Annons:
Etikettrecept
Läst 10837 ggr
[cherstin]
9/9/11, 6:31 AM

Torka Nypon

Hej! Jag det finns  flera nyponbuskar i skogen där jag bor och jag undrar hur jag ska göra för att torka dem för att sen göra te och soppa. Nyponen är droppformade, de största ca 3 cm långa. När är de tillräckligt mogna? Nu är de mest orangefärgade men  de små är riktigt röda dock väldigt träiga. Fröna inuti är ganska stora och håriga. Tack å förhand. Cherstin

Annons:
MaMaMade
9/9/11, 8:59 AM
#1

"Lånar" Bjornens beskrivning (han är trädgårdsmästare om jag minns rätt) från Häxsajten här på iFokus:

"Visst kan det finnas insektslarver också i nypon, men oftast syns det nu hur larven krupit ur genom ett maskhål och oftast är nyponen deformerade. I år verkar det vara mer gott om dem än annars. Enklast torkar man nypon genom att de placeras torrt och glest på plåtar. Vanligen torkar jag nyponen först i ugn på mycket svag värme (40-50 grader) och sedan får de lufttorka i torrt rum. Helst bör de stå mörkt. När nyponen börjar skrumpna är dt lättast att plocka bort blomfästet. Före användningen krossas de i mortel och fröna silas från efter kokning.

Att halvera nypon och kärna ur dem går bra på stora nypon (Rosa rugosa), däremot svårare med de mindre nyponen från Rosa canina. Man ska inte använda hushållsassistent för att göra nyponmos om inte det finns garanti kvar eftersom det brukar vara för "hårdtuggad" för en vanlig hushållsassistent.

De allra mest smakmässiga nyponen är pimpinellros om än färgen upplevs lite för mörk. Det finns dock nypon av pimpinellros som inte är svarta utan mörkt bruna.

Klipulver gjordes oftast av fröluddet av vresros som är större än hos många andra arter."

Jag minns att mamma gjorde egen nyponsoppa några ggr. Då plockade vi våra rugosa-buskar tomma o pillade ut fröna innan vi gjorde soppan. Det känns skönt att få veta att man inte behöver göra det, minns det som ett väldigt petgöra! Tungan ute

Jag tror att man inte ska vänta för länge m att plocka dem, lagom är bäst. Hur ser blommorna o grenarna ut på buskarna? Enkla/dubbla, färg, antal kronblad, tunna/tjocka grenar, hur är taggarna, färg på barken, sträv el "slät"… Som jag förstår det på Bjornen är det inte alla nypon som är passande att äta (smaken alltså).

[cherstin]
9/12/11, 5:48 AM
#2

Tack MaMa, för ditt svar. Svar på dina frågor: Blommorna var enkla, ljusrosa och 4-6 kronblad. Ganska tunna grenar i brungrönt, glest sittande stora taggar.

Nyponen ligger fn på en bricka på kylskåpet, kollar varje dag och rör om lite så de inte möglar. Försökte rensa ur fröna men gav upp ganska snart. Det kanske går bättre om man bara halverar nyponen, låter dem torka och sen försöker få bort fröna. Försöka duger. Ska gå in på Häxsiten och titta där.

Tack än en gång. Hälsningar Cherstin

Upp till toppen
Annons: