Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 4165 ggr
Ians
12/5/12, 3:41 PM

D-vitamin

Peter Bergman, ST-läkare i klinisk mikrobiologi, verksam vid centrum för infektionsmedicin på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

Talade på riksstämman för läkare om D-vitaminets ev betydelse för att lindra infektioner i övre luftvägarna.

Läser jag i Dagens medicin , artikeln är publicerad 12-11-29

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/infektion/vitamin-d-bromsade-luftvagsinfektioner/

********'citat

Peter Bergman och hans kollegor lottade 140 patienter till daglig behandling i ett år med antingen vitamin D (4000 IE) eller placebo. Studien var dubbelblind; varken patienterna – som alla var infektionskänsliga – eller vårdpersonalen visste vem som tillhörde vilken grupp innan försöket var över.

Resultaten visar att vitamin D minskade patienternas besvär. Sannolikheten att behöva behandling med antibiotika understudietiden var också 63 procent lägre i vitamin D-gruppen jämfört med placebogruppen, och förekomsten av bland annat svampinfektioner i luftvägarna minskade.

–Någonting händer med mikrobiologin hos de grupper som vi behandlar, säger Peter Bergman.

********slut citat

Dock säger han också att det ännu är förtidigt att dra vetenskapliga slutsatser av denna test.

Min kommentar:

Men man kanske lite försiktigt kan konstatera att D-vitaminet har större betydelse än vad vi trott för hälsan.

så glöm inte D-vitaminet vänner!

Annons:
shigne
12/5/12, 5:49 PM
#1

Ja det sägs att när solen kommer längre bort ifrån oss och D-vitamin doseringen minskar - ökar det griniga humöret! Förvånad

Tuva-Lena
12/6/12, 10:27 AM
#2

Jag såg inslaget på Rapport härom dagen, styrde kosan ner till Apoteket och köpte D-vitamin. Visst har man vetat att bristen på detta eminenta vitamin kan ge depression under vinterhalvåret, men att det var så viktigt för immunförsvaret var nåt helt nytt för mig.

Kroppen själv bildar D-vitamin med hjälp av solens strålar och D-vitamin är viktigt i bildandet av hormonet Serotonin, glädjehormonet som får oss att dra på munnen och uppleva livet som "lättare" under sommarhalvåret.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

LottaO
12/6/12, 6:47 PM
#3

Jag äter ca 5000 ie per dag. Måste tuta iväg till hälso och köpa solkulor till barnen!

Dansa kan man alltid göra!

Zondell
12/8/12, 9:02 AM
#4

Jag äter också D-vitamin och solar lite försiktigt i solariet på vintern.

Ians
12/8/12, 12:30 PM
#5

#4 Min stora dotter solar också solarium under vintern, hon känner också att hon mår bättre av det.

Är man bara försiktig o inte solar sig till en "handväska" Flört så tror jag inte det är farligt.

Läkarna inser ju idag att alla varningar för solande har resulterat i just D-vitaminbrist.

Allt med måtta mao, så är det ok!

Själv solar jag inte så ofta…inte ens på sommaren för jag mår inte bra o sitta i värmen. Så jag skulle nog behöva äta D-vitamin året runt!

Kanske skall fundera på det med solarium….en liten liten dos nu o då kanske piggar upp mig oxå!

Ians
2/10/15, 5:46 AM
#6

passar på att puffa upp denna tråden! Då vi är inne i en period där man har som lägst nivåer av D-vitamin, om man inte tar kosttillskott.

Själv äter jag extra D-vitmamin mellan höstdagjämning till vårdagjämningen iaf. Och somrar med väldigt dåligt med sol, så kan jag äta ett lägre tillskott även under sommaren. När jag kommer ihåg det 😉 var faktiskt och köpte ett tillskott igår, då jag varit lite slarvig med det ett tag, det går i perioder!

Annons:
veggie4every1
2/11/15, 4:25 PM
#7

Jag börjar med D-vitamin runt första december och äter tills solen kommer. Brukar vara i slutet av mars ungefär.

Solarium skulle jag inte använda av många orsaker, men jag tror inte att det är en bra källa till D-vitamin. Om balansen var exakt lika mellan sol och solarium kanske det vore en annan sak. men jag tror fortfarande att det är högre UVA i solarier.

Jag har förut tagit D3 pga att upptaget skulle vara så mycket bättre. Men nu har jag gått över till D2 igen (mkt billigare) efter att studier har visat att upptaget är lika bra om man inte har en allvarlig brist och behöver megadoser. I stora doser har D3 visat ett bättre upptag.

Jag tar ca 5000 IU om dagen och det är ju ingen megados. Bra att tänka på:

 http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/05/12/shocking-update-sunshine-can-actually-decrease-your-vitamin-d-levels.aspx

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

shigne
2/12/15, 9:38 AM
#8

D-vitaminet ska man inte glömma bort!

Men reagerade lite på det du skrev i #5 Ians - solarium är inte det bästa alternativet tycker jag! Det finns andra sätt att få i sig solens gynnsamma egenskaper utan att utsätta sig för farliga strålar, om man nu prompt ska lägga sig i solen vill säga.

Har själv op + genomgått strålning av hudcancer och jag får fortsätta gå på kontroller några år till. Å detta pga att jag förut var en stor soldyrkare!

Det finns några SPA som erbjuder ljusbehandling. Finns ett sånt på mitt jobb. Där erbjuder de att sola på konstgjord strand och "solen" i taket har reducerat de farliga strålarna ganska rejält. Nu kommer jag inte ihåg den riktiga siffran.

En parantes bara!

Ians
2/12/15, 7:33 PM
#9

en bra påminnelse Shigne  #8

Själv solar jag väldigt sporadiskt i solarium och även ute på sommaren. Har inte ork eller ro att ligga på det sättet, så jag borde nog ta D-vitamin året runt faktiskt!

veggie4every1
2/12/15, 11:14 PM
#10

#9 Du behöver bara vara i solen ca 15 minuter per dag, en kvart går ju rätt snabbt🙂

Å, men det är ju så härligt att ligga i solen☀️Längtar till värme och sol…

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[laloli]
2/13/15, 5:42 AM
#11

En vän till mej sitter framför en ljuslampa till morronkaffet. Funkar fhnfint, säger han. Själv kör jag D3. http://www.philips.se/c-m-pe/ljusterapi

veggie4every1
2/13/15, 12:00 PM
#12

#11 Energilampan innehåller tyvärr inga UV strålar. Det är UVB som gör att vi bildar D-vitamin i huden.

Däremot kanske den lampan är bra om man är trött pga av vintermörkret. Men din vän bör nog överväga att ta D-vitamin tillskott under vintern för att undvika brist.

Det finns även UVB lampor att köpa. Men det ska man nog i så fall begränsa sin användning av till bara några minuter per dag.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

veggie4every1
2/14/15, 2:00 PM
#13

Ett annat tips:

Svamp tillverkar D-vitamin i solen precis som i vår hud. Man kan lägga ut svamp i solen i ca 15 minuter och vips blir det en D-vitaminrik mat 🙂

Under förutsättning att det är soligt förstås, så under vintern i Sverige fungerar det inte.

Men under våren, sommaren och hösten kan det vara ett bra tips för extra D-vitamin.

Möjligen kan man använda en UVB lampa på svampen vintertid….😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
Magi-cat
10/15/19, 8:00 AM
#14

D-vitamin behöver magnesium för att omsättas på ett bra sätt i kroppen.

Många lider brist på magnesium.

(Forskningsrapport publicerad i Journal of the American Osteopathic Association.)

"Livsmedel som innehåller gott om magnesium är bland annat mandel, bananer, bönor, broccoli, råris, cashewnötter, äggula, fiskolja, linfrön, bladgrönsaker, mjölk, svamp, andra nötter, havregryn, pumpafrön, sesamfrön, sojabönor, solrosfrön och fullkorn."

https://www.nordicnutritioncouncil.com/post/f%C3%B6r-lite-magnesium-g%C3%B6r-d-vitaminet-ineffektivt?fbclid=IwAR2YVCvybsESFdgWFo8_mZXqN8SfGttFFVOVRIzKPvISuZ5X9fhij64PniQ


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
10/15/19, 8:11 AM
#15

Varning! Studien hanterar endast amerikansk befolkning. Det finns inget som säger att den nordiska befolkningen lider av magnesiumbrist. Det behövs också vidare studier i ämnet enligt rapporten. Information från livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/magnesium/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
10/15/19, 8:18 AM
#16

#15 Så är det alltid med studier. Det behövs alltid fler, det är alltid andra faktorer  - också, eller en för liten grupp eller en annan befolkning, eller…

Tills vidare torde det dock vara tämligen riskfritt att tänka på magnesiumintaget och knapra i sig av de uppräknade födoämnena. 🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
10/15/19, 9:02 AM
#17

#16 Nej, så är det inte alltid med studier däremot är det oftast så med de sensationella vetenskapliga upptäcker som redovisas i dagspress och andra former. Då är det viktigare att sälja lösnummer och preparat än att tänka på folks hälsa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Magi-cat
10/15/19, 9:10 AM
#18

#17 Det finns inga studier som säger allt för alla för nu och all framtid. Allt utvecklas. Så även kunskap.

Sälja preparat? Tänk på magnesiumintaget  - oavsett den aktuella studien - och ät de föreslagna födoämnena! Konstigare är det inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
10/15/19, 12:29 PM
#19

#18 Läs rekommendationen från livsmedelsverket istället. Den gäller för svenska förhållanden. Magnesiumbrist är sällsynt i Sverige. Förutom magnesium i kost får vi magnesiumtillskott via dricksvattnet. Är du i riskgruppen så ta tillskott men annars inte om du vill ha en bra mage.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/15/19, 5:05 PM
#20

Att tänka på sitt magnesiumintag och äta föreslagna födomämnen som Magi-cat skriver är alltid bra. Speciellt äldre människor, gravida kvinnor och människor som sportar mycket har en större risk att drabbas av brist på magnesium och även människor som lider av tarm och njursjukdomar.  Vidare riskfaktorer är en ensidig kost, stort alkoholintag och stress bland annat. Magnesium är svårt att överdosera då kroppen vanligtvis utsöndrar överskottet via urinen. Så att tänka på intaget är alltid bra.

Annons:
Pyttelite
10/15/19, 5:44 PM
#21

#20 Eller också får man diare och en förstörd mage. 😱


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/15/19, 5:54 PM
#22

#20 

Ja ett för högt intag av magnesium i form kostillskott kan ge diarré, men inte om man tar upp det med mat. Så att tänka på sitt magnesiumintag och äta föreslagna livsmedel är alltid bra.

Pyttelite
10/15/19, 6:03 PM
#23

Jag återupprepar informationen från livsmedelsverketattmagnesiumbrist är sällsynt i Sverige och att vi även får en dos magnesium i från vårt dricksvatten. Mycket få friska personer ha behov av magnesiumtillskott.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/15/19, 6:25 PM
#24

Om man äter enligt livsmedelsverkets rekommendationer, är fullt frisk och inte sportar  för mycket, så ja, då har man knappast brist om man inte har något genetiskt problem med upptagningen.

Saken är bra den, att många äter ohälsosamt, har en massa stress, många kvinnor är gravida, många äldre orkar inte äta tillräckligt mycket mat för att få i sig alla ämnen som behövs i tillräcklig mängd och många har migrän och behöver det som extra tillskott. Om man vill bedöma om man behöver ett extra tillskott magnesium ska man inte titta på statistiker, utan på sin egen situation, sin egen livsföring och på sin egen kost. 

Själv har jag tagit magnesium i flera år. Har inga vadkramper längre, har mindre förspänningar i nacken och mindre migränattacker.

FataMorgana
10/15/19, 6:32 PM
#25

#23 

Det är alltid bra att tänka på hur mycket man tar upp av varje näringsämne. Varför skulle magnesium vara ett undantag? Eller menar du att man inte ska tänka alls på alla ämnen som kroppen behöver?

Pyttelite
10/15/19, 6:50 PM
#26

#25 Studien som det refererades till kommer från USA där det är andra hälsoförhållanden. Jag vidhåller att det är få svenskar som har magnesiumbrist och hänvisar till Livsmedelverket. Vilken källa har du? Varför äta kosttillskott när man inte behöver det. Har man en osund livsstil ska det inte medicineras med kosttillskott utan hanteras på annat sätt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/15/19, 7:38 PM
#27

#26 

Vilken källa jag har? För vadå? Att en ensidig kost leder till näringsbrister? Skämtar du? Det är ju rena allmänbildningen. Och förövrigt gäller det inte bara amerikanare, utan även svenskar och alla andra människor på hela jorden. 

"Har man en osund livsstil ska det inte medicineras med kosttillskott utan hanteras på annat sätt."

Hur då? Med att titta på sitt eget näringsintag och äta föreslagna livsmedel kanske? Vad strider du emot i såfall? Det tycker ju jag med, Men om man av någon anledning inte får det att gå ihop med kosten eller om man har något genetiskt problem med upptagningen som jag verkar ha, så kan man alltid ta det som kosttillskott eller om man är gammal och inte orkar med så mycket mat eller om man sportar mycket t.e.x.

Annons:
Pyttelite
10/15/19, 7:50 PM
#28

Som jag tidigare nämnt med källa från livsmedelsverket är det få som lider av magnesiumbrist i Sverige.

Om man har genetiska problem eller är sjuklig kan det finnas ett behov precis som jag refererat från livsmedelsverkets information.

Självfallet skiljer sig rekommendationerna åt mellan länder eftersom man t ex har olika geologiska förutsättningar. Hårt vatten ger ökad magnesium i dricksvattnet osv. 

Befolkning är också sammansatt olika med avseende på etnicitet så det skiljer absolut mellan länder åt och definitivt mellan Sverige och USA.

Kosttillskott är i allmänhet överreklamerade och behövs sällan för en frisk kropp är det så att man har osunda matvanor blir de inte sundare av kosttillskott och är en dålig lösning på problemet.

Allmänbildning är inte en säker källa och mycket subjektiv, så snälla visa på andra källor än livsmedelsverkets och den information som finns där som tydligen inte stämmer. ☝️


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
10/15/19, 8:02 PM
#29

Ps Gravida behöver inte ökad dos magnesium enligt livsmedelsverket. Ds.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
10/16/19, 12:36 PM
#30

Pyttelite, du överskattar upptagningen av magnesium ur dricksvatten.

Dricksvatten innehåller inte mycket magnesium. T.ex. läste jag att det i Gotland varierar mellan 2 och 27 mg per liter.  Dagsbehovet ligger vid  runt 300 mg, så teoretiskt behöver du mellan 11 och 150 liter vatten om dagen. Men som sagt är det teoretiskt.  Praktiskt är magnesiumet i vatten anorganiskt. I den formen kan kroppen inte ta upp det väldigt bra, så att den största delen far ut genom njurarna igen.

Kroppen kan bara ta upp magnesium bra i form av organiska föreningar, t.ex. som citrat.  Bara mat, t.ex. frukt, grönsaker, frön, nötter osv. innehåller magnesium i form av organiska föreningar. Du säger att den amerikanska studien inte gäller för Sverige, men svenskars kostvanor skiljer sig inte mycket från amerikanska kostvanor.

Sen kanske du inte vet att det är helt meningslöst att göra vanliga blodanalyser (magnesium i serum) för att runt 70 % av all magnesium i kroppen befinner sig i cellerna. Med andra ord, behövs det fullblodsanalyser som är mycket dyra och jag tvivlar på att man i Sverige har gjort sådana undersökningar på ett större antal personer.

Sådana här saker bör man informera sig om innan man ger råd till andra.

FataMorgana
10/16/19, 1:13 PM
#31

#27, #28 

Alltså nu står det långt ifrån allt som finns att veta om magnesium på livemdelsverkets sida. Så om det är din enda källa så förstår jag att du inte kan mycket om saken.  Där står t.e.x ingenting om vilka personer som har ett större behov av magnesium och det står ingeting om hur upptaget försämras hos personer med tarmsjukdomar. Det står ingenting om hur äldre människor ofta inte orkar äta mat i de mängder som behövs för att ta upp tillräckligt av ämnet osv. 

Och jag kan garantera dig att långt i från alla människor äter fullkorn, baljväxter, nötter, grönsaker och frukt varje dag i de mängder som behövs för att komma upp till 300 mg om dagen. Det är heller inte lätt, även om man äter en varierad och hälossam kost att få i sig av alla de näringsämnena som kroppen behöver i tillräcklig mängd. 

Jag och min sambo äter precis samma kost hela tiden, flera måltid om dagen, varierat och väldigt hälsosamt, ändå har jag brist på folsyra och måste ta det som kosttillskott medan han har perfekta värden. Vi har alla olika kroppar och olika upptagningsförmågor, lider av olika sjukdomar och olika problem. Så att det bara skulle vara väldigt få som lider av brist på magnesium måste man ta med en nypa salt och som Condor skrev räcker inte vanliga blodprover för att kolla hur mycket magnesium som t.e.x befinner sig bindvävnaden. För lite magnesium där leder till förspänningar i nacken t.e.x. Men sådana informationer hittar man inte på livsmedelsverkets hemsida. Vill man veta mer om magnesium och kroppens upptagning, om hur det påverkar muskler och nervsystemet osv måste man vända blicken bort från livsmdelesverkets sida för att läsa och lära sig mer om saken.

NiklasTyreso
10/16/19, 1:16 PM
#32

Sist jag var till min sköldkörtelläkare hörde han sig för att jag inte åt magnesium som kosttillskott, för det minskade upptaget av sköldkötelhormon/levaxin. Min kropp behöver oxå magnesium, trots mina sköldkörtelproblem, men jag får i mig magnesium genom baljväxter (stapelföda hos mig) och bladgrönsaker. Jag dricker i stort sett bara teer på bladen av hälsobefrämjande örter som vi hallonbladste, nässlor, kardborreblad, älgräsblad etc, olika varje dag. Så jag får troligen i mig mest av mitt magnesium genom teerna.

Condor
10/16/19, 1:30 PM
#33

#32

Niklas, magnesium som kosttillskott minskar bara upptaget av sköldkörtelhormon om du tar det samtidigt med ditt sköldkörtelhormon. Men det är inget problem om du t.ex. tar hormonerna på morgonen och magnesium på eftermiddagen.

Samma effekt på upptagningen har t.ex. järn, kalcium, aluminium och olika mediciner. För magnesiumet är evidensen inte lika klarlagd som för dessa ämnen, men det är ändå bra att vara på den säkra sidan och inte ta det samtidigt.

Pyttelite
10/16/19, 6:37 PM
#34

#31 Om du fortsätter att läsa i länkarna som livsmedelsverket hänvisar till går du information om de nordiska rekommendationerna mycket väl grundade. Det är dom jag tidigare nämnt inga problem med magnesiumintag för en frisk människa och det behövs inga tillskott i dessa fall inte ens under en graviditet. Till och med skräpmat som potatis, chips, kaffe, choklad och jordnötter innehåller ansenliga mängder magnesium och även vårt kranvatten men det totala magnesiumintaget ska naturligtvis inte ske via kranvatten. Folsyra och magnesium visste jag inte var samma sak. För att man har brist på något innebär det inte att man har brist på allt. Läs gärna vidare på livsmedelverkets sida för magnesium och de källor de hänvisar till. Läs även informationen för folsyra, den finns oxå att tillgå på livsmedelsverket infosidor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
NiklasTyreso
10/16/19, 7:35 PM
#35

Ni har ju skrivit mycket bra om att det finns individuella skillnader i upptåg av näringsämnen beroende på både genetik, livsstil, motion mm. Stress, kraftig under längre perioder, kan inverka negativt på näringsupptaget, genom att öka fettinlagring och få blodsockret att svänga mer även om man är n äter lika. Tyvärr gör stress ofta att man oxå äter sämre. Tarmfloran påverkar näringsupptaget och vissa typer av tarmbakterier producerar vitaminer, bla vissa b-vitaminer. Vid förlossningen får barnet tarmbakterier från mamman (genom placeringen där barnet kommer ut) men sedan kan tarmfloran förstöras om man äter antibiotika. Jag äter surkål varje dag med nyttiga levande bakterier (inte pastöriserad surkål) eftersom min mage slutade fungera efter ett antal antibiotikakurer och 2 resor till Indien som skadade tarmluddet och fick mig att utveckla födoämnesallergier. Med surkål 2-3 ggr per dag fungerar magen acceptabelt. Annars är fiberrik mat bra för tarmfloran nyttiga bakterier. Baljväxter innehåller mycket fibrer, samtidigt som de innehåller mycket magnesium.

FataMorgana
10/17/19, 11:34 AM
#36

#34  

Men snälla. Ta och läs vad jag skriver och svara på det i stället för på vad jag inte skriver. 

För din information behöver alla gravida kvinnor mer av alla näringsämnen som kroppen behöver, så att även det växande barnet ska få i sig tillräckligt av dessa. Dessutom utsöndrar njurarna mycker mer magneisum än vanligt under en graviditet och därför har gravida kvinnor en högre risk att drabbas av brist. Vem som tränar mycket utsöndrar också mer magnesium över svett och njurar än vem som inte tränar. Vid varje liter svett som kroppen utsöndrar förlorar man mellan 30-40 mg magnesium. Även stress är en riktig magnesiumrövare men också ett flertal olika mediciner kan påverka magnesiumupptagningen negativt.

Condor
10/17/19, 11:39 AM
#37

#34

Potatis och jordnötter är ingen skräpmat. 

Kaffe innehåller bara 3 mg per 100 g kaffe.

Chips innehåller i relation till intaget av kalorier inga "ansenliga" mängder magnesium. 

Vanlig mjölkchoklad innehåller heller inte mycket magnesium, bara mörk choklad.

Kranvattnet har jag redan kommenterat i inlägg 30 men det verkar du inte att ta dig till.

Pyttelite
10/17/19, 2:17 PM
#38

#36 Nej enligt de nordiska rekommendationerna som du hittar i länken från livsmedelsverket behöver inte gravida kvinnor ett tillskott av magnesium. Däremot kan brist på folsyra under en graviditet leda till missbildningar. Inga sådana samband finns för magnesium.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/17/19, 7:07 PM
#39

#38 

Det beror helt och hållet på hur mycket magnesium den gravida kvinnan tar upp genom maten, om hon behöver tillskott eller inte. Att se till sitt intag och äta föreskrivna livsmedel går också bra 😉

 Jag trodde förresten att det var allmänt kännt att gravida kvinnor har ett större behov av näringsämnen.

Pyttelite
10/17/19, 7:21 PM
#40

#39 Så kan det vara men varken gravida eller ammande kvinnor behöver mer magnesium än kvinnor i allmänhet oavsett ökat behov av näringsämnen.

Läs gärna Nordiska näringsrekommendationer 2012.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
10/17/19, 7:40 PM
#41

#34 Använd gärna livsmedelsverkets livsmedelsdatabas för att hitta data.

Rekommenderad dos magnesium för en kvinna äldre än 10 år är 280 mg/dag.

Lista över några kända livsmedel och dess magnesiuminnehåll:

Bryggkaffe Espresso drickfärdig 84 mg/100 g

Mörk Choklad 70 ++ 174 mg/100 g

Jordnötter saltade 176 mg/100 g

Chips 73 mg / 100 g

Pommes Frites Friterad 34 mg /100 g

Gelekonfekt 43 mg /100g

Kexchoklad 54 mg / 100 g

Banan 33 mg / 100 g

Vanligt kommunalt vatten kan ge bidrag från ca 2% till 11 % av dagsintag av magnesium beroende på hårdhet.

Hur många andra vitaminer hittar du i kranvatten? Folsyra?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Condor
10/18/19, 11:40 AM
#42

#41

Pyttelite, om det innebär att man måste äta ett överskott kalorier för att ta upp dagsbehovet magnesium, kan man inte betrakta ett sådant livsmedel som en bra magnesiumkälla.

Tar vi t.ex. pommes. Enligt din lista: 34 mg /100 g

För att ta upp dagsbehovet (runt 300 mg) skulle man behöva 882 g pommes. Det är lika med 9604 kalorier, om du tar listan på fineli.

Om du inte förbränner väldigt mycket kalorier pga idrott, ligger dagsbehovet kalorier på runt 2000 kalorier. All sorts godis och annan skräpmat som chips har en liknande negativ bilans på näringsämnen som pommes, fast pommes var nog det värsta i din lista. Du ska alltså inte ta vikten av ett livsmedel som en indikator, utan kalorierna.

Du kan ju själv kolla hur det ligger till med dina näringsämnen på den här sidan:

http://www.minmat.net/counter.php

Där finns livsmedelsverkets databas och i den vänstra spalten kan du skriva hur mycket du äter av olika livsmedel på en dag (som finns på databasen), så får du dina näringsämnen uträknade i den högra spalten. Du kommer att se hur svårt det är att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen om du begränsar kalorierna med 2000 kalorier.

Gällande kaffet, så måste det vara något fel med de där84 mg/100 g. På sidan som jag länkade till, står det att "kaffe bryggt" innehåller 5 mg/100 g och det är som sagt också livsmedelverkets databas. Espresso är så klart starkare, men kan knappast vara 16,8 ggr starkare än vanligt kaffe. Med tanke på att kaffepulver innehåller runt 200-500 mg/100 g magnesium är det svårt att föreställa sig att färdig expresso ska ha 84 mg. Det vore ju ultrastarkt kaffe som nästan väcker upp döda. 😂Men hur som helst, så hämmar koffein upptaget magnesium i tunntarmen, så kaffe är heller ingen så värst bra källa.

Gällande vatten ska du skilja mellan INtag och UPPtag. Intaget kan vara 2-11 % men upptaget av anorganiskt magnesium, som förekommer i vatten är mycket lägre eftersom anorganiska magnesiumsalter har låg biologisk tillgänglighet, dvs. kan inte tas upp bra av kroppen.

Anorganiska magnesiumsalter är t.ex. magnesiumcarbonat eller magnesiumoxid.

Bara som organisk förening kan kroppen ta upp magnesium bra,  t.ex. som magnesiumcitrat, gluconat eller aspartat.  Här kan du läsa lite biokemi om upptag magnesium:  https://ihrmagazine.com/magnesium-absorption-and-bioavailability/

Sen vet jag inte vad du menar med vitaminer i kranvatten.

FataMorgana
10/18/19, 2:23 PM
#43

#40  

Jag vet inte vad du menar med "i allmänhet"?  Men som gravid behöver kvinnan mer magnesium än innan hon var gravid och när hon ammar  behöver hon ännu mer magnesium. För som jag skrev utsöndrar en gravid kvinna genom njurarna mer magnesium än vanligt och en ammande kvinna förlorar vänsentliga mängder magnesium genom modersmjölken till barnet som barnet behöver, bland annat för att  bilda ett skelett.  Därför är det rekommenderade dagliga intaget för ammande kvinnor (390 mg) i Tyskland mycket högre det annars rekommenderade intaget (300 mg).

Pyttelite
10/18/19, 5:40 PM
#44

De nordiska rekommendationerna för magnesium är lika för kvinnor från 10 år och uppåt inklusive för gravida och ammande kvinnor enligt nordiska rekommendationer se tidigare länk. När jag skriver i allmänhet menar jag för en frisk kvinna endast de fall som livsmedelsverket pekar på behöver tillskott av magnesium. Inga andra! Är du ammande eller gravid är du inte sjuk. När det gäller varje lands rekommendationer varierar dom. Jag uttalar mig om Sverige och där är rekommendationen tydlig inga variationer av magnesiumbehovet under kvinnans livscykel från 10 år och uppåt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
10/18/19, 7:12 PM
#45

#42 En person som äter normal kost får i sig tillräcklig mängd magnesium.

En person som äter skräpmat får också tillräckliga mängder och en person som är vegan får i sig ansenliga mängder magnesium eftersom kosten oftast baseras på bönor (baljväxter), grönsaker och diverse nötter.

Du får skriva till livsmedelsverket att det är fel siffror dom angivit i sin äringsdatabas avseende kaffe.

När det gäller vatten är det helt ointressant att skilja på intag vs upptag. Ju hårdare vatten desto mer magnesium i vattnet och det kan variera beroende på var man bo,  från ca 2% till 10% av dagsbehovet av magnesium med samma mängd vätska.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/19/19, 10:59 AM
#46

#44 

Oavsett de nordiska kostrekommendationerna har en gravid kvinna inte enbart sig själv att försörja med vitaminer och mineraler, utan även ett litet barn och därför är det extra viktigt för en kvinna som är gravid att se till sitt magensiumintag och att äta föreskriva livsmedel. 280 mg per dag må räcka för både gravida och icke gravida att inte drabbas av brist på magnesium i blodet, men man vill ju ha lite magnesium kvar i cellerna också, inte drabbas av huvudvärk och yrsel pga förspänningar och inte få vadkramper på nätterna eller lida av hjärtrusning t.e.x. Det handlar alltså inte om att överleva, utan om att må bra så länge man lever, med tillräckliga mängder magnsium även i cellerna.

Pyttelite
10/19/19, 11:08 AM
#47

#46 Du skriver ju själv att gravida ska äta mer än vad icke-gravida gör så då får de väl isig mer magnesium av bara farten men riktlinjerna är att gravida och ammande kvinnor inte behöver tillskott av magnesium så det kan du glömma att oroa dig för!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
10/19/19, 11:23 AM
#48

#45

För en fullt frisk människa som äter enligt livsmedelsverkets rekommendationer räcker 300 mg. Men hur många sådana tror du finns det i %? 

För dig som inte är påläst om saken är det ingen skillnad melan intag och upptag. Därför ska jag förklara för dig. Intaget är det som hamnar i munnen och magen, medan upptaget kan delas upp i olika kategorier.  Upptaget från magen och tarmen av det aktiva  ämnet till blodomloppet kallas intestinal absorption och sen finns det ett upptag från blodomloppet till cellerna, där den största delen magnesium ska hamna.

Organiska föreningar, som t.ex. magnesiumcitrat, där magnesium har förenat sig med en svag syra behöver en sur miljö för att absorberas och kan därför redan tas upp i magen, utan krävande processer. Anorganiska föreningar, som t.ex.  magnesiumoxid är alkaliska och behöver en alkalisk miljö. Därför tas det först upp i tunntarmen. Där är det en mycket energikrävande process och magnesium kan bara tas upp med hjälp av transportproteiner, ATP-hydrolysen och den aktiva formen vitamin D ( 1,25-Dihydroxy-Vitamin D3 ).  Transportproteinernas kapacitet är mättade redan vid 5 mmol/l magnesium.  De flesta har vitamin D brist, så det blir inte mycket upptag för dessa.

Det begränsar upptaget väldigt mycket. Sen är det ju så att det finns mycket mer kalcium i kranvatten än magnesium, ungefär 3 ggr mer. Kalciumet i kranvatten är  kalciumhydrogencarbonat, som binder magsyra, som behövs för att ta upp mineraler i magen.  Det kan under omständigheter leda till att mindre av citratformen tas upp i magen. Dessuotm måste kroppen bilda mer magsyra.

Om du endast skulle ta upp anorganiska föreningar, skulle du behöve 2-3 ggr mer magnesium, dvs. 600-900 mg i stället för 300 teoristiskt, men praktiskt är begränsningarna så stora att kroppen inte klarar av den mängden.

Annons:
FataMorgana
10/19/19, 11:28 AM
#49

#47 

Ja en gravid kvinna bör äta mer, så att hon får i sig mer av alla viktiga näringsämnen, så även magnesium.  Behovet av alla näringsämnen är för en gravid kvinna större än när hon inte är gravid. 

Men om hon av någon anledning inte klarar av att äta mer, t.e.x pga illamående eller har problem med tarmarna så att upptagningen är dålig eller svettas extra mycket så kan det vara bra att ta magnesium i form av kosttillskott.

Pyttelite
10/19/19, 11:29 AM
#50

Jag tror att det är en mycket stor andel som kan anses friska i Sverige och som får i sig tillräckligt magnesium. 

Kan du visa andra siffror?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/19/19, 11:52 AM
#51

#50  

Det finns många människor där ute som lider av olika mag och tarmsjukdomar. Jag känner flera med både chrons och ulcerös colit och människor som lider av ständiga diarrér pga nervositet t.e.x. I dagens samhälle är det många som lever stressfyllda liv och många äter inte hälsosamt. Minns själv tiden som jag hade arbetstider från 6 på morgon till 20 på kvällen med bara en timmes middagspaus och ibland flera dagar irad.  Många äter en ensidig kost för att dom  varken har tid eller intresse för nyttig mat. Endel sportar mycket och förlorar en massa magnesium för att dom svettas mycket osv. 

Det finns mycket forskning där ute som pekar på att många är underdiagnostiserade. Här kan du gära läsa och lära dig lite mer om magnesium. 

https://openheart.bmj.com/content/5/1/e000668#block-system-main

Pyttelite
10/19/19, 11:57 AM
#52

Nu är det ju så att hur många du känner som har mag- och tarmproblem är ganska ointressant. 

Kanske har de fått det pga av för mycket kosttillskott eller av andra orsaker?

Dessa personer ska lyssna på sina behandlande läkare och inte utöva självmedicinering eller läsa sig till råd från diverse sajter inklusive iFokus.

För övrigt innehåller väldigt många livsmedel inte bara de traditionellt nyttiga utan några till, inklusive kranvatten mängder av magnesium så det får nog anses som ett ickeproblem att majoriteten av det svenska folket ska lida av magnesiumbrist.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
10/19/19, 12:43 PM
#53

#52 

Mag och tarmsjukdomar leder faktiskt till en sämre upptagning av olika näringsämnen, så även magnesium. 

Själv började jag först att må bättre när jag slutade att lyssna på läkarna och i stället började att lyssna på mannen som senare blev min sambo. Han har mycket mer kunskap än vad mina läkare hade.

Magi-cat
10/21/19, 10:15 AM
#54

Jag är nästan säker på att Livsmedelsverket inte har något emot om vi intar broccoli, pumpafrön etc magnesiumrika livsmedel, vilket var vad jag tog upp i mitt inlägg någonstans högt upp i denna tråd om - D-vitamin.

Detta bemöttes med en "varning" och sedan vecklade tråden ut sig, kan man säga…

Min intention med inlägget var att att notera att det ena ämnet är beroende av ett och annat. Metabolismen är en synnerligen intrikat process.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lisabet
10/29/19, 7:18 PM
#55

Jag tar magnesium på kvällen, så att jag slipper kramper i benen på nätterna.
Det fungerar bra. Kramperna är ytterst störande för nattsömnen.
Vad "normala" behöver är i det avseendet helt irrelevant.

Annons:
Cim92
11/4/19, 3:44 PM
#56

Nu har jag inte läst igenom alla kommentarer, men när det gäller tillskott av alla dess slag så är det alltid bäst att testa sig för att veta vad utgångsläget är. T.ex werlabs kan göra det, du kan få det via sjukvården också men då måste du oftast kunna motivera till varför. 

När det kommer till referensvärdet så ser skolmedicinen och funktionsmedicinen lite annorlunda på det, skolmedicinen tycker att om du ligger över 50 nmol/L så är det bra, medan vi inom funktionsmedicinen rekommenderar att du absolut ska ligga över 75 nmol/L då det är närmre det optimala värdet, 115 nmol/L som urspringsbefolkningar ligger på. Det kan bli toxiskt över 250 nmol/L men det är det ju goda marginaler till om man lägger sig där nånstans 115. 

D-vitamin är så viktigt att många pratar om det som ett hormon. Så varför lägga sig på 50 och riskera att kroppen inte får allt vad den behöver, när d-vitamin ändå är ett ganska billigt tillskott :) Och det är absolut något som bör tas under oktober-april, eftersom att vi kan endast tillgodogöra oss d-vitamin från solen den är i rätt vinkel, du kan tänka att när din skugga är längre än dig själv så filtrerar atmosfären bort UV-strålarna. Vi får också i oss en viss mängd via kosten men i alldeles för låga doser för att det ska vara nog.

Här är också en video jag gjort där jag pratar om denna viktiga vitamin!

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Magi-cat
5/4/20, 8:11 AM
#57

Peter Bergman igen:

"D-vitamin tas upp genom mat eller som kosttillskott. Det bildas även i huden av solens UV-strålar. Under vinterhalvåret är dock solljuset för svagt i Sverige för att kroppen själv ska bilda något D-vitamin.

”Då sjunker nivåerna snabbt, halveringstiden är cirka 3-4 veckor. Det är svårt att äta tillräckligt med D-vitamininnehållande mat (fet fisk, kött och ägg) och dricka berikad mjölk för att hålla nivåerna uppe”, skriver Peter Bergman.

Han ser därför ingen anledning att avråda från extra intag av D-vitamin under coronapandemin.

Eftersom D-vitamin kring 1 000-2 000 enheter per dag är ofarligt och kan ha potentiell nytta så ser jag inte varför man inte kan ta extra tillskott nu i coronatider. Det är särskilt viktigt för riskgrupper som äldre, överviktiga och mörkhyade. Även Livsmedelsverket rekommenderar att just riskgrupper samt de över 75 år ska ta extra D-vitamin (800 enheter per dag)”." (min markering i texten)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRG60B/forskning-om-samband-mellan-d-vitaminbrist-och-corona


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
5/4/20, 6:55 PM
#58

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Condor
5/22/20, 2:19 PM
#59

#58

50.000 IE om dagen (som nämns i artikeln) är förstås en överdosering. Men eftersom ingen äter fisk varje och det är brist på sol i norden, behöver nog nästan alla Vitamin D som tillskott.

Mina erfarenheter med doseringar kan vara värdefulla för alla.  När jag kollade min status för ett par år, ungefär i November, var jag nere på knappt över 30 ng/ml (Referensområde 30-100).  På sommarn är jag en riktig soldyrkare, som brukar att vara mörkbrun hela sommarn, så jag solar nog mer än de flesta. Dessutom har vi mer sol här som jag bor än i Sverige.  Jag brukar sola från början på April till början på Oktober.  Men ändå var min status låg redan i November.

Därför började jag att ta ett preparat från apoteket som heter Oleovit D3. Det är droppar, varav en droppe ska vara 400 IE. Jag tog 20 droppar i veckan (alltså 8.000 IE) över hela vintern och slutade upp på våren. I Juni kollade jag min status igen. Jag var ganska solbränd och solade 4 dagar i rad före testen.  Men ändå var min status bara 35 ng/ml.  Därför höjde jag dosen till 30 droppar i veckan på vintern, men mer än 38 ng/ml fick jag inte ihop.  Jag kom heller inte upp till de värden som ligger i mitten med 2 x 20 droppar i veckan.  Senaste året tänkte jag att jag försöker på ett "radikalare" sätt.

Jag tog 30 droppar (12.000 IE) var fjärde dag på vintern. På sommarn tog jag 20 droppar varje gång som jag inte hade solat på 4-5 dagar. I December kollade jag min status igen och då fick jag upp mitt värde till 46,4 ng/ml. Det är faktiskt himla svårt att få upp sitt värde till mitten av referensområdet. Så svårt att jag börjar att se de här referensvärdena med en liten bit skepsis.

Maleficum
6/21/20, 1:21 PM
#60

#59

För lite mer än ett år sedan träffa jag en läkare på psyk som forskat på D-vitamin (och bla framställt ett preparat i vätskeform som man tyvärr bara kan få utskrivet när man verkligen har brist vilket han var rätt sur över då många av de tillskott man kan köpa tydligen inte ska vara så effektiva). Han skrev ut 2000IE till mig som han sa jag skulle ta dagligen hela året utom från typ midsommar till nån vecka in i augusti (för det är endast då solen är stark nog enligt honom).

Har tidigare testat min d-vitamin status och den har legat på runt 50 senaste åren (och ingen förändring trots att jag ätit receptfria preparat mellan blodproverna) och åter enligt läkaren jag träffa senast är det extra viktigt för personer med någon form av NP diagnos att ha värden över 75 för att signalsubstanserna ska kunna funka som bäst i hjärnan (bla melatonin kan tydligen påverkas av för låga d-vitamin värden).

Planen var att ta nya d-vitamin prover nu innan sommaren (när jag nu ätit receptbelagda preparatet i ett år) men det får nog vänta till efter coronan lagt sig.

Jag är ju dessutom en sån där person som blir röd som en kokt kräfta bara jag tänker sol så undviker den ju gärna när den är som starkast under sommaren och det hjälper nog knappast d-vitamin värdena.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Condor
6/21/20, 3:10 PM
#61

#60

50 är nog ett ganska bra värde för friska människor.  Dom som behöver mer, typ 75 är dom som tar D-vitamin i terapeutisk dos.

Solen är som starkast den 20 Juni och du kan nog även räkna veckorna tiden före midsommar till den tiden som solen är tillräckligt stark.

Du skriver att du blir röd som en kräfta och jag antar att du är en ljus hudtyp (blond eller röd) och därför är du bättre på att bilda D-vitamin med hjälp av solen än t.ex. jag som har mörkt hår och har en sån tålig hud att jag inte behöver solskydd, så länge jag inte far till medelhavet eller ännu längre söderut.  Det räcker nog att sola i (helkropp) i 20-30 minuter för att ta upp ditt dagliga behov så länge solen i Sverige är tillräckligt stark. Undvik bara att sola mellan klockan 11 och 15.

Eftersom vi hade lockdown här som jag bor, kunde jag inte sola i April till mitten på Maj för att bygga upp ett solskydd innan solen är stark. Sen hade vi dåligt väder så jag kunde först sola för lite över en vecka, alltså just när solen är som starkast och jag var blek.  Därför  tänkte jag att jag använder solmjölk för en gångs skull (Nivea).  30 minuter senare hade jag 6-7 bölder och runt bölderna var huden röd. Som tur försvann dessa efter 2 dagar igen, men solskydd använder jag inte mer.  2 dagar var jag i solen i 4-5 timmar och jag skadade inte huden, utan fick en fin brun färg av det. Tyvärr bildar man mindre D-vitamin ju brunare man blir.

DesK
6/21/20, 3:50 PM
#62

#61 Condor, det tolkar jag som att jag bör rekommendera mina mörkhyade vänner att ta D-vitamin.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Condor
6/21/20, 4:14 PM
#63

#62

Det beror på hur mycket som de solar.  Som mörkhyad kan man ju kompensera den sämre förmågan att utnyttja solen som vitamin D källa med att sola längre tid, för som mörkhyad tål man mer sol.

När Homo Sapiens utvandrade från Afrika till Europa var alla människor mörkhyade. Sen har evolutionen givit oss en ljusare hud för att bättre kunna bilda D-vitamin i norden där det inte finns lika mycket sol.  Din rekommendation är absolut korrekt.  Om dina vänner inte (som jag) är soldyrkare, behöver de D-vitamin även på sommarn.

DesK
6/21/20, 4:20 PM
#64

Varken de eller jag är några soldyrkare, men då vet jag vad jag bör rekommendera dem, tack så mycket! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maleficum
6/22/20, 2:32 PM
#65

#61 Fast 50 är den nedersta gränsen för värdena (man ska ha mellan 50-250 med nya mätsystemet). Så jag ligger precis i underkant.

Hade nog lite bättre värden under de åren jag hade hund boende hos mig eftersom jag då var ute mer. Sommartid däremot är jag ganska mycket inne eftersom jag inte gillar värmen (och verkligen inte att ligga och sola).

Nu har familjen valp igen så förhoppningsvis kommer hon bo hos mig periodvis efter sommaren så kommer komma ut mer då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Condor
6/22/20, 5:39 PM
#66

#65

Kanske ni mäter i något annat i Sverige?  Eller har referensvärdena ändrats? På pappret som jag fick för min sista undersökning stod det att referensvärdet går från 30 ng/ml till 100 ng/ml. Mitt sista värde låg på 46,4 ng/ml och det var det mesta som jag någonsin hade, trots intensivt solande hela sommarn och D-vitamin som kosttillskott.

Maleficum
6/22/20, 5:55 PM
#67

#66 Vet att när jag tog prover för något år sedan så stod det på provsvaret att mätmetoden ändrats så det kanske är något nytt för Sverige.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

D
1/11/22, 12:03 PM
#68

Vitamin D kan man fördelaktigt kombinera med Vitamin K enligt vissa forskningsrapporter
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5402701/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5613455/

Själv tar jag 8000ie av vitamin D och 100ug Vitamin K dagligen under vintern

Tidigare köpte jag 10000ie från svenskhälsokost men tyckte att dom var en aning för starka, hittade sedan dessa hos craftednature som verkar bra

Supplementation by the general public with vitamin D at doses above the Tolerable Upper Level of Intake (UL) is becoming quite common. The objective of the current analysis was to characterize the effect of vitamin D supplementation at doses up to 15,000 ...
  • Redigerat 1/11/22, 12:22 PM av doloresbygg@gmail.com
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: