Husapotek/Huskurer

Bikakarbonat

2014-01-07 15:21 #0 av: Ians

Bikarbonat har ju de flesta i sina kryddskåp, vad inte många vet är att det är ett fantastiskt alternativmedel för hälsan.

Bikarbonat ökar blodcirkulationen om man ex tar ett fotbad med 1msk bikarbonat / 5L vatten. Bra för frusna fötter med dålig cirkulation. Man kan även ta ett bad med tillsatt bikarbonat om man känner sig frusen eller har dålig cirkulation. Då tar man 1 dl till ett halvfullt badkar.

För bättre syre upptag och bättre ork kan man göra en kur med Bikarbonat i dricksvatten, man tar då 2 krm till 2 dl vatten 4 ggr/dag de första 3 dagarna, dag 4-14 tar man 2 krm i 2 dl vatten 1 gng/dag.

Bäst är att ta detta mellan måltiderna då magen behöver surheten för att bryta ner maten, och bikarbonat är basbildande.

1 krm bikarbonat i ett glas vatten innan träning kan öka prestationsförmågan, då kroppens förmåga att syresätta sig blir bättre.

För att få bättre skjuts i nässköljningen kan man blanda 1 krm bikarbonat tillsammans med 1 krm salt/ dl vatten som man normalt tar, detta ger än gör sköljningen mer effektiv ex när man är tät i näsan eller lider av bihåleproblem. En bättre cirkulation lokalt främjar också läkningen av bihålorna.

Bikarbonat är suveränt även till andra saker, som städning, rensa avlopp, deodorant, tandkräm etc etc

För att rensa ditt avlopp så tar du 200gr bikarbonat som du häller direkt ner i avloppet och spolar med varmt vatten!

Lite bikarbonat i kattlådan och lukten försvinner, blanda ner den i sanden och låt katterna gå på lådan som vanligt ;)

Återkommer med hur det går med min nässköljning, just känns det som bikarbonatet gjorde susen iaf, smörjer efteråt med nozoil sesamolja gör också susen för dassiga bihålor, samt gör att man slipper bli torr i näsan av salt sköljningen.

Anmäl
2014-01-07 17:11 #1 av: Bybo

Ja, det är ju otroligt.

Ungarna tyckte jag var knäpp som använde/använder det. Och, lite läskigt iom alla konstiga användningsområden :))

Tack, för artikeln. Nu, lätt att komma åt infon då jag lätt glömmer

Anmäl
2014-01-07 18:45 #2 av: Ians

Detta tömde bihålorna rejält och huvudvärken försvann iaf. Ska ta mig ett spol till innan natten. Bättren än näsdroppar faktiskt ! Trycket i huvudet är ju det värsta, så det tackar jag för.

Anmäl
2014-01-07 19:24 #3 av: Pagan

Att det fungerade för näsan visste jag inte. Men mot halsbränna, skurmedel och att rengöra termosen bl.a.

Anmäl
2014-01-08 00:32 #4 av: Tuva-Lena

Och helt naturligt! Toppen och tack för informationen Ians! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2014-01-08 09:15 #5 av: Elpida

Att använda det till städning visste jag oxå, men det andra är ju toppen. Ska testa nässköljningen ikväll och även innan träningspasset!

Suverän info!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Anmäl
2014-01-08 17:26 #6 av: mayolica

Tack för tipsen, en del var helt nytt för mej  Tummen upp
Tagit  bikarbonat mot halsbränna har jag själv inte provat, men har då och då stött på en och annan person som har genom åren. 
Städa med bikarbonat har jag brukat göra sen gammalt. Glad

För ett tag sen i samband med att jag sökte information om doftöverkänslighet och kemisk intolerans på nätet tipsade man om att bikarbonat kunde användas att tvätta kläder och mycket annat som varit helt okänt för mej innan.  Regnbåge 

~ mayolica ~

Anmäl
2014-01-08 19:33 #7 av: Ians

Lite bikarbonat i kastrullen när man kokar linser och bönor, gör att man slipper bli så bubblig i magen när man äter dem.

Anmäl
2014-01-08 20:04 #8 av: Pagan

Funderar också på detta med nässköljningen. jag brukar normalt ha lite koksalt klart. Man blandar bara i bikarbonaten i det då, jag behöver inte göra ett nytt uppkok med salt och bikarbonat va?

Anmäl
2014-01-08 20:15 #9 av: Ians

Nej du blandar i det bara och låter det "smälta"/lösar upp, så det inte är kornigt.

Anmäl
2014-01-08 20:33 #10 av: Indiania

Tack för fina tips! Skall bokmärka.Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Anmäl
2014-01-08 20:54 #11 av: Torahzen

Tack för tipset med nässköljningen. Jag ska pröva det imorgon.

♥♥♥ Livet är nu - lev det väl! ♥♥♥
Tora, Sajtvärd på Feng Shui

Anmäl
2014-01-09 01:24 #12 av: [Starman]

Jag har hört att det också botar alla former av cancer och att det har botat AIDSsjuka i Afrika, så jag blev lite förvånad att du inte tog med dessa saker i ditt inlägg, Ians. Glad

Anmäl
2014-01-09 11:11 #13 av: Torahzen

Hur lång tid tar det för er att skölja näsan?

Det brukar ta tid för mig. Nu när jag gjorde vänster näsborre så tog det tid och jag fick igenom 2 av 3 dl. När jag gjorde på höger så tog jag tid. Det tog nästan 4 minuter för 2 av 3 dl. Det känns som mycket längre när man ser dripp, dropp nästan rinnande vatten.

Anmäl
2014-01-09 12:01 #14 av: Ians

#13 problemet kan vara att du har en för liten näskanna dvs att trycket inte blir tillräckligt stort. skulle rekommendera att du köper en spruta på apoteket istället, den kan man reglera trycket med bättre. En annan orsak kan vara att du trycker kannan förhårt in i näsborren, jag gjorde det i början och då droppade det mest bara. Så pröva att lätta lite på trycket eller med en spolspruta som sagt, och fungerar inte det så skulle jag nog prata med doktorn, och utreda varför du har så trång passage.

Jag har själv trånga gångar i näsan, men ändå rinner det på rätt bra.

Anmäl
2014-01-09 12:08 #15 av: Torahzen

Jag trycker nog ganska hårt. Rent fysiskt så är min näsa smal upp vid näsroten. Jag hade polyper som barn och de kan ju växa tillbaka.

Ja det är lättare med full kanna för då är det mer tryck.

Anmäl
2015-02-19 07:24 #16 av: [laloli]

Jag tar i ett kryddmått bikarbonat i 1 dl kokt vatten som jag sköljer ögonen med (istället för koksaltlösning) och även linserna sköljer jag av med detta innan jag sätter in dem i ögonen. Tycker det funkar bra, ingen irritation eller annat.

Är det någon som vet hur stark bikarbonatlösningen kan vara om man vill ha den till rengöring av småsår?

Anmäl
2015-02-19 10:00 #17 av: Ians

1/2 tsk till 100 ml vatten borde bli bra. 

Men man kan göra en "pasta" med 1,5 del bikarbonat och 1 del vatten och lägga på insektsbett etc försluta med ett plåster och så tar man bort plåstret när bettet slutat göra ont eller slutat klia.

Anmäl
2015-02-19 14:07 #18 av: [laloli]

Stort tack!

Anmäl
2015-02-20 04:57 #19 av: [laloli]

Kom även tänka på, när du, lans, nämner pastan. Har ibland besvär med herpes på munnen. Då brukar jag lägga fuktad bikarbonat på och packa in. Det tar bort smärtan och torkar ut skiten snabbare.

Anmäl
2015-02-20 06:14 #20 av: Ians

Det var ett bra tips laoli #19

Anmäl
2015-03-25 11:15 #21 av: Torahzen

Vad är det för skillnad på bakpulver och bikarbonat?

Anmäl
2015-03-25 11:56 #22 av: Ians

Bakpulver är 30% bikarbonat ,  40% syra som natriumpyrofosfat och 30% majsstärkelse.

Bikarbonat är natriumvätekarbonat och inget annat.

Anmäl
2015-03-25 12:40 #23 av: Torahzen

Tack!

Anmäl
2015-03-27 10:56 #24 av: Record

Bikarbonat för spisrengöring....ENDAST ! Tummen upp

http://smasteg.nu/rengor-med-aettika-och-bikarbonat

Anmäl
2015-03-28 03:16 #25 av: [laloli]

Endast? Varför? Jag använder både ättika och bikarbonat, blir bra.

Anmäl
2015-03-28 11:21 #26 av: Record

#25laloli

Kanske inte så bra att få ättika i näsan, genom tipsen som finns tidigare ovan.

Anmäl
2015-03-28 11:39 #27 av: [laloli]

Aha! Då förstår jag :-)

Anmäl
2016-05-01 08:40 #28 av: Magi-cat

Hittade en länk om bikarbonat och en massa användningsområden:

http://christinadiven.se/halsa/bikarbonat-recept-och-varfor-det-ar-ett-mirakelmedel-for-sa-mycket/

Hjärta ”Varje äng är på vårkanten en ännu oskriven fantasyroman.” (G. Greider)

Anmäl
2016-05-01 13:12 #29 av: Torahzen

Tack katten. Tummen upp

Anmäl
2016-05-01 19:53 #30 av: Magi-cat

Gör eget mjukmedel till tvätten!

http://stegforhalsa.se/kop-inte-mer-skoljmedel-tillred-det-naturligt-och-billigt/

Hjärta ”Varje äng är på vårkanten en ännu oskriven fantasyroman.” (G. Greider)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.