Annons:
Etiketterakupressurakupunktur
Läst 7236 ggr
[Mairah]
2011-04-14 20:05

Fot akupressur

Tänkte höra med er kunniga härinne om hur det ligger till med att massera punkterna under fötterna, ifall man redan är jättesjuk? Ska man knåda på utsatta organs punkter under fötterna - för att bli hjälpt framåt med tillfrisknandet?

Är just nu vrålförkyld med feber och en vidrig hosta till. Samtidigt så ömmar mina lungpunkter för fullt under fötterna. Känns som att jag vill massera dem, men då undrar jag om man förvärrar symptomen om jag gör så? Hörde, eller läste någonstans om just detta, att man ska låta bli ifall man är dålig. Har också hört att förr så masserade man just utsatta ömmande punkter för att tillfriskna. Så jag vet varken ut eller in just nu. 

 Vad säger ni om det? Kan man massera ändå?

I vanliga fall så masserar jag fötterna regelbundet. Tycker det funkar bra för cirkulationen i kroppen.

Dricker åkerfräkente just nu som skall vara bra mot förkylningsinfektioner.

Hoppas ni uppfattat min fråga. Glad

Annons:
Elpida
2011-04-15 08:35
#1

Ingen aning, men rent instinktivt känns det som att du kan massera tex bihålor eller lungorna vid hosta tex. Övriga organ kanske inte behöver stimuleras när kroppen är ansträngd och har fullt upp att skydda sig och arbeta bort förkylningen (infektionen)…

Någon annan som är duktig på detta?

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
2011-04-15 11:04
#2

Tanken är densamma som inom akupunktur, att balansen är rubbad när du åker på en infektion. I det här fallet så beror obalansen på en invasion av bakterier och/eller virus.

Du kan hjälpa kroppen att återskapa balans genom att stimulera vissa punkter på kroppen, men vad du kan ha i åtanke är att effekten kan förvärras av att du redan är nere för räkning - du kan alltså bli sämre under en övergångsperiod innan du märker någon förbättring. Sedan måste du själv avgöra ifall du orkar med en tillfällig försämring. Ditt immunförsvar är som sagt redan engagerat i att angripa inkräktarna/bakterierna/virusen. Kankse det vore bättre att låta kroppen sköta det värsta skovet för att sedan hjälpa den med akupressur när den har återhämtat sig något - för att istället få ett snabbare tillfrisknande..? men det måste du själv avgöra utifrån hur pass dålig du känner dig. *krya på dig kram* Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2011-04-15 11:14
#3

Håller med Tuva…..

[Mairah]
2011-04-15 13:37
#4

OK. Tack för svar. Glad

Har nog tänkt själv i dessa banor som er.  I början av veckan när jag kände att denna förkylning var på väg så masserade jag mina lungpunkter som redan då börjat ömma, Foten i munnen (kunde inte låta bli..) och efter det så¨blev jag mycket mycket sämre. Så det kanske hade en viss påverkan då?

 Idag så börjar jag återfå hoppet om en bättring, men det här var då en av de värsta förkylningar och hosta jag varit med om tror jag. Usch. Har haft hostattacker så jag nästan spytt.  Och nätterna är värst när man ska ligga ner, så sömnen blir ju hattig. Sömn är ju bästa medicinen och på förmiddagen idag så kunde jag sova 2 timmar rakt av utan att bli avbruten av hostattacker. Det kändes skönt.

Fast nu hoppas jag att det börjar ge sig.

Kram på er Kyss

Ians
2011-04-15 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Krya på dig mairah!!!!!!

[Mairah]
2011-04-15 14:03
#6

Tack Ians Kyss

Annons:
cosmica08
2011-07-22 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ett alternativ eller komplement kan vara Thailändsk varm massage med örter.

Används även som alternativ till akupunktur.

Läs mer här:

http://www.econordica.se/se/art/3-st-thailandska-ortknyten-70g-150g-200g.php

MaMaMade
2011-07-23 15:26
#8

Usch då Mairah! Hoppas verkligen att du mår bättre nu annars ska du krya på dig! Kyss

Själv har jag haft en lindrig form av den där bihåle-host-pesten men det räcker *sååå* väl!

Ians
2011-07-23 16:34
#9

#7 de där örtknytena verkar mkt behagligt…tack för tipset!

[Mairah]
2011-07-23 20:41
#10

# 8 Jodå tack, det gav med sig till sist. Nu har jag stärkt kroppen med en massa vitaminer, vitlök och zink bl.a. Så nu hoppas jag slippa detta otyg något mera. Usch och fy Skrikandes

Upp till toppen
Annons: