Ayurveda

Ayurveda och vardagen

2012-01-06 17:50 #0 av: retep

Alternativa behandlingar kan vara enkla små njutbara metoder i vardagens dagliga rutiner. Ayurveda är verksamt och fungerar på flera olika nivåer. Förebyggande hälsa och livsföring med ayurveda, behöver inte vara krävande eller föregås av så mycket förberedelser
eller kunskap. Kunskapen och användandet växer naturligt fram efterhand som man praktiserar vårt äldsta system för livsföring, hälsa och helhet.
Som ett led i Maharishi Mahesh Yogis kunskapsspridning av TM kom ayurveda att förnyas och spridas till glädje för oss i Västvärlden.
Idag kan vi få tillgång till ayurveda på olika vägar och sätt, inklusive internet.
Men var skall man börja...kanske man frågar sig?
Jag har levt med ayurveda sedan början av -80 talet och integrerat det som en naturlig del i mitt och min familjs liv.
Ett första tips från mig kan vara att inte försöka ändra sitt levnadssätt över en natt, utan istället börja från början och se till sina dagliga rutiner, sin kosthållning, sitt förhållningssätt till vegetarisk kost och hur att leva och utvecklas på olika plan, fysiskt, personligt, andligt och som helhet.
...så varför äta vegetariskt, varför dricka varmt vatten, varför regelbundna mat och sovtider. Hur är vata, pitta, kapha olika, hur behandlas de olika för att skapa balans.
Säkert är det många som har frågor och många som har svar...Jag har erfarenhet och råd att dela med av, men gör inte anspråk på att ha de rätta svaren.
Sådana frågor länkar jag vidare till dem som kan ge bättre svar och vägledning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Anmäl
2012-01-07 19:30 #1 av: Noe

Hej!
Undrar om varför skall vattnet man dricker varmt, till&med het? Hur ska man kunna dricka hett och så mycket?

Anmäl
2012-01-07 21:28 #2 av: retep

Dricka så mycket behöver man inte, å andra sidan är det bra för kroppen att tillföra en liter eller två, med tanke på att vi avdunstar en hel del varje dag. Att dricka varmt till hett är för att det lättare sköljer rent och rensar ut, än vad kallt vatten gör. Isvatten till maten kyler ogynnsamt ner agni eller matsmältnings elden och släcker ner ämnesomsättningen.

Anmäl
2012-01-07 23:00 #3 av: shigne

Jag tror inte att det behöver vara hett heller!!! Rumstempererat räcker gott!

Om man nu dricker för att  skölja/rensa så ska det väl vara behagligt för kroppen att ta emot det?

Anmäl
2012-01-08 13:53 #4 av: retep

shigne!

Det har du rätt i...självklart skall det vara behagligt och inte skall man dricka varmare än så.
Att koka upp rent vatten, låtsa koka i 10 minuter, fylla på termos, hälla upp för att sedan låta det svalna till "lagom" dricktempratur är vad jag gör.
"lagom" är olika för oss och även hur vi föreställer oss att skölja bort orenheter i systemet...helt ut på cellnivå!
...och vad betyder det för vår hälsa, vår kropp och vårt systems alla funktioner, att vatten kan göra det, att ghee, oljemasage, kryddor och örter m.m...vad och hur vi äter och lever kan göra det?!

Anmäl
2012-01-08 18:03 #5 av: Ians

#1......En städar ju inte med kallt vatten Flört ...eller hur!?

Anmäl
2012-01-08 19:19 #6 av: retep

GladFlört

Anmäl
2012-01-09 11:39 #7 av: szirius

Jag har svårt för det där att dricka, jag behöver sätta upp minnesregler, tex dricka några klunkar varje gång timmen visar hel. Jag blir helt enkelt inte törstig. Men jag märker att jag mår mkt bättre om jag får i mig tillräckligt med vätska under dagen. Det har ju uppenbart renande effekt.

Anmäl
2012-01-09 13:18 #8 av: Elpida

Jag är väldigt intresserad av ayurveda och skulle behöva sätta mig ner och läsa mer. Jag har ju en bok hemma men den har bortprioriterats av nåong anledning. Förmodligen för att det blir så bökigt med resten av familjen som inte alls har samma tänk. Jag får väl smyga in det i vardagen....

Det där med vattnet är dock någon jag anammar. Dricker sällan kallt vatten längre och har oftast vatten stående som jag går och dricker av under en dag!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Anmäl
2012-01-09 14:06 #9 av: szirius

#8 men det är viktigt att vattnet är förslutetFlört.

Jag dricker också rumstempererat vatten, och allra helst te.

Anmäl
2012-01-09 16:00 #10 av: Ians

Mina problem med bihålorna är bättre sedan jag börjat dricka varmt vatten o varma drycker bara....

Kokar en kryddblandning som kallas Yogithe...inget egentligt the utan bara kryddor om kanel och ingefära.....jätte gott..om man vill ha lite smak på vattnet.

Ibörjan känns det lite konstigt att bara dricka varmt vatten men vänjer sig snabbt....dessutom känns det lite mättande oxå ...vilket kan vara bra om man känner sig lite små hungrig hela tiden efter helgernas över ätande.

Anmäl
2012-01-09 16:18 #11 av: retep

Ians!

Nässjöljning är också att rekommendera vid problem med bihålor, huvudvärk, stel nacke m.m.

Här får du ett par tips

http://shop.vedalila.se/se/art/nasskoljningskanna-nosebuddy.php

http://shop.vedalila.se/se/art/ma-735-mp16-nasdroppar.php

Anmäl
2012-01-09 16:32 #12 av: Ians

Jag har en sådan kanna...men glömmer av att använda den Rynkar på näsan

Di där näsdropparna skall jag beställa så fort lönen kommer.Flört

Anmäl
2012-01-09 17:54 #13 av: szirius

Ingefära är värmande också, jag river ofta ingefära och häller på hett vatten och låter det dra ett tag, för att sedan dricka. Det får igång blodcirkulationen i kalla vinterfötterGlad

Anmäl
2012-01-10 15:32 #14 av: Elpida

#9 Alltid i flaska med kork Flört

"Du har alltid två val"

Anmäl
2012-01-10 15:35 #15 av: retep

Varför flaska med kork...att vattnet är förslutet?

Anmäl
2012-01-10 22:49 #16 av: retep

Min alternativa behandling, egenbehandling inleddes efter en gruppmeditation en kväll 1981.
Vi pratade om att göra en egen liten kurs, kring de nya spännande uppgifterna om ayurveda som just börjat spridas.
Maharnishi hade börjat samla de främsta ayrvediska experterna från Indien runt sig, för att bå bästa sätt återskapa och renodla den ursprungliga ayurvedan. Tre framstående ayurvediska läkare, experter på var sitt område, kom att återskapa den ursprungliga Amrit Kalash.
Fortsättning följer...

http://www.vedalila.se/aktuellt/amrit-kalash.html

Anmäl
2012-01-11 09:55 #17 av: Elpida

#15 För min egen del så handlar det nog mest om att jag inte vill ha in massa damm och annat som virvlar runt i luften Flört

"Du har alltid två val"

Anmäl
2012-01-11 10:53 #18 av: retep

Kursen i ayurvedas grunder blev av och vi träffades 8-9 personer under några kvällar.

För min del dröjde det några år innan jag för första gången började ta Amrit Kalash.

Året var 1985 och jag bodde med familj och arbetade på TM rörelsens folkhögskola i Danmark.

Spridningen av ayurveda hade tagit fart och vi fick flera besök av Indiska vaidyas som till en början visade sig ha olika ideer om kost och levnadsråd. Efterhand åkte fler och fler ayurvedaläkare och experter runt i Världen och förmedlade en mer renodlad och strukturerad kunskap om ayurveda. Bland dessa kom Deepak Chopra att bli framtående och nu känd över hela Jorden med många böcker och föreläsningar.

forts...

Anmäl
2012-01-11 20:35 #19 av: retep

Deepak Chopras bok Perfekt hälsa är en strålande bok för att lotsas in i ayurvedans värld.
Chopra kom vid ett tillfälle tillsamans med sin fru till en konferens som Maharishi höll. Paret skulle åka vidare med flyg till annan ort och tänkte lämna föreläsningen tidigare. Innan de han gå så blev de stoppade av Maharishis personal som bad den vänta för ett samtal med Maharishi. Chopra avböjde att stanna med tanke på att de hade ett plan att passa, men fick till svar att de skulle hinna ändå, att planet var försenat...
Chopras accepterade och stannade något motvilligt och förundrat.
Efter föredraget satt Chopra så i samtal med Maharishi vilket ledde till att Han sedan blev en av de ledande personerer som spred Maharishi Ayurveda över Världen.
Väl på flygplatsen visade det sig att deras flyg mycket riktigt var försenat och att de hann med i alla fall.

Forts...

Anmäl
2012-01-15 19:21 #20 av: retep

För att ge min berättelse mer sammanhang vill jag flicka in med att berätta hur jag kom till folkhögskolan i Rörvig, Danmark och fick mer inblick i ayurveda m.m.

På TM rörelsens folkhögskola i Rörvig arbetade jag som fastighetsskötare och tog hand om en gammal träbyggnad och egendom som tidigare varit kurort.
Dagarna började med meditation för ett 30 tal elever, samt personal och lärare som utövande  TM Sidhiprogrammet. Personer som bodde på skolan eller runt omkring i Rörvig, ett 50 tal kunde vi ofta vara.
Därefter, ca: en och en halv timma senare åt vi gemensam frukost, eller morgenmad tillsammans i den fina matsalen.
Min fru och vår 2 årige son gick in och ordnade med blomster arrangemangen  i undervisningssalen varje dag, medan jag började arbeta med någon reparation eller i trädgården och odlingarna.
Efter ett par timmars behagliga arbetspass var det lunch med vällagad vegetarisk mat och härliga samtal, ofta under en kort promenad tillsammans.
Ett par timmars arbete till...som ofta slutade med att lyssna med under något föredrag eller video med Maharishi, i något intressant vediskt ämne.
Ett kort yogapass, meditation och Sidhiprogram ett par timmar och sedan kvällsmat.
Litet egen tid med familjen och sedan kvälls te, samtal och någon som spelade musik m.m.
Så här såg de flesta dagarna ut för oss, mig, min fru och son under ett par år.
Min fru som nu sedan 11 år lever ett liv bortom detta jordiska, hade jag träffat ett par år tidigare på en annan av TM rörelsens skolor också i Danmark.
Jag kom dit för att gå vinterkursen i Vedisk vetenskap och VKI, Vetenskapen om Kreativ Intelligens m.m. Birgit arbetade då i köket på skolan och hade själv gått vinterkursen året före.
Vår blivande son hade inväntat vårt möte och valde oss efter kort tid tillsammans, som föräldrar.
Efter ett halvår i Helsingborg när vår son föddes kom vi så som sagt, till Rörvig.

forts...

Anmäl
2012-01-16 07:29 #21 av: Ians

Trevlig tråd detta.....

Har letat fram min bok i Ayurveda och börjar i smått tänka på de så sakerna i vardagen.....

Dricka varmt eller ljummet inte kallt...gärna lite ingefära i....och morgonen börjas med vamtvatten-citron-olivolja....magen reagerar positivt på det.

Daglig massage av kroppen innan duschen

Tagit fram min nässköljningskanna...Flört

och morgon kaffet har fått en liten dust med kardemumma...

Anmäl
2012-01-18 17:05 #22 av: retep

Utöver en härlig utvecklande tillvaro på skolan i Rörvig. Fick vi  som bodde här som grädde på moset vara bland de första i Europa och väst, att uppleva när de första ayurveda experterna kom och delade med sig av sin kunskap.
Inom kort åkte en del av oss och andra från Norden iväg på utbildning inom ayurveda, bland annat som Panchakarma massör.
Tillbaka i Rörvig gick vi genast igång md att bygga upp en ayurvedaklinik på skolan genom att frigöra några elevrum. Abhyanga massagebänk snickrade vi ihop och konstruerade ett Swedana tält för värmebehandling m.m.
När allt var klart var jag en av dem som fick den första Panchakarma behandlingen, 9 härliga dagar.

Anmäl
2012-01-20 22:58 #23 av: Ians

Har varit på resa några dagar.....och tricket med varmt vatten om dryck gjorde att magen som normal blir stopp i vid resor etc

Fungerade som en klocka! Helt fantstiskt bra....bara de som har en mage som av o till inte fungerar förstår vad jag menar.

Anmäl
2012-01-21 10:14 #24 av: Ians

Prövar nu kornavkok som första dryck på morgonen...med lite citro och 1-2 tsk olivolja!

Smakar lite som gröt....och är helt ok!

Har undvikit ost det sista......eftersom jag har problem med slem anhopning i bihålorna för jämnan....och strör lite oskalade sesamfrön på min smögås istället.....det smakar faktiskt gott tillsammans med smöret.

Anmäl
2012-01-21 17:14 #25 av: retep

Forts...
Panchakarma behandling är litet annorlunda nu än vad den var för min del då i början.
Det började med att vår nyexaminerade Danska ayurveda läkare ställde diagnos och avgjorde vilken konstitution jag var, vilket inte är helt lätt eftersom jag ligger så lika i alla tre dosherna, vata, pitta, kapha.
Under tre dagar tog jag sedan bl.a. flytande ghee, ökad dos, för att rensa ut ev. orenheter i systemet. Ghee är bland det renaste som finns för att rensa ut och har förmåga att tränga in i det innersta av varje cell, lösa upp och föra ut orenheter. Resinolja och några laxerande örter och sedan besök på toa...
Själva behandlingen började dagen därpå med massage av två massörer som arbetade synkront med att massera in varm sesamolja. Abhyanga och även Vishesh som är djupgående muskelmassage för ökad blodcirkulation, välgörande och spänningslösande för nervsystemet m.m.
Garshan, en hudmassage med silkesvantar och sedan Svedana, ett slags kroppstält och en ångbadsliknande behandling med olika örter, som öppnar kanalerna och underlättar utrensningen.
Shirodara sker i ett tyst rum under total stillhet, där rinnande varm olja sköljer över pannan under en lång sammanhängande evighet. Den absolut bästa massage eller behandling jag någonsin fått.
I månader efter svävade jag fram i...
Först efter en sådan behandling inser man...och får en uppfattning om hur oändligt bra man kan må.

Anmäl
2012-01-21 22:03 #26 av: retep

Med denna erfarenhet som utgångspunkt har jag sedan sett det som rättesnöre att I möjligaste mån äta mat som är lättsmält och gynnsam för kropp och sinne att omsätta.
Vegetarian var jag redan tidigare men kunskapen om ayurveda gav så mycket mer, om vilka födoämnen , smaker m.m. som var fördelaktiga...och för min kroppstyp. Hur att förhålla sig omsorgsfullt till tillagningen av maten och vikten av uppmärksam närvaro vid måltiden...bl.a.

Några exempel på detta kan vara att medvetet välja råvaror som är mer lättsmälta...och eller göra dem mer lättsmälta genom att med omsorg tillreda dem.
Basmati ris är den bästa rissorten att välja och att skölja noga, koka upp och skölja en eller ett par gånger, gör att riset blir mer lättsmält.
Bland de olika sorters bönor som finns att välja på så är skalade mung bönor de mildaste. Skölj, koka upp och skölj till allt skum är borta.
Jag är noga med at skölja alla grönsaker även då de är ekologiska, är de inte det så skalar jag dem alltid...slipper då också ev. kemikalier i skalet.
Som jag ser det och förstår det så är det viktigare och lättare för kroppen att tillgodogöra sig näringsämnen, mineraler och vitaminer på ett bättre sätt om maten är lättsmält. Vi förlorar därigenom inte de ev. Vitaminer m.m. vi tror finns i skalet.
Att äta med uppmärksamhet och tugga maten länge och väl, underlättar också matsmältningen, upptaget av näringsämne och omvandlingen till ojas. Olika kryddor och smaker är också av stor betydelse och används med fördel utifrån vilken kroppstyp man är, vilken tid på året det är o.s.v. Allt för att balansera och korrigera ev. obalanser hos de olika dosherna och att därigenom uppnå ökad hälsonivå och välmående.

Anmäl
2015-05-08 13:44 #27 av: retep

Ballong

Anmäl
2015-05-11 05:56 #28 av: Ians

Bra att du puffade tråden "retep" många fina tips här! Tack för påminnelsen Hjärta

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.