Hälsokost - Kosttillskott

D-vitamin

2012-12-05 15:41 #0 av: Ians

Peter Bergman, ST-läkare i klinisk mikrobiologi, verksam vid centrum för infektionsmedicin på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Talade på riksstämman för läkare om D-vitaminets ev betydelse för att lindra infektioner i övre luftvägarna.

Läser jag i Dagens medicin , artikeln är publicerad 12-11-29

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/infektion/vitamin-d-bromsade-luftvagsinfektioner/

********'citat

Peter Bergman och hans kollegor lottade 140 patienter till daglig behandling i ett år med antingen vitamin D (4000 IE) eller placebo. Studien var dubbelblind; varken patienterna – som alla var infektionskänsliga – eller vårdpersonalen visste vem som tillhörde vilken grupp innan försöket var över.

Resultaten visar att vitamin D minskade patienternas besvär. Sannolikheten att behöva behandling med antibiotika understudietiden var också 63 procent lägre i vitamin D-gruppen jämfört med placebogruppen, och förekomsten av bland annat svampinfektioner i luftvägarna minskade.

–Någonting händer med mikrobiologin hos de grupper som vi behandlar, säger Peter Bergman.

********slut citat

Dock säger han också att det ännu är förtidigt att dra vetenskapliga slutsatser av denna test.

Min kommentar:

Men man kanske lite försiktigt kan konstatera att D-vitaminet har större betydelse än vad vi trott för hälsan.

så glöm inte D-vitaminet vänner!

Anmäl
2012-12-05 17:49 #1 av: shigne

Ja det sägs att när solen kommer längre bort ifrån oss och D-vitamin doseringen minskar - ökar det griniga humöret! Förvånad

Anmäl
2012-12-06 10:27 #2 av: Tuva-Lena

Jag såg inslaget på Rapport härom dagen, styrde kosan ner till Apoteket och köpte D-vitamin. Visst har man vetat att bristen på detta eminenta vitamin kan ge depression under vinterhalvåret, men att det var så viktigt för immunförsvaret var nåt helt nytt för mig.

Kroppen själv bildar D-vitamin med hjälp av solens strålar och D-vitamin är viktigt i bildandet av hormonet Serotonin, glädjehormonet som får oss att dra på munnen och uppleva livet som "lättare" under sommarhalvåret.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2012-12-06 18:47 #3 av: LottaO

Jag äter ca 5000 ie per dag. Måste tuta iväg till hälso och köpa solkulor till barnen!

Anmäl
2012-12-08 09:02 #4 av: Zondell

Jag äter också D-vitamin och solar lite försiktigt i solariet på vintern.

Anmäl
2012-12-08 12:30 #5 av: Ians

#4 Min stora dotter solar också solarium under vintern, hon känner också att hon mår bättre av det.

Är man bara försiktig o inte solar sig till en "handväska" Flört så tror jag inte det är farligt.

Läkarna inser ju idag att alla varningar för solande har resulterat i just D-vitaminbrist.

Allt med måtta mao, så är det ok!

Själv solar jag inte så ofta...inte ens på sommaren för jag mår inte bra o sitta i värmen. Så jag skulle nog behöva äta D-vitamin året runt!

Kanske skall fundera på det med solarium....en liten liten dos nu o då kanske piggar upp mig oxå!

Anmäl
2015-02-10 05:46 #6 av: Ians

passar på att puffa upp denna tråden! Då vi är inne i en period där man har som lägst nivåer av D-vitamin, om man inte tar kosttillskott.

Själv äter jag extra D-vitmamin mellan höstdagjämning till vårdagjämningen iaf. Och somrar med väldigt dåligt med sol, så kan jag äta ett lägre tillskott även under sommaren. När jag kommer ihåg det Skämtar var faktiskt och köpte ett tillskott igår, då jag varit lite slarvig med det ett tag, det går i perioder!

Anmäl
2015-02-11 16:25 #7 av: veggie4every1

Jag börjar med D-vitamin runt första december och äter tills solen kommer. Brukar vara i slutet av mars ungefär.

Solarium skulle jag inte använda av många orsaker, men jag tror inte att det är en bra källa till D-vitamin. Om balansen var exakt lika mellan sol och solarium kanske det vore en annan sak. men jag tror fortfarande att det är högre UVA i solarier.

Jag har förut tagit D3 pga att upptaget skulle vara så mycket bättre. Men nu har jag gått över till D2 igen (mkt billigare) efter att studier har visat att upptaget är lika bra om man inte har en allvarlig brist och behöver megadoser. I stora doser har D3 visat ett bättre upptag.

Jag tar ca 5000 IU om dagen och det är ju ingen megados. Bra att tänka på:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/05/12/shocking-update-sunshine-can-actually-decrease-your-vitamin-d-levels.aspx

Sajtvärd på Vegan iFokus & Djurrätt iFokus         
Krossa speciesism - Bli vegan Hjärta

Välkomna till nya Djurrätt iFokus

Anmäl
2015-02-12 09:38 #8 av: shigne

D-vitaminet ska man inte glömma bort!

Men reagerade lite på det du skrev i #5 Ians - solarium är inte det bästa alternativet tycker jag! Det finns andra sätt att få i sig solens gynnsamma egenskaper utan att utsätta sig för farliga strålar, om man nu prompt ska lägga sig i solen vill säga.

Har själv op + genomgått strålning av hudcancer och jag får fortsätta gå på kontroller några år till. Å detta pga att jag förut var en stor soldyrkare!

Det finns några SPA som erbjuder ljusbehandling. Finns ett sånt på mitt jobb. Där erbjuder de att sola på konstgjord strand och "solen" i taket har reducerat de farliga strålarna ganska rejält. Nu kommer jag inte ihåg den riktiga siffran.

En parantes bara!

Anmäl
2015-02-12 19:33 #9 av: Ians

en bra påminnelse Shigne  #8

Själv solar jag väldigt sporadiskt i solarium och även ute på sommaren. Har inte ork eller ro att ligga på det sättet, så jag borde nog ta D-vitamin året runt faktiskt! 

Anmäl
2015-02-12 23:14 #10 av: veggie4every1

#9 Du behöver bara vara i solen ca 15 minuter per dag, en kvart går ju rätt snabbtGlad

Å, men det är ju så härligt att ligga i solenSolLängtar till värme och sol...

Anmäl
2015-02-13 05:42 #11 av: [laloli]

En vän till mej sitter framför en ljuslampa till morronkaffet. Funkar fhnfint, säger han. Själv kör jag D3.

http://www.philips.se/c-m-pe/ljusterapi

Anmäl
2015-02-13 12:00 #12 av: veggie4every1

#11 Energilampan innehåller tyvärr inga UV strålar. Det är UVB som gör att vi bildar D-vitamin i huden.

Däremot kanske den lampan är bra om man är trött pga av vintermörkret. Men din vän bör nog överväga att ta D-vitamin tillskott under vintern för att undvika brist.

Det finns även UVB lampor att köpa. Men det ska man nog i så fall begränsa sin användning av till bara några minuter per dag.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.