Annons:
Etikettrecept
Läst 4361 ggr
[Olaf]
11/18/13, 11:47 AM

Vad åt ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev så nöjd med min lunch jag tillagade. Att jag kände en lust att posta. Den kan lika gärna gå som frukost. En omelett på två ägg per person. (Jag köper ekologiska) skivad tomat och en grön röra gjord på bladpersilja. Kör med mixerstav olivolja och persilja. Smaka av med havssalt och lite vitlök. Det blir gott på omeletten. Jo jag hade även i några skivor god ost i omeletten. Röran kan sparas i kylen. Det var det. Har ni några roliga mattips som både är både goda och hyfsat hälsosamma. Kunde vara kul med en sån tråd.

Annons:
Ians
11/18/13, 11:57 AM
#1

mmm låter gott och Ser gott ut! Absolut kan vi ha en sådan tråd. Så fyll på ni andra också, det kan ge tips till någon annan…..nu blir jag sugen på omelett med grön röra 🙂

[Olaf]
11/18/13, 12:06 PM
#2

Det var faktiskt väldigt gott. Sen står man sig så bra på omelett. Och persiljan är en fattigmans version på pesto. Nyttigt som bara den. Kostar nada dessutom om man kan köpa stora knippen.

Magi-cat
11/18/13, 4:21 PM
#3

Klyftpotatis, morötter i stavar och broccolibuketter, i ugnen med olivolja och sojasås. Och så lite balsamvinäger.

Till det riven ingefära med lite smetana. Lite egna örtkryddor kunde uppbringas till det…

Imorgon blir det snabbmat: quornfärs och getost. Getost måste man förresten ha till allt…Gärna egenplockade lingon också….

#0 Ser gott ut, Olaf! 🙂 Ägg är bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Olaf]
11/18/13, 4:30 PM
#4

Getost älskar jag. Det lät gott det där. Mums!

silversol35
11/18/13, 6:54 PM
#5

Renskavsgryta med champinjoner och ris. 🙂

Nu blev jag sugen på getost…

gummimamma
11/18/13, 7:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Något som jag gillar att äta, är hemmagjord sushi. "Blää, rå fisk!" skriker en del folk som hör det. Men man måste inte ha rå fisk i sushi om man inte gillar det. Använd gravad, rökt, kokt eller stekt fisk, om du gillar fisk. Såg en gång en recept med fiskpinne i sushi…😃 Jag brukar ha handskalade räkor eller andra skaldjur. Och rom. Hellst löjrom. Det finns inget som säger att man inte kan ha skinka eller rostbiff i. En del av mina sushi gör jag helt vegetariska - man kan ha de grönsaker man gillar. Jag tycker det är gott med gurka, paprika, avokado, tomat. Kanske lite tunna morotsflisor? Eller lite mango? Bara fantasin sätter stop! Jag tycker soyan och wasabin sätter god smak på det hela. Men gillar man inte dem, kan man t ex byta wasabin mot pepparrot eller ta någon sås man gillar. Ja, då blir det ju inte "äkta" sushi, men vad gör det. Huvudsaken är att det smakar gott enligt den som äter!

Annons:
silversol35
11/18/13, 7:07 PM
#7

#6 Vilken fin bild! Sushi är gott!

I-I-I
11/18/13, 7:13 PM
#8

Jag åt ett bröd jag bakade häromdagen.

Ikväll blir det sojafärssås och spaghetti.

[Olaf]
11/18/13, 7:43 PM
#9

nu har jag fler bra tips när idetorkan slår till. Renskav är supergott. Det kommer jag göra i veckan. Och trots att jag är mätt så vattnas det när jag ser sushin. Snyggt! Jag älskar sushi…och rå fisk no problem. Det är halva grejen ju. Bra tips om andra ingredienser att ha på. Spagetti äter jag inte längre men kan längta efter ibland. Särskilt med en stor klick smör till.

[Bettanbop]
11/18/13, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Apropå sushi, som jag också brukar göra hemma. Ser ni vad det här är för sushi 😉

Ians
11/19/13, 2:53 AM
#11

Bettanbop dina sushi ser riktigt smarriga ut…som sagt bara fantasin sätter gränser för vad en susgi kan innehålla ;)

Tuva-Lena
11/19/13, 9:45 AM
#12

Låter supergott Olaf! Måste jag prova!🙂

Jag har aldrig ätit sushi men det borde va nåt för mig som älskar fisk och skaldjur.. ☝️

Bettanboop's sushi verkar vara hämtad i karamelldisken på affär'n, eller vad tror ni?😉😃Ser i alla fall gott ut, det måste jag erkänna.

Apropå renskav då, som är mycket dyrare än älgskav men skiljer inte så mycket i smaken, jag brukar alltså köpa älgskav istället, eller viltskav. Sedan bryner jag lök och kantareller alt annan svamp, lägger i skaven som får bryna med. När allt fått lite färg häller jag på grädde, en halv buljongtärning, liiite vitlök, soya och kryddar efter smak. Jättegott blir det, speciellt ihop med potatismos och lingonsylt, men det går bra med potatis också och en sallad förstås.👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
11/19/13, 12:06 PM
#13

Nu blev jag superhungrig! Lunchtime!

Matlåda med quorn, getost, broccoli, riven ingefära och ännu mer getost…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
silversol35
11/19/13, 12:47 PM
#14

#12 tyckte väl det var lite dyrt med renskav… Älgskav och viltskav har inte min Ica. Bara dåligt sortiment eller finns det inte i Skåne???

gummimamma
11/19/13, 6:49 PM
#15

#14 Kolla i större affärer, i frysdisken. Färskt är det värre att hitta… Jag har köpt ren-, älg- och viltskav i flera affärer både här i Blekinge och i Skåne. Även andra styckdelar än skav av viltkött kan man hitta i frysen. Och har de inte det hemma, kan man ju alltid fråga om de kan ta hem åt dig.

silversol35
11/19/13, 9:32 PM
#16

#15 Tack, jag ska kolla.

Upp till toppen
Annons: