Annons:
Etikettövrigt
Läst 14829 ggr
Allamej
2008-06-12 18:20

Balsam metoden

Jag vill gärna slå ett slag för Balsam metoden. En metod som gör att håret mår bättre, får bättre stuns och mer volym men framför allt, det torkar inte ut hårbotten.

Så vad gör man?

Istället för shampo så tvättar man med balsam och ja, håret blir rent med bara balsam :) Jag håller på med detta och jag vet att det blir rent :)

Håret blir mycket trevligare att ha att göra med, det blir vackrare och man ser rent hur mycket bättre det mår.

Innan jag började med detta så hade jag väldigt fet hårbotten… enda gången som håret såg bra ut var den dagen jag tvättat det, sen sjönk det ihop och blev platt och fettigt.

Idag, var dag 3 efter min första balsamtvätt och även om det inte såg skitigt ut, snarare tvärtom, så tyckte jag att det var dags att fräscha upp det igen. Sitter nu med håret i ploppning och ska snart ta av handduken. Håret är rent, doftar gott och jag kan verkligen rekommendera er alla att testa. Vad är det värsta som kan hända? Att man går tillbaka till det gamla? Precis. Så man har inget att förlora på att faktiskt testa.

För fullständig info om hur man går tillväga och ett forum enbart för hår gå in på denna sida

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Hoppfull
2008-06-12 19:16
#1

Smart!! Det ska jag nog införa på dottern som har s.k. frizzligt hår!

Själv tvättar jag bara håret max en gång i veckan, oftast mer sällan och använder aldrig balsam… balsam gör mitt hår platt, mjukt och fullständigt hopplöst att göra något med! Mitt hår är som bäst 4-5 dagar efter tvätt, med lite lagom smuts i så får jag riktigt snygg frisyr :) Min förra frisör tvättade inte håret på 4-5 veckor ibland, han tyckte att det var helt onödigt och så är det för mig med!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Allamej
2008-06-12 19:17
#2

Lyllo! Har alltid velat ha hår som inte blir skitigt och otrevligt dagen efter tvätt…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Tuva-Lena
2008-06-12 20:25
#3

#1 Samma här Hoppis! jag behöver bara tvätta håret 1g/vecka, och bäst är det efter tre/fyra dagar. Första dagen är det flygigt och svårformat. Nu använder jag Rosmarinschampo, ett lyckokast för då behöver jag inte längre använda balsam. Men jag förstår tanken Allamej, att tvätta håret med balsam borde vara rena "balsamet" för håret. ;) Vad slags balsam använder du när du tvättar ditt hår? Är det syntetiskt eller framställt med naturliga råvaror..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Allamej
2008-06-12 22:56
#4

Jag använder Coop balsam, ju billigare balsam man använder som tvättbalsam desto renare blir det, inga mineraloljor eller silikoner där inte :) Sen använder jag ett lite dyrare men ändå tillåtet balsam i längderna.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Cina-1
2008-06-13 20:11
#5

Det där tycker jag låter jätteintressant. Mitt hår är vågit men så fort en hårborste närmar sej håret så raknar det. När jag har sovit så är jag tvungen att blöta det och föna det igen. :-(

Ska nog testa det där på semestern. Skrattande

stina63
2008-06-13 22:46
#6

Ja jag har hört talas om den metoden att tvätta håret med balsam. Måste testa de ett tag eftersom jag tvättar mitt varje dag.. Bör bli mycket bättre då med balsam i håret.

Annons:
Tuva-Lena
2008-06-13 23:14
#7

Skulle också vilja testa eftersom mitt hår blir såå flygigt när jag tvättat det, men då vill jag ha ett balsam utan konstigt innehåll. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Stardust
2008-06-13 23:16
#8

Jag har börjat med balsam metoden idag.  Håret känner annorlunda redan.

holtz
2008-06-14 00:17
#9

Låter intressant. Vad har ni för tips på bra, "naturnära" balsam utan krångligt innehåll men ändå helt prisvänliga? Glad

mommo
2008-06-14 21:16
#10

Tål hårbottnen "balsambehandlingen" utan att börja reagera negativt? Blir det rent? Jag menar om man har riktigt smutsigt hår? Som jag har efter redan tre dagar…

Tuva-Lena
2008-06-14 21:26
#11

#9 Du kan göra eget balsam så är du garanterad ett bra innehåll. Hittade ett recpet på crearome bl a. Annars httar du säkert nåt på Hälsokost.

www.crearome.se Titta sen under "receptbank", och där kan du söka efter det du vill göra.. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Allamej
2008-06-15 02:43
#12

#10 Japp, det blir rent :) Jag har tvättat mitt hår med balsam 3 gånger nu och det är fint hela tiden :) Vad jag är impad av är att jag har volym! Detta är något jag aldrig har haft, förutom just efter perm. men några veckor senare… platt… :(

#11 Självklart kan man göra eget tvättbalsam, så länge man inte slänger i några mineraloljor eller silikoner.

Vad man bör sikta på är ju egentligen så naturligt som möjligt och att sista schampot innehåller SLS :) Bara för att få ut skiten man har hällt i håret för att få det fint :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

MaMaMade
2008-06-15 12:14
#13

SLS?

Annons:
Stardust
2008-06-15 13:48
#14

Sodium laurel sulfate = SLS

Tuva-Lena
2008-06-15 14:09
#15

Hittade lite info om SLS; Sodium Laryl Sulfate, en tensid. Rengörande ingrediens i tvål och schampo, som dessvärre torkar ut huden och skadar hudens naturliga barriär av skyddande bakterier..

Ofta har tensiderna hud- och hårvårdande egenskaper som att bevara fukt eller konditionera, d v s bilda en skyddande yta. Vanligen menar man dock med tensider tvätt - och rengöringsmedel, syntetiska i betydelsen att fett har behandlats i oändligt många steg.

Lite kemi: Utgångspunkten är vanligen palmkärnolja, kokosfett eller talg men vilken vegetabilisk olja eller vegetabiliskt eller animaliskt fett som helst kan användas. T.o.m. petrokemiska produkter som flytande paraffin kan manipuleras så att de uppför sig som fetter. Fetterna bryts ner med alkalier så att fettsyrorna skiljs från varandra. Fettsyrorna reduceras sedan med syror, hög värme, tryck och katalysatorer till motsvarande fettalkoholer, som behandlas vidare med syror och alkalier till tensider.

Källa: shenet.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

MaMaMade
2008-06-15 14:59
#16

Som m margariner då…*uäck*!

Allamej
2008-06-15 15:47
#17

Jodå, men det är det sista shampot man behöver använda :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Stardust
2008-06-16 12:49
#18

Hej!

Jag gjorde min sista tvätt i fredags och igår kväll tvättade jag håret med bara balsam och det gick rätt bra.  Mitt hår har mer volym och glans och det är rent.  Jag känner topparna är lite torra men det är mitt fel.  Jag har inget vårdande balsam just nu men har beställat den.  Jag kan prova med lite jojobaolja på topparna tills jag får min balsam.

Jag har börjat med balsam tvätt med mina barn och deras hår har blivit mycket snällare.  :D

Allamej
2008-06-16 16:00
#19

Hejja! Barn som är håröm borde ju verkligen älska den här metoden :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

MaMaMade
2008-06-16 20:03
#20

Kan ni rekommendera ett bra balsam som är så "rent" som möjligt från skit o elände? Ngt bra till tösernas mörka, långa, böljande o silkeslena testar…

Annons:
Allamej
2008-06-17 00:04
#21

Coop balsam är bra

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Tuva-Lena
2008-06-17 01:40
#22

#21 Coop går ju ut med att ha så miljövänliga produkter som möjligt, men kan du kolla vad som ingår i balsamet, så kan jag kolla upp vad det är för slags ämnen..? ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Stardust
2008-06-17 02:01
#23

Jag använder Coops X-tra som tvättbalsam.

MaMaMade
2008-06-17 12:41
#24

Oki, Minstan ska till logopeden på torsdag o jag ska kompl midsommarmaten så jag kollar då.

Allamej
2008-06-17 14:32
#25

Nu har jag bara coop extra här men jag skriver in innehållet :) :

Aqua, cetearyl alcohol, cetrimonium Chloride, PEG-7 Glyceryl cocoate, Methylparaben*, Parfym, ethyl paraben*, citric acid.

* Är konserveringsmedel

Ha så kul att tolka den :D Jag har fullständigt förträngt större delen av min kemi :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Tuva-Lena
2008-06-18 00:32
#26

Gick in på en sida där man hittar alla olika ämnen - med INCI namn som man nu skall återge på alla hudvårdsprodukter - både syntetiska och vegetabiliska för att kopiera texten då, men se det vill sig inte. Så jag lägger in länken dit istället..;)

http://www.shenet.se/ravaror/start.html

Samma här med kemin, det mesta har hamnat nere i "långtidsförvaringen" ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

abbis
2008-06-18 00:41
#27

Mycket intressant måste testa..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Hoppfull
2008-06-18 11:30
#28

Hm, problemet verkar ju vara att hitta ett balsam som är bra nog…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Allamej
2008-06-18 15:48
#29

Balsam som är bra och godkända enligt balsammetoden

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Hoppfull
2008-06-18 16:31
#30

Åh vad bra, tack!! :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

abbis
2008-06-19 01:16
#31

Jag har matrix och det funkade bra..får se hur håret ser ut imorgon..Det har tagit mig 40 år att sluta tvätta håret varje dag..så det är ett stort steg att bara använda balsam..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Stardust
2008-06-19 14:00
#32

Här kommer jag igen:

Mitt hår var smutsigt (lite fet) igår.  Jag hade tvättat håret tre dagar tidigare med balsam (Coop X-tra).  Igår kväll jag tvättade håret med min tvättbalsam and användade min nya vårdande balsam.  I am in love!  Kyss  Jag köpte Urtekram Rose Conditioner som vårdande balsam.  Perfect för mig.  Mitt hår är underbart.  OBS  Urtekram Rose Conditioner dofter inte av rosor.  Den dofter av rospeligron (engelska:  Rose Geranium)

Hoppas att ni prova denna method.

Lycka till!

Lisa

MaMaMade
2008-06-19 20:07
#33

Doftar den mkt av pelargon el bara lite lätt (efter att håret har torkat)? Använder Uretkram duschkräm till töserna o ibland själv, känns bra, blir inte så torr av den.

Stardust
2008-06-19 20:56
#34

#33

Hej MaMaMade!

Nu kan jag stava pelargon.  Tack!

Nu (dagen efter tvätt) håret doftar fräscht och gott men när det är fuktigt … pelargon. 

Hoppas det hjälper.

Annons:
[Mariann]
2008-06-21 13:09
#35

#34 du är lik mig, fingrarna dansar lite för fort över tangenterna och bokstäverna hamnar lite huller om buller  *asgarv*

ka testa detta strax…..

mommo
2008-06-21 18:27
#36

Fick äntligen ändan ur vagnen och testade balsam metoden igår. Balsamet fick sitta i i två timmar, så länge räckte det för mig att bada midsommarbastunGenerad

Och resultatet blev ju hur bra som helst!

Ikväll ska jag göra om det, det är nämligen ny bastukväll på kommande, tackar för ett jättefint tips!

abbis
2008-06-21 20:19
#37

Ni som använder balsam metoden regelbundet tvättar ni ALDRIG med schampoo??

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Stardust
2008-06-21 21:34
#38

#35  Hihiii …. japp, det är mitt ursäkt.

#36  Det är bra att du fick ett bra resultat.

#37  Precis.  Vi använder en godkänd SLS schampoo bara om något går inte bort med balsamet.

***********************************

Igår provade jag Klick blandade med mitt vårdande balsam.  Mitt hår blev även mjukare och finare.  I förre veckan kunde jag inte tänka mig att använda Klick i håret.  Skrattande

Allamej
2008-06-21 22:15
#39

Yey! För ett liv utan otäckheter i håret! :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

stina63
2008-06-24 01:46
#40

Jag testade det i tre dagar och jag kände som håret blev tungt.. Kändes inte riktigt rent. Får försöka med ett annnat balsam istället.

Stardust
2008-06-26 13:15
#41

#40

Du behöver hitta vilket balsam som passar ditt hår.  Tittar här för lite information:  http://www.lockig.se/?q=phpbbforum

Annons:
Brokenfether
2008-07-22 11:23
#42

Om man använder hårspray,blir håret verkligen rent av att tvätta det med endast balsam då?

abbis
2008-07-22 11:48
#43

För att inte säga mousse,gele då jag har ett hår som har fina fina hårstrån och behöver all stadga som går att få…provade balsammetoden men håret kändes smutsigt stod inte ut…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Brokenfether
2008-07-22 11:54
#44

#43 Det är kanske en metod då som endast fungerar för dom som har sitt hår "rent" från spray och dyl….

Stardust
2008-07-22 13:11
#45

Här är en lista av stylingprodukter:  http://lockig.se/forum/viewtopic.php?t=252

Hoppfull
2009-01-15 20:49
#46

Lyfter upp en gammal tråd med en fråga om ett schampo som innehåller sulfater. Man måste ju tvätta håret en sista gång med ett sådant… hur vet man vad man kan och inte kan använda för schampo? Några tips på vad man ska titta efter på flaskan? För det ska väl då inte heller innehålla mineraloljor och silikoner (som kan heta vad på förpackningen?).

Nu måste vi klippa av håret på dottern om inte detta fungerar… det är som en stor svinto om vi inte tokbortsar varenda dag, så nu ska jag göra ett sista försök.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mayolica
2009-01-15 21:32
#47

jag ska pröva balsammetoden mitt hår traslar ihop sej så lätt,det kanske blir bättre.

~ mayolica ~

april4
2009-01-15 22:12
#48

Det är första gången jag hör talas om att tvätta håret i balsam. Nån gång har jag gjort det i misstag när jag tagit fel flaska, men då har håret kännts kletigt och inte rent. Så då har jag tvättat med schampo direkt efter.

Däremot när jag var yngre så tvättade vi alltid håret med såpa och det blev otroligt glansigt. Balsam kanske fanns på den tiden, men inte hemma hos oss.

Annons:
Soffe
2009-01-15 22:14
#49

Jag har provat några ggr att tvätta håret med bara balsam och mitt hår blev fint av det tycker jag.. Tror det beror mkt på vad man har för kvalitet på håret och balsamet..

[Saiva]
2009-02-08 17:12
#50

Jag har tvättat håret med enbart balsam i 1,5 år och tycker det funkar jättebra! Man får vara uppmärksam på vilka stylingprodukter man använder så de inte innehåller ex. silikoner eller mineraloljor som inte kan tvättas bort med balsam. Men det finns jättebra stylingprodukter att köpa på ex. Coop eller ICA som funkar! :o)

Jag har lockigt hår med tunna, fina strån som behöver stadga för att inte trassla sig och bli som sockervadd så jag använder en gelé från Shockwaves(orange tub).

Här är en länk till ett forum med mer info. :o)

thehobbit
2009-03-11 17:56
#51

Jag har provat idag med en sista-shampoo behandling. Ska bli spännande att se hur det går, jag lider av fett hår. Ibland kan det se hyfsat ut om jag "bara" tvättar varannan dag men ofta måste jag tvätta varje.

Tuva-Lena
2009-03-11 22:40
#52

Jag har börjat med "halvbalsam-metoden" till att börja med. Foten i munnen Jag blandar alltså i balsam direkt i schampot, lite mer balsam än schampo tar jag. Det blir inget lödder, men det blir ett väldigt bra resultat och håret känns rent. Får väl testa balasammetoden rakt av när jag känner mig mogen.. fegis som jag är! Skäms

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Soffe
2009-03-11 22:41
#53

Det finns ju även 2 i 1 att köpa som innehåller både schampo och balsam i samma :-)

paronskrutten
2009-05-26 20:15
#54

Jag har Änglamark Sensibel balsam, dock använder jag schampo också, när jag har haft mycket hårprodukter i, men tvättar ibland endast med balsam, funkar superbra på mitt hår

Helena

Qamilla
2009-05-28 23:51
#55

Skulle vara kul om någon som gör sina egna balsam kan dela med sig av recepten. Jag har tidigare gjort schampo och balsam men skulle vilja ha egengjorda recept på tvättbalsam och inpackningsbalsam.

Annons:
Qamilla
2009-05-31 22:50
#56

*Putt*

Hoppfull
2009-06-01 09:53
#57

Vi får hoppas att det finns någon som tillverkar eget balsam Qamilla. Själv har jag pinsamt nog inte ens kommit mig för att köpa balsam utan silikoner ännu… Skäms

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

attvaraellerintevara
2009-06-01 12:58
#58

Spännande med balsam metoden,ska pröva då jag tycker att mitt tjocka kraftiga hår inte mått  bra efter det att jag kommit i klimakteriet.. trodde att detta berodde ett tag på vattenkvaliten.    Någon som sköjer håret med brännnässlevatten? som vet hur detta fungerar …är nyfiken,det ska vara så bra..

Eller någon som har en annan ide? Hälsningar AObestämdstrid

attvaraellerintevara
2009-06-01 13:00
#59

# putt#

Mysan59
2009-06-01 18:04
#60

Jag som har självlockigt hår, får finare lockar utan friss med den här metoden. Visserligen vill jag helst ha rakt hår, men men…

Jag har inte läst alla inlägg så jag vet inte om nån har tipsat till den här sidan men jag länkar i såna fall en gång till:

lockig.se

Qamilla
2009-06-03 10:07
#61

#57 & 59, Tack.

#60. Jo, jag har läst på sidan men där står det inte några recept på balsam om man vill göra sitt eget. Kanske man kan göra ett väldigt enkelt balsam med recept från Crearome (och ev adda lite "tvättmedel" i det) och ett balsam med mer vårdande ämnen i för efterbehandling. Men det vore ju kul att få ett recept (eller flera) från någon som redan är igång.  Glad

Qamilla
2009-06-25 13:25
#62

* Hoppas fortfarande att någon läser detta som gör eget balsam och kan dela med sig av sina recept*    Skrattande

Annons:
Hoppfull
2009-06-25 13:43
#63

Det verkar inte som om det finns någon medlem som tillverkar eget balsam. Tvål och hudlotion vet jag tillverkas men balsam verkar sämre med. Hoppas att du hittar ett recept någonstans!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

april4
2009-06-27 07:17
#64

Nu har jag oxå testat att tvätta med håret med balsam, men det är nog  ingen grej för mig. Mitt hår kändes inte rent och kändes bara klibbigt. Det positiva var, att håret  blev väldigt mjukt.

Allamej
2009-06-27 14:22
#65

#64 Du rengjorde det ordentligt med slutshampoo innan väl? Om inte så får man den där klibbigheten eftersom det sitter kvar en massa silikoner och annat i håret :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

april4
2009-06-27 15:25
#66

Då var det nog det felet jag gjorde. Jag som trodde att man bara skulle tvätta med balsam och så var det klart.

Allamej
2009-06-27 15:50
#67

Nej :) Rengör med ett SLS shampoo, ta barnängens barnshampoo tex. och gör en inpackning efter det. Låt sedan bli att tillföra några kemikalier som inte är vattenlösliga i håret.

När håret sen blir smutsigt nästa gång så tvättar du med balsam. Jag gillar COOP Extra och ha sedan i ett vårdande balsam efter det.

Läs på lockig.se vilka produkter som är ok :) Lycka till :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Qamilla
2009-06-29 13:22
#68

Försöker hitta en lista på schampon som är ok på den sidan men kommer hela tiden till sidan med ämnen att undvika. Någon som har en lista på schampon som är ok?

#63, Ja, det verkar så tyvärr. Tillverkar också lotion, cremer och allt annat sådant. Men är rätt så ny på tillverkningen av balsam.

Hoppfull
2009-06-29 13:26
#69

#68 Jag har oxå försökt hitta men jag gav väl upp till slut och det resulterade i att vi aldrig kom igång med balsammetoden här hemma.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Allamej
2009-06-29 14:52
#70

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Qamilla
2009-06-29 16:01
#71

#70. Tack snälla för alla dessa listor. Nu ska jag också titta igenom vad jag kan hitta för balsam. Är så trött på att tvätta håret jämt och ständigt och att det ser risigt ut.

Hoppas du inte smälter bort helt.  Flört

Skogselva
2010-02-07 13:44
#72

Puh, vad tråden var dammig, dags att damma av. Tungan ute

Hur är det med pareben, någon som vet? Jag har läst att det inte alls är bra får kropp/hår.

Har kört andra tvätten med balsam metoden idag, men tror inte mitt balsam egentligen är lämpat för det… nog för att håret blir fint även om det inte är helt "oflottigt", men som sagt, det är ju en inkörningsperiod innan håret blir helt rent med bara balsam…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[Jeremina]
2010-02-07 21:50
#73

#0 Alltid spännande med olika tips som man inte alls skulle komma på att prova själv!!

Det låter otroligt men säkert ett bra tips för de som behöver balsam. Själv använder jag aldrig det!

MaMaMade
2010-02-07 23:23
#74

Tack Allamej för länkarna! Har skrivit ner de jag vet är lätta att få tag i (o inte alltför dyra). Vi har snart slut på både och så det får bli Apoliva oparfymerat som "sista-schampo", Änglamark Sensibel balsam för balsammetoden efter det o kanske Apoliva spraybalsam då Minstan har tjockt, låååångt o lättrassligt hår.

[incendium]
2010-02-12 13:26
#75

Jo balsammetoden verkar ju riktigt bra, själv tog jag det ett steg längre och gick över till bikarbonat och äppelcidervinäger, dvs en av de andra no poo-metoderna. är på min 19:e dag och håret har aldrig varit finare, klåda och mjäll håller på att försvinna mer och mer. helt underbart :D

Skogselva
2010-02-12 14:51
#76

#75 jag har läst om den, och det är den som jag egentligen vill köra på, men bekvämligheten sätter sig i vägen. Obestämd

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
MaMaMade
2010-02-12 16:08
#77

#75 Hur fungerar det? Hur gör man?

[incendium]
2010-02-12 16:43
#78

#76 jo, jag oroade mig lite över det i början men tänkte att jag kunde tvinga mig i två veckor so skulle det gå bättre, och det stämde. har äcv blandningen i en petflaska på badkarskanten och en burk med bikarbonat och råsocker.

de enda egentliga förberedelserna innan duschen är då att jag tar några skedar av bikarbonaten i en mugg och sen när jag väl ska tvätta håret skvätta i lite vatten och röra runt med ett finger.

#77 Man kan ju göra på lite olika sätt och man får testa sig lite fram. Jag kan ju berätta hur jag gör och hur mina blandningar ser ut på ett ungefär.

1. Tar runt en tsk bikarbonat och lika mycket råsocker (råsocker för mer fukt i håret). Blandar ut det med en liten skvätt varmt vatten. masserar in och låter det sitta en stund. masserar lite till. sköljer ut.

2. Tar en blandning med 1 del äppelcidervinäger (äcv) och 6 delar vatten och sköljer genom håret, masserar lite till (masserat huvud är glatt huvud ;) och sköljer ut efter en stund. Det kan också vara en fördel att skölja ur äcv-blandningen som det sista man gör i kallare vatten (jag står inte ut med att dränka hela mig i kallt vatten men huvudet funkar bra, så blir man klarare i huvudet samtidigt) så att de små fjällen på hårstråna fälls ner igen så håret inte slits lika mycket.

Min sambo har också gått över till bikarbonat och äcv och är lika såld han. Tappar till och med liite mindre hår verkar det som.

MaMaMade
2010-02-12 21:25
#79

Ska testa på mig själv. Minstan tror jag vi kör balsammetoden på då hon har midjelångt hår o säkerligen kommer att protestera mot äppelcidervinägerdoften. Både jag o Guben har problem med våra hårbottnar så det vore finemang om det fungerar! Tack för tipset! Glad

[incendium]
2010-02-13 10:16
#80

#79  finns mängder med bra information om man söker på "no poo", man kan aldrig veta för mycket :)

på det stora hela kan det ju bli bättre av att man inte torkar ut hårbottnen lika mycket som med schampon av olika slag. det kan hända att man hamnar i en övergångsperiod när hårbottnen börjar inse att den kan fungera lite bättre vilket gör att det blir en överproduktion och håret kan bete sig lite skumt. men det går över, och gör det inte det kan man testa andra blandningar, finns mängder med tips och ideer om man söker sig runt lite. ett tips är några droppar eterisk olja i äcv-blandningen, kan bli lite mindre överdriven lukt på det hela då.

Skogselva
2010-03-02 22:17
#81

Jag är semi-korkskruvad! Förvånad Det hade jag ingen aning om, innan balsammetoden så var jag bara svagt vågig…

Tur jag gillar korkskruvar i hår…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

MaMaMade
2010-03-02 22:22
#82

Har kommit igång med enbart balsam för Minstan nu. COOP extra var det jag fick tag i, tyvärr är det parfymerat o luktar *skunk* men vad gör man!

Ska testa bikarbonat/äcv på mig själv när jag köpt äcv.

Skogselva
2010-03-02 22:37
#83

Önskar att jag hittade till Coop, jag vill prova änglamark, men Coop ligger hemskt avlägset, måste åka buss till ingenstans för att komma dit, känns det som…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Annons:
Birke
2010-06-11 23:32
#84

#83 Har för mig att innehållet på coops balsam är ändrat så att det inte finkar med BM längre.

Jag använde New Spas balsam som tvätt och Garnier Fructis Repear som vårdande. Garniers inpackning körsbär och pärlemor använder jag ibland (slut nu, så tänker vell prova ngn annan). Olivolja brukar jag dränka in håret emd över en natt då o då, går bra att tvätta ur med balsam. Nu har jag köpt kokosfett och ska prova med det istället.

Tvättar med SLS fritt schampo då o då när jag har använt produkter med silikon eller annat i som inte går ihop med balsammetoden (ca max 1-2ggr månad). Då blir håret till hö, men med olja o inpackningar är det mjukt igen :)

Hur har ni bemöts när ni har berättar att ni inte använder schampo?

Skogselva
2010-06-11 23:47
#85

#84 Okej, men det gör ingenting - jag kör med wo (water only) nu och kan inte tänka mig att återvända till schampo/balsam eller ens balsammetoden för den delen. Flört Jag fick aldrig håret rent med balsammetoden, men när jag gick över till vatten blev det rent. Rekommenderar dock att man börjar med balsammetoden för att sedan sluta helt.

"Hur kan håret bli rent med bara vatten?" "Blir håret verkligen rent med bara vatten?" är vanliga kommentarer. Någon annan tyckte att det var trams - schampo hade aldrig skadat någon…

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Tride
2010-06-12 00:59
#86

Jag brukar skölja  igenom håret med duschen, och tvätta med schampo någon gång i veckan. Jag har flygigt hår, så jag använder lite olja ibland. jasmin-olja som jag köper i en indisk butik i Stockholm, har aldrig sett den oljan någon annan stans. Sedan doftar jag som en hel häck under någon dag.Skrattande Jag använder också ayurvedisk olja ibland före hårtvätt. har aldrig hört om balsam-metoden förut, men låter väl värd att pröva! Och tänkt att hår kan engagera så starkt och så längeFlört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Birke
2010-06-12 13:55
#87

#85 Ska prova att hoppa över balsamet mer o mer under sommarlovet nu - kanske funkar för mig med :) Har också mött sånna svar som du, fast angående balsammetoden.

Skogselva
2010-06-12 23:10
#88

#87 Go for it! Glad

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Birke
2010-06-13 13:55
#89

#86 Vadhar du till att vårda håret :P ?

#88 :D

Tride
2010-06-13 14:46
#90

Jag använder en Ayurvedisk hårolja, "Maharishi Ayurveda" Pitta-typ. Det finns tre olika typer. Den är köpt i en butik i Stockholm, där det också går att få goda råd om vilken slags produkt som passar bäst för vem. Jasmin-oljan är köpt i en indisk mat- butik, är antagligen gjord på ett indiskt recept. Skall inte användas i matlagning, endast för yttre bruk.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Birke
2010-06-13 19:05
#91

#90 ok:)

Upp till toppen
Annons: