Annons:
Etikettövrigt
Läst 3914 ggr
Magi-cat
2012-03-13 08:59

Färgkoden - en bok om färgglad mat

Det har diskuterats ofta, med rätta, på senare år om färger (=tillsatser) i maten. Det fick mig att tänka på en några år gammal bok, att det finns naturligt färgglad mat, och det är nyttigt….

Färgkoden – nyckeln till ett längre och friskare liv av James A Joseph, Daniel A Nadeau & Anne Underwood i översättning av Per Larson.

Boken är trevligt uppbyggd och lätt att läsa med ett kapitel för varje färg och de frukter och grönsaker som har just den färgen, massor med fakta om vilka näringsämnen, fytokemikalier och antioxidanter m.m som finns i just det livsmedlet. Framför allt är den mycket inspirerande och har i alla fall fått mig att tänka mer på färgrika grönsaker och frukter i matlagningen. Det roliga är att ju starkare färg, desto mer nyttigheter i grönsaken, och här är det inte bara vitaminer och mineraler som gäller utan en uppsjö av verkliga LIVSmedel.

Röda jordgubbar är alltså nyttigare än vita, mörkgröna grönsaker nyttigare än blekgröna osv. Vidare tar boken upp många av de sjukdomar och sjukdomstillstånd som kan förebyggas med användande av dessa färger/frukter/grönsaker.

Med lite kunskap om chakrana kan man gott följa tankegången… För varför har just det ämnet den färgen/vibrationen? Men man behöver egentligen inte en omfattande kunskap, det är bara att stoppa i sig av hela färgpaletten av hjärtans (!) lust, menar författarna och jag håller med.

Några exempel: Testdeltagare som åt mycket lutein zeaxantin (rikligt i spenat) minskade risken för makuladegeneration (en ögonåkomma) med hela 43%. Även synen i allmänhet förbättrades. Personer som i ett test åt kronärtskocksextrakt minskade det "dåliga" kolesterolet med 23%. Dödsfallen i hjärtsjukdom var 38 % lägre bland kvinnor som åt mycket flavonoider, som det finns mycket av i broccoli. De som åt 5 stora morötter i veckan minskade risken för stroke med 68% jämfört med dem som inga åt alls eller mycket få. Och blåbär och björnbär - såklart – för ögon och hjärna!

Ja, exemplen är hur många som helst. För en inbiten tedrickare är det roligt att se att te är otroligt nyttigt, även vanligt svart te – grönt te har ansetts överlägset helt enkelt därför att testerna dittills gjorts på grönt te. Alltså kan man lugnt fortsätta med sitt svarta te – om man tycker om det.

Det enda som stör mig i boken är att det refereras så mycket till utförda djurförsök. Det finns ingen ände på vad klåfingriga forskare kan hitta på att utsätta djuren för. Särskilt onödigt i ett sådant här ämne där det gäller vad som är människans bästa föda. Rynkar på näsanDessutom kan man göra laboratorietest in vitro, så man slipper utsätta djuren för lidande. Några sådana försök refereras det också till.

Huvudintrycket av boken är i ändå :  läs den – och ät naturligt färgglatt!!

Till slut ett citat ur boken:
som ett grekiskt ordspråk säger: ’Medicinens uppgift är att hjälpa människor att dö unga så sent som möjligt’. Maten är precis den medicin som låter dig göra det – det vill säga färgrik mat.”


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2012-03-13 09:27
#1

den här recensionen skrev jag egentligen för flera år sedan…men tyckte den var hyfsat aktuell fortfarande….

Den här boken har ett positivt budskap - inte långa listor på vad som är förbjudet och farligt, utan allt som faktiskt finns som är bra. Genom att tänka färg så blir det enklare……(Givetvis att man även gör sina egna val efter giftfritt, närproducerat, miljö, etik osv, ändå…..)

Boken finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
2012-03-13 09:50
#2

Jag blir riktigt sugen på frukt o grönsaker när du skriver så fint om dem! Och dessutom, visst ser maten godare ut när man har olika färger på tallriken?Tungan ute Sedan passar vissa grönsaker bättre ihop med viss mat än andra, men med en liten gnutta fingertoppskänsla så kommer man snart på det där. Tur att jag har hästar för jag stjäl ofta en morot av dem när dom tittar bort.Flört Sedan, tänk er rårivna morötter till makaronpudding! Eller fläspannkaka, eller stuvade makaroner med köttbullar! Man blir riktigt sugen!Tungan ute Tomater hörde jag, att deras näringsämnen kommer bättre till sin rätt om man värmer upp dem däremot, men jag har tomater på bordet varje dag ändå, och ruccola, isbergssallad, äpplen, gurka, paprika - todos..! Skrattande

Tack för ett härligt inlägg!Tungan ute

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2012-03-13 11:23
#3

Bra inlägg Magi-cat färgerna i maten gör ju en lite mer sugen också….man äter inte enbart med munnen utan även synintrycken gör endel av en måltid….

Och då stämmer vår syn katalysator rätt väl med näringsinnehållet dessutom mao…… Röda gubbar är bättre än vita…etc etc

LottaO
2012-03-13 11:38
#4

Tack Magi-Cat!

Sen vi slutade äta pasta, ris och potatis har ju grönsakskonsumtionen ökat rejält här i huset. Mycket kål! Mest broccoli! Men gärna sallad och tomater. Fast hellre när det är säsong för det.

Och barnen äter det mesta i grönsaksväg. Röda bär går det åt en del också.

Dansa kan man alltid göra!

Magi-cat
2012-04-03 18:22
#5

tänkte lägga in lite exempel från varje färg…..(Från boken färgkoden eller Supermat som behandlar samma ämne…)

Granatäpple:

Nyttigheter: anotocyaniner, fytokemikalier, tanniner, lignaner m.m.

Enligt legender har granatäpplet med fruktbarhet att göra…. och babylonierna förknippade granatäpplet med återuppståndelse, perserna med oövervinnerlighet i strid.

 Enligt forskare i Israel minskar granatäpple oxidationen  av ”dåligt” kolesterol med 43 %. Hos friska män. Hos de stackars möss som alltid utnyttjas med hela 90 %. Aterosklerotiska förändringar gick tillbaka med 44 %. Hos mössen. Enligt uppgift förebygger det förändringar och får de redan befintliga att gå tillbaka. En dryg dl om dagen av granatäppeljuice skulle räcka för att minska förändringar i kärlen. (Färgkoden)

 Tomat:

Tomater är också rena hälsan. De kan minska risken för cancer, motverka att kärlen åldras, risken för stroke och anses fördröja uppkomsten av rynkor….

De innehåller c-vitamin, K-vitamin, kalium och folat bl.a. Främst är det lykopenet, en fytokemikalie, som utmärker sig. Man behöver äta lykopen tillsammans med fett för att få nytta av det. Det blir faktiskt mer tillgängligt efter upphettning.

Lykopen har också positiv effekt på blodplättarna, de som är viktiga för att blodet ska levra sig. Det är viktigt att de lagar skador, men om de klibbar ihop sig utan skada, kan de bilda en propp.

Enligt studier minskar lykopen från tomater blodplättarnas klibbighet med 70 %, medan blodets förmåga att levra sig när det behövs inte påverkas.

Tomat har också visat sig skydda mot cancer i bröst, prostata, mag-tarmkanal och lungor. Speciell uppmärksamhet har riktats mod tomaters förmåga att motverka prostatacancer.

Tomaten fungerar som solskydd också! Det är lykopenet som fungerar som en inre solskyddsfaktor. Billigt och bra och så slipper man allt skräp solskyddskrämerna innehåller….16 mg lykopen (ca 40 g tomatpuré) ökar hudens skydd mot solljuset med 40 %. Fast man måste börja ett par månader innan och fylla på dagligen.

 (Helena Nyblom: Supermat)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-04-03 18:24
#6

ORANGE:

Morot: karotener, fytokemikalier, A-vitamin, C-vitamin, fibrer

 Morot är ett av de främsta cancerbekämpande medlen enligt World cancer Research Fund. Den hjälper via betakarotenet till att kväva maligna tendenser.

Morot minskar också risken för stroke. Enligt en studie minskade risken för stroke med 68 % om man åt en stor morot 5 ggr i veckan jämfört med om man bara åt en morot i månaden eller ingen alls.

Mest känd är kanske morotn för betakarotenet, som är en källa till vitamin A som i sin tur är oumbärlig för synen, immunsystemet och huden.

GULT:

Gurkmeja: Innehåller cancerbekämpande ämnen. Den har antioxidativa och anitinflammatoriska egenskaper.

Aprikos: de erkänt friska och upp i hög ålder aktiva människorna i Hunzafolket i centralasien lever sunt och äter mycket aprikoser. Dessa innehåller bl.a betakaroten, lykopen, fytokemikalier, A-vitamin, fibrer.

(källa: Färgkoden)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2012-04-03 18:26
#7

Grönt: Livets färg! spenat! innehåller järn, A-vitamin, C-vitamin, folat, fytokemikalier och omega3-fettsyror.

Bra mot cancer, hjära-kärl, åldersrelaterade sjukdomar i ögat.

Spenatens lutein förbygger åldersberoende makuladegeneration i ögat samt grå starr.

Bland de fördoämnen somhar allra högst antioxidativ förmåga.

Man måste ta den tillsammans med fett för att få i sig de nyttiga ämnena….

Den livgivande spenaten innehåller också antioxidanterna glutation och alfa-liponsyra. glutation skyddar DNA för oxidation, detoxifierar föroreningar och cancerogener. det håller levrn frisk, stärker immunförsvaret och underlättar en god cellreproduktion.

Alfa-liponsyra hjälper till att öka mängden glutation men är också en viktg antioxidant i sig själv. det skyddar mot stroke, hjärtattacker och grå starr. samt att det lär stärka minnet….

BLÅTT:

 blåbär! innehåller antocyaniner, fytokemikalier, C-vitamin, A-vitamin bl.a.

Blåbär är ett av de allra bästa antioxidanta källorna. Det skyddar hjärnan när vi åldras. Enligt studier (stackars råttor igen) förbättras minnesfunktion, balans och motorisk koordination hos åldrande råttor.

LILA:

Aubergine, plommon, björnbär och

Lavendel! föutom skönhet och underbar doft innehåller den också nyttiga fytokemikalier. En av de viktigaste är perillylalkohol som uppmärksammats som cancerbekämpare. Det ämnet saktar ner delningen av cancerceller och får dem att förstöra sig själva. Lavendel är en av de få källorna till perillylalkohol i mat.

Dags att försköna maten med en ljuvligt doftande kvist lavendel alltså….

(Färgkoden)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-04-03 18:28
#8

Och så BRUNT:

Valnötter tillsammans med krossade linfrön är de bästa källorna från växtriket för omega3. Bra för hjärnan!

De motverkar åldersdiabets och är bra för hjärtat. Bl.a. innehåller valnötterna arginin, en aminosyra som minskar kolesterolvärdet och gör att kärlen slappnar av = lägre blodtryck. De gör också att blodplättarna inte klumpar sig så lätt.

De innehåller också viktiga mineraler såsom kalcium, magnesium, koppar och kalium, som alla är välgörande för blodtrycket.

De är även cancermotverkande tack vare bl.a. polyfenoler.

Enligt nya rön innehåller valnötter melatonin som är bra för sömnen!

(från Supermat)

ÄT OCH NJUT!Skrattande


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

shigne
2012-04-03 21:51
#9

Tackar för en gedigen lista… Den sparar jag och skriver ut!

Magi-cat
2015-07-20 07:01
#10

Färgglad mat - fortfarande aktuellt! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2015-07-26 13:03
#11

Tankar om hur bra mat håller oss friskare är alltid aktuellt Magi-cat! 😉Tyvärr består  utbudet i dagens butiker väldigt mycket av mat liknande produkter och väldigt lite Riktig mat!

Vi har sakta men säkert vant oss vid det, och reagerar inte ordentligt, som vi borde! Vi har makten, utan någon som köper vissa saker så finns det ingen marknad för dessa produkter, alltså kan vi ställa krav på utbudet!

NiklasTyreso
2015-07-27 23:03
#12

Kul att så många har upptäckt de superfrukter och extremt hälsosamma livsmedel som vi lätt och billigt kan få tag på. Man behöver inte gå över ån efter vatten. Färgstarkt är ofta bra bland frukt och grönt men även vitlök och rotselleri är färglösa men nyttiga. Riddarsporre och flugsvamp är färggranna men giftiga, liksom liljekonvaljers bär och trolldruvor.

Magi-cat
2015-07-28 07:27
#13

#12Riddarsporre och flugsvamp är färggranna men giftiga, liksom liljekonvaljers bär och trolldruvor.

Men  så räknar vi dem nog vanligen inte som mat heller.😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: