Annons:
Etikettövrigt
Läst 1105 ggr
Angel3
2013-08-20 12:40

Inflammation

Är det någon som vet vilka grönsaker och frukter som är bra mot inflammerad tarm som jag kan äta??

Annons:
tarotlasse
2013-08-20 15:01
#1

Jag har slagit i mina böcker och hittar tyvärr inga råd som specifikt inriktar sig till inflamerad tarm.

Men i en annan tråd så skrivs det om brännässlan och har ett  minne av en kursdeltagare  som dricker ett glas te på brännässla varje dag  för sina tarm problem. Den är ju inflamations hämmande och bra för magproblem så kan ju vara en idé att testa. 

Möjligen skulle även dessa  teér kunna ge en lindring för tarmen 

2 tsk finskurna citronmelissblad och 1 1/2 dl kokande vatten  eller  5st kamomillblommor och 1 1/2 dl kokande vatten. låt de dra 10 min. 

Men du har inte funderat på en fastekur på en vecka och låta tarmen vila och få en läkning under denna vecka.

Men blir  ju  bara en tillfällig hjälp. 

Jag har även sökt på nätet och på kostråd för de med inflamerad tarm  men inte funnit ngt specifikt  med grönsaker o frukt.  

Är ju mest glutenfria recept man hittar inget specifikt grönsaker/frukt

Men om jag kommer i håg det i morgon  när jag är på jobbet kan jag se om det är ngn personal på kansliet för mag o tarmsjuka och fråga dom.

Jag hoppas annars någon annan kan ge dig lite tips här inne.

Lasse

tarotlasse
2013-08-21 11:43
#2

Jag var inne på kansliet på Mag o tarmsjukas förbund  och frågade.

De sa att det finns inget självklart svar på detta för väldigt individuellt från person till person det som kan vara bra för en person kan ge stora besvär för en annan.

 I regel så ska man vara försiktig med  olik Kål sorter.

De rekommenderade dig att prata med din läkare eller med personal på din mag o tarmklinik för att få råd om just dina individuella besvär.

För det finns inget man kan rekommendera överlag eftersom det är så väldigt individuellt hur tarmen reagerar på olika saker.

Lasse

Angel3
2013-08-21 18:45
#3

Tack för ditt svar.

Ja kål passar ej för min mage har jag insett.

Okej, ska kolla med läkarn.

Upp till toppen
Annons: