Husapotek/Huskurer

kokosolja är hälsosam!

2011-08-25 09:55 #0 av: Magi-cat

Detta kanske varit uppe förut, men det skadar inte att aktualisera:

http://www.alternativjournalen.se/nyheter/kokosnotsolja-vid-alzheimers-6509589?printView=true

Kokosolja, givetvis ohärdad, har visat sig verksam mot alzheimers och andra neurodegenerativa sjukdomar. Även vid diabetesII.

Förmodligen har många i likhet med mig, "gått på" margarinindustrins varningar om kokosoljans "farlighet". Det är dags att ta tillbaka denna hälsovårdande produkt!

Bra för huden också!

Hjärta"Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere."Carl Sagan

Anmäl
2011-08-25 14:51 #1 av: Ians

Jag smörjer in mig i denna underbara olja från topp till tå......har inte haft en bättre "hudlotion"

Så åker det med en rejäl klick i kaffet flera ggr/ dag

Den teraputiska dosen för hälsa är 2-3 msk / dag

Då är det ju bra att den anser befrämja vikt reducering...som det så fint heter Flörtnågot som de som tränar etc har uppmärksammat....

Men det skall vara den kallpressade som smälter vid 25 grader...inte de i silverpaket på dagligvaruaffärerna.

Bra att veta är att kokos fett är super bra att steka i bildar inga Transfetter vid upp hettning!

Själv köper jag en sort för 49 kronor/ 500 gr från Biofood på hälsokosten...utan lukt och smak.

Man behöver inte alls köpa de snor dyra...

Vill man ha extra virgin med kokos lukten/smaken kvar ex om man skall smörja in sig eller bara för smakens skull så koste Biofoods Virgin variant 129 kr

Anmäl
2011-08-25 21:47 #2 av: JILE

Hejsan, ja jag med har cocosolja som jag köpte genom _Anna Skippers shop. Älskar den , men mådde ju illa första ggn jag åt. Är lite känslig för fetter.

//Jile

Anmäl
2011-08-26 07:46 #3 av: Ians

#2 hur åt du den?

Och hur mkt...

Själv lägger jag som sagt en klick i thé eller kaffe....och det smakar ju inget speciellt....man får mjuka läppar av att dricka kaffe med kokosolja i Flört

Känner man obehag kan man ta en liten klick...och öka på allt eftersom.....

Och kan man absolut inte äta det...så kasta inte burken eller bara låt den stå...utan stek med fettet...och smörj in dig!

Som sagt bästa hudlotionen ever! Jag har den i ansiktet också..MEN inte direkt runt ögonen Det är den för fet för!

......man kan göra hår inpackning av den...smörj in hårbotten och håret...låt sitta så länge du vill/hinner

Och tvätta håret som vanligt efteråt....bra för torrt hår och torr hårbotten.

Anmäl
2011-08-26 22:38 #4 av: JILE

#3 Jag åt en tsk ca och hade det i maten. Har också smörjt den i ansiktet, kan ju försöka vänja sig pö om pö...

Anmäl
2011-08-27 11:33 #5 av: Ians

#4....ja har man ätit mkt fettsnålt innan så bör man nog vänja sig sakta...annars sparkar kroppen och sinnet bakut.

Som kropps lotion finns det inget bättre Flört jag har haft så torra armbågar så de fastnade i tröjorna emellanåt...innan.

Nu har jag bebishud över hela kroppen.....helt underbart!

Anmäl
2011-08-28 11:15 #6 av: JILE

Tack Ians för dina tips :) och trevliga hemsidor som jag varit in och läst på. Ja B-vitaminer är väldigt viktigt. Tänker på mamma som tar levaxin och säger att hon har dålig känsel i fingrarna, men har ju även en skada i handleden sedan en krock i ungdomen.

Det gäller nog att ta omega 3 också. Köpte linfröolja för det ska ju va nyttigt för hormoner mm för jag har ju migrän vid mens och ägglossning. Enligt Anna Skipper Tungan ute..är med på en sida som hon har på facebook.

Kram jile

Anmäl
2011-08-28 12:12 #7 av: Ians

#6 Tack Jile...

Ja Omega 3 skall man inte underskatta...men som med allt annat tar det lite tid innan man får effekt...

3-4 månader om man har problem som beror på brist på Omega3...och så får man äta ordentliga doser.

Av en kapsel med 35% omega3 koncentration så får man ta 5-7 g/dag

Kör man med en kapsel med 70% ig koncentration så räcker det med 3 kapslar om dagen.

För man bör enligt experterna få i sig 2-3 g omega3 / dag för att det skall ha en terapeutisk effekt.

Linfröolja lär vara super mot hormonella problem..men kolla upp rejält hur mkt du skall ta för att få effekt...

Att dutta lite bara hjälper inte kanske...och på förpackningen står säkert den dosering som Livsmedelsverket godkänner!

Och ang B-vitaminerna och Hypotyreos så tror forskarna att det kan vara brist på B-vitamin som triggar igång "sjukdomen"....i flera andra länder rekomenderar de sina patienter som äter Levaxin att äta just höga doser med B-vitamin oxå.....så rekommendera mor din det!!!!

Lycka till Jile med oljan!

Anmäl
2011-08-28 14:14 #8 av: [mossquinnan]

Ians vill tacka dig för att du delar med dig av denna cocosolja:-)))

Köpte själv en burk extra virgin 500ml på hälsokosten i går,fast min kostade 229riksdalerFörvånad Märket är soma/krav

Fick även detta tips från ett hälsohem jag var på i 12 dagar nyligen.

Maten jag gjorde i går vart supergod och sedan har jag 1 matsked i min shake ja dricker på morgonen..lite illa mådde även jag.

Fick även detta tips som jag har inskaffat mig..Den optimala oljeblandningen..en unik kombination av Omega 3 6 och 9

Märket är Udos Choise och finns på hälsokostenKyss

Ett annat tips för bästa intag av just B-vitamin är BjästGlad

♥Allt som sker i mitt liv  är till det bästa♥

♥Den som verkligen är delaktig i livet slutar aldrig gå♥

ALEPH

Anmäl
2011-08-28 14:28 #9 av: Ians

#8 Bjäst är jätte bra!...tyvärr tål jag inte jäst...blir som en prickig korv av det...

Men ett bra alternativ för dem som tål det!

Anmäl
2011-08-28 14:42 #10 av: [mossquinnan]

Men fyy hihi inte så najjs att se ut som en prickig korv *S*

ALEPH

Anmäl
2011-08-29 12:25 #11 av: Urkraft

Jag köper Biofoods 25-kiloskartong - då kan man formligen vräka i sig och på sig!! Skrattande Den kostade ca 1200 men skulle precis höjas så nu vet jag inte...

Angående omega 3 så ska man tänka på att produkter från växtriket aldrig innehåller omega 3 utan enbart ett förstadie till detta - som kroppen måste ha förmåga att omvandla (alltså optimala organ och optimal näring).

I fisk finns det redan färdig omega 3 som vi förvisso också måste ha bra nedbrytningsförmåga (t.ex. bra gallfunktion och optimal näring).

En av alla orsaker till moderna krämpor och sjukdomar är att vi får i oss för mycket omega 6 så ät inte extra av det om du inte är en ovanlig person som konstaterat behöver det. Den obalans vi lever med idag med för mycket omega 6 jämfört med omega 3 gör att de flesta människorna idag går omkring med inflammationer i kroppen.

Väldigt kortfattat. Flört

Anmäl
2011-09-02 12:20 #12 av: JILE

Tack Ians för info och tack ni andra, de är så intressant att få info. Helst ska man nog ta både omega 3 och linfröolja sa en person till mig. Fast detta med alla oljor gör min mage uppror. Blir så uppkörd, men får börja lite försiktigt.

Har ni tips på ngt bra multivitaminpreparat då som ska vara lättupptagligt också. Många tar ju brännässelpulver men jag är lite rädd för nitrater/nitriter kommer ej ihåg vilket det var just nu :) för det ska ju inte va hälsosamt i stora mängder?

Mvh Jile

Anmäl
2011-09-02 13:27 #13 av: Ians

Detta är bara skadligt om man äter nässlorna kokta eller lagade....äter man nässelpulver i ex  en smoothie så uppstår inte detta problem...

Flört

Anmäl
2011-09-02 18:01 #14 av: [mossquinnan]

Spirulina blandar jag i min smoothie varje morgon :-)

ALEPH

Anmäl
2011-09-03 02:51 #15 av: Ians

#14...ja alger är jätte bra kosttillskott det också!

Anmäl
2011-09-03 23:20 #16 av: JILE

#13 Tack vad bra då vet jag det :)) jag har ju ätit Optimalis och där ingår ju spirulina mm alger.Glad

Anmäl
2015-11-25 11:09 #17 av: Magi-cat

Kokosolja - igen!

http://ladenberg.se/darfor-ska-du-anvanda-kokosolja-varje-dag/

Använder ni det och till vad?

Hjärta"Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere."Carl Sagan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.