Örtkosmetik

Enkla tvålrecept

2008-11-06 18:56 #0 av: Tuva-Lena

Det enklaste nybörjarreceptet!
Det finns ett recept som är väldigt lätt att göra och som kostar runt runt 50:- i material.

1000 gram vegetabiliskt margarin från ICA.
300 gram kallt vatten.
106 gram kaustiksoda
10-20 ml valfri eterisk olja för doft (det kan gå med doftolja, men det är lätt att det skär sig/separerar)
Den eteriska oljan tillsätts när tvålmassan gått ihop. Detta recept ger en överfettad tvål, och därigenom en säkerhetsmarginal i olje/soda proportionen.

Varation.
1000 gram vegetabiliskt margarin från ICA
300 gram vatten.
114 gram kaustiksoda.
40-50 gram hudvårdande olja (jojoba, avocado, vetegrodd, mandel, shea etc.)
10-20 ml valfri eterisk olja för doft.
Den hudvårdande oljan tillsätts när massan gått ihop, och den extra oljan ger en 4-5% överfettning.

Till båda recepten kan du tillsätta milt avslipande tillsatser.

Ovanstående recept är ej 100% vegetabiliskt, då ICA:s margarin innehåller vassla. Men du får ca: 10 tvålar med väldigt bra/härlig konsistens och lödder.

Tvål, glycerintvål, flytande tvål, castilletvål, rengörings medel m.m. Kärt barn har många namn, men vad är fakta och vad är marknadsföringshype?

Låt oss först klargöra att riktig tvål är resultatet av en kemisk reaktion mellan fett (animaliskt eller vegetabiliskt) och soda. I en rätt tillverkad tvål finns inga rester kvar av sodan, eftersom den helt förbrukats i förtvålningsprocessen.
Tvål rengör på två sätt. För det första genom att göra vatten våtare (minska ytspänningen på vattnet), så att vattnet lättare kommer i kontakt med huden (smutsen). För det andra genom att dra fett och smuts in i vattnet så att det kan sköljas bort. Tvålmolekylen har ett huvud som attraheras av vatten och en svans som attraheras av fett. Den fettälskande svansen lyfter smutsen, medan huvudet klamrar sig fast i vattnet tills allt kan sköljas bort. Riktig tvål anses som säker, effektiv och mild att använda på huden.

Syntetiska rengöringsmedel (SR) togs först fram efter första världskriget av tyska vetenskapsmän, p.g.a. bristen på animaliska och vegetabiliska oljor och fetter. Den första kommersiella tillverkningen startade i USA 1933, och i mitten av 50-talet var de vanligt förekommande.
De flesta känner till att tvättmedel och diskmedel innehåller SR, men vad de inte vet är att tandkräm, shampoo och kommersiella tvålar även har dessa som en viktig ingrediens.

Flera av dessa SR klassificeras som hudirriterande och en som är vanligt förekommande i shampoo anses vara cancerframkallande. Användandet av SR kan också innebära s.k. overkill, genom att de tar bort mer än vad som är nyttigt från huden/håret så att det naturliga skyddet försvinner. Den syntetiska rengöringsindustrin har även problem med sitt avfall, där t.ex. fosfater fick stor uppmärksamhet i media under 70-talet.

De flesta s.k. flytande tvålar är inget annat än SR, medan riktig flytande tvål tillverkas av coccosfett och andra oljor, kalilut och vatten.
Flytande tvål är varmprocessad, tidskrävande, och komplicerad att tillverka i mindre satser, trots detta finns det många amerikanska tvålmakare som gör den för att kunna erbjuda ett naturligt alternativ till de kommersiella syntetiska rengöringsvarianterna.

Mjölk / getmjölk i tvål ?

Har du varit frestad att pröva mjölk i ditt favoritrecept? Mjölk är mjukgörande för huden och gör tvålen mildare, den får dessutom ett lenare och gräddigare lödder. Så vad väntar du på, plocka fram mjölken ur kylen och sätt fart.

Nu undrar du förstås vilken mjölk du skall satsa på? Vanlig mjölk går bra, men getmjölk är det de flesta tvålmakare föredrar därför att den är lite tjockare och ger tvålen en lyxigare känsla.
Vanligtvis byter man ut 1/3 av tvålvätskan mot mjölk. Om du har ett recept där du använder 120 gram vatten, minskar du den mängden till 80 gram. Mät sedan upp 40 gram mjölk som du ställer åt sidan så länge.
Blanda sodan och vattnet som vanligt, och rör sedan ner det i oljeblandningen. Mjölken kan du sedan tillsätta när som helst.

• Efter det att du blandat ihop oljan med vattnet/sodan
  • När du tillsätter doften
  • När satsen börjar gå ihop
  • precis innan du skall hälla upp det i formen

Du kan även blanda ner mjölken i vatten/soda blandningen innan du blandar ned den i oljorna. Du bör då kyla ned vattnet till ca: 20 grader innan du blandar ned mjölken så den inte bränns vid. Många brukar frysa mjölken innan de blandar den med vattnet.
När du blandar i mjölken så rör om hela tiden. Bli inte förtvivlad om blandningen blir gulaktig och ser ut som den skurit sig (och luktar illa), det skall vara så. Blir blandningen orangefärgad, så har mjölken blivit lätt bränd (se till att vattnet/soda blandningen och mjölken är kallare nästa gång). Den går ändå utmärkt att använda, men tvålen blir oftast lite brun.
Det går utmärkt att färga mjölktvål med dina vanliga färgämnen. Om du vill ha den ofärgad så ger mjölk en färg som kan variera mellan naturvit till khakibrun. Vill du ha en helt vit tvål, så får du strunta i mjölken.
OBS! När du blandar ned mjölken så luktar det illa, speciellt om du blandar mjölken med vattnet och sodan. Tillsätter du den till oljorna i slutet av processen, brukar det inte bli lika illa. I alla händelser är lukten övergående och försvinner helt efter en tids lagring/mognad. Så sätt på en klädnypa och sätt fart, då slutresultatet verkligen är värd ett tillfälligt obehag.

• Väg noga upp de olika oljorna/fetterna (och bivax om det ingår i receptet).
  • Smält ovanstående ingredienser på svag värme i en rostfri kastrull. När allt är smält, lyft av kastrullen från plattan och låt den svalna till ca: 35-42 grader. Rör om då och då.
  • Väg upp vattnet i den rostfria bunken och väg upp kaustiksodan i en skål.
  • Häll sakta kaustiksodan ned i vattnet (under omrörning), och rör om till all soda är upplöst. Låt blandningen svalna till 35-42 grader. Använd skyddsglasögonen och gummihandskarna. Undvik att andas in ångorna som bildas (jag gör detta moment utomhus, om vädret tillåter).
  • När båda blandningar nått ovanstående temperatur, tillsätt vatten/soda blandningen till oljorna/fettet och rör om.
    I början kan det vara svårt att få de båda blandningarna att nå rätt temperaturområde samtidigt. Det kan behövas att man värmer oljorna försiktigt, eller ställer vatten/ sodabunken i lite kallt vatten.
  • Rör om i blandningen till det den tjocknar och "går ihop". Ett bra sätt att kontrollera att den gått ihop, är att ta lite av blandningen på en sked och försiktigt hälla ut den på ytan. Bildas det en liten upphöjd linje på ytan som stannar kvar och inte försvinner, har den gått ihop. En annan benämning på detta stadium är att den "spårar" (lämnar spår på ytan).
  • Tillsätt ev. färg och lukta gott och rör om/blanda väl. OBS! Vissa doftoljor kan göra så att tvålsatsen separerar, så eteriska oljor är säkrare.
  • Häll blandningen i den smorda formen.
  • Lägg isolering över tvålformen (en gammal filt eller handduk) och låt tvålen stelna under 24-36 timmar.
  • Ta tvålen ur formen och skär upp den i individuella tvålar (använd gummihandskar). Ställ undan tvålarna på ett dragfritt ställe och täck med filten. Låt tvålen mogna i minst 4 veckor innan du använder den.

Recepten hittade jag opå rosamundi.nu Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2008-11-06 23:14 #1 av: Tiia

Intressant,jag ska pröva det någon gång.Blir inte mjölktvålen härsken efter en tid?

Anmäl
2008-11-07 00:07 #2 av: [Hellas]

Det var ett bra recept, men "kaustiksoda", det låter lite farligt, är det det man har i avlopp och finns att köpa på ICA?

Anmäl
2008-11-07 00:19 #3 av: Tuva-Lena

#2 Ja, fast kaustiksoda ingår i all tvål. Bara det att under "tvålningsprocessen" så går den ur tvålen. Det står om det i inlägget också - inget farligt alltså, bara man låter tvålarna ligga och mogna i rätt tid, d v s 1 månad.

#1 Nej, mjölken reagerar med de andra ingredienserna så surheten går bort tack vare kaustiksodan - som är basisk. Tvålen blir alltså mer basisk när den är klar.

Imorgon skall jag göra tvålar till julmarknaden vi skall ha i byn. Har köpt olivolja, rapsolja och cocosfett som är basen, sedan blandar man i vatten blandad med kaustiksoda och eterisk olja. Funderar på att experimentera med lite mjölk i också, så att tvålen blir fint löddrig. Flört

Anmäl
2008-11-07 19:41 #4 av: korseett

ska bli spännande att höra om resultatet IL

Anmäl
2008-11-07 20:27 #5 av: [Hellas]

#3 Vad duktig du är :), hur ser det receptet ut med oljan och cocosfettet som du ska grejja med imorgon, de grejjerna tror jag ju att jag har hemma, jag trodde ju att det var mer komplicerat än så att göra egen fin tvål

Anmäl
2008-11-07 20:54 #6 av: Tuva-Lena

Öjjeblikk så skall jag leta fram det..!

500 gram rapsolja
455 gram olivolja
155 gram coccosfett
330-350 gram kallt vatten 
142 gram soda 

Om ni tänker överfetta tvålen med en finare hudvårdande olja som mandel, avocado, jojobaolja etc. kan ni öka sodan till 150 gram och tillsätta 3-5% av överfettningsoljan (30-50 gram) Doft efter smak, varför inte apelsin och eukalyptus med lite citronellaolja (håller bättre än apelsinen) och rivet apelsinskal. Ovanstående recept ger en tvål med fin konsistens och fint lödder.

Lycka till! Och vi avger väl rapport efteråt.. Flört

Anmäl
2008-11-07 23:16 #7 av: [Hellas]

*Ouii* vad här ska kockas....men duf, en fråga till bara Skäms, vad menas med:

142 gram soda (5% rabatt)

Jag antar att 5% Rabatt inte innebär extrapris (gud vad jag skäms för att fråga) men vad är det, handlar det om att det ska vara en viss styrka på sodan, finns det olika sorter att köpaFörvånad.
Viktiga grejjer detta, jag menar, jag vill ju inte att man tvättar några ädlare delar med tvål som hmmmm. kan skada pga. att man använt fär starka grejjer *ajajaj*

Anmäl
2008-11-08 00:34 #8 av: Tuva-Lena

Ja, du vet jag hittade receptet på en sida som också säljer tillbehör och ingredienser, så det är därför man får rabatt om man köper av dem. Nu kan jag inte komma in på sidan längre, men det var så jag uppfattade det här med 5% rabatt i alla fall. Ingen fara alltså. Flört

Shenet har oxå en tvålsida på: http://www.shenet.se/recept/tvalfast.html

Anmäl
2008-11-08 00:35 #9 av: [Hellas]

Kyss

Anmäl
2008-11-08 17:57 #10 av: [Hellas]

Jag hade tänkt att koka ihop detta nu på sena eftermiddagen men inser att min lilla perfekta våg för små vikter är spårlöst försvunnen.
Så alla ingredienser får vänta en stund till innan jag rör ihop dem.

Hur har det gått för dig Tuva :)

Anmäl
2008-11-08 20:44 #11 av: Tuva-Lena

#10 Ha ha, tänkte just gå in för att fråga dig detsamma! Glöme bort att jag skulle jobba idag, och sedan på sena eftermiddan blev jag skittrött och la mig på soffan "en stund" - som blev två timmar. Och nu sitter jag här och väntar på att steken skall bli klar i ugnen.

Du, vi får ta nya tag imorrn! Skäms Kramis vännen.. he he

Anmäl
2008-11-08 21:49 #12 av: [Hellas]

#11, Ja, nya tag imorgon blir det, min man, som har stenkoll på alla hushållsgrejjer visste exakt vart vägen var men nu är det försent.

Anmäl
2008-11-08 23:05 #13 av: Tuva-Lena

#12 Ställ fram den redan nu kanske, så att du inte glömmer bort till imorgon! Cool ha ha.. Vi är ju som vi är vi... Flört

Anmäl
2008-12-02 20:53 #14 av: BiGavia

Margarin från ICA???

Anmäl
2008-12-02 22:24 #15 av: Tuva-Lena

#14 Ja ja men BiGavia, vegetabisliskt margarin alltså. Jag använde det, men bytte ut en del av margarinet mot cocosfett istället. Mina tvålar blev jättefina och doftar apelsin.(tillsatte eterisk olja av blodapelsin) Färdiga om ca tre dagar.. ;) Dessutom tillsatte jag lite grädde också, för det skall ge en löddrigare tvål. Just nu ser blocken ut som stora gräddkolor! Glad

Anmäl
2008-12-02 22:39 #16 av: BiGavia

Ok, har ju inte testat!

Ska inte döma katten efter håren.

Anmäl
2008-12-02 22:44 #17 av: korseett

man borde ju kunna blanda lite olika fetter så att det väger lika, tänker på kokosfett, sheasmör, olivolja bl.a.

Anmäl
2008-12-02 23:00 #18 av: Tuva-Lena

#17 Ja visst, det går jättebra. ;) Det stod i receptet att vegetabilskt margarin har en aning animaliskt innehåll, genom vasslan. Men man kan som sagt byta ut mycket av margarinet mot andra fetter. Jag gjorde också tvålar på cocosfett, olivolja och ekologisk rapsolja, plus en aning avocadosmör. Väldigt lyxig tvål förstås, men den blir en aning mjukare i konsistensen p g a de många oljorna. Den doftar lotusblomma.. mums Kyss

Anmäl
2008-12-02 23:12 #19 av: BiGavia

Det gäller ju att få en fast konsistens!

Anmäl
2008-12-02 23:36 #20 av: Tuva-Lena

#19 Den är fast i konsistensen, men jämfört med tvålen som är gjord på flera fetter, så blir den aningen mjukare. Hjälp! Är du arg..? Förvånad Tolkar de nästan på det sättet med ditt utropstecken som avslutning..Tyst

Anmäl
2008-12-03 00:21 #21 av: konichiwa

Om ni ska byta oljor i ett originalrecept så behöver ni ändra lutmängden!

Olika oljor har olika förtvålningsvärde. Dvs om olivolja behöver 3% (nu hittar jag bara på) för att förtvålas så behöver kanske rapsolja 4%.

För att få ihop ett recept som är säkert så använd alltid en lutkalkylator!

Jag vet ingen svensk men den här använder jag: lutkalkylator

Rapsolja heter canola oil, ister heter lard, margarin heter shortening.

Lycka till!

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2008-12-03 00:29 #22 av: konichiwa

lutkalkylator  här är en till. Bra att kolla med flera-

En sak till, vet inte om ni redan sagt det men det tål att upprepas, blanda alltid luten sakta ner i vattnet. Aldrig tvärtom, då kan det explodera upp i ansiktet.

Förlåt om jag verkar övertydlig men det räcker med att en person gör fel och skadar sej.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2008-12-03 00:48 #23 av: Tuva-Lena

#22 Jättebra att du kommer in och förklarar konichiwa - du är ju experten. Flört

Anmäl
2009-03-09 21:40 #24 av: spindelfot

Jag har gjort mjölktvål och den har lagrats nu i en månad.. men den stinker! :(

när försvinner lukten egentligen!?

Anmäl
2009-03-09 22:46 #25 av: Tuva-Lena

#24 Den borde ha försvúnnit under den här tiden spindelfot. Skäms Det är sodan som gör att mjölken "surnar". Inte kul alls, Rynkar på näsan men du, pm:a konichiwa vår tvålexpertis och fråga henne om du kan åtgärda det på nåt vis..

Ikväll har jag gjort tvål också! Glad Använde solrosolja, jordnötsolja och cocos. Eteriska oljor apelsin, pepparmint och mysk. Luktar mumma! Tog bara en aning mysk eftersom den luktar lite sött. Jag har precis hällt upp smeten i en form nu, så det blir spännande att se vilken färg den får.

Vilken färg blev din spindelfot? Lite mörk beige..? Obestämd

#22 Jag hittade en "förtvålningstabell för olika oljor" på shenet efter lite surfande på sidan.. Tack konichiwa! Kyss

Anmäl
2009-03-09 22:52 #26 av: spindelfot

Min var mörk beige ibörjan när jag hällde upp den, som mörk honung.. Men sedan när den stelnat blev den mörkbrun, som kaffe!! Inget fel med färgen, den mörkbruna är också rätt fin.. Men den luktar liksom lite unken och bränd..nån skum kemisk reaktion i efterhand?

Fattar inte vad jag ska göra med de där stinkande tvålarna.. och jag som var så ambitiös, gjorde en stor sats.. ska allting bara ner i soptunnan nu, suck.

Jag har aldrig lyckats få eterisk oljedoft att stanna kvar.. den försvinner inte för dig när tvålen är färdiglagrad? Den försvinner väl med hettan som kommer när tvålmassan värmer upp sig själv igen? Men jag vill gärna doftsätta, har några supergoda dofter hemma..

Anmäl
2009-03-09 22:53 #27 av: spindelfot

Vilken kaustiksoda använder ni förresten? Jag har använt Nitors, för den ska tydligen vara bäst, men den säljer de bara på Jula här i västerås, och det ligger rätt off.. Det finns en kaustiksoda från mr muscle också som säljs i de flesta mataffärer här.. men den ska vara dålig? Nån som testat den?

*tvåloman*

Anmäl
2009-03-09 23:04 #28 av: Tuva-Lena

Jag använder Mr muscle's soda och den tycker jga funkar bra. Men du, när häller du i mjölken? Väntar du tills sodalösningen har kallnat tillräckligt? Jga brukar tillsätta både eterisk olja och ev mjölk när temperaturen har gått ner till 35-40 grader. Och oljan kan man tillsätta senare också, den löser sig fint ändå. Mängden olja varierar, men till en liter tvålmassa använder jag ca 20 ml eterisk oja, annars blir det nästan ingen doft. Det misstaget gjorde jag i början, använde för lite olja helt enkelt. Dessutom är dte bättre att använda eterisk olja och inte endast doftoljor, för då behöver man större mängder - enligt receptet alltså.

Va synd att tvålarna luktar så illa spindelfot, vet hur det känns. Gråter Jag har misslyckats några gånger också - och man grämer sig över oljorna som bara går till spillo. Men ta nya tag, nästa gång går det bättre! Flört

Anmäl
2009-03-09 23:21 #29 av: spindelfot

Hm, det kanske är temperaturen som var problemet då, för jag blandade ihop fett och vattenbas vid över 50 grader.. Mjölken blandade jag med sodan. Ingen aning annars vad som kunde gått fel..Hur länge bör man vänta innan man kastar bort tvålarna?

Jag testade att göra tvål på jordnötsolja häromdagen, det var en rätt speciell jordnötsolja jag köpt i en asiatisk affär som luktade så mycket jordnöt att jag lät bli att tillsätta doft eller örter i slutskedet, resultatet blev jättebra, ljust ljust gula, nästan vit blev den stelnade tvålmassan och jordnötsdoften som förut var stark är nu mild.. kul med något lyckat igen :)

Anmäl
2009-03-09 23:27 #30 av: [Hellas]

Åhhh, nu kom mitt dåliga samvete upp , jag köpte ju grejer till att göra egen två men som vanligt så bidde det inte så mycket merSkäms.

Jaja, jag får väl ta tag i det hela igen.

Kram

Anmäl
2009-03-10 00:54 #31 av: Tuva-Lena

#29 Aha, då tror jag att jag vet vad problemet var. Blanda hellre vatten+ soda först, som du häller ner i fett/oljeblandningen under omrörning. Sedan tillsätter du mjölken när vatten/sodablandningen/ olja/fett blandningen har gått ner i temperatur lite, ca 35-40 grader. Du kan till och med vänta ytterligare en stund och tillsätta mjölken samtidigt med de eteriska oljorna. Då bränns inte mjölken heller, vilket annars kan hända om sodablandningen har för hög temperatur. Vid lägre temperatur får tvålen också en ljusare färg.

Soda och mjölk går inte ihop för mjölken skär sig direkt och surnar.

Gör det Hellas, det är såå roligt när ma lyckas, och tvålen är jättefin mot hude jämfört med köpta tvålar - mycket lenare!

Kram tillbaks! :)

Anmäl
2009-09-16 20:15 #32 av: zeldanena

Måste bara säga TACK! Har roat mej "drottninglikt" idag med att göra tvålSkrattande både den med margarin och den med oljorna. Den med oljorna gjorde jag två satser av, för den första fattade jag inte att man var tvungen att röra, röra, röra....innan man hällde den i form. Kul var det i alla fall och varenda kotte i familj/vän krets får tvål till jul;)

Anmäl
2009-09-16 20:24 #33 av: Hoppfull

Vad duktig du är! Blev de bra?

Anmäl
2009-09-16 20:39 #34 av: zeldanena

Vet inte, egentligen:D Den med margarinet ser "ogräddad" ut och den med oljorna tar jäääääättelång tid på sig att bli fast. Strunt samma, roligt  att prova. Återkommer om en månad och berättar hur lyckat det blev.

Anmäl
2009-09-16 21:08 #35 av: Hoppfull

Ser fram emot det med spänning Glad

Anmäl
2009-09-16 22:00 #36 av: MaMaMade

Värt att prova på för mig o Minstan som blir så kliiga under vinterhalvåret! Undrar bara när jag ska få tid? Jobbar som en vilde för att få klart allt till julmarknaderna som jag ska vara med på...kanske jag måste göra tvålar nu också!!! *Vojne vojne*!Tungan ute

Anmäl
2009-09-17 02:05 #37 av: Tuva-Lena

#34 Jag kom på att om jag använder elvispen så går det betydligt snabbare att få den fast. Tänk bara på att ta den lägsta hastigheten i början annars kan det stänka, och att få den blandningen på händerna är inte att rekommendera. Obs! använd glasögon också plus handskar! Glad

Anmäl
2009-09-17 20:27 #38 av: zeldanena

Precis vad jag skulle fråga! Hur länge ska man röra den egentligen för den är ff. så den separerar sig efter ett dygn. Elvisp. Bra det ska jag prova, tack.

Anmäl
2009-09-17 20:30 #39 av: zeldanena

När man sen låter dom ligga och mogna, ska de vara täckta då, eller hur gör man?

Anmäl
2009-09-18 02:34 #40 av: Tuva-Lena

#38 Har tvålmassan inte stelnat efter ett dygn så har du vispat för lite. Den brukar stelna efter någar timmar. Tyst Jag brukar täcka mina tvålar med en gammal handduk, mest för att inte katten skall komma åt dem. Men det kan vara bra för att inte de eteriska oljorna, som är flyktiga, skall försvinna ur massan också. Ta fram din tvålmassa och fortsätt vispa med elvispen tills du känner att det börjar bli ett rejält motstånd - då är den klar att sättas undan. Du kan testa det, jag läste någonstans att man kunde testa att fortsätta vispa även om massan har stått ett dygn. Lycka till zeldanena! Kyss

Anmäl
2009-09-20 02:52 #41 av: Tuva-Lena

Idag gjorde jag en ny tvålsats. Har kommit på ett eget recept som aldrig slår fel.

Då använder jag 500 g cocosfett, 450 g olivolja, 350 g vatten och 142 g kaustiksoda. Var noga med att låta temperaturen sjunka till ca 40 grader i vatten/soda blandningen, innan du blandar den i fett/oljeblandningen. Båda lösningarna bör dessutom hålla någorlunda lika temperatur. SEdan är det bara att vispa. Jga använder elvispen men får nog hålla på ca 1tim ändå. Ta gärna korta ca 5 min pauser för att vila armarna - blandningen tjocknar även då. Jag tog fyra pauser. Sedan när tvålmassan är färdig - då blir det ett streck kvar på ytan då du häller lite av blandningen på den - så tillsätter du eterisk olja. Jag brukar använda 10-20 ml eterisk olja. Ganska dyrbara tvålar med andra ord. Glad

Anmäl
2009-09-21 15:10 #42 av: zeldanena

Men så roliga att göra:)

Kanske någon, som har ett bra tips på egen parfym också?

Anmäl
2009-10-24 18:05 #43 av: zeldanena

Kan tala om att tvålen blev helt underbar:) Löddrar härligt, doftar så gott och torkar inte ut. Är så himla nöjd, så idag gjorde jag min första mjölk-tvål.

Ska bli kul att se hur den blir och om man märker skillnad på den första och den här.

Andvände fjällko-mjölk, som är fetare än vanlig mjölk.

Anmäl
2009-10-24 22:00 #44 av: Tuva-Lena

Åhh va härligt zeldadena! Jättekul att det fixade sig till slut! Skrattande ja visst är tvålarna härliga? och löddrar som bara den gör dom. Enda nackdelen, om man kan säga så, är att dom inte blir lika dryga som "vanlig tvål". Jag gorde en sats för en månad sen också, och den droppade jag ylang ylang i, en annan tog jag bara lavendel i. Fick tag i en annan tvål vid ett besök hos en bekant som hade en underbar doft, så jag bröt en bit utav den för att ta med nästa gång jag köper eterisk olja.. Skämsschhh.. Tänkte att jag skulle komma på vilken eterisk olja det handlar om på det sättet. Glad

Har du lust att fortsätta "byta recept"? Obestämd då kan vi hålla ångan uppe genom att tipsa varandra. Det blir som ett intresse det här vet du.. Flört Grattis till dina härliga tvålar!

Anmäl
2009-10-26 17:37 #45 av: zeldanena

Tack;)

Ja, jag blev ju så ambitiös så helt plötsligt så fick jag för mig att göra något av det jag hade hemma

och det var cocosfett, rapsolja och solrosolja. Blev betydligt vitare än de andra jag gjort, men misstänker att jag nog hade behövt större mängd soda, tog en evig tid att vispa ihop och känns fortfarande betydligt mjukare/tunnare än efter dina recept. Men jag har så roligt under tiden, ja förutom då när soda "kokar" å mina hundar hostar som jag försökte ta livet av dom...

Hittade ett recept på nätet, som låter väldigt avancerat, säger jag, som bor på landet och inte ens vet var jag ska få tag på en del av ingredienserna

500 g. batch

100 g. olivolja

120 g. cocosfett

180 g. palmfett

50 g. avocado olja

50 g. ricinolja

170 g. vatten

68 g. soda

Batch vet jag inte ens vad det är;)

Palmfett och avocado olja, köper man var då?

Verkat vara som att bada i åsnemjölk, den där tvålen och det hade jag gillat;)

Mitt recept var betydligt enklare kan jag berätta;

150 g. cocosfett

500 g. rapsolja

450 g. solrosolja

114 g. soda

342 g. vatten

Doftsatte med Viol och Basilika..

Anmäl
2009-10-26 18:32 #46 av: zeldanena

Och så det här med egen parfym,

Nu har jag prövat med Explorer och eteriska oljor. För låg alkoholhalt tror jag.

Funkar bättre med Absolut, men är inte riktigt nöjd ändå. Måste skakas, för oljorna separerar sig från alkoholen.

Idag försökte jag mig på en blandning av rapsolja och mina tre dofter. Om inte annat så blir det massageolja av det eller något liknande. Skam den som ger sig;)

Anmäl
2009-10-26 20:59 #47 av: konichiwa

batch betyder ungefär 'omgång'. Alltså en omgång på 500 gram och sen räknas ingredienserna upp.

Palmolja och avocadoolja kan du köpa från antingen Crearome.se ellersannanature.com

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-10-26 23:26 #48 av: Tuva-Lena

Aha, ja jag visste inte heller vad Batch betydde, men i det här fallet skulle det röra sig om sammanlagda mängden olja då..? Obestämd

Ja, jag köper oljor från crearome också när jag gör kräm och lotion. DEt finns amssor att välja bland.

Va kuul me egen parfym! Glad Är det alltså meningen att du skall ha det som parfym då, eller är det dofter du vill tillsätta i tvålblandningen?

Är det eterisk olja av viol du använder, eller är det doftolja? Jag såg att violdoften var skiitdyr och i tvål går det rätt mycket av eterisk olja så det blir dyrt ändå, men kanske till mina krämer/lotions..? Det skulle vara nåt.. Flört

Tack för härliga tips! Kyss

Anmäl
2009-10-27 15:12 #49 av: Ron-Jag

Åh, vilken härlig tråd. Det riktigt kliar i fingrarna att prova att göra riktig tvål. Än så länge har jag bara lekt med glycerintvålmassa.

För att göra parfym av eteriska oljor så behöver man en alkoholhalt på runt 95% tror jag det var. Ute i Europa och i USA har dom ju tvättsprit som dom säljer billigt i alla affärer. Den skulle fungera. Dock är den olaglig i Sverige.

Anmäl
2009-10-28 01:16 #50 av: Tuva-Lena

#49 Välkommen in i gänget Ron-Jag! Flört Det är jättekul att tillverka sånt här på egen hand, dessutom så blir det garanterat naturligt! Glad Mmm, sån sprit får man ju inte köpa här.. synd, annars skulle det vara roligt att testa parfymer också. Vi får väl bränna själva då.. Tyst he he..

Anmäl
2009-10-28 11:48 #51 av: Ron-Jag

#50. Tackar. Jo, jag har gjort tvålar och cremer och sånt sedan 2001 så någon nybörjare är jag inte. Dock har jag än så länge bara lekt med glycerintvålmassa. Men känner i och med den här tråden att jag är mogen att testa "riktig" tvål.

Nej, sådan sprit får man inte tag i i Sverige. Är man ful får man väl köpa den när man är utomlands och smugla med sig hem. Det är lika lagligt att göra så som att bränna hemma.  Tyst

Anmäl
2009-10-28 16:50 #52 av: zeldanena

Har läst på nu och tydligen är jojoba olja en bra bas till egen parfym.

Fast hittills får jag säga att det verkar som om rapsolja faktiskt också funkar. Den "håller ihop" doftar länge på huden, mmm, äntligen.

Ron-Jag, den här sidan är bara så inspirerande! Ja det gäller väl i.o.f sig hela ifocus, men detta är handfasta råd och tips och härliga recept, som funkar. Har massor med tvålar på gång nu och känner mig, som en riktig hantverkare;)

Violen, jo då fick litet hjärnsläpp där, så den tvålen blev dyr...

Tusen tack K, för att du reder ut begreppen för denna lantlollan:) Det kommer säkert mer efterhand...ja frågor alltså.

Vågade mig på den där kroppsoljan, vars recept jag hittade på shenet idag.

60 ml. Olivolja

saften av en citron

15 ml. flytande honung

Tillsatte lite E-vitamin och eterisk olja och voila´ , mjuk som en babyrumpa;)

Anmäl
2009-10-28 23:39 #53 av: Tuva-Lena

Underbart! Skrattande Måste testa jag också när jag får mer tid över - men jag vill ju nuuuu!

Ang tvålarna förresten, så finns det nåt som kallas för förtvålningstabell som redogör för hur mycket soda man skall tillsätta till resp olja. Det är olika mängd beroende på vilken olja man använder nämligen. Det finns en sån tabell på shenet. Skall kolla om jag hittar den igen så lägger jag in länken här. Kanske har den under "Favoriter" också.. Obestämd Återkommer! Kyss Momento!

Anmäl
2009-10-28 23:42 #54 av: Tuva-Lena

Ho ho! Hittade den! Kolla här: Förtvålningstabell

Cool

Anmäl
2009-10-29 09:13 #55 av: Ron-Jag

#52. Jo, det var verkligen en inspirerande sida. Ska titta hit lite oftare.

Enligt crearome fungerar de flesta oljor för att göra egna parfymer. Dock tycker jag att det är lite "kladdigt" att göra det. Annars går det ju att använda vodka också bara man skakar flaskan innan man sprayar på sig av sin parfym.

En blandning som jag ofta använder i mina tvålar och som är rätt så neutral (luktar ungefär som dom gamla Barnängens barntvålarna) är att ta hälften lavendel och hälften geranium. Den blandningen kom jag på av en slump eftersom jag inte tycker om doften av lavendel.

Anmäl
2009-10-29 10:37 #56 av: Tuva-Lena

#55 Barntvål lukten har jag alltid tyckt om Ron-jag, så den blandningen skall jag testa nästa gång. Tack för tipset!

Äntligen kan man använda spriten till nåt vettigt.. Flört Efter helgen får jag mer tid, så då skall jag ta itu med era fina recept. Ser jag verkligen fram emot! Glad

Anmäl
2009-10-29 11:08 #57 av: Ron-Jag

#56. Ha ha ha. Jag förstår precis. Alltid när vi är ute och reser så köper jag på mig billig vodka. När jag sedan får frågan om jag har något bra recept på en vodkadrink säger jag. Nej, vodkan använder jag när jag gör mina deodoranter. Det är verkligen kul att se deras miner.   Flört

Anmäl
2009-10-29 18:38 #58 av: zeldanena

Deodoranter! Men recept då, människa;)

Anmäl
2009-10-29 21:39 #59 av: Ron-Jag

#58. Tack för att du kallar mig människa, det kunde ju varit något värre.  Flört

Deospray
52 ml vatten
40 ml 40%-ig alkohol, vodka är renast
5 ml glycerin
1 ml mjölksyra
0,5 ml Farnesol
2 ml citronsyraester
2 ml eterisk olja
Blanda allt i en sprayflaska. Skaka om innan användning.

Deospray med deokristallsten
60 ml destillerat vatten 
40 ml vodka
4 g deokristallsten, pulver
3 ml citronsyraester
0,5 ml farnesol
1 ml glycerin
2 ml eterisk olja
Lös upp deokristallstenen i vattnet (räkna med att det tar ca 2-4 veckor så gör laddningarna i omgångar. Sila bort icke upplösta kristaller). Häll "vattnet" i en sprayflaska och tillsätt övriga ingredienser. Skaka om innan användning.

Anmäl
2009-10-30 17:49 #60 av: zeldanena

Men var hittar du deokristallsten?

Farnesol? Citronsyraester?

Ja, jisses vad man lär sej

Tack-kram

Anmäl
2009-11-01 12:32 #61 av: Ron-Jag

#60. Jag köper alla mina saker på Crearome.se.

En väldigt enkel deodorant är att bara lösa upp deokristall i vatten och använda det som det är (med lite konserveringsmedel i, t ex paraben).

Lycka till. Kram.

Anmäl
2009-11-01 23:40 #62 av: Tuva-Lena

Jo, jag har sett i katalogen att man har deokristallsten där, och de andra ingredisenserna, så det är bara att skicka efter. Cool Nackdelen är att man måste skicka efter för minst 600:- tror jag det var..

Ikväll ska jag skicka efter schampo-ingredienser bl a, sedan får jag se vad jag väljer mer.. Spännande varje gång!! Glad

Anmäl
2009-11-03 18:33 #63 av: zeldanena

Tusen tack! Vill prova å ska så fort jag bara hinner.

Fast idag har jag varit duktig och slagit in årets julklapp i cellofan med silverfärgat band runt om och egen liten lapp... den där första lyckade tvålen, som doftar av pacshouli, kanel och sandelträ. Det var nästan lika roligt, som att stå där med sleven i hand som en gammeldags häxa;)

Många av mina eteriska dofter köper jag från Aroma. Har inte jämfört priser, men kändes som de var billigare på just det.

Kram

Anmäl
2009-11-04 09:10 #64 av: Ron-Jag

Crearmoe har varit billigare än Aroma tidigare i alla fall. Dessutom har dom mindre att välja på eftersom jag köper mer saker än bara oljorna.

Lycka till.

Anmäl
2009-11-04 23:14 #65 av: Tuva-Lena

#63 Låter som en spännande doftblandning zeldanena. Den ska jag prova nästa gång! Passar ju bra till jul också. Glad

Jag skickade efter scahampoingredienser som sagt, och sedan eteriska oljor: rosengeranium och lavendel. Tog en rejäl dos av lavendel - 30 ml den här gången, men det går mest utav den.

#64 Jag har inte varit inne på Aroma, är det bara www.aroma.se eller?

Kram tillbaks! Kyss

Anmäl
2009-11-08 18:25 #66 av: zeldanena

www.aromacreative.se

Varit och hämtat ny fjällko-mjölk idag. Inte för jag vet hur de andra blir ännu...............den 24-de vet jag. Hittills så doftar de underbart, så jag är ganska övertygad om att de kommer att göra det i fortsättningen också. Men är så nyfiken på hur de känns:)

Har någon gjort tvål med vassle i?

Sen undrar jag över det här med tjär-tvål. Ska ju faktiskt hjälpa mot både eksem och psoriasis.

Geranium och rosenträ tillsatte jag en ansiktsolja för trött och torr hud, som jag nu är gravt beroende av;)

Margarintvålen har jag redan gett bort av, till floristen med torrsprickor stora som kratrar. Hon niger å tackar.

Har tvålfärg hemma och har exprimenterat lite, men det verkar inte fungera. Tvålmassan "äter upp" färgen... När? Var? Hur?

Anmäl
2009-11-08 23:11 #67 av: cacao

Länkade just till denna tråd på kolhydrater i fokus! Dom blir nog jätteglada att hitta nya användningsområden för margarin och oljor!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Anmäl
2009-11-09 00:52 #68 av: Tuva-Lena

Samma här zeldanena, jag testade med tvålfärg men resultatet blev som en fis i universum. Skrattande verkar som det krävs väldigt mycket färg. Sedan får man vispa rejält för att få bort den gula färgen som blir i början, så att inte färgen skär sig i nån guläcklig ton.

Va roligt att du fått avsättning för dina tvålar, jag har också skänkt bort många av dem men faktiskt lyckats sälja lite utav dem också.

Har inte gjort schampot än, men till veckan hoppas jag få tid att testa det också. Ang mjölk i tvålen så läste jag att den bästa tvålen får man med getmjölk, men det spelar kanske ingen roll. Jag tillsatte grädde i en tvålmassa och det blev väldigt mjuk och löddrig tvål utav den. Luktade pyton i början men urk-doften gav med sig under mognaden.

Jag har inte testat vassle i tvålen, men använder du margarin så ingår vassle i det.. Då blir den inte vegetabilisk helt o hållet, om man nu är ute efter det. Flört

Tjärtvål är inte heller nåt jag testat - inte än! Glad Kommer säkert med tiden.. Flört

Anmäl
2009-11-10 00:14 #69 av: konichiwa

Jag vet inte var ni köpt er tvålfärg men är det från Crearome så är tvålfärgen bara menad för smält och häll tvål inte kallrörd äkta tvål. Det kan vara därför färgen inte fungerar.

Jag har flera gånger påpekat för Crearome att de måste vara tydliga med vad de menar för tvål när de säljer råvaror men av någon anledning så låtsas de inte om att det finns kallrörd tvål.

Färg till kallrörd tvål finns inte att köpa i Sverige.

Försök i England: soapkitchen.co.uk är bra!

Deras hemsida är lite rörig men de är väldigt hjälpsamma och trevliga och alltid pålitliga.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-11-10 01:07 #70 av: Tuva-Lena

#69 Tack för tipset konichiwa! Glad Hur går affärerna för dig? Snart jul igen och då blir det uppgång igen också! Flört

Anmäl
2009-11-10 19:09 #71 av: zeldanena

Tusen tack! Visserligern blir tvålarna helt underbara, men kunde kanske varit lite färgrikare, för att skilja dom åt.

Anmäl
2009-11-11 02:09 #72 av: [TrevorS]

Funderar på att göra två ska bara sätta igång med det någondag. =)

Anmäl
2009-11-11 15:08 #73 av: konichiwa

hej Tuvalena :-)

Jo tack, det ökar på så sakteliga med affärerna i webbutiken. Jag har ju inte råd att marknadsföra mej så det är rätt fantastiskt att folk hittar dit i alla fall.

Till jul blir det en hel del till återförsäljare så att jag kan betala räkningarna ;-)

Så småningom så kanske det går runt men det fyller en stor funktion för mej att få vara kreativ och ha något att fokusera på och tvingar mej att gå upp om dagarna (utbränd, som jag nog sagt).

Lycka till alla tvålmakare och vill ni fråga något så gör det i den här tråden för här läser jag alltid när det kommer något nytt meddelande.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-11-11 23:56 #74 av: Tuva-Lena

#72 En finfin idé Trevor, och du kommer att bli fast i tvålmassorna du också - garanterat! Skrattande För det här är jättekul!

Anmäl
2009-11-11 23:58 #75 av: [TrevorS]

#74 jo jag älskar det, fast tänkte göra på olja istället. =)

Anmäl
2009-11-12 00:47 #76 av: Tuva-Lena

Det kommer säkert att bli finnemang ska du se, och fastnar du så titta in hit. Nu har vi vår tvålexpert på tråden också - i konichiwa.  Lycka till! Glad

Anmäl
2009-11-12 14:39 #77 av: konichiwa

Ett jultips är att köpa mica om ni handlar från crearome. Mica är små glittrande 'flak' i olika färger, helt ofarligt att använda och att få på huden.

Man kan blanda i lite i en slinga i tvålen (ska man färga tvålar med det går det åt onödigt mycket).

Man kan också använda mica upplöst i lite sprit (vodka t.ex.) och måla på färdiga, torra tvålar. Eller stämpla små stjärnor t.ex !

Jag har målat ett par ränder i guld på jultvålen i min webbutik såhär ser de ut

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-11-12 22:33 #78 av: Tuva-Lena

Nej va fint du har gjort! Förvånad Hur gör du stämplar i tvålen? Jag ser att du har text ingraverad, eller vad jag skall kalla det, i själva tvålen..?

Det ser jättesnyggt ut som du gör konichiwa, med bara en smal remsa av papp runt tvålen - riktigt proffsigt ju! fast det är du ju.. Cool

Anmäl
2009-11-13 00:26 #79 av: konichiwa

#78 Tack Skäms

Jag har en specialbeställd tvålstämpel, kostar skjortan men jag gör ju så många.

Annars finns en hel del kul stämplar här OBS! kraftigt villha framkallande!

Jag köpte min första stämpel där (fransk lilja) som jag stämplat minst 10 000 tvålar med och den funkar fortfarande lika bra.

De har också massor av formar.

Det är ett välkänt företag som hållit på länge, ingen behöver vara rädd för att använda sitt kreditkort där (om man inte handlar för mycket förstås, risken är stor!)

Kanske kan ni göra en coop? Köpa tillsammans och cirkulera.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-11-13 00:51 #80 av: Tuva-Lena

Oj oj , ja du är riktigt på bettet, men fattas bara annat när du är så skicklig! Tack för länken också! Vågar jag gå in då..? Flört Klart jag vågar! Återkommer när jag kollat!

Anmäl
2009-11-13 00:56 #81 av: Tuva-Lena

Jättefina stämplar! Dom jag tyckte var finast var förstås ljusstämplarna. Går det använda såna också, eller blir det för plottrigt?

Anmäl
2009-11-13 10:26 #82 av: konichiwa

Jag tror inte det fungerar för då hade de nog skrivit det.

Det är nog olika material som är gjorda för att släppa lätt. Sen går det som du säger inte att ha för småttigt mönster till tvål.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2009-11-13 22:50 #83 av: Tuva-Lena

Nej jag förstår, men de andra mönstren var jättefina dom också! Tar det lång tid att få hem dem? Är väl ganska dyr frakt också? Åsså får man väl prata på amerikanska kan jag förstå! Skrattande

Tack i alla fall för fint tips! Kyss

Anmäl
2012-04-02 15:20 #84 av: Bjorne

När man gör tvål.

Skall man värma upp eller tillochmed koka ingredienserna. Hur länge i så fall. det står ingenting om det

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.