Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Akupressur Akupunktur Alt medicin - djur Andligt Aromaterapi Ayurveda Balsam för själen Blogg trådar Egen erfarenhet av alt beh Fysioterapi/smärtlindring Gamla huskurer Gott och nyttigt - Receptsamling Healing Homeopati Husapotek/Huskurer Hälsokost - Kosttillskott Inredning/feng shui Klotterplanket Kreativa hantverkstråden :) Massagetekniker Musik till avkoppling Naturlig hudvård Off Topic Presentationer/medlemmar Qi Gong Temaveckor Tips & Trix Tävlingar Vår prunkande trädgård Våra djur Vårda själen Web shopen Yoga Zonterapi Öronakupunktur Örter Örtkosmetik Örtmediciner Övrigt Secondhand trådar Övningar Shamanism
Egen erfarenhet av alt beh

Några enkla övningar mot spänningar

2008-05-07 23:16 #0 av: Ayena_old

Det är oftast axlarna och käkarna som får stryk av att vi spänner oss, vilket kan medföra besvär med värk.

Här kommer några enkla övningar man kan göra några gånger om dagen. Man behöver inte sitta stilla, men kan göra dessa övningar under tiden man promenerar, så tid finns alltid!

Axlarna:

Ta en axel i taget. Lyft upp axeln så högt du kan och låt den vara där några tre sekunder. Efter detta så "släpper" du ner axeln och sänker den så mycket du kan, håll detta läge i tre sekunder. Upp igen i tre sekunder osv......... Gör ungefär 10 på varje axel.

Fäll huvudet i sidoläge (titta rakt fram) sakta mot höger axel. Res upp och fäll huvudet mot vänster sakta mot vänster axel. Känn att det stramar i sidorna, dock ej så mycket att smärta uppstår. Rörelserna ska utföras mjukt och stilla. Fem på varje sida.

Nacken:

Sitt eller stå, vilket som behagas. Låt axlarna och armarna hänga rakt ner. Böj huvudet snett neråt höger genom att du försöker fixera blickan antingen på höger bröst eller på höger höft. Det ska strama lätt i sidan av nacken. Skifta mellan vänster och höger några gånger. Rörelserna ska utföras mjukt och stilla.

Käkarna:

Sitt, stå eller gå - spelar ingen roll, men övningen bör kanske helst utföras i ensamhet (förklaring följer snart *ler*)

Släpp medvetet efter i underkäken, som om du blir förvånad. Låt gärna munnen öppnas (modell fågelholk). Låt käken "hänga" några sekunder, stäng sedan. Upprepa detta några gånger.

För att höja den avslappnande effekten ytterligare så ljud "aaaaa" samtidigt som du släpper käken och slår ihop den. Då uppstår det ljudet "baaaaa  baaaaa baaaaa" - precis som hos en liten bebis. Mycket effektivt men kanske inte så attraktivt *ler*

Lyckat till / Ayena

Anmäl
2008-05-08 00:30 #1 av: Bybo

Thank you!!! :-)

Anmäl
2008-05-08 02:10 #2 av: Tuva-Lena

Tack för fina tips Ayena! jag tror att dom här övningarna gör susen för trötta axlar, nackar/armar och käkar. Jättebra! ;)

 Medarbetare på Alternativbehandlingar IFokus

Välkommen in! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

 

 

Anmäl
2008-05-08 22:36 #3 av: Ayena_old

Dessa övningar fick jag lära mig hos en sjukgymnast jag gick till under många år. Hon tog den kinesiska medicinen till Sverige långt före andra. Vi var ett gäng stressade och spända patienter som fick gå på avslappningsövningar efter ordinarie öppettid.

Den där sista med käkarna ska visst vara något som skådespelare tillämpar innan de ska in på scenen. Baaa-baaaa-baaa- grejen Glad

Anmäl
2008-05-08 23:16 #4 av: Tuva-Lena

Ba-ba-ba så du vet, så uppskattar jag verkligen dina tips för ett bättre välbefinnande! :) Kram Ayena!

 Medarbetare på Alternativbehandlingar IFokus

Välkommen in! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

 

 

Anmäl
2008-05-09 10:46 #5 av: FiaH

Vilka bra tips, tackar<img border="0" alt="Skrattande" src="../tiny_mce/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif" /><br />

Anmäl
2008-06-11 20:34 #6 av: Tuva-Lena

Lär dig slappna av! *putt* ;)

 Medarbetare på Alternativbehandlingar IFokus

Välkommen in! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

 

 

Anmäl