Husapotek/Huskurer

Kamomill mot ögoninflammation

2013-11-02 11:46 #0 av: aekitsune

Jag antar att det är fler än jag där ute som drabbas av ögoninflammation i tid och otid. Jag har kollat upp det, och det beror inte på någon annan orsak än att jag helt enkelt har lätt att få det. Har fått diverse grejer utskrivna på recept för att få bort inflammationen. Det mesta är jättejobbigt att få in i ögat, och dessutom svider det. Sist jag drabbades läste jag på internet att man kan koka starkt kamomill-te, låta det svalna och sen badda ögonen med det några gånger om dagen. Det funkade jättebra! Inga medel jag använt tidigare har fått bort skiten så fort. 

http://aekitsune.blogg.se

Anmäl
2013-11-02 14:00 #1 av: Toyan

Tack för tipset aekitsune. Naturligt är braLer

Anmäl
2013-11-02 16:30 #2 av: Pagan

ja det kan vara bra att spara i dokumenten detta. Tack!

Anmäl
2013-11-03 09:35 #3 av: Volito

Kamomill är inflammationsdämpande i övrigt med - lugnar röd osv på skinnet, kan skölja munnen vid alla inflammationer  och tom tandvärk (om finns hål) samt mm. Kamomill passar båda mot förstoppning och diaré men jag minns inte vilken var mot vad - mot ena var svagt te mot andra starkt.... Använde också för att skölja ljust hår.

Anmäl
2013-11-04 17:19 #4 av: Ians

Tusen tack för detta tipset Aekitsune!

Anmäl
2016-04-28 07:53 #5 av: Magi-cat

Det verkar vara något som "går" just nu, så jag puttar upp tråden.

Här är en annan tråd i samma ämne:

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/4d7149c5b9cb46221d05e0d6-ogoninfektion

Någon som har provat något av tipsen eller har fler tips? Det kan vara riktigt besvärligt - och smittsamt - med ögoninflammation.

(Går det inte över på en vecka säger vårdcentralen att penicillinsalva behövs.)

Hjärta "Then I guess I am alone, after all" (Janeway)

Anmäl
2016-04-29 19:18 #6 av: NiklasTyreso

Bra tips! Kamomill är lätt att få tag på och tämligen ofarligt.

Ett annat alternativ är att badda med kallt te av växten ögontröst, men den är ju svår att få tag på, så kamomill är att föredra.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.