Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 10849 ggr
[JeanetteK]
2013-11-27 17:20

Torr i ansiktet

Hej på er! Nu när det börjar bli kyligt blir jag så torr i hyn. I år är det framför allt i ansiktet. Idag har jag tom smörjt ansiktet med idominsalva och det kanske inte är den optimala ansiktskrämen. Någon som har något bra tips?

Annons:
Tuva-Lena
2013-11-28 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nej definitivt inte idominsalva!!!😃Den innehåller paraffinolja som täpper till porerna och hindrar huden från att andas. Paraffinolja är en biprodukt från RÅOLJA och vem vill smeta in huden med denna "svarta gegga"?😮

Satsa på en ansiktskräm som innehåller vegetabiliska oljor istället, och gärna en kräm som tillför huden fukt men också de nödvändiga och milda vegetabiliska fetterna/oljorna, som just din hud så väl behöver. Du kan också köpa en ansiktsolja, typ arganolja eller 
 gurkörtsolja, ringblomsolja, morotsolja el dyl, som du kan smörja in ansiktet med över natten. Vanlig olivolja är också mumma för torra hudar men tänk på att köpa "Extra Virgin" i såna fall.

Som vitamintillskott kan du köpa silicea, eller varför inte köpa örten som är lika bra? Åkerfräken som du kokar te på. 👍

Nöden är uppfinningarnas moder och har man bara det i åtanke så fixar sig det mesta.😉

Hör av dig om du inte blir nöjd med resultatet, så ska jag "koka ihop" en personlig kräm till ditt torra ansikte.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[JeanetteK]
2013-11-28 13:40
#2

Tack för ditt svar Tuva-Lena! Då slutar jag med idominsalvan genast. 😉Ska försöka hitta något av det du rekommenderar. Annars återkommer jag och ber om kokning!

Tack! 😘

Ians
2013-11-29 08:57
#3

Min bästa hudkräm är kallpressad kokosolja, funkar året runt! Jag använder inget annat till mitt ansikte numer, inte ens ögonkräm. Tänk bara på att ta väldigt lite, för man vill ju inte gå runt och se ut som en har lagt smör i ansiktet 😉

Bästa tipset inför vintern är att värma lite kokosolja och smörja in innan dusch, så använder man en mycket mild återfettandetvål, och vips är man som en baby i skinnet! Liten klick till insmörjning efteråt bara.

Tänk på att dricka ordentligt vinterluften är uttorkande både på insidan och utsidan. En klick kokosolja i kaffet eller téet en gång om dagen gör susen för huden också.

Har aldrig några problem med torra fläckar längre! Billigt och bra är det också, och kokosoljan går bra in i huden!

[JeanetteK]
2013-11-29 09:00
#4

Tack! Verkar väldigt enkelt, vilket passar mig! 👍

Tuva-Lena
2013-11-29 09:21
#5

Underbart Jeanette! Hoppas att din hud svarar på tipsen! Kokosolja ska jag också köpa, TACK för tipset Ians!☝️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Mandra
2013-11-29 09:52
#6

Jag lider av extremt torra fötter + en del väldigt torra fläckar här och var (armbågar t ex). Jag har aldrig hittat något som hjälper förrän jag sprang på Mary Kays Extra Emollient Night Cream (går att ha överallt). Snordyrt, men vansinnigt effektivt.

Annons:
Ians
2013-11-30 09:41
#7

Glömde skriva att jag emellanåt bara duschar med varmt vatten efter en insmörjning. Varmt vatten löser det mesta av oljan och gör att resten går in i huden jättebra, så man blir inte flottig utan bara härligt mjuk i huden.

Och man måste inte tvåla sig varje dag, och en av bovarna i dramat är det man TVÄTTAR sig med, inte så mycket det man smörjer sig med alltid. Tvättar man sig allt för ofta och med förstarka medel så spelar det ingen roll hur mycket man smörjer sig, huden blir uttorkad iaf.

Pagan
2013-11-30 12:22
#8

Kockosolja låter ju klart bra. Gott med sånt man har hemma.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[JeanetteK]
2013-11-30 13:39
#9

#6 Tack för tips!

#7 Ja, jag har förstått att man tvättar bort mycket som borde få vara kvar både med tvål och shampo. Värt att tänka på. Tack

aekitsune
2013-12-01 20:50
#10

Har hört att man kan mixa havregryn tills de blir pulver, och sen hälla på kokande vatten. Sen häller man smeten i t.ex. en gammal t-shirt eller strumpa eller något, och sen klämmer man åt så det sipprar ut gegga på andra sidan tyget. Gnugga det mot där du är torr.

Har aldrig testat själv, men det ska tydligen vara bra mot allt som har med hudproblem att göra :)

http://aekitsune.blogg.se

[JeanetteK]
2014-06-30 13:49
#11

Ians - Har nu äntligen lyckats komma ihåg att köpa hem kokosolja! Har använt det nu i ansiktet några dagar och det känns jättebra! Tack för tipset! 😘

Ians
2014-06-30 14:06
#12

#11 Vad roligt JeanetteK, själv använder jag INGET annat att smörja mig med.

[JeanetteK]
2014-06-30 14:12
#13

Jag köpte Kung Markattas. Hoppas att det är ett okej märke. Den vår i alla fall ekologisk… 😉

Annons:
Ians
2014-06-30 14:29
#14

#13 Den kör jag själv med, både äter och smörjer mig med! Bäst är att den är i glasburk, så man slipper läckage av plastmaterial i oljan!

[JeanetteK]
2014-06-30 14:30
#15

Men perfekt! Det är den i glasburk jag har. Härligt! 🤗

Upp till toppen
Annons: