Egen erfarenhet av alt beh Läst 9909 ggr

Några enkla övningar mot spänningar

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Det är oftast axlarna och käkarna som får stryk av att vi spänner oss, vilket kan medföra besvär med värk.

Här kommer några enkla övningar man kan göra några gånger om dagen. Man behöver inte sitta stilla, men kan göra dessa övningar under tiden man promenerar, så tid finns alltid!

Axlarna:

Ta en axel i taget. Lyft upp axeln så högt du kan och låt den vara där några tre sekunder. Efter detta så "släpper" du ner axeln och sänker den så mycket du kan, håll detta läge i tre sekunder. Upp igen i tre sekunder osv......... Gör ungefär 10 på varje axel.

Fäll huvudet i sidoläge (titta rakt fram) sakta mot höger axel. Res upp och fäll huvudet mot vänster sakta mot vänster axel. Känn att det stramar i sidorna, dock ej så mycket att smärta uppstår. Rörelserna ska utföras mjukt och stilla. Fem på varje sida.

Nacken:

Sitt eller stå, vilket som behagas. Låt axlarna och armarna hänga rakt ner. Böj huvudet snett neråt höger genom att du försöker fixera blickan antingen på höger bröst eller på höger höft. Det ska strama lätt i sidan av nacken. Skifta mellan vänster och höger några gånger. Rörelserna ska utföras mjukt och stilla.

Käkarna:

Sitt, stå eller gå - spelar ingen roll, men övningen bör kanske helst utföras i ensamhet (förklaring följer snart *ler*)

Släpp medvetet efter i underkäken, som om du blir förvånad. Låt gärna munnen öppnas (modell fågelholk). Låt käken "hänga" några sekunder, stäng sedan. Upprepa detta några gånger.

För att höja den avslappnande effekten ytterligare så ljud "aaaaa" samtidigt som du släpper käken och slår ihop den. Då uppstår det ljudet "baaaaa  baaaaa baaaaa" - precis som hos en liten bebis. Mycket effektivt men kanske inte så attraktivt *ler*

Lyckat till / Ayena

Thank you!!! :-)

Tack för fina tips Ayena! jag tror att dom här övningarna gör susen för trötta axlar, nackar/armar och käkar. Jättebra! ;)

Medarbetare på Alternativbehandlingar IFokus

Välkommen in! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Dessa övningar fick jag lära mig hos en sjukgymnast jag gick till under många år. Hon tog den kinesiska medicinen till Sverige långt före andra. Vi var ett gäng stressade och spända patienter som fick gå på avslappningsövningar efter ordinarie öppettid.

Den där sista med käkarna ska visst vara något som skådespelare tillämpar innan de ska in på scenen. Baaa-baaaa-baaa- grejen Glad

Ba-ba-ba så du vet, så uppskattar jag verkligen dina tips för ett bättre välbefinnande! :) Kram Ayena!

Välkommen in! Glad

Vilka bra tips, tackarSkrattande

Lär dig slappna av! *putt* ;)

Välkommen in! Glad

Mer på iFokus