Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 2611 ggr
maribell
9/20/13, 10:50 AM

Magnesium

Intressant läsning om en mineral som vi verkligen behöver och som kanske alla har brist på.. 🌺

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN10.htm

Annons:
Mooniq
9/20/13, 10:55 AM
#1

Magnesium, kalcium och D-vitamin samverkar. Därför bra att äta tillskott på alla tre 🙂 D-vitamin tas inte upp speciellt i den här artikeln som förövrigt är bra och lättläst. D-vitamin är relativt billigt som tillskott och ska ätas tillsammans med mat då det är fettet i maten som gör att kroppen drar till sig den. Jag har sista 3 åren kört minst 5000 IE/dag sept - april. och slipper numera mina svåra vinterdepressioner …

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Ians
9/20/13, 2:02 PM
#3

#2 Hur en än vänder sig finns det en forskning åt andra hållet….kan det vara så att di där forskarna får svar som "de ropar i skogen" dvs att de söker ett svar som de vill ha och finner det?

Någon forskning säger att det är bra med lite alkohol, för hjärta och kärl och en annan att det ökar risken för hjärt o kärl problem!

En annan forskning pekar på att D-vitamin är bra, och en att det är dåligt! Sanningen är väl att man inte riktigt vet ännu, för inte så länge sedan var rekommendationerna för  D-vitamin mycket , mycket lägre än de är idag. Klart är väl att man inte skall överdriva intaget av något enskilt ämne, sedan beror väl gränsen för ett överdrivet intag, på individens levnadsvanor mest av allt. Därför tror jag att man emellanåt behöver göra en check hos doktorn om man tar tillskott i stora mängder. För man bör vara medveten om att man kan slå ut upptaget av andra vitaminer och mineraler om man ensidigt överdoserar ett ämne.

Ibland har det inte med koncentrationen av ett enskilt ämne att göra utan, kombinationen av flera! Som samverkar!

Däremot kan man som individ behöva högre doser av ett ämne om man har en konstaterad brist eller svårt att ta upp detta näringsämne. Så att ordningen och balansen återställer sig.

Shakti
9/21/13, 11:54 AM
#4

#3
Nej, det handlar inte om att få de svar som man ropar efter, utan det här är bara forskning som belyser den andra sidan av myntet, dvs faran med att ta Vitamin D som tillskott om man inte har brist på det. Då är tillskott bara kontraproduktivt, dvs det stjälper mer än det hjälper och därför bör man alltid först gå till läkaren och kolla att man verkligen har brist innan man börjar ta det som tillskott och åtminstone om man tar det i så höga koncentrationer som 5000 IE/dag. Alla har ju inte brist och därför ville jag bara uppmana om lite försiktighet här.

silversol35
11/5/13, 1:42 PM
#5

Har börjat med magnesiumtillskott och tycker det hjälper dels mot spänningar i kroppen och dels med energi och avslappning.

Näring
1/21/14, 10:41 PM
#6

Magnesium finns i rikliga mängder i linser, bönor, nötter, frön och gröna bladgrönsaker och är egentligen inte nödvändigt som tillskott. Tillskott som däremot verkligen kan vara nödvändiga är jod, selen och på vintern även D-vitamin.

Annons:
Jane-Lyzell
8/18/14, 11:45 PM
#7

Har börjat äta magnesium och tycker mig må bättre 🙂

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

shigne
8/19/14, 6:48 AM
#8

Jag tycker det här med vitaminer och mineraler är som en enda stor djungel utan slut!

Vad den ena säger och den andre menar…. Hur ska man som novis veta? Och vad gäller  forskning, hur kan man lita på vad som är rätt och riktigt där? Är det inte så att det forskas i ett visst syfte? Någon ger forskaren i uppdrag att ta reda på en viss grej! Nåja, jag ska kanske inte gå för djupt i något som jag inte har så mycket insikt om. Men ibland blir man ju misstänksam om själva syftet.

Att rådfråga den konversiella sjukvården - blir man inte lite dumförklarad då? Eller är det bara vissa vårdinrättningar som har den attityden? Kan hända har ni som fått hjälp på det sättet haft en jädrans tur.

Sen har vi  andra ställen att söka hjälp hos, för att få veta vad i kroppen det är brist på. Men vad kostar sånt? Alla har inte den möjligheten att finna svar på vad för brister som behöver hjälpas upp. Så då provar vi oss fram, på både gott och ont!

Nej, det är tämligen en riktig djungel alltihopa och det känns som om det är producenternas marknad.

Jane-Lyzell
8/19/14, 12:02 PM
#9

8. Håller med du - en riktig djungel

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

maribell
8/19/14, 6:39 PM
#10

Hårmineral analys finns och det är inte så dyrt och ger bra svar på vilka brister man har. ☀️

Jane-Lyzell
8/19/14, 10:55 PM
#11

Hårmineral analys är inte tillförlitligt als

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Upp till toppen
Annons: