Övrigt

Magnesium eller Magnesium/Calcium

2012-02-29 09:42 #0 av: aeon

Hej!

Har fått så många olika åsikter ang om jag ska ta enbart magnesium eller magnsium/calcium.

Har spända muskler och mycket värk och även en svår magkatarr.

Vad är det för skillnad på dessa olika kapslar?

Anmäl
2012-02-29 09:50 #1 av: Tuva-Lena

Jag är defintivt ingen expert på tillskott då jag sällan använder sånt själv, men rent logiskt så är skillnaden den att i det andra preparatet får du ett tillskott av kalcium också.

Kalcium stärker benstommen bl a. Har du magkatarr så kan ju även kalcium eller kalk lugna ner katarren genom att det binder den extra syran du har i magen. Annars finns det ju även speciella preparat att ta för just den åkomman.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Anmäl
2012-02-29 09:56 #2 av: shigne

Jag är inte heller nån expertis - men jag funderar på vad du äter förutom tillskottet?

Det är svårt att ge råd om kost och tillägg när man inte "ser" helheten!

Jag vet att en del som har för lite Magnesium i sin kost, men ändå inte behöver ta till det tillskott, de kan nöja sig med att dricka Schweppes Tonic Water, som enl uppgift innehåller lite magnesium.

Dricker du mycket, äter vätskedrivande, kanske dricker mycket kaffe/te - då kan kalium vara en bra idé att få i sig. Även där finns matvaror att stoppa i sig extra av som innehåller kalium.

Jag hoppas det kommer nån och hjälper till här, nån som är duktigt på det här med mineraler etc. och kost.

Ska följa den här tråden, så kanske jag kan lära lite...

Det är trist att du har besvär med muskler, värk och katarren....kram

 

 

Anmäl
2012-02-29 10:25 #3 av: MaMaMade

Behöver du ta kalcium underlättar magnesiumet upptaget av kalken. Däremot verkar inte kalciumet påverka upptaget av magnesium, vad jag kan läsa mig till.

Vet inte vilken ålder du är i men är du som mig i klimakterie-zonen kan det vara en idé att ta lite prover, urkalkning av skelettet kan börja tidigt. Om så är tycker jag att du ska testa en kombi-tablett med båda mineralerna.

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

http://www.winnerhaga.com/vatten10.html

På Kostdoktorns sida finns det teorier om att man vid magnesiumbrist lagrar in kalciumet o vävnaderna istället för i skelettet, vilket bl a skulle leda till problem med njursten. Även att för mkt D-vitamin i samband med kalciumrik kost ökar risken för njursten.

Iaf rek det på de flesta sidor jag varit inne på att man kollar upp sig innan man börjar stoppa i sig alltför mkt av kosttillskott o det tror jag också. Iaf de tillskott som lagras in i kroppen o stannar där.

Anmäl
2012-02-29 10:37 #4 av: Ians

Man skall äta en kombinationa av magnesium- kalcium för bästa resultat.

Kalcium drar i hop musklerna

Magnesium gör att de slappnar av

Man bör äta en kombination med 2:1 ...dvs ex 500 mg kalcium och 250 mg magnesium.

Magnesium gör dessutom att inte kalciumet lagras in i mjukdelarna ex i muskler, utan lagras där det skall vara dvs i skelettet.

Magnesium brist ger dessutom ...muskelvärk, huvudvärk, trötthet etc etc

Lämpligast är att ta kalcium/magnesium på kvällen då de hormoner som lagrar in ´kalcium är mest aktiva under natten......dessutom om man har störd sömn hjälper kacium-magnesium tillskottet att man sover bättre.

Vid studier har man sett att människor som oftast inte kan sova mer än 5-6 timmar sover upp till 10-11 timmar med tillskottet.

Anmäl
2015-09-07 21:54 #5 av: Loris M

Fick rådet idag att använda magnesium mot sömnproblem, men känner mig tveksam. Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom och eftersom jag vägrade att ta några mediciner kommer jag bl.a. att få mindfulness som en del av min återhämtning och även magnesium tyckte de kan vara bra då kroppen har lättare att slappna av och då blir det lättare att somna.

Jag har aldrig tidigare använt några kosttillskott och är jätte osäker om det verkligen är bra. Har läst lite på nätet och det verkar finns hur många olika kombinationer som helst med magnesium och annat, som karbonat, citrat, glukonat, kalcium.... Vad tycker ni? Kan det vara bra med magnesium och i så fall vilken av dem?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-09-09 16:57 #6 av: white lady

Googla på Corminkalk. Jag är jättenöjd.

Anmäl
2015-09-11 16:01 #7 av: NiklasTyreso

Andra har svarat bra om mineraltillskott, men du bör även överväga att äta fisk 3 ggr per vecka och nötter dagligen för de innehåller mycket magnesium ( förutom andra nyttiga ämnen som ex omega-3).

Smärtor beror ofta på inflammation och då är gurkmeja bra, en tesked 4 ggr per dag.

Psylliumfrö är billigt på Willys och gör underverk för magen. Blötlägg en tesked i 5 minuter och drick. Upprepa tre ggr per dag. Det är slemmet som bildas runt fröna som skyddar magen.

Anmäl
2015-09-20 16:22 #8 av: Näring

Linser, bönor, nötter och frön är våra naturliga magnesiumkällor.
Gröna blad och vissa bönor, nötter och frön, är våra naturliga kalciumkällor.

Man bör i första hand rätta till orsaken till bristen (brist på rätt mat).
Man kan få i sig alla mineraler i rätt mängder.
Våra huvudsakliga mineralkällor: linser, bönor, nötter, frön och gröna blad (Även vissa grönsaker och vissa frukter bidrar).

Anmäl
2015-09-20 16:31 #9 av: Loris M

#7 #8 

Jag är osäker på om ni riktar er mot mig eller TS. Men det här är en mycket gammal tråd (3,5 år) som jag väckte till liv när jag skrev inlägg #5. TS har förhoppningsvis löst problemet. Själv har jag varken brist på magnesium, ont eller några andra besvär, förutom sömnsvårigheter. Som magnesium ska motverka enligt en person jag pratat med. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-11-03 21:27 #10 av: Ians

Magnesium är jätte fint mot sömnsvårigheter då det får musklerna att slappna av. Bra i kombo med kalcium som också får en del att bli trötta, och kalcium tas upp bättre när vi sover enligt experterna.

Men man kan börja med magnesium enbart eftersom vi oftare har brist på just den mineralen, och därför går runt ständigt i stress och med spända muskler. Man ökar dosen tills man börjar bli lös i magen och så drar man ner det ett snäpp, blir kroppen mättad med magnesium brukar den just ge den effekten. behöver man dra ner mer så gör man det.

Anmäl
2015-11-03 21:45 #11 av: Loris M

#10 Har köpt "Super magnesium" och använt nu i ett par veckor. Mår mycket bättre, känner mig mera utvilad och sover bättre. Jätte skönt! Kvinnan i hälsokost affären pratade också kombination med kalcium men rekommenderade enbart magnesium till att börja med. 

Vad menar du med att man ska öka dosen? Varför ska man göra det? På burken står det att man inte ska överskrida rekommenderat intag vilket är en tablett som täcker hela dagens rekommenderade intag av magnesium. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-11-03 21:54 #12 av: Ians

Det beror på hur stor brist man har. Har man gått länge med magnesiumbrist så kan man ta en dos som man höjer tills man känner att man blir lös i magen av det, då har man överskridit den dos man behöver. dessutom så har vi olika behov av magnesium beroende på om man svettas mycket, vad man äter i övrigt etc etc

Rekommendationerna är satta för att inte irritera paragrafryttarna Tyst och tar ingen hnsyn till om du är stor eller liten, svettas mycket, äter fel, etc etc

Det säger väll sig själv att en som väger 50kg tex har mindre behov än en som väger 100kg. Att då följa enbart vad det står på burken blir ju fel då?!

Ex så har alg börjes en rekommendation på sina burkar för alger, 2 tbl/dag. men läser man på lite så bör man komma upp i 1 tabl/10kg per dag för att få full effekt, dvs 7 tabl/ dag för en som väger 70kg. Därför skrev jag så. För skall man ändå köpa en burk så kan man ju se till att få någon effekt också, eller Skämtar Men det finns krafter i detta landet som inte vill se folk friska, då kanske vi inte köper så mycket mediciner, där av dessa låga doser. Går du till apoteket så är doserna knappt försumbara för dem med riktiga brister. 

Många köper kosttillskott och äter precis som det står på burken, och så får de ingen effekt.

Magnesium är vatten lösligt så det du inte behöver kissar du ut. Och magen brukar protestera som sagt innan du får någon "förgiftning" . Det man skall se upp med är fettlösliga vitaminer där får man läsa på ordentligt innan man äter hejdlöst, och För stora doser en längre tid ensidigt är inte bra heller, då bör man rådgöra med någon som är utbildad i ämnet. Helst inte någon som bara vill sälja ett par burkar. 

Men det finns folk som har en gedigen utbildning på området som kan visa vägen. 

Anmäl
2015-11-03 22:33 #13 av: Loris M

#12 Tack för ditt utförliga svar! Blomma Nu förstår jag lite bättre. Visserligen är jag normalviktig men det kan ändå vara bra att testa sig fram till rätt dos. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.