Hälsokost - Kosttillskott

Avocado är hälsosamt!

2013-04-03 09:41 #0 av: Magi-cat

Att avocado är en god och praktiskt förpackad maträtt är uppenbart, men att den också ger bättre hjärnhälsa och t.o.m. kan förhindra Alzheimers sjukdom är verkligen intressant!

Den innehåller ca 20 nödvändiga näringsämnen, däribland vitaminer som A, C, D och B-vitaminerna, kalium, lutein, och nyttiga fetter såsom omega 3.

"Dr. Daniel G. Amen, a clinical neuroscientist, psychiatrist, brain-imaging expert and author of the New York Times bestseller Change Your Brain, Change Your Life counts avocados as one of the top brain-healthy foods that can help prevent Alzheimer’s Disease."

http://myscienceacademy.org/2013/04/01/avocado-health-benefits-is-this-the-worlds-most-perfect-food/

Låter bra tycker jag, gott och närande, och maten ska vara vår medicin!Glad

(bild från publicdomainpictures.net)

Hjärta "Then I guess I am alone, after all" (Janeway)

Anmäl
2013-04-03 10:10 #1 av: Ians

Då kan jag äta min dagliga avokado med gott samvete Glad

Anmäl
2013-04-03 12:05 #2 av: Tuva-Lena

..och jag får väl börja äta den, med lite dåligt samvete då, som inte har gjort det innan, bara i sallader. Tack för tipset "katten"!Hjärta

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2013-04-04 21:27 #3 av: Pagan

Hm lät ju klart intressant. men jag tycker inte avokado är så himla smarrigt. Äter Ni den som den är? 

Vad väger en genomsnittslig avokado? De var rätt mycket kalorier (169) per 100 gram.

Anmäl
2013-04-04 21:38 #4 av: Ians

Själv äter jag mina avokados med sallad...det ger lite tyngd till måltiden o håller mig mätt längre....Och sammantaget blir det mindre kalorier än om jag åt en måltid med....kött, potatis och sås.

Även om avokado innehåller mycket kalorier i sig Skämtar

Anmäl
2013-04-04 21:42 #5 av: Bybo

Tycker att det är så gott, och hur det än bereder sig.  Jag gillar den rååaste :_))

Anmäl
2013-04-05 10:14 #6 av: Tuva-Lena

Jag gillar också det råa bybo!Bomb Ha ha..SkämtarI sallader men även att äta som den är. Sedan använder jag ofta avocadosmör i mina krämer.Får idé

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2015-08-27 09:24 #7 av: Magi-cat

Men brukar ni använda avocadokärnan?? (Inte jag heller.)

Den lär också vara nyttig!

http://mittkok.expressen.se/artikel/avokadokarnan-darfor-ska-du-aldrig-slanga-den/#.Vd4njpM5XmO.facebook

Anmäl
2015-08-30 17:21 #8 av: Bybo

Oj!!! Hmmmm,

Anmäl
2015-09-03 13:58 #9 av: graleh

För somliga är avokado nog jättebra, andra inte. Jag kan inte äta det då jag får problem med lever och galla.

Anmäl
2015-09-04 09:43 #10 av: tarotlasse

Avoocadon är inte bara nyttig och god att äta. 

Utan den är aldeles utmärkt att använda som lindrande omslag  när  man bränt sig av solen eller vid andra hudbesvär. 

Jag brukar köra avocadon i mixern med ett par matskedar olivolja och smörja in mig när jag bränt mig av solen. 

Det är visserligen kladdigt men det är otroligt skönt, svalkande och läkande.  

I år och under denna sommar har jag inte behövt använda det en enda gång he he. 

Lasse 

Anmäl
2015-11-04 19:11 #11 av: Ians

Bra tips tarotlasse #10 , inte för det är så mycket sol just nu men bra tips är alltid bra att ha i minnet, en vet aldrig när de kan komma till pass!

Anmäl
2015-11-04 19:15 #12 av: Magi-cat

#11 Tar du bort bilden i #0 är du snäll, Ians?

Anmäl
2015-11-04 19:19 #13 av: Ians

ok har gjort det nu men varför?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.