Annons:
Etiketthuskurer
Läst 75691 ggr
SweGizmo
2008-05-24 21:28

Halsbränna

Jag har halsbränna och inga tabletter för det:/

finns det någon bra huskur för just halsbränna??

Min blogg: SweGizmo.se

Annons:
MaMaMade
2008-05-24 21:56
#1

Bikarbonat tror jag, ska kolla!

Scrolla ner på den här sidan så får du se vad bra det är mot alltmöjligt!

http://www.recepthjalpen.se/bikarbonat.html

Sara
2008-05-24 21:58
#2

Tugga på rå potatis har jag hört ska fungera.

Sara

MaMaMade
2008-05-24 22:02
#3

Jo, det är många på nätet som tipsar om det ser jag. Förmodligen lägger sig stärkelsen från potatisen som ett lock över magsyran.

SweGizmo
2008-05-24 22:26
#4

Fan… självklart tog vi slut på all potatis för 1 timma sen-_-' suck..

Min blogg: SweGizmo.se

[Chakra]
2008-05-25 01:52
#5

Mandel…har testat, och det fungerade för mig!

Tuva-Lena
2008-05-25 02:10
#6

#5 Jag har knaprat på morötter när jag känt av sånt, och håller med dig Magi-Cat, mandel och nötter är också bra! Annars får du ta bakpulver, det är också basiskt - om du inte har bikarbonat då..? :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
cillaj
2008-05-25 22:30
#7

Bikarbonat funkar garanterat, har själv tagit till det i nödfall, men se till o drick mycke vatten efteråt.

Kram cilla.

kaja
2008-05-26 10:45
#8

havregryn ska också vara bra!

CatarinaJ
2008-05-26 16:01
#9

Man kan prova att sluta dricka mjölkprodukter….

birma
2009-09-18 13:08
#10

Varit ute och letat på nätet (på förekommen anledning, urk) och hittat väldigt många tips. Somliga tips var återkommande och några av dessa ses i denna tråd. Men när det gäller att undvika mjölkprodukter så var det första gången jag stötte på det nu (#9). Har själv funderat på saken, bra eller inte bra. Tycker mig eventuellt ha märkt att de kan framkalla nattliga sura uppstötningar och halsbränna om de intas in emot sänggåendet.

Förutom att veta vad som hjälper mot redan uppkommen halsbränna så letar jag information hur man undviker att den alls uppstår. Undvikande av mjölkprodukter skulle isf vara exempel på sådant tips.

Men ett av huskurstipsen under sökningen var att mjölk istället är något man kan använda mot halsbränna och sura uppstötningar. Det var inte ett så vanligt återkommande tips, men står nämnt några gånger. Det som mer frekvent stod nämnt är att mjölkprodukter av typen filmjölk och youghurt är verksamt. Något om att det neutraliserar syran för att det är basiskt… Jag förstår mig inte på det men så stod det skrivet på flera platser så jag tänkte då är det väl verksamt på riktigt.

Det var under sökningens gång jag hamnade här i denna tråd på alternativbehandlingar iFokus. Tror inte jag varit här förut (om än registrerad på ifokus). Konstigt, för jag tycker ju alternativbehandlingar är intressant. Så passade på att skriva lite.

Mvh birma

Hoppfull
2009-09-18 13:37
#11

Hej och Välkommen hit birma!

När det gäller halsbränna så beror det lite på vad den kommer av. Man kan dels ha för mycket magsyra men man kan även ha för lite magsyra, symptomen är nästan identiska. För min del har det handlat om för lite magsyra vilket lett till problem med att bryta ner mat men även gett grogrund för andra problem. För det kan man äta digest som är en tablett som hjälper kanonbra. Men som sagt man måste prova sig fram lite för att hitta orsaken eftersom det krävs lite olika behandlingar beroende på vad det är.

Lycka till och återkom gärna Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

birma
2009-09-18 14:30
#12

Tack Hoppfull.

Har inte tänkt på halsbränna på annat sätt än att syra kommer upp i matstrupen tillsammans med övrigt maginnehåll och att syran gör att det bränner och svider.

Är själv inte så ofta drabbad men när det kommer är det inte roligt. Inatt var det så och jag visste inte vad jag skulle ta mig till riktigt för att bli av med svedan och den illasmakande sörjan som letat sig upp till svalget.

Det kanske är skillnad på sura uppstötningar som detta var, och halsbränna. Inte tänkt mig in i det så noga. Men visst har det samband för det bränner/svider i halsen av förstnämnda också.

Intressant att höra om den andra sidan, brist på saltsyra. Minns inte jag hört om det tidigare. Så det ger likadana symtom. Kollat länken, inte tidigare hört eller sett om Digest. Kul att lära sig mer.

Tack, jag återkommer säkerligen. Intressant tema på detta forum.

Hoppfull
2009-09-18 14:40
#13

Nej så var det för mig med… jag använde mig av samarin och liknande och det hjälpte bara aldrig. Av en ren slump snubblade jag över information på nätet om för lite saltsyra i magen och insåg att det stämde exakt med mina problem. Så jag testade digest och det fungerade.

Sedan är det väl så att man behöver lägga om sina matvanor för att komma åt problemen. Kanske skulle du föra matdagbok vid de tillfällen halsbrännan kommer? Skriv ner vad du ätit både precis innan och kanske även dagen innan för att se om du hittar något i mönster i vad det är din kropp inte vill ha.

Lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
nillanb
2009-09-18 15:17
#14

Dekokt av Pepparmynta mellan måltiderna 3ggr/dag

Sänker produktion av saltsyra i magsäcken och motverkar då sura uppstötningar.

Kan även användas som kramplösande vid matsmältnings besvär.

1 msk hackade blad till en kopp vatten.

Koka upp vatten lägg i örten lägg på ett lock, låt dra 10 min, sila och drick.

 

Hoppfull
2009-09-18 15:28
#15

#14 Ah, då är det därför jag får mer halsbränna så fort jag äter något med mint i Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

LillaMolnet
2009-11-01 21:43
#16

Jag läste någonstans att man ibland får halsbränna av vattenbrist i mellangärdet. Vet inte vad det betyder direkt men drar slutsatsen att man kanske borde få i sig vatten då :)

De hävdade att man inte skulle behandla då, men naturkurer borde ju vara bra och inte skada även om det vore vattenbristen de talade om.

JILE
2009-11-01 21:47
#17

Hej, tugga mandlar det gjorde jag när jag hade halsbränna under graviditeten.

Kram Jile

Ps! Vid uppkördhet har jag nu vita biosa som jag dricker varje dag och det hjälper när man blir risig i magen. Min bror fick lite när han var här och han sa direkt att det hjälpte. mkt gnäll i början att det var äckligt men sen hjälpte det :-)))

Upp till toppen
Annons: