Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 18735 ggr
Ljuset
2008-07-22 21:42

Mynta

Jag fick en knippe mynta av en arbetskamrat. Vad kan jag göra med den?? Vad innehåller mynta för vitaminer??

Annons:
Tuva-Lena
2008-07-22 23:12
#1

Det finns 7 olka myntor, men den vanligaste är peppermynta.

Använda växtdelar: Blad, blommande grenspetsar.

Innehållsämnen: I pepparmynta garvämne, eterisk olja med menthol (minst 50%). Jasmon ger söt, angenäm smak, mentofuran har motsatt effekt. I krusmynta eterisk olja med karvon dihydrocarveu lacetat, di hydrocum inolacetat. Övriga myntor innehåller ungefär samma ämnen i varierande grad men mentholhalten är lägre än hos pepparmynta.

Medicinsk verkan: Pepparmynta är desinficerande, kramplösande, ökar sekretion av matsmältningsvätskor, särskilt galla. Verkar kylan de, svagt lokalt smärtstillande, inflammations hämmande. Krusmynta har likartad verkan.

Användning: Som te vid magsmärtor, förkylning, som galldrivande medel vid sjukdomar i galla och lever. Som medel mot väderspänning. Utvärtes som te till tvätt av svårläkta sår. Den dominerande mängden drog används för destillation av den eteriska oljan, som är ett viktigt smakförbättrande medel. :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2008-07-22 23:14
#2

Pepparmyntste är gott :)

Tuva-Lena
2008-07-22 23:19
#3

Ja, jag håller med, och vet du, av misstag tog jag hem en planta pepparmynta för jag tyckte att det var så ovanliga blommor. Helt plötsligt hade jag dom över hela rabatten!! Dom sprider sig som ogräs. men nu är jag glad att jag har dom, och skall torka bladen och använda till te bl a.. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2008-07-22 23:38
#4

Ojdå.. Hehe.. Ja det är blommornas värld det, att sprida sig så mkt dem kan, helst överallt :)

Ljuset
2008-07-23 00:10
#5

Tack så mycket. Ska prova och göra te imorgon. Ska fråga om det är pepparmynta hon gav mig. Kan bladen frysas in om jag torkar dom??

Tuva-Lena
2008-07-23 01:50
#6

#5 Men om du torkar dem så behöver dom inte frysas sedan. ;) Lägg dem hellre i en burk eller kanske ännu hellre i en papperspåse eller dylikt som är "luftig".

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Brokenfether
2008-07-23 01:52
#7

#6 Räcker det att torka på det sättet? Är det klart sen för att använda som te eller det ska beredas på fler sätt? Är så kass på sånt där..*L

Tuva-Lena
2008-07-23 01:59
#8

Ja, jag har då bara torkat dem på det vanliga sättet och sedan använt dem till te. kanske kan man krossa bladen lite efteråt, men annars är dom klara att användas. Tänk er, vilken doft! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2008-07-23 02:17
#9

mmm.. det doftar ända hiiit Skrattande

Brokenfether
2008-07-23 02:41
#10

Tror jag ska inhandla lite mynta då och torka…låter gott.

Ljuset
2008-07-23 11:04
#11

#5 okej, då ska jag göra det.

Tuva-Lena
2008-07-23 13:51
#12

Man kan ju blanda med vanligt te också och testa olika smaker…Vad tror ni om citronte som man blandar lite mynta i..? Det vattnas i munnen på mig när jag tänker tanken.. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2008-07-23 14:22
#13

Jaa eller citron o lakrits kanske Räcka ut tungan

Annons:
Tiia
2008-07-23 21:24
#14

Har torkat pepparmyntan nu,ska göra te lite senare.

Vet nån,hur jag gör med lavendeln?ska man bara torka blommorna?

Brokenfether
2008-07-23 21:28
#15

#14 Det beror ju på vad du vill göra med dom. Till prydnad eller som doftkuddar. Ska du dom till annat så har Wargmåne lite recept…

Tiia
2008-07-23 21:32
#16

som doftkuddar,hade jag tänkt mig.Har sytt små söta påsar redan

Brokenfether
2008-07-23 21:34
#17

#16 Åh,va kul….min syster har massor med lavendel i sin trädgård men jag fick bara plocka lite för dom ville gå där och lukta på dom…snåljohan…Skrikandes jag hade oxå tänkt göra små kuddar…

Soffe
2008-07-23 22:20
#18

Lavendel doftar oxå gott :) Men kan inte tänka mig att det är så gott att dricka det som Te :/

Brokenfether
2008-07-23 22:26
#19

#18 Har ingen aning men det känns inte så för mig heller….som att gapa stort när man sprayar luggen tex…Fot i munnnen

Tiia
2008-07-24 00:55
#20

Jag hade tänkt mig nåt litet växthus till vintern.Att ha inne.Då kan man väl odla en del örter i den

Annons:
Brokenfether
2008-07-24 00:57
#21

#20 Ja,det låter ju mysigt…*L Men hur funkar det med att odla örter när vintersolen endast skiner i sin kallhet? Kan man få upp den värme i växthuset som behövs tror du?

Tiia
2008-07-24 01:04
#22

Jag vet inteGenerad

abbis
2008-07-24 01:16
#23

Jag har mynta som växer i komposten.Ogräs trodde jag men sambon springer ut och hämtar till te och mojitos*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Brokenfether
2008-07-24 01:18
#24

#23 Hahaha…härligt *S

Soffe
2008-07-24 01:35
#25

#19 Hehe.. Bra exempel Brokenfether Skrattande

[Hellas]
2008-07-24 02:53
#26

Jag älskar mynta men odlar oftast Grönmyntan och pepparmynta, Grönmyntan doftar mer mynta.

Jag torkar hela blad, lägger i en burk och använder sedan till både te och matlagning.
Asiatisk mat innehåller ibland Mynta, jag tror för min del att de har det pga just befrämja matsmältningen.

Något som är riktigt mumsmums är att ta färska myntablad och doppa i smält choklad.
Det är jättefint att dekorera efterrätter med och smakar såå gotteligott. Gillar man After Eight så är detta helt ok!

Just ja…Tuva….Mynta ska odlas i kruka om man inte vill ha det som ogräs :)

Tiia
2008-07-24 02:59
#27

#26 Vet du om man kan odla örter i miniväxthus på vintern?

Annons:
[Hellas]
2008-07-24 21:31
#28

#27, Det borde ju gå med vissa örter men jag har inte provat på så många örter innomhus.

Jag provade att ha Chili några år men jag fick bara ohyra på dem.
Men jag tror att det står på vilka som klarar av innomhusvistelse, vår värsta fiende där nog inte ljuset utan i detta fall den torra luft som blir.
Men jag är ingen expert.

Basilika brukar ju klara sig ganska bra innomhus men det jag upptäckt är att man inte får vara för feg när det gäller ansning, det är viktigt att hela tiden nypa av grenar som kommer så att de inte blir för gängliga, nyper man av dem ofta får man jättefina väsxter som är buskiga.
Man ska även ta bort ev. blommor som kommer.

Brokenfether
2008-07-24 21:44
#29

Nu skulle vi ha Björnen här igen med sina kloka råd…han vet garanterat vilka örter som fungerar i miniväxthus under vintern.

Tack Hellas för ditt svar…*L

Tiia
2008-07-24 23:43
#30

#28 Tack,för svaret…ska kolla lite på nätet om olika örter och om dom klarar vintern.Är de i ett växthus blir det inte väl torr luft…..brukar det inte vara ganska fuktigt i dem?

Brokenfether
2008-07-25 00:01
#31

#30 Jo,när solen hettar upp genom dom små fönstren..*L Man kanske kan få samma effekt om växthuset står nära ett varmt element…Fundersam och duschar plantorna…

Hias
2008-07-27 11:48
#32

Hej! Jag använder Mynta ihop me citron i ångbad då min dotter på 8år har jobbigt me sin astma/har även kokat exil på Mynta,citronmeliss och vitlök som jag sedan silar och fryser in i istärningar som hjälper vi halsont. Krax o Kram Hias

Ljuset
2008-07-31 10:11
#33

Nu få ni inte skratta åt mig men hur gör jag när jag torkar myntan???

Och kan man ha försk mynta i kylskåpet??

Tuva-Lena
2008-07-31 11:58
#34

#33 Kolla Hellas' inlägg #26. ;) Torka bladen först och sen kan du förvara dom i glasburkar.. tror jag det var. Så brukar jag oxå göra. :)

Någon som kan berätta när man skall plocka bladen? kan man göra det när som helst, sen dom har kommit upp på våren..?Just nu blommar mina plantor, så då följer en del blommor också med. Har blommorna samma effekt som bladen..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
[Hellas]
2008-08-06 01:26
#35

#33, 34 Jag plockar eller bryter kvistar hela sommaren.
Jag är ganska tuff med att ta kvistarna eftersom Mintan annars blir så gänglig.

Sedan repar jag av bladen, lägger dem på lämpligt underlag, antingen tidningspapper, hushållspapper eller det jag tycker är bäst, ett nät som släpper igenom luft även underifrån.
Sedan rör man bara om ibland.
Viktigt är att bladen är supertorra innan man lägger dem i burkar.
Jag brukar lägga en snutt hushållspapper i varje burk, vet inte om det behövs men jag inbillar mig att det suger till sig ev. fukt som kan finnas kvar.

Jag har även torkat örter i både varmluftsugn på jättesvag värme och i micron men jag tycker de blir bäst att torka i vanliga luften och inte i direkt solsken.
Man kan även hänga små kvistar på tork, det fungerar bra det med :)

Jag såg en tråd med svartvinbärsblad……det är också suveränt att torka.

Just ja, jag försöker hinna med att bryta kvistar innan Myntan går i blom men det är ju inte alltid man hinner med.
Jag tror dock inte att blommorna är farliga men jag vet inte!

Tuva-Lena
2008-08-06 01:38
#36

#35 Åhå, ja då är jag kanske sent ute då, men jag tror att blommorna har samma effekt. Har torkat lite nu, både blommor och blader. SEdan kanske jag kan krossa dem lite i mortel, vad tror du om det Hellas? ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Hellas]
2008-08-06 01:46
#37

#36 Att krossa är en smaksak tror jag, förra året krossade jag bladen så att storleken är ungefär som torkad Basilika som man köper i kryddhyllan.

I år kommer jag inte krossa bladen utan lägger dem hela i en burk, det tar ju större plats men vi får väl se vad jag tycker om det till vintern.

Inte är du sent ute, det är bara det att man kan skörda hela sommaren och få så mycket mer om man plockar lite kvistar då och då.
Fast å andra sidan, man kan ju även köpa färsk mynta året om på ICA….fast det är ju alltid lite speciellt att ha odlat eget.
Man känner sig stolt på något sätt :).

Tuva-Lena
2008-08-06 01:56
#38

Håller med dig, det finns inget bättre än att få skörda det man själv har odlat. Fast jag har köpt citronmeliss och basilika på affärn. Och citronmelissen är en underbar smakupplevelse i sallader och till fisk. Att jag inte har tänkt på det förut! Tyst

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tiia
2008-08-06 02:02
#39

#Nu har jag torkat lite körvel,pepparmynta,citronmeliss,timjan,basilika,salvia och koriander

men har bara i småburkar än så länge.Har köpt vissa av dem på Ica och vissa har jag odlat

Den thailändska basilikan växer ännu och nu såg jag att citronmelissen och pepparmyntan tagit sig efter min våldsamma skörd och växer igen.

Det låter nog bättre med hela blad, i alla fall till te,varför gjorde jag inte så…ok,nästa gång

Tuva-Lena
2008-08-06 17:36
#40

Och jag var ut och plockade in lite xtra pepparmynta. Kom ju på att jag kan använda den i ansiktsoljan också, för den borde sätta fart på cirkulationen. Luktar såå gott och nu hänger en liten bukett i köket.. Glad

Skall bli spännnande att göra ansiktsoljan! Skall experimentera lite tror jag, och blanda olika örter. Men först skall jag läsa om vad dom är bra för.. Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

stina63
2008-08-06 18:50
#41

Jag köpte Temynta och satte i rabatten och vips så har jag jättemycket. Växer som ogräss,,

Hur gör man ansiktsoljan av myntan? Lägger man bara myntbladen i oliv eller rapsoljan?

Annons:
april4
2008-08-06 22:03
#42

Då måste pepparmyntan vara bra för min galla. Jag får ont så fort jag äter fel. Ska testa det. Tack för tipset Tuvan. Min gallblåsa är borttagen……men det onda försvinner inte ändå.

Upp till toppen
Annons: