Annons:
Etikettyoga-qigong
Läst 3713 ggr
Ians
2011-12-07 07:57

Yogaövningar?

…för att sträcka benet så det blir mer rakt ..ett problem jag har med det ben som jag har skadat knät på…en skall ju inte bara Böja på benet för att gå bra.

Någon som har några förslag till övningar?

Annons:
Tuva-Lena
2011-12-07 10:00
#1

Kan du solhälsningen? Googla på den, eller kanske youtube har någon filmsnutt på hur den går till - är liksom svårt att beskriva med ord varje rörelse.

Sedan kan du träna på att sitta i yogaställning. Då stretchar du musklerna på insidan av låret. Byt omväxlande med höger och vänster ben..

Lägger du benen i kors när du sitter på golvet, alltså med raka ben, och böjer dig framåt tills det tar stopp, så stretchar du baksidan av benet.

Sära på benen när du sitter på golvet, inte för mycket så att du antsränger muskelfästena vid knät. böj dig sedan framåt tills det tar stopp.

Sitt på golvet med båda benen utsträckta, dra upp det ena benet en aning och lägg det mot insidan av det andra benet - med fotbladet mot det andra benet. Böj dig framåt tills det tar stopp, men aldrig längre! Byt ben och gör samma sak med det andra benet. Det både sträcker baksidan av låret och insidan av det ben du lägger upp mot det andra.

Finns fler också, men du får nog ta det lilla lugna så att du inte överanstränger ditt knä, och tänk på att aldrig tänja längre än att det tar stopp. Nästa gång kommer du lite längre istället. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2011-12-07 15:18
#2

Tack Tuvan! skall träna detta….här skall tänjas baksidan av benet!

szirius
2011-12-07 23:47
#3

Tänkte också direkt på solhälsningenFlört

Ians
2011-12-09 06:09
#4

Har börjat nu med att sitta med raka korsade ben o böja mig framåt…..och det tar på di stela baksidesmusklerna och senorna vill jag lova….Flört

Första delen av solhälsningen med armarna upp och lite bakåt lutad i ryggen …för att sedan sträva neråt golvet o sträcka ut rygg och baksidanlår…har jag också börjat med men j-lar vad stel jag är efter att ha gått så knepigt i snart ett år!

En bra sak med dessa övningar är att jag känner att jag mer o mer vågar luta mig på höger ben också…

jag har utvecklat ett gång och stå mönster som huvudsakligen lägger tyngden på vänster sida…för att skydda det skadade knät

Inte bra alls med sådan sned belastning!

Så nu tränar jag vidare o lär mig en del i taget av solhälsningen!

Framför allt får man ju en annan kroppsuppfattning av yoga

Upp till toppen
Annons: