Annons:
Etiketthomeopati
Läst 6320 ggr
Magi-cat
2013-05-02 15:47

Frisk av homeopatiskt medel?

Min ena katt verkade tyna bort under ett långvarigt sjukdomsförlopp. Veterinären kunde inget göra, annat än förslå dietkost som kisse inte åt. Det såg mörkt ut och det var rent hjärtskärande att se honom.

Av en lycklig slump träffade jag en gammal erfaren homeopat som föreslog ett medel. Jag hade inget större hopp, men heller inget att förlora, så jag började ge det till kisse.

Det vände nästan genast! Nu har han börjat äta igen, går ut och verkar njuta av livet och presentar mig med läckra sorkar i XL-format.

Det sägs att tillfrisknande av homeopati inte är på riktigt och bara inbillat. Naturligtvis vet jag att det inte varar för evigt och att det kan ha andra orsaker också att förloppet vände just då.

Men för mig är det enda som spelar någon roll att jag kan vara lycklig för varje dag som kisse inbillar sig frisk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2013-05-02 17:18
#1

Säger som jag brukar säga, när folk säger att de påstås att det bara är inbillning att man blir bättre eller frisk av alternativa metoder…….Fortsätt o inbilla sig då och VAR frisk! Det är ju det som är det viktiga! det ger både ork och livskvalité!

Hur man får ett djur att inbilla sig att de är friska….är för mig en gåta. Men kanske de som inte tror på detta , har en tes om att Du överför din önskan på katten att du vill att den blir frisk, eller att du tror på detta.

DÅ är det ju ett ännu större mirakel, att katten kan bli frisk för att DU tror på homeopati 😉

Har kört med alternativa behandlingar och homeopati på en häst, hon blev också frisk. Så fortsätt du och låta katten inbilla sig att den är frisk 😎Så roligt att höra att stackars kissen mår bättre!

Pagan
2013-05-02 17:33
#2

ja det var ju en solskenshistoria det❤️Blir glad ända in i hjärtat av att läsa. Krama kisse från mig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Magi-cat
2013-05-02 18:34
#3

Tack söta ni!❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cremello
2013-05-03 04:42
#4

Katten blev alltså frisk av sig själv. Homeopati kan inte hjälpa.

Magi-cat
2013-05-03 08:20
#5

Synd bara att inte veterinären har förmåga att göra katten "frisk av sig själv".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-05-03 21:34
#6

#5

Nej, men tur för din katt att hon blev frisk av sig självt. Som någon sade, homeopati kan inte hjälpa eftersom det inte är annat än att ge katten sockerpiller.

Annons:
Ians
2013-05-04 01:35
#7

Jag tror att katten blev bättre av homeopatiskan oavsett vad någon annan tror.;)

Cremello
2013-05-04 04:53
#8

#7

Fast i så fall måste du läsa på om vad homeopati är och vilka teorier som ligger bakom samt om de (obefintliga) forskningsresultat som finns. Det KAN inte hjälpa hur mycket man än vill och tror. 

#5

Det är ju inte jättekonstigt att en sjukdom läker ut, det händer ju varje dag. 

Magi-cat
2013-05-04 09:08
#9

Mitt syfte med den här tråden var inte att diskutera homeopati, teorier och forskningsresultat. Det har redan gjorts i flera trådar här och det mesta är nog redan sagt.

Den här gången skrev jag för att dela med mig av något som faktiskt händer, oavsett. Något som spelar stor roll för MIG. (och min katt)

Jag tänker inte kommentera mer i tråden eller ta emot fler okänsliga anmärkningar liknande #6.

Eftersom jag ångrar att jag startade en så pass personlig tråd får moderatorer gärna ta bort den.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-05-04 11:28
#10

#9

Men vet du vad homeopatika är?

Ett homeopatiskt preparat tillreds genom att man tar ett ämne som ger samma symtom som de man försöker bli fri från (redan här är det ju knasigt!) och sen SPÄDER UT DET så mycket att ämnet med absolut största (alltså nästintill helt garanterat) sannolikhet INTE finns kvar en enda molekyl från ämnet i spädningen. Det är alltså bara vatten (eller i vissa fall, alkohol) kvar i spädningen! Detta droppar man på sockerpiller och säljer som medicin.

Förklara gärna hur detta skulle kunna fungera på annat sätt än att människor inbillar sig att de (och sina husdjur) blir friska på grund av vatten + socker. Du som påstår dig vet att det fungerar borde ju också veta hur, tänker jag. Eller?

Kidinlove
2013-05-04 13:51
#11

#10 

du vet att i vaccin så tar man samma ämnen som sjukdomen man vaccinerar sig mot för att immunsystemet ska lära sig hantera sjukdomen?

och vatten och socker kan jag inte hålla med om eftersom mitt blodsocker höll sig på samma nivå under tiden jag åt h-medicin

Ians
2013-05-04 14:30
#12

Starman….vi VET vad homeopatisk medicin är ! Det är inga nyheter du kommer med, på något vis. Bara ett tröttsamt tugg!  Det är inte så att vi på något sätt är felunderrättade och därför tror på detta. Vi tror på det för att det trots allt har fungerat gång på gång. Sen må belackarna säga vad de vill!

Och om det så vore att vi som tror på det bara inbillar oss att vi blir friska, låt det då vara så, ett billigt och ganska ofarligt sätt att bli frisk på som kommer alla tillgodo, då vi kan jobba o dra in skatt till alla som väljer andra alternativ, när de blir sjuka.

Tack Magi-cat att du delade med dig av denna fina berättelse om din katt. Hoppas att katten fortsätter att bli bättre och måbra.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Hellas
2013-05-06 10:10
#14

Härligt att din katt tillfrisknat och jag säger som Ians, oavsett om katten "inbillar sig frisk" 🤐 eller om det är de homeopatiska medlen som hjälper till så kan man bara säga: Fortsätt <3

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Magi-cat
2013-05-06 12:02
#15

Tack Hellas!! ❤️🐱

Så känner jag också; det finns inget att förlora! Jag vet att det inte är för evigt, men han är nu pigg, aktiv och glad!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2013-05-06 12:14
#16

Magi-cat inget är för evigt, men kan kissen må bra Nu, och så länge som möjligt, så har du nått det resultat som du sökte efter. Och jag tror att katten är nöjd också 😉

Håller tummarna för dig och kissen ❤️

Magi-cat
2013-05-06 12:18
#17

Tack Ians! ✨🐱 Jag är säker på att han är nöjd. 😉

❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-05-06 13:04
#18

#11

Du verkar vilja göra gällande att för att vaccin fungerar så måste homeopatika fungera.

Det fungerar inte så.

Denna kommentar har tagits bort.
[backtoheaven]
2013-06-13 22:30
#20

-

Annons:
Magi-cat
2013-06-13 22:36
#21

jag har anmält #20


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-14 07:43
#22

Det var tråkigt att backtoheaven tog bort sitt konto och kommentar, särskilt om det kom sig av att jag tyckte kommentaren gick för långt i skeptikerhat.

Hoppas backtoheaven kommer tillbaka igen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2013-06-14 08:10
#23

Magi-cat ♥ Jag har inte hunnit se det inlägget, men det är viktigt att man inte i sin iver att slåss mot de som har annan åsikt, inte själv går överstyr. Då har man ju blottat sig totalt och låtit motståndaren vinna en lätt seger. Ansåg du att inlägget behövde anmälas så gjorde du rätt. Bara för att man har en viss åsikt får man inte skriva vad somhelst. Även om man är inne på en sajt med likasinnade. Att backtoheaven tog åt sig av din anmälan och valde att gå ur, är ett ansvar och ett val som ligger på hen, inte på dig! Kram ♡

Tuva-Lena
2013-06-14 10:23
#24

Läs det här inlägget ni som misströstar ang homeopatika. Oavsett verkan så kan kroppen själv luras tro att medlen har verkan - och det gäller homeopatika såväl som vanlig medicin.

Återkopplar alltså till det Ians skriver: Tjänar samhället pengar på det, so what? Vi har alla ett inbyggt system som sätter igång en självläkning "bara vi tror" att ett läkemedel bekämpar vår åkomma. Helt ny men väldigt intressant forskning.

Läs och lär

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2013-06-14 10:33
#25

När det sedan gäller katter så är det naturligtvis inte användbart, dom vet ju inte vad det är man tillför deras kropp..🤔

Vi har olika fysiologi, djur och människor, även människor emellan kan det skilja på en dutt av det proteinet/enzymet eller det hormonet. Egentligen kan man alltså inte ge några exakta riktlinjer för vad som hjälper mot det ena eller andra, vi är ju alla individer. Hjärnan däremot torde fungera likadant hos oss allihopa, åtminstone då det gäller förmågan att med tankens kraft åstadkomma det man vill skall ske.. undantagen är de som har en hjärnskada av något slag, eller en mindre utvecklad sådan, som påverkar eller omöjliggör denna förmåga.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Starman]
2013-06-14 14:44
#26

1. Vi har självläkande kroppar oavsett om vi stoppar in medicin eller sockerpiller i munnen.

2. Placeboeffekten (att man inbillar sig ATT man är frisk) är INTE kopplad till de fantastiska påståenden som homeopater gör om sin ormolja PÅ NÅGOT SÄTT annat än att det är just en placeboeffekt som homeopatiska preparat ger.

Placeboeffekten är en UPPLEVD förbättring, INTE en förbättring.

Ians
2013-06-14 15:22
#27

Där om strider de troende och de icke troende. Att det är ren placebo effekt och att det enbart är placebo effekt….vilka undersökningar/forskningar stödjer du det påståendet på?

Ormolja? Något speciellt preparat du tänker på eller är det ett värderande epitet? Ber dig isåfall hålla en god ton här inne!

Man kan vara skeptisk, men att använda den typen av ordsvängningar retar bara upp de som är med i diskussionen! Så har man en helt annan diskussion igång, och här diskuterar vi homeopati i denna tråden!

Annons:
[Starman]
2013-06-14 17:27
#28

#27

Får jag påminna dig om att det i iFokus Skrivregler finns en punkt för att läsa det som skrivits som om personen som skrev det har ett gott uppsåt.

Ians
2013-06-15 00:16
#29

Försökte posta inlägg från mobilen och då bidde det två…så jag redigerade bort detta /Ians

Ians
2013-06-15 00:28
#30

Starman om du inte menar Ormolja som ett specifik preparat , så spelar det ju ingen roll hur jag läser. …får inte till något gott uppsåt i det , hur jag än försöker. Tolkar det som ett nedvärderande epitet, från Din sida mot det vi diskuterar i denna tråden.

Hade varit bättre om du svarade på mina frågor istället för att referera till och analysera hur jag läser.

Samt dessutom förklarat vad du menade med att skriva "påståenden som homeopater gör om sin ormolja" Vilket jag är alldeles säker på att du gjort också om du menat något annat än det jag läste in.

[Starman]
2013-06-15 06:48
#31

Ians

"Starman om du inte menar Ormolja som ett specifik preparat , så spelar det ju ingen roll hur jag läser. …får inte till något gott uppsåt i det"

Jag menar inte ormolja specifikt. Ormolja är en ganska väl etablerad term för allehanda påstått medicinska produkter som inte fungerar bättre än ett placebopreparat. Det är inte nedvärderande på något sätt, trots att du väljer att tolka det som det.

"Hade varit bättre om du svarade på mina frågor istället för att referera till och analysera hur jag läser"

Börja läsa wikipedias artikel om homeopati. Den har goda källhänvisningar. Hypotesen att homeopati fungerar lika bra som placebo backas upp av flera studier bara i wikipediaartikeln, men det finns många fler studier i vilka man funnit att homoepatika fungerar lika bra som placebo.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ians
2013-06-15 13:45
#34

Inlägg 32  skrivet av anders49 är borttaget då det gick helt över alla gränser! Man raljerar inte här inne på det sättet! Det kan du ägna dig åt bland dina meningsfränder i andra forum!

Inlägg 33 skrivet av Magi-Cat är borttaget då det var en reaktion på anders49 inlägg, och såg konstigt ut när det stod för sig själv / Ians

Svar till Starman inlägg 31

Jovisst finns det en placebo effekt i all medicin, det har man ju ganska bra studier på. Men att man inte skulle bli frisk av homeopatica är väl något som de troende o de icke troende kan strida sig blodiga runt.

Upplevd eller verklig, dock har jag många exempel runt mig där de som gått till en homeopat har blivit friska o hållt sig friska. Att du sedan ser det som anekdoter kan jag inte göra så mycket åt!

Man ser det man vill se åt båda håll mao.

Det jag inte förstår är varför det läggs ner så mycket energi, på att ta heder o ära av dem som upplever att de blir friska,oavsett vad det i motståndarnas ögon beror på.

jag ser det som positivt att människor mår bra och kan jobba och betala skatt. får man fråga vad som är så fel i det?

Tror att alternativ metoder fyller en mycket god funktion, om det är resultatet.

Men visst ser jag en fara i att terapeuter o deras klienter envis kör på när det emellanåt inte hjälper, och människor blir sjukare o dör för att de inte har suntförnuft o går till en doktor, när den metod de använder inte är verksam för det tillståndet.

Suntförnuft en bra teraput och en sväng till doktorn emellanåt o kolla av så att det går åt rätt håll, med prover etc! Det har hållt mig på banan o gjort att jag kan arbeta och dra in pengar till den gemensamma kassan ett flertal gånger! Utan att behöva sjukskriva mig o ligga samhället till last!

Så ser jag på Alternativmedicin, kosttillskott och skolmedicin!

Så har vi ju det här med djuren, som inte kan inbilla sig att de blir friska !

Blir de det utan en massa gifter trots att de får "placebo" så ser jag inget fel i det. Förutsatt att ägarna har suntförnuft även där o inte låter stackars djuret lida. Där har jag också egna erfarenheter, med djur som hade tagits bort om veterinären fått råda, men som fick många goda år till med alternativabehandlingar……utan smärta o lidande!

Så vad är det egentliga problemet Starman, förutom att du verkar helt blind i din avsky för alternativametoder o de fördelar de kan ge?

Man måste inte anta en ställning för eller emot, man kan försöka se saker för vad de är vid varje enskilt tillfälle och nöja sig med att allt inte går att förklara i diagram.

Lite så tänker vi o gör här inne i detta forumet, och är fullt nöjda med det ;)

Annons:
[Starman]
2013-06-16 19:58
#35

"Jovisst finns det en placebo effekt i all medicin, det har man ju ganska bra studier på."

Mediciner är sådant vi kallar preparat som har en effekt utöver placebo.
_
"Men att man inte skulle bli frisk av homeopatica är väl något som de troende o de icke troende kan strida sig blodiga runt."_

Ja, så länge människor hävdar att saker som inte kan ha någon som helst medicinsk verkan faktiskt har medicinsk verkan, så kommer det finnas människor som rättar dem. Det tror jag också.

"Upplevd eller verklig, dock har jag många exempel runt mig där de som gått till en homeopat har blivit friska o hållt sig friska. "

Du har uppenbarligen ännu inte läst om felslutet Post Hoc Ergo Propter Hoc ännu, trots att jag (och säkert flera med mig) har bett dig göra det förut.

"Att du sedan ser det som anekdoter kan jag inte göra så mycket åt!"

Det är anekdoter, och inte bara något som "jag ser" som anekdoter.

"Det jag inte förstår är varför det läggs ner så mycket energi, på att ta heder o ära av dem som upplever att de blir friska,oavsett vad det i motståndarnas ögon beror på."

Ta heder och ära av? Nej du, det är inte mitt gebit. Det gör homoeopaterna så bra själva, i sina bortförklaringar och pseudovetenskapliga förklaringsmodeller.

"jag ser det som positivt att människor mår bra och kan jobba och betala skatt. får man fråga vad som är så fel i det?"

Det ser jag också som positivt. Får jag fråga varför du fick för dig motsatsen? 🤦‍♂️

"Så har vi ju det här med djuren, som inte kan inbilla sig att de blir friska"

Nej, men deras ägare kan definitivt inbilla sig att deras husdjur blivit friska på grund av bluffprodukter. Vi har ett exempel i TS, där TS inbillat sig att dennes katt blivit frisk tack vare sockerpiller.

_"Så vad är det egentliga problemet Starman, förutom att du verkar helt blind i din avsky för alternativametoder o de fördelar de kan ge?"

_Problemet är att sådana som du verkar helt blinda i sin avsky för verkligheten.

"Man måste inte anta en ställning för eller emot, man kan försöka se saker för vad de är vid varje enskilt tillfälle och nöja sig med att allt inte går att förklara i diagram."

Där håller jag med dig. Och om vi tittar på exemplet homeopati så är det ställt bortom allt rimligt tvivel att homeopatika fungerar lika bra som placebo. Med andra ord; homeopatika har ingen effekt utöver placeboeffekt.

Kanske borde du ta och nöja dig också med faktumet att det faktiskt finns saker som vi kan förklara? Och att det faktiskt går att testa homeopaternas påståenden, och att detta har gjorts, och att varje gång det gjorts så har resultaten varit precis det man kan förvänta sig av ett placebopreparat- Kanske kan du nöja dig med det faktiska evidensläget; homeopati är inte bättre än placebo. Något säger mig däremot att du inte nöjer dig med verkligheten.

Ians
2013-06-16 21:01
#36

Jag har ju min rätt att ha min verklighet? 🤔

Och säger jag att jag har flera i min omgivning som blivit friska, så är det Min verklighet. Något som jag inte varken tänker eller vill bortförklara. Jag har även sett djur som blivit bra av homeopatika, och fått flera år, goda år!, utöver det de hade fått om man inte gjort något alls. Det varken vill jag eller tänker jag bortförklara!

Lite så gör jag mitt liv, ser vad som fungerar för mig o struntar i om någon tycker att jag yrar 😉 och det har jag all rätt att göra i ett fritt sammhälle, tack o lov! 🙂

[Starman]
2013-06-16 21:41
#37

#36

"Och säger jag att jag har flera i min omgivning som blivit friska, så är det Min verklighet. Något som jag inte varken tänker eller vill bortförklara. Jag har även sett djur som blivit bra av homeopatika, och fått flera år, goda år!"

Har du något exempel på en svår sjukdom som botats med homeopatika?

Nej, trodde väl det. Det du baserar din felaktiga föreställning om att homeopatika fungerar är för att de i din omgivning har blivit friska efter att ha ätit homeopatika.

Det är inte samma sak som att de blivit friska på grund av homeopatika. Men något säger mig att du aldrig kommer läsa på om Post Hoc Ergo Propter Hoc-felslutet.

Ians
2013-06-16 23:21
#38

Jag tycker nog allt att de blivit friska så det räcker för mig. Samt att jag själv blivit frisk, när jag haft olika saker. Men viss jag har inte provat det mot cancer etc, men det hjälper ju inte mycket mot i övrigt heller. Däremot har jag vänner som fått homeopatika mot biverkningar av cancer behandling o de har mått mycket bättre med pillrena än utan dem.

Nej du har nog rätt jag tänker nog inte läsa Post Hoc Ergo Propter Hoc-felslutet, men det ä ju mitt beslut. Läser inte på om alla biverkningarna på följesedlarna på medicinerna heller 😉

Magi-cat
2013-06-17 17:47
#39

#37 Har du något exempel på en svår sjukdom som botats med homeopatika?

Jag vet en homeopat som uppger att homeopatika kan bota TWAR. vilket ju är en otrevlig sjukdom. Och nej, jag har ingen statistik på det. Det vore bra om man kunde testa.

Det du baserar din felaktiga föreställning om att homeopatika fungerar är för att de i din omgivning har blivit friskaefter att ha ätit homeopatika. 

När skulle de annars bli friska?

Det är inte samma sak som att de blivit friska på grund avhomeopatika.

"Tack vare" menar du nog. 

Jag tror inte vi kommer längre, här heller. Det spelar nog ingen roll vad ni kallar era argument eller tappar dem i för snofsig förpackning. 

Vi vet att det inte finns studier som duger åt er. Vi som vill använda och anser att homeopatika hjälper, har provat, sett det och - tror att dessa studier inte är allt. Det finns ingen kontrollgrupp på en själv.

För egen del känner jag att inga ogjorda studier i världen kan hindra mig från att prova. 

(En gång blev jag f.ö. väldigt snabbt frisk från bältros tack vare homeopatika.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-17 18:14
#40

#31 "Jag menar inte ormolja specifikt. Ormolja är en ganska väl etablerad term för allehanda påstått medicinska produkter som inte fungerar bättre än ett placebopreparat. Det är inte nedvärderande på något sätt, trots att du väljer att tolka det som det." 

Självklart är det nedvärderande och jag förstår inte varför du försöker göra det till en tolkningsfråga.

#26 2. "Placeboeffekten (att man inbillar sig ATT man är frisk) är INTE kopplad till de fantastiska påståenden som homeopater gör om sin ormolja PÅ NÅGOT SÄTT annat än att det är just en placeboeffekt som homeopatiska preparat ger.

Placeboeffekten är en UPPLEVD förbättring, INTE en förbättring."

Där har du fel. Placeboeffekten är en förbättring; kan vara mätbar, kan vara upplevd/skattad. Precis som medicinska preparat kan ha mätbara effekter eller upplevda/skattade.

Över huvud taget är hela resonemanget om inbillade förbättringar väldigt underligt, tycker jag.

Placeboeffekten finns med vid all behandling, även läkarordinerad, men man pratar bara om den på detta föraktfulla vis när det gäller alternativ medicin.

Vi kommer här in på stora frågor som hälsa, vad är det att vara frisk/sjuk etc. Anger man sig frisk, mår bra, hudutslagen borta, hostan gått över av att man tagit homeopatika - då upplever man det som väldigt föraktfullt om någon säger att man inbillat sig frisk.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2013-06-17 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tycker dessa ord väl beskriver exakt min inställning till de som hela tiden ska agera som "räddare" åt dem som inte tycker som dem! Med en liten överlägsen ton eller sätt att skriva, talar man om hur det egentligen är, och ger sig inte oavsett om de märker att man inte vill lyssna. Eller ens bryr sig om ayt lyssna. För de måste bara få säga. …….

Annons:
abbis
2013-06-17 23:51
#42

Ians❤️

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Klass
2013-06-17 23:53
#43

#41

Menar du att det aldrig har förekommit situationer där någon önskat att någon hade berättat sanningen för dem innan de gjorde sitt misstag?

Exempel:

Om du vet att din bästa väns partner är otrogen - låter du bli att berätta detta för din bästa vän (med motiveringen att det är hens misstag och inte din "buissness")?

Om din vän, som älskar att klättra i berg, envisas att klättra utan livlina - låter du då bli att påpeka att det är vansinnigt onödigt att göra detta (med motiveringen att det är hens misstag och inte din "buissness")?

Om din vän har fått ett mejl som säger att hen kommer att få flera hundra tusen kronor om hen bara sätter in ett par tusen kronor på ett konto - låter du då bli att påpeka att det förmodligen är något lurt med detta (med motiveringen att det är hens misstag och inte din "buissness")?

Magi-cat
2013-06-18 07:14
#44

#43 Om min vän utsatte sig för livsfara skulle jag naturligtvis säga ett och annat, lite vad beroende på hur nära vänner vi är. Jag skulle tala om hur mycket jag tycker om honom/henne och och hur rädd jag blir när jag hör om riskbeteendet. (berg och livlina-exemplet). Men jag skulle inte riskera vår vänskap med att fortsätta tjata, kalla henne/honom korkad, se ner på, förlöjliga etc. Då skulle jag ju förlora honom/henne hur det än går. Förmodligen skulle jag istället sätta mig in bergsklättringens principer och eventuella tjusning, försöka förstå…. 

Men  - ser du riskbeteenden som bergsklättring utan livlina som jämförbart med att använda homeopati tycker jag du ska lyssna lite mer på vad vi säger, vi som använt det och funnit att det fungerar. Fallet från läkarmedicinens biverkningslista kan bli mycket hårdare.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2013-06-18 11:37
#45

#43  dina frågor är inte speciellt relevanta här Klass, de exempel som du nämner förutsätter att jag känner personerna irl. Mig veterligen vet ingen av dem som så snällt här går in och tycker till om min hälsa och min intelligens, något överhuvudtaget om varken det ena eller det andra.

TS tex ställde ingen fråga ang om homeopati var verksamt, Magi-cat berättade hur hon gjort och resultatet av detta. Hade TS däremot Frågat om någon kunde berätta om detta var ok, hade några av kommentarerna varit relevanta. Ingen av oss som ex Starman så "Gulligt" mal på i sin skepsis till i, inlägg efter inlägg, har ställt en fråga om vad detta är och om det är vettigt att ge en katt homeopatiskamedel.

Men för att snällt svara på dina frågor så kan jag väl säga att jo jag hade sagt något i alla fallen, lite beroende på hur nära vänner vi var i några av fallen. Däremot hade jag inte återkommit gång på gång på gång och tjatat hål i huvudet, på någon som uppenbarligen inte vill lyssna. Eller blivit upprörd och arrogant över det, utan konstaterat att "Här var en ute i ogjort väder" och insett att just detta behöver vi inte diskutera mer 😉

[Starman]
2013-06-18 18:14
#46

#40

"Självklart är det nedvärderande och jag förstår inte varför du försöker göra det till en tolkningsfråga."

Jag har tolkningsföreträde i det jag skriver, och det får stå helt för dig att du tolkar det jag skriver på sämsta sätt möjligt. En otroligt negativ och trist inställning du har där, måste jag säga, och föga givande för samtalet.

Ians
2013-06-18 19:49
#47

Ordet ormolja och stora bokstäver i en del av det skriva tolkas lätt som aggressivt för en läsare som inte känner dig Starman. Bla är det känt att stora versaler används när man vill skrika på någon, när man skriver på datorn. Hur vill du då förmedla en lugn harmonisk diskussions ton, när du använder dig av dessa dels uttryck och vedertagna sätt att sätta den som läser på plats?

Magi-cat
2013-06-18 20:51
#48

#46 Min trista inställning kommer sig av att jag sett din inställning till alternativmedicin(are), och ordalydelser som bortförklaringar och pseudovetenskap, om bluffprodukter, sockerpiller och inbillning samt den inställning till homeopatika och oss som använder den du gett uttryck för. Det fanns ingen större anledning att tro att ormsalvan var särskilt positivt menad, men har du ändrat inställning på någon punkt kan jag gärna göra det också! 

I övrigt tror jag inte vi kommer så mycket längre i dagens läge. Själv kommer jag fortsätta använda homeopatika när jag anser det behövs och det finns en chans att det hjälper samt att försvara den rätten. 

Men jag accepterar och respekterar din inställning.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Starman]
2013-06-29 04:14
#49

#48

Jag tror vi kan komma längre, om vi bara samtycker till att komma längre. 👍

"Min trista inställning kommer sig av att jag sett din inställning till alternativmedicin(are), och ordalydelser som bortförklaringar och pseudovetenskap, om bluffprodukter, sockerpiller och inbillning samt den inställning till homeopatika och oss som använder den du gett uttryck för."

Får jag fråga, har du tittat på det samlade evidensläget? 🤔

Det säger nämligen att homeopatika inte är annat än placebopreparat.

Tror du att homeopater arbetar för att integrera sig med evidensbaserad vård? Skulle inte tro det, det är självklart att homeopater ser en lukrativ marknad. Människor är sjuka konsant, och vad kan vara bättre då än att sälja sockerpiller? Det är ju genialt! 94.000 kr per kilo socker. Herregud!

"Det fanns ingen större anledning att tro att ormsalvan var särskilt positivt menad, men har du ändrat inställning på någon punkt kan jag gärna göra det också!"

Nu är du där och menar att du har tolkningsföreträde igen! 🥵

"Själv kommer jag fortsätta använda homeopatika när jag anser det behövs och det finns en chans att det hjälper samt att försvara den rätten."

Homeopater påstår ju att de har något för det mesta. Åter igen, 94.000 kr per kilo socker och så väldigt, väldigt många sjukdomar som man kan påstå sig kunna bota! Helt otroligt..! 🤑

Magi-cat
2013-06-29 09:41
#50

tack, men jag har full insikt om det s.k. samlade evidensläget. Det är därför jag säger som jag gör. Respekterar vad du säger, och accepterar var vi står.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-06-29 14:23
#51

#50

"det s.k. evidensläget"?

Herregud, vilka ord du använder. Det är evidensläget, det är inte "det så kallade" eftersom det helt saknas evidens för homeopatikas effektivitet utöver placebo!

Magi-cat
2013-06-29 14:46
#52

:S du behöver inte åkalla högre makter för det. :-) Det är lugnt, jag har aldrig hävdat något evidens i nuläget. Egendomligt nog vill jag påstå att det fungerar ändå. Och därför kommer vi just nu inte längre med att upprepa samma saker .


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-06-29 17:06
#53

#52

Det fungerar lika bra som placebo!

Har du någon ekonomisk vinning på att alltid tala gott om homeopati? :)

Magi-cat
2013-06-29 17:22
#54

Haha, nej det har jag inte och har aldrig haft. Har endast använt för eget bruk och är inte expert, så det spåret kan du glömma. Tänk om du vore lika misstänksam mot det etablerade, mot läkemedelsindustrin, där den verkliga storkovan finns….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-06-29 17:36
#55

#54

Verkligen? Man skulle kunna tro att du har det nämligen, så som du försvarar dårskapen!

Annons:
Magi-cat
2013-06-29 17:38
#56

:-(


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2013-06-29 18:20
#58

påstår sig!?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-06-29 21:16
#59

#58

Ja, du påstår dig vara intresserad av vetenskap…?

Jag har sett dig påstå det på flera ställen.

Men detta påstådda intresse visar sig aldrig när du talar om homeopati. Du går alltid pseudovetenskapens ärende i denna fråga.

[Starman]
2013-06-29 23:15
#60

De som anmäler inlägg kan ju sluta med det, eftersom de inte bryter mot några Skrivregler. Det är fjantigt och fegt att hålla på och okynnestrycka på det sättet.

Magi-cat
2013-06-30 06:43
#61

Få klart för dig att jag går ingens ärenden! Jag har flera strängar på min lyra och är intresserad av många saker. Detta är ett diskussionsforum och även jag har rätt att föra fram en åsikt eller erfarenhet. Ibland vet jag inte allt, vilket jag tror ingen gör. Jag respekterar dock dina åsikter och konstaterar återigen att vi måste acceptera faktum, att vi inte kommer till någon lösning just nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Starman]
2013-07-01 19:50
#62

#61

Alltså, "Ibland vet jag inte allt"… Du påstår dig veta mer om verkligheten än en hel världs samlade forskarelit, i det att du hävdar att du "vet" att homeopati fungerar och att "vetenskapen inte kommit så långt i dagsläget gällande homeopati" och andra uttalanden i den stilen som du hela tiden gör. Homeopati är en pseudovetenskap, och du spelar kvacksalvare i händerna i ditt fortsatta förnekande av verkligheten.

Annons:
Ians
2013-07-01 19:57
#63

Starman OM nu inte vår erfarenhet sagt oss att homeopatiskamedel fungerar så hade jag hållt med dig. Men tyvärr håller du på att sjunga för kören i en mycket entonig och enerverande sång .

vi är flera här inne som både testat och haft god erfarenhet av de medel som du så hårt dissar. Därför kommer vi nog inte längre i denna diskussionen, du o de som tror som du har en åsikt och vi här inne i denna tråden iaf har en helt annan åsikt. vi fortsätter att bli friska med vår kvacksalvande pseudovetenskap och är lyckliga med det. Och Du fortsätter någon annanstans att föra ditt korståg mot det Du tror och vet att det 🤔är rätt i din värld.

Mandra
2013-11-05 12:53
#64

#1 av Ians "Hur man får ett djur att inbilla sig att de är friska….är för mig en gåta. Men kanske de som inte tror på detta , har en tes om att Du överför din önskan på katten att du vill att den blir frisk, eller att du tror på detta."

Jag har länge undrat hur skeptikerna förklarar att djur blir friska av alternativa behandlingsmetoder. Jag har aldrig hört det där. Himla festligt. Hihi. 😂

I-I-I
2013-11-06 15:54
#65

#64

Finns det något vetenskapligt stöd för ditt påstående om att djur "blir friska av alternativa behandlingsmetoder"?

Mandra
2013-11-06 16:08
#66

#65 av I-I-I 

WHO CARES???

det enda som betyder något är ATT de blir friska!!!

Mandra
2013-11-06 16:22
#67

#4 av Cremello

"Katten blev alltså frisk av sig själv. Homeopati kan inte hjälpa." 

Jag ska berätta en sak för dig och alla er andra.

Första gången jag anlitade en homeopat var 1989. Jag jobbade då i ett stall som stallchef. En av hästarna fick kvickdrag (lungsjukdom där lungblåsorna spricker), som snabbt utvecklades till kroniskt.(Så fort det blir kroniskt är det alltid dödligt.) Han var så illa däran att han stod på knä och försökte dra in luft. Hästen var då redan 14 år (kallblod).

Två oberoende veterinärer var där och dömde ut honom (betyder att de tycker att hästen ska avlivas). Med hjälp av mängder av antibiotika kunde de ivf få honom att stå tillfälligt.

Jag lyckades övertala ägaren att prova homeopatmedel. Han frisknade till, även om det var lång konvalescens (½ år) och sedan levde han till han blev 26 år.

Om du Cremella eller någon annan som tror att homeopati är bluff - kan rota fram ett enda fall inom veterinärmedicinen där en häst överlevt kroniskt kvickdrag, dvs blivit frisk från den av sig själv -DÅ ska jag överväga att tro att det är bluff! Men det finns inget sånt - för det är omöjligt.

Lycka till !!

Ians
2013-11-06 16:26
#68

#67 Mandra Tack för ett bra inlägg!

Mandra
2013-11-06 16:27
#69

"Homeopater påstår ju att de har något för det mesta. Åter igen, 94.000 kr per kilo socker och så väldigt, väldigt många sjukdomar som man kan påstå sig kunna bota! Helt otroligt..!"

Var kommer denna siffra ifrån? Känner inte igen mig alls. Den homeopat jag anlitar just nu är väldigt billig.

Annons:
Magi-cat
2013-11-06 16:30
#70

#67 Underbart att hästen blev frisk!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-11-06 16:31
#71

#69 Håller med. Homeopatimedel är ofta väldigt billiga.

 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
2013-11-07 01:13
#72

Ja det var himla bra att han blev frisk. Han hann bryta benet av sig också en gång innan han dog. Himla häst. Hihi! Han var en dyrbar och fin tävlingshäst så de kostade på honom behandling (det vanligaste är ju att hästen avlivas). Han fick hänga i hängmatta på Strömsholm. Jag hjälpte till så att benet läkte 1 månad snabbare än normalt. Han kom på så sätt att bli min första healingklient. :)

Mandra
2013-11-07 01:22
#73

Jag kan också berätta att jag precis i detta nu befinner mig i en väldigt svår situation - där jag håller uppe mig själv och två katter med hjälp av homeopatmedel.

Det har visat sig att vi bor väldigt nära en giftdeponi, näst högsta klass, bestående av 220.000 ton kisaska. Skiten börjar ett par hundra meter ifrån oss. Och eftersom man börjat gräva i eländet har det på något sätt börjat flyga runt (man bygger om järnvägspår).

Detta har resulterat i att jag fått hjärtbesvär, en av mina egna katter har fått detsamma+andningsbesvär+astmaliknande hosta. En förvildad katt fick hjärtsvikt och lungödem (vi fick ta bort honom) och nu har en till utekatt fått detsamma.

Vi håller oss flytande med homeopatmedel och det håller symptomen ganska bra i schack - men blir ju inte friska eftersom vi utsätts för gifterna konstant. Försöker komma härifrån, men det är inte helt lätt då man äger ett hus. Men situationen är givetvis ohållbar i längden.

Och just nu är jag oerhört tacksam för att det finns homeopatmedel. :)

Joppo
2013-11-08 14:34
#74

#73 Äter du bara homeopatika för dina hjärtbesvär eller tar du riktig medicin också? Det låter ganska farligt att behandla något som är så pass allvarligt med homeopati. Är det överhuvudtaget lagligt för en homeopat att "behandla" sådana sjukdomar? Jag vet till exempel att cancer och diabetes inte får behandlas av lekmän, men just hjärtsjukdomar är jag osäker på.

PS. Vem har ställt diagnosen? Är det en riktig läkare eller en homeopat? Om det är en homeopat så ska du nog ta den med en stor nypa vattnade sockerpiller.

Mandra
2013-11-08 17:19
#75

Så här är det Joppo!

Jag har talat med min läkare om detta, ja. Vi har ökat på blodtryckssänkande medicinen eftersom blodtrycket också ökat. Arytmin görs inget åt. För övrigt går det väldigt bra att ställa diagnos själv på det. Det KÄNNS väldigt tydligt - dessutom talar min blodtrycksapparat om när hjärtat slår oregelbundet. Så det är lixom ingen konst att ställa den diagnosen.

Min läkare är övertygad om att jag är förgiftad - men gör inget vidare åt det - för han kan inte! Han kan inte själv avgöra VILKET gift det är (kan röra sig om fler). Dessutom säger han att sjukvården inte reder ut och hjälper till med sånt.

OM de ska kunna få hjälp ifrån sjukvården så måste jag själv först reda ut EXAKT vilket gift det är (och det kan vara fler här och jag vet inte exakt vilket och inte heller vilket gift som gör vad om det är fler). När de vet exakt så kan de möjligen ge mig något mot just det giftet - men de tänker alltså inte reda ut vilket. Han föreslår att jag ska vända mig till kommunen. Men de känner redan till allt det här och har t ex INTE gått ut och varnat folk offentligt. Trots att man uttryckligen vet att problem kan uppstå när de började gräva i skiten.

Länsstyrelsens inställning är att det inte är farligt (var stort reportage om det här i vår lokalblaska ganska nyligen). Om man skulle bli sjuk av att t ex ÄTA av den förgiftade jorden - så är det jorden man blir sjuk av - inte gifterna (hon uttryckte sig så människan från Länstyrelsen - vem nu faan som äter jord?).

Är det någon mer offentlig instans du tycker jag ska kontakta? 😭

Joppo
2013-11-08 17:33
#76

Det låter bra att du fått en riktig diagnos. Ibland så har jag sett fall där folk fått diagnoser av okvalificerade människor med hjälp av tveksamma metoder, vilket var anledning till att jag frågade. 

Det låter onekligen märkligt att din läkare tror att du är förgiftad men samtidigt inte remitterar dig till någon slags provtagning. Spontant tycker man ju att sådant borde täckas av vår sjukvård?

Jadu… Det kanske kan hjälpa om du kontaktar någon av de större tidningarna? Ett dylikt tilltag skulle kunna få frågan att bli behandlad grundligare. Din kommun vill ju sannolikt inte framstå i dålig dager, vilket de potentiellt skulle kunna göra om de inte tar dessa farhågor på allvar.

Annons:
I-I-I
2013-11-08 18:17
#77

#66

Varför så otrevlig? JAG bryr mig uppenbarligen, annars skulle jag inte fråga. Betackar mig från sådana hotfulla och otrevliga svar i fortsättningen, tack!

Mandra
2013-11-08 19:36
#78

hotfulla??? ja sa bara vad jag tyckte! finns inget hotfullt i det. var finns hotet? fattar ingenting faktiskt.

Klass
2013-11-08 19:58
#79

#66 mandra

"WHO CARES???

det enda som betyder något är ATT de blir friska!!!"

Jag tror att jag förstår hur du menar och jag håller med till viss del. För det är ju det man vill - att folk ska bli friska.

 Men! Hur kan man verkligen veta vad man egentligen blir frisk av när man inte ser det i ett större perspektiv?
Om jag har ont i huvudet i flera dagar och testar alla möjliga mediciner och kurer jag har hört talas om och sedan äter en pizza (vilket jag inte gjort på 20 år) och min hemska huvudvärk försvinner som i ett nafs - är det då verkligen så att det är pizzan som tog bort min värk?

Bara för att du tror att du blir frisk av att äta alkoholdoppade sockerpiller så betyder det inte att det hjälper för andra.

equilife
2013-11-09 01:13
#80

Starman, vill bara påpeka att du borde uppdatera dig på den info du lägger fram här.
Du säger dig beskriva tillverkningsprocessen av homeopatmedel och tyvärr utelämnar du fler viktiga steg. Finns även rena sakfel där.

Dessutom kan jag meddela att det nu forskas intensivt i placeboeffekten därför att man insett att det inte handlar om en upplevd tillfrisknande utan om verkligt tillfrisknande. Man har helt enkelt insett hur stor vår tankes kraft är och hur avgörande den är i ett tillfrisknande.

Nu är det ju sällan som allopatiska mediciner botar, de dämpar för det mesta enbart symptom.  Men de är en miljardindustri och det vet väl de flesta någorlunda välinformerade människor om. Tankens kraft är lite svårare att tjäna pengar på så den forskningen är ju inte lika synlig. Men den finns.

Joppo, vad gäller om man blir behandlad av en allopatisk "riktig" läkare eller naturläkare har nog oftast mer med den fria viljan att göra. blir jag sjuk väljer jag själv vart jag vill vända mig. Min hälsa är mitt ansvar, inte en läkares. (då vore det kanske illa ställt dessutom)

Slutligen, ni som känner ett behov av att få bort homeopatin eftersom den inte hjälper skulle kanske börja med att vända er emot eller till de alla läkare utanför Sverige, tex i England, Tyskland och Österrike som faktiskt använder BÅDE allopatisk och homeopatisk medicin. Som enligt dessa länders lagar FÅR använda homeopatmedel liksom andra naturmedel. Enligt ert sätt att se det måste dessa länders medicinska institutioner och lagar vara under all kritik…

Mandra
2013-11-09 03:18
#81

Bara för att du tror att du blir frisk av att äta alkoholdoppade sockerpiller så betyder det inte att det hjälper för andra. 

Det har du helt rätt i och jag tror inte det hjälper alla heller. Vi är alla olika, så olika saker funkar för olika människor. Därför är det väldigt bra att det finns många alternativa metoder att ta till. 😉

Mandra
2013-11-09 03:20
#82

"Men! Hur kan man verkligen veta vad man egentligen blir frisk av när man inte ser det i ett större perspektiv? 
Om jag har ont i huvudet i flera dagar och testar alla möjliga mediciner och kurer jag har hört talas om och sedan äter en pizza (vilket jag inte gjort på 20 år) och min hemska huvudvärk försvinner som i ett nafs - är det då verkligen så att det är pizzan som tog bort min värk?"

Och du har förstås helt rätt i detta med. Jag brukar hålla mig till en förändring i taget en längre tid och då är det lättare att avgöra. Ivf är sannolikheten betydligt större.

Mandra
2013-11-09 03:24
#83

"Slutligen, ni som känner ett behov av att få bort homeopatin eftersom den inte hjälper skulle kanske börja med att vända er emot eller till de alla läkare utanför Sverige, tex i England, Tyskland och Österrike som faktiskt använder BÅDE allopatisk och homeopatisk medicin. Som enligt dessa länders lagar FÅR använda homeopatmedel liksom andra naturmedel. Enligt ert sätt att se det måste dessa länders medicinska institutioner och lagar vara under all kritik…"

Precis, detsamma gäller magnetprodukter som diskuteras i annan tråd. Också godkänt inom vanliga vården (för viss behandling, olika för olika länder) i över 40 länder världen över, inklusive länder som England och US.

Annons:
Joppo
2013-11-09 14:04
#84

#80 "Dessutom kan jag meddela att det nu forskas intensivt i placeboeffekten därför att man insett att det inte handlar om en upplevd tillfrisknande utan om verkligt tillfrisknande. Man har helt enkelt insett hur stor vår tankes kraft är och hur avgörande den är i ett tillfrisknande."

Menar du att detta är ett bra argument för homeopatin? Att homeopati har en placeboeffekt tror jag inte någon förnekar. Precis som amuletter, magiska besvärjelser eller böner, kan homeopati genom placeboeffekten erbjuda lindring i vissa fall. Frågan är snarare om homeopatin är verksam utöver placebo, vilket många förespråkare hävdar.

Vidare bör man också ställa sig frågan om det är etiskt riktigt att erbjuda behandling som enbart är baserad på placeboeffekten och i övrigt helt verkningslös? Det finns ju onekligen en massa sjukdomar där det vore rent livsfarligt att inte ge behandla dem med riktig och verksam medicin.

"Joppo, vad gäller om man blir behandlad av en allopatisk "riktig" läkare eller naturläkare har nog oftast mer med den fria viljan att göra. blir jag sjuk väljer jag själv vart jag vill vända mig. Min hälsa är mitt ansvar, inte en läkares. (då vore det kanske illa ställt dessutom)"

Jo, självklart har man ett eget ansvar och en fri vilja att välja vilken behandling man vill ha. Dock framstår det inte speciellt klokt att gå till en alternativmedicinare vid allvarliga åkommor såsom hjärtbesvär, diabetes, cancer mm, eftersom chansen då är stor att man kan få felaktiga diagnoser och verkningslös behandling. Den skolmedicinska vården må inte vara perfekt, men den använder sig i alla fall av evidensbaserade metoder och har tillgång till tillförlitliga diagnosmetoder och utrustning.

equilife
2013-11-11 23:40
#85

Joppo, nej jag anser överhuvudtaget inte att jag behöver argumentera för Homeopatmedicin. Själv har jag god erfarenhet av dem, men naturligtvis bara om jag väljer rätt medel…

Jag anser att om du vill förlita dig på den konventionella medicinen så är det din rätt liksom det är min rätt välja.

Jag gillar dock inte när jag ser rena sakfel. Anser att om man ska racka ner på något man inte gillar så ska det göras med korrekta fakta, annars finns inte så mycken trovärdighet i det man säger.

Men betänk detta, enligt statistik som görs varje år så dör hundratusentals varje år av biverkningsrelaterade sjukdomar orsakade av konventionell  medicin. summan dödsfall pga alternativ medicin är ytterst få. Fallen av folk som blir bättre eller friska är otroligt många fler. ( Alltså, som inte bara förtränger symptom). 

Det är evidens för mig! 🙂

Ians
2013-11-12 17:14
#86

#85 av equilife   Bra inlägg!

Klass
2013-11-12 17:30
#87

Finns det någon statistik på hur många med allvarliga sjukdomar som avstår riktig medicin och väljer homeopati i stället? Om det gör det, finns det då statistik på hur mycket friskare de blir?

#85
Frågan är vad som hade hänt med alla dessa hundratusentals som påstås ha dött från biverkningar av konventionell medicin om de hade fått homeopatika i stället. Vet vi vilka sjukdomar de hade?

equilife
2013-11-15 00:35
#88

#87

Finns det någon statistik på hur många med allvarliga sjukdomar som avstår riktig medicin och väljer homeopati i stället? Om det gör det, finns det då statistik på hur mycket friskare de blir?

Jag känner inte till någon statistik om det. Om du känner ett behov av det så är du välkommen att söka efter den och gärna dela med dig av den här sen.

Frågan är vad som hade hänt med alla dessa hundratusentals som påstås ha dött från biverkningar av konventionell medicin om de hade fått homeopatika i stället. Vet vi vilka sjukdomar de hade? 

Ja, det är en intressant fråga, av uppenbara skäl lite svårt att svara på dock. Personligen tror jag att fler hade blivit åtminstone bättre. Inte alla naturligtvis, homeopati är läkemedel, inga undermedel. Visserligen kan även homeopatmedel ge "biverkningar" om man får fel medel och tar det för länge men såvitt jag vet har ingen dött av det. Man får ju naturligtvis ta i beräkningen att homeopati funnits sen slutet av 1700-talet, jag vet ju inte vad som kan ha hänt under alla dessa år…

Vad jag vet däremot är att det biverkningsrelaterade dödsfall inte är påstådda, därom finns det nämligen statistik.

Vilka sjukdomar då, ja det handlar ju om det vanliga välfärdssjukdomarna, hjärt/ kärlsjukdomar, diabetes, cancer, ämnesomsättningssjukdomar, smärta osv.

Mandra
2013-11-15 05:25
#89

Jag kan bidra med min egen lilla statistik.

Jag och två av mina katter är mkt bättre av homeopatmedel (kombinerat med magnetiserat vatten och shamansk healing stundtals).

Katt nr 1 har astma i botten. Blev till hälften bra av magnetiserat vatten, fick sen homeopatmedel och blev i princip bra av det. Sedan kom det här med gifterna in och hon blev sjuk igen, fast inte direkt i astman, men i lungor, hjärta + hosta. hon slutade också löpa (honkatter löper hela livet, så det är inte normalt för dem att inte löpa). Man är mer mottaglig för vissa miljögifter om man har astma i botten.

Sen gifterna har hon fått samma behandlingar som ovan, men hon blir inte helt frisk, eftersom hon blir utsatt för gifter hela tiden - men hon håller sig flytande. vi har varit tvungna att byta homeopatmedel flera ggr eftersom de slutar verka efter ett tag, när man inte blir frisk (annars blir man ju det). Av dessa behandlingar är det homeopatmedlen som har bäst effekt. Just nu är hon ganska frisk och har t o m börjat löpa igen.

Hon har inte fått någon veterinärmedicin alls, eftersom jag inte kan ta henne till vet (av samma anledning är hon inte kastrerad). Hon lider av väldigt svår panikångest (som hon bara får av att sitta fast, fastna i något, trånga utrymmen och av att åka bil). Jag har talat med vet (när hon bara hade astman) och hon måste åka 10 mil i bil och röntga sig för att överhuvudtaget få någon medicin, cortison, som de då tycker att hon ska äta hela livet (cortison ger ännu större biverkningar på katter än på människor). De har heller ingen förståelse för att hon inte kan åka bil. Risken är att hon börjar hosta om hon får panikångest och därmed kvävs. Vilket de inte tar någon hänsyn till. Jag kan inte heller ge henne något kraftigt lugnande - det kan få samma resultat om hon får ångest, hon kan inte hosta och kvävs.

Så jag har inget val som du ser - men som tur är håller hon sig skapligt på homeopatmedlen. Målet är att flytta härifrån.

Katt nr 2 har hjärtsvikt och lungödem (inte min katt egentligen, men jag har tagit hand om henne). Hon har inte heller varit hos vet eftersom de bara avlivar katter med detta problem. Hon håller sig väldigt skapligt på homeopatmedlen. Är ute och springer väldigt mkt och jag har inte hört något rossel på länge.

Mig själv har jag väl redogjort för tidigare. Har hjärtarytmi och kan få svår andnöd (av miljögifter). Skolmedicinen vill inte utreda. Har inte fått någon medicin. Håller mig skapligt på homeopatmedlen.

Ärligt talat så tror jag att åtminstone båda katterna vore döda utan homeopatmedlen (och kanske jag med).

Magi-cat
2013-11-15 17:23
#90

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-11-15 17:24
#91

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-11-17 17:35
#92

Majoriteten i en belgisk observationsstudie uppgav att de kände sig bättre av homeopatisk medicin.

Patienterna fick göra skattningar av hur de mådde. Fysiskt och psykiskt mående skattades var för sig.

http://dagenshomeopati.se/2013/11/15/patienter-uppgav-att-homeopatin-forbattrar-halsan-medan-vanlig-skolmedicin-gor-dem-samre/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+DagensHomeopati+%28DAGENS+HOMEOPATI%29


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: