Egen erfarenhet av alt beh

Apropå tinnitus

2011-05-26 09:37 #0 av: Tuva-Lena

... så hade jag världens sådan inatt när jag la mig. Så länge man har TV:n på eller sitter vid datorn så går det bra - men, det är när det blir tyst som man hör det där hemska återkommande ljudet/ljuden.

Ja har alltid tinnitus, mer eller mindre, men jag har vant mig vid dom ljuden, det är när det kommer nya som jag reagerar - som inatt då.

Eftersom jag hade suttit vid datorn mest hela dagen, så slog mig tanken att det kan ha med nacken att göra. Jag har upplevet samma reaktion tidigare när jag jobbat vid datron, så nu var jag nästan helt säker på att min spända "datornacke" var orsaken.

Jag började med att leta efter triggerpunkter, alltså punkter som orsakar smärta när jag trycker på dem. Och mycket riktigt fanns det ett par punkter vid sidan om halsen, nedanför örat som var riktigt ömma.

Jag masserade dom här punkterna ordentligt, stretchade och masserade igen, hårda strykningar som "särar" muskelfibrerna, och på det punktmassage igen.

Redan när jag skulle somna så hade ljuden blivit tystare. Jag försökte också koncentrera mig på att slappna av i nacken - och tänk när jag vaknar imorse så är all tinnitus borta! Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2011-05-26 09:50 #1 av: Magi-cat

Vad skönt att din tinnitus blev bra Tuva-Lena! Det är ett litet helsicke att ha dessa ljud i öronen!

Är det bara som jag tror, eller har tinnitus blivit allt vanligare nu? Man hör ofta, även unga friska, människor som har tinnitus. Har ni några tankar runt detta?

Ofta kan det vara nackproblem som ligger bakom, alla dessa spända datornackar! Nu fann du ju dina triggerpunkter, Tuva-Lena. Annars kan det vara bra med kraniosakral behandling som får nacken att slappna av, hela vägen.

Kosttillskott som B-vitamin, magnesium och zink lär också vara bra.

En annan aspekt, särskilt om det är årstidsbunden tinnitus, kan vara samspelet mellan melatonin och serotonin-produktionen och tallkottkörteln.

Hjärta"Kanske tid och rum är enklare än den mänskliga faktorn? (Picard)

Anmäl
2011-05-26 11:36 #2 av: Ians

Jag tror att mycket av det vi ser nu....sjukdomar som blir vanligare är ett pris vi betalar för vårt högteknologiska samhälle.

När tekniken är snabb så kräver det att människan springer fortare!

Dessutom tror jag precis som Magi-cat är inne på att kosttillskott hjälper endel...

Av den enkla anledning att våra behov av vitaminer och mineraler blir större med stress, miljögifter etc etc

Och då täcker inte längre de vanliga kanalerna upp för det ökade behovet.

Har också via zonterapi hjälpt några med just tinnitus så att massera trigger punkter eller under fötterna är helt suveränt..Bäst effektom man får någon Annan att göra det ...Flört så man kan slappna av ordentligt!

Kram Tuvan

Anmäl
2011-05-26 11:36 #3 av: szirius

Jag tänker mobiltelefoner, hörlurar på vid datorn, ständigt ljud, fler o fler bor inne i de bullriga städerna, större vardagsstress osv osv.

Anmäl
2011-05-26 11:41 #4 av: shigne

Här är en till som "lider" av tinnitus - men vet att det har med min öronsjukdom att göra. Sen beror det på vad jag äter, dricker, även oro/bekymmer, för lite sömn, lågtryck i luften etc. etc. påverkar min tinnitus.

Jag brukar ge mej själv akupunktur när det är som värst, det lindrar iallafall lite. Det går aldrig över, det är aldrig tyst.

Här finns en länk på hur olika sådana ljud låter:

Tinnitus

Anmäl
2011-05-26 12:03 #5 av: Ians

#3+4 ...ja just så menar jag också...att vi har aldrig tyst och det finns mycket som drar i oss hela tiden. Plus att vi har med den teknologi vi har idag Höga ljud rakt in i örat ...

Sedan får man inte glömma de som har sjukdomar som Shigne...men det torde inte stå för den största ökningen av tinnitus. Å andra sidan har vi bättre mät teknik nu så man kan mäta mindre och mindre förändringar i hörsel schemat ....det gör att fler kan få en diagnos...

Så frågan är om ändå om inte andra orsaker är de mest avgörande för ökningen av tinnitus idag?

Fantastiskt Shigne att det iaf lindrar med akupunkturen!...när omkring liggande faktorer gör problemen värre!

Anmäl
2011-05-26 12:19 #6 av: shigne

#5 Jag tror du som dej Ians - det är mer ljud omkring oss i dagens samhälle, högre ljud, nästan aldrig tyst nånstans! Trafikbuller, tv-reklam, musik inne på affärer etc. etc. Man går omkring och lyssnar på muskik etc. etc. Det blir en sån otrolig koncentration av oljud var man än vänder och vrider!

Till det här kommer även att man har bättre resurser att uppmärksamma problemet, med olika mätningar och bättre att "fånga upp'" de som har problem.

Men man får inte glömma bort att "förr i tiden" var det nästan skamligt att säga att man hörde dåligt, oljud i öronen, för då var man dum i huvudet! Det hänger med än idag, men inte i samma utsträckning  - för nu vågar vi prata öppet om våra handikapp på ett annorlunda sätt än förut.

För visst är Tinnitus ett handikapp?

Jag känner mej då jädrans handikappad vissa dagar!!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.