Annons:
Etikettfysio-zon-aromaterapi
Läst 4570 ggr
Magi-cat
2013-08-19 18:50

Smärtan sitter i hjärnan....

Intressant om hur man egentligen känner smärta, för så enkelt som att man gör illa sig och smärtreflexen utlöses är det inte…

För hur kan det komma sig att en del kan ha fullkomligt förödande skador utan att känna smärta?

Lite närmare förståelsen av smärta har man kommit, enligt artikeln.

1. Det finns inga smärtreceptorer. Det finns däremot nociceptorer liknande nocireceptorer som registrerar läge, temperatur etc. De sänder inte smärtsignaler utan samma signaler men vid en högre tröskel.

2. När dessa signaler når hjärnan är det upp till den att bestämma om det är fara å färde eller inte. Vi känner inte smärtan förrän hjärnan avgör att det det är ett hot på gång. Det kan förklara varför människor med stora skador, ett avhugget ben t.ex. inte känner smärtan - man har "inte tid" att ta hand om skadan just då utan måste sätta sig i säkerhet först.

3. Smärta som inte lägger sig när skadan tagits om hand eller inom 3-6 månader går från akut till kronisk smärta. Hjärnan är plastisk, formbar, och har då "byggts om" till att reagera på en lägre tröskel av smärtberöring, likt principen att ju mer man tränar, desto starkare kopplingar och ju lättare utlöses en signal. Hjärnan blir tränad till att känna smärta! Man förstår då människor med långvarig smärta bättre…

I slutet av artikeln kommer förslag på hur man kan släppa smärta som blivit kronisk fast skadan är läkt. Det hjälper då inte att jobba mer med leder och muskler eftersom smärtan inte sitter där utan i hjärnan. I stället ska man lära sig hur smärtan uppstår och gradvis närma sig problemet, men inte trigga smärtan. Här kommer typ mindfulness-träning och liknande in, smärthantering och ökad kunskap

http://bretcontreras.com/a-revolution-in-the-understanding-of-pain-and-treatment-of-chronic-pain/

Jag tycker det här är intressant, men jag kan tänka mig kontroversiellt om man presenterar det för abrupt: smärtan sitter i hjärnan. Det är alltså INTE samma sak som inbillning eller "det är bara psykiskt" vilket är vanliga missuppfattningar och gör ytterligare skada till en redan drabbad person…Man måste komma bort från det här tänkesättet att kroppen är en sak ("på riktigt") och själen/psyket något annat där man "inbillar" sig. Allt går att mäta och allt sammanstrålar i den hjärna som otvivelaktigt är en del av kroppen….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarotlasse
2013-08-20 00:32
#1

Det är väldigt intresant det du nämner i dag kan vetenskaps männen  mäta upp med elektroner och magnet kameror se nervimpulserna i hjärnan. 

SÅ det kan i dag  se och mäta upp smärta och även se vad som är placebo effekt eller inte. 

Den största vetenskapliga studie som någonsin som har gjorts på healing var 2000 personer som undersöktes i denna studie 

Gjordes med patieneter med svåra smärtor och där de fick healing av utbildade healer. 

Då mätte man hjärnanns nerver och elektriska impulser och med magnetröntgen och resultatet var häpnadsveckande för det visade att healingen hade en smärtlindrande effekt och placebo effekten var minimal visade denna forsknings studien. 

Forskaran var så överväldigade och tyckte resultatet var så intresant  så nu ska en ännu större grupp genomgå dessa studier.

Lasse

Magi-cat
2013-08-20 08:05
#2

Kan du ge en länk eller berätta när och var studien utfördes?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-08-20 08:47
#3

Jag har materialet  i min arbetslokal men länken finns  med ett flertal andra forsknings studier om healing i  Forumet Healingifokus.

Lasse

tarotlasse
2013-08-20 08:57
#4

Det jag hittade nu är ett mail jag skickade till dig med källbeskrivningar från en annan forum artikel.

När det gäller dom vetenskapliga studierna och forskning så mina käll uppgifter har jag fått i från Svenska reikiförbundet och deras tidning som i emellannåt publicerar olika forsknings rapporter.

Den största godkända forskningen om healing gjordes i Hongkong 2008 där man forskade på Healing som smärtlindring då man hade 1153 försöks  personer. Där det visar att healingen har en viss smärtlindrande effekt o inte beror på placebo.

Lasse

Ians
2013-08-20 09:44
#5

Tusen tack för denna tråd, en mycket intressant läsning. Både om smärta och healing!

Tuva-Lena
2013-08-20 09:53
#6

Håller med Ians, så intressant att läsa om vad "smärta" är och att man kan tränas att "utstå" den. En annan väldigt bra smärtterapi är hypnosterapi..

Något om att smärta är individuell då? Vi upplever den ju väldigt olika, även om fysiologin är densamma..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Magi-cat
2013-08-21 09:11
#7

Tack för reaktionerna! Jag ångrade faktiskt tråden ett tag och tänkte ta bort den, men då var det för sent….🙂

Det är så lätt att det missuppfattas om man säger typ att smärtan sitter i hjärnan…

Jag tycker att ordet placebo borde bytas ut eftersom det så länge använts fel eller tolkats fel, så man lätt får en felaktig uppfattning att smärta eller besvär inte är "på riktigt" eller att det finns "riktig" medicin och "fusk" liktydigt med placebo. I själva verket är placebo (eller motpolen nocebo i värsta fall) alltid närvarande. DET är mycket intressant. Det är egentligen kroppen och medvetandet som gör jobbet, resten är en hjälp för att styra upp.

ALLT sker i hjärnan, inte som inbillning eller att det är "sämre" än fysiskt, inte finns "på riktigt" utan det är hjärnkontoret som tolkar input och reagerar på det.

Egentligen är inte det heller helt sant eftersom det finns en bukhjärna och neuroner i hjärtat som är lika viktiga….Nu gäller det bara att få ihop allt det här. Med den enorma satsning som görs just nu på forskning om hjärnan, nya mätmetoder och -apparater samt inte minst det starkt framväxande området neuropsykologi, kommer det att bli ännu mer intressant, har jag en stark känsla av….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-21 09:15
#8

#6 Tuva-Lena:

Något om att smärta är individuell då? Vi upplever den ju väldigt olika, även om fysiologin är densamma..?

Jo absolut…Vi är ju inga maskiner som alltid gör likadant, utan biologiska tänkande varelser med erfarenheter och känslor, så visst måste reaktionerna bli olika…Det beror ju också på vilka hjärnbanor som är mest inövade. Allt spelar roll, från det embryonala stadiet och ännu tidigare och fram till detta nu för hur reaktionen blir!

Sedan kan man medvetet öva upp andra kopplingar, med hypnosterapi som du nämner, och mindfulness t.ex….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-21 09:19
#9

#4 Dessvärre ingen studie som är "erkänd", eller…?

Det är oerhört svårt att studera och värdera healing…Healing, och placebo, är alltid närvarande. 

När man inte vet exakt vad healing egentligen är, är det svårt att värdera när man ger icke-healing och när man ger healing när variationerna är så stora och mottagaren också spelar sin roll. Det går säkert, men frågan är hur..

Tills dess får vi som vet att det fungerar fortsätta och vara nöjda med det…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-21 10:06
#10

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-08-21 11:36
#11

#9

Jo det är en vetenskapligt godkänd studie. 

Resultatet var så intressant så man ska fördjupa sig ännu mer med ännu fler deltagare.

Finns en hel del godkända forsknings studier på Healing i dag. 

Troligtvis även därför det blivit fler och fler länder som  godkänt  Healing som en vårdform och tagit in det inom den offentliga  sjukvården.

Lasse

Magi-cat
2013-08-21 11:37
#12

#11 Vad menar du med att den är vetenskapligt godkänd?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-08-21 11:47
#13

Det är vetenskapliga studier som publiseras  och godkänts i de stora vetenskapliga tidskrifterna.

Det är bara studier som är gjorda och hållt sig inom de regler som fastställts för godkänd vetenskaplig forskning. Som får publiceras i dessa tidskrifter.

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: