon blir lätt torra,vid datorn också.

Jag har ju fullt upp,julen är på väg.Det ska sys det ena och det andra,syrran får stå för baketSkrattande

Anmäl
2008-11-18 22:20 #9 av: Waara

Bra länk!  Känner oxå av ögonen..m.m...

#8 .. vi är visst rätt lika :) Vad mysigt det lät! sy & bak  julförbereder o planerar oxå nu..

Anmäl
2008-11-18 22:21 #10 av: Annisangel

*blinkblink*

Mycket bra Tuvan!! Det blir gärna att jag sitter för länge jag med framför den lilla datorn!! Kyss

Anmäl
2008-11-19 09:53 #11 av: annsa

Vilken bra artikel, bra att bli påmind ibland. Blir ju lätt att man fastna vid datorn utan att tänka på hur tiden går.

Anmäl
2008-11-19 12:10 #12 av: subtil

Finns ett program att installera i datorn som tar bort den skadliga strålningen. Med tanke på hur många timmar vi tillbringar framför datorn och många som har den i sitt knä så befinner man sig hela tiden i strålningsfältet som påverkar allt i hela kroppen från celler till huden. Programmet heter Computer Clear.

Finns på www.revital.se

Anmäl
2008-11-19 13:31 #13 av: Waara

#12 Läste, mkt. intressant! läste oxå om hur vi påvekas av strålningen, känt av det oxå. Tack snälla! .. vore verkligen nåt att införskaffa, har du eller någon annan provat detta..?

Anmäl
2008-11-19 14:00 #14 av: subtil

Jag har det själv både på jobbet och hemma och jag känner inte av grusiga ögon och tröttheten på samma sätt som förut. Den har licens för 3 st datorer.

Anmäl
2008-11-19 14:19 #15 av: Magi-cat

humff, känner igen det där o har mycket problem med torra ögon. (Fast det är väl inte bara datorn det beror på...) Det blir faktiskt bättre av blåbär, så man gör väl bäst i att installera 1. blinkningar och 2. blåbärspreparat (när det inte finns färska).

Det där programmet computer clear, hur funkar det??

Hjärta"Kanske tid och rum är enklare än den mänskliga faktorn? (Picard)

Anmäl
2008-11-19 15:53 #16 av: Waara

#14 Ok, så bra! då ska jag nog titta närmare på det :), licens för 3, men det skulle ju vara perfekt, 3 datorer i huset ;) //Tack

Anmäl
2008-11-19 19:56 #17 av: Annisangel

Blinka på,

Blinka på,

Vi har många rader kvar att läsa på!! Kyss

Anmäl
2015-08-28 21:08 #18 av: Magi-cat

Gammal tråd, men jag hittade det här om ögonträning:

http://www.wikihow.com/Exercise-Your-Eyes

Någon som provat?

Hjärta"Kanske tid och rum är enklare än den mänskliga faktorn? (Picard)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.