Annons:
Etikettövrigt
Läst 1641 ggr
Magi-cat
2013-07-23 14:35

Maten som skyddar mot cancer - boktips!

Kerstin Hultén beskriver i sin bok "Maten som skyddar mot cancer" (2009) varför olika växter är bra för vår hälsa och t.o.m. kan förebygga cancer, vilka växter som är särskilt verksamma och bjuder på goda recept dessutom!

Fytokemikalier berättar hon om, skyddsämnen som växterna är sprängfyllda av, mer ju mer färg, smak och doft de innehåller. Fytokemikalierna samarbetar dessutom med andra verksamma ämnen i en synergieffekt så att effekten förstärks.

När man intar näringsämnen i den här naturliga formen kan de heller inte överdoseras eller skapa obalans.

Ska man göra det riktigt enkelt för sig kan man varje dag äta någon grönsak av varje färg:

Blått och lila fångar upp fria radikaler och antioxidanterna här är särskilt starka.
Rött har karotenoid och lykopen, särskilt bra för prostatan.
Gult kar karotenoider och lutein, bra för ögonen.
Orange är bra för immunförsvaret och dess karotenoider förhindrar tumörer i bl.a. lungorna.
Grönt med sitt klorofyll hjälper till att oskadliggöra cancerogena ämnen.
Vitt, bl.a. lök och kål, har stark skydseffekt med sina svavelhaltiga ämnen.

Kerstin Hultén som skrivit boken är dietist, magister i folkhälsokunskap och doktorand i epidemiologi. Boken innehåller också referenser till kända studier.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2013-07-23 16:57
#1

Vilket bra boktips Magi-cat det tackar vi för! 🌺

För så sant som det är sagt bäst gör sig näringsämnena i sin naturliga form! Skall se om jag hittar boken.

Magi-cat
2015-07-18 13:30
#2

Puttar upp boktipset när det nu är säsong för så mycket färgglada nyttiga grönsaker. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2015-07-18 18:15
Upp till toppen
Annons: