Annons:
Etikettfysio-zon-aromaterapi
Läst 13574 ggr
annicann
1/1/13, 1:23 PM

Muskelinflammation?

Tror jag har muskelinflammation i ländrygg o höftleden. Har så ont,får gå m ett steg i taget i trapp, svårt med förste stegen om jag suttit en längre stund. Svårt vända mej i sängen. Om jag rör mej "fel" kommer det ett "smärtskott" som känns som en elstöt i ländryggen. Har även kramper i ländryggen av o till i sängläge, får vända mej mkt försiktigt. Gruvar mej för det o att stiga upp.

Tidigare har det blivit bättre vid promenad m nu molande sårsmärta o besvärligt istället.

Har fått sakrial-kranial terapi m gott resultat på sensommaren.Har ej varit så bra på flera år efter op diskbråck. Kunde då gå ca 3 km utan smärta.

Var därefter till sjukgymn. för att få tips om hur börja träna bäst  för ryggmuskelatur. Saboterade allt med att trycka ner min höft varvid det smärtade till djupt in mot ländryggen. Efter det känns det som ett stort sår in mot ländryggs kotor. Rtg visar sneddragn mot vä + artroser o tunna diskar.

Även varit till osteopat som rättat till kotor i nacke, mellanrygg o ländrygg nov-dec i år med gott resultat vad gäller rygg. Är nu ej tung i ryggen.

Fick stretchövningar + att ligga på Qi-matta 5 min x2/dag initialt. Upplever det som att jag får mer ont efter mattan i "rumpmuskeln.Undrar om det ska vara så med qi-mattan, att det är så effektivt el ska man avvakta t v m mattan?

Tar flytande laxolja Cirkulan+ Seda plus (magnesium m örter)+Aloe vera FLPs. Vill ifrån voltare'n tagit det i flera år,  m pga smärta tar jag voltare'n 25 mg tn + alvedon 1st.

Finns annat antiinflammatoriskt o smärtnedsättande som är effektivt?

Är ni fler med liknande symtom , och i såna fall hur  har ni blivit bra? el bättre? Lång återhämtning??

Tacksam för svar o tips.

annicann

Annons:
Silvestris
1/1/13, 4:37 PM
#1

Värme, rörelse och ibuprofen. Det finns värmeplåster på Apoteket vilket gör det möjligt att värma området samtidigt som man sitter/står/går vilket är en fördel gentemot den klassiska vetekudden som tenderar att ramla av när man reser sig upp.Glad

Ians
1/1/13, 4:44 PM
#2

Hu vad det låter besvärligt annicann!

Jag har haft god erfarenhet av Helaflex, som säljs på apoteket. Innehåller Djävulsklo

Bra för muskler och leder. OBS: STARKT anti-inflammatoriskt Vid atris med smärtor eller inflammation, vid olika typer av ledproblem (degeneration) eller förändringar i benvävnad, vilket orsakar inflammaton.

Dock krävs lite ihärdighet effekten kommer succesivt.

Tuva-Lena
1/2/13, 10:24 AM
#3

Oj oj det var inte lite du drabbats av!Kyss Fyy så jobbigt för dig, och (konventionella) sjukgymnaster skall man undvika med de här symptomen, dom har inte samma kunnande som en naprapat eller massageterapeut vid såna här tillstånd.

Du verkar ha prövat det mesta men det jag kan rekommendera är medicinsk laser, en otroligt effektiv behandlingsmetod som tar bort de flesta smärttillstånd över ett dygn, ja ofta på direkten. Nu verkar det som du har gått ett tag med dina smärtor och då krävs det lite större tålamod. Men ge inte upp! Jag har haft patienter med kroniska smärttillstånd som har blivit hjälpta med lasern. en del har till o med avbokat sina opertationstider sedan dom blivit helt smärtfria!

Hjälp finns och jag hoppas vekligen att du skall kunna få den, i synnerhet som det verkar som sjukgymnasten är den som har orsakat det hela p g a felbehandling!Förvånad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Silvestris
1/2/13, 11:47 AM
#4

Måste inflika om sjukgymnaster att det mycket väl kan vara bra att gå till en sjukgymnast, men inom den yrkeskåren precis som inom alla andra finns det ju mer eller mindre duktiga.

Jag hade sådana ryggproblem att jag knappt kunde gå tidigare och ett besök hos en sjukgymnast gav mig förklaringen och botten. Utan läkemedel.

[Aquelegia]
1/2/13, 3:40 PM
#5

Jag gick med min inflammation i ett muskelfäste i 2 år innan jag fick problemet hörsammat. Sedan gick det väldans fort, fick kortisonspruta med detsamma då jag gått med det så länge att kroppen slutad motarbeta inflammatione och det för kroppen blivit ett "normaltillstånd"

Försökte verkligen undvika kortison men har man så allvarliga problem som jag hade och som du har så måste man bryta inflammationen NU!
Troligtvis kommer allt ifrån höften din med (då elstöten börjar där om jag uppfattat rätt). Utan stöd från höften är ryggen inte stark nog att balansera sig upprät. Sedan för att stärka ryggen måste du också träna mycket mage/bål då det stödjer ryggmuskulaturen.
Tog en kortisonspruta och sedan verkade allt gå åt skogen igen men nu efter snart 2 månader har det släppt så pass att jag kan gå till och från jobbet i snabb takt. Effekten skulle ha märkts av efter 1 vecka som dock var inte så i mitt fall. Antagligen då första sprutan inte bröt inflammationen helt utan bara lindrade.

Be om remiss till ortoped. Det är dom som kan åtgärda detta.
Jag skall ringa och checka med min ortoped vad han tror om höften. Vill inte ta en till spruta men då jag nu märkt av den där markanta förbättringen så vill jag bli kvitt eländet en gång för alla.

Att träna en inflammation är inte att råda då du stressar muskeln. Dock skall man hålla igång kroppen så att kroppens egna läkesystem vaknar till. 

Jag har sedan början av sommaren helt slutat träna för det helt enkelt inte gick. Förhoppningsvis kan jag återigen ta upp löpningen efter en till spruta. Tränar jag nu när det blivit bättre så hamnar jag snart i träsket igen då jag går och irriterar inflammationen.

[Aquelegia]
1/2/13, 3:53 PM
#6

glömde ju såklart den viktig eftervården sen. Massörer rör inte så illa inflammerade muskler/fästen och så vidare då det förvärrar problemen. Jag testade massage och blev så dåligefteråt att jag inte kunde röra benet.
Dock kommer jag börja gå på massage regelbundet så fort själva inflammationen släppt. Sedan gäller försiktigt stretchning och allmän muskeluppmjukande träning. När allt det är gjort DÅ kan man börja träna upp muskelstyrkan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: