Annons:
Etiketthomeopati
Läst 4671 ggr
Artax
4/16/14, 7:52 PM

Rensa tarmen, vad kommer ut?

Jag har börjat göra lavemang på mig själv enligt "recept" på internet, har gjort kaffe, kamomill, vanligt vatten, äppelcidervinäger + citron juice. Mest effektiva sistnämnda som jag gjorde idag…. har alltid i lite salt ska jag tillägga också, kokar upp vatten och låter svalna och för in och håller inne i någon kvart. Gick dock inte med sista receptet, där kom det ut efter bara några få minuter, den var väldigt effektiv.

Nu känner jag mig supertrött men liksom lättad, det känns som att min mage börjat fungera igen, på riktigt! Efter alla dessa år… vet inte om det är ihållande men tror ni det är något som händer där nere som hållit mig nere? Till en början kom det mest ut osmält mat (grönt, eftersom jag är vegan och ätit mycket broccoli/avokado senaste tiden så antar det är det) och sen nu, har jag inte gjort lavemang på flera timmar men det fortsätter komma ut som vitt slem, trådaktigt, genomskinligt. Är det candida som kommer ut eller bara vanligt tarmslem? Det har inte kommit ut något svart eller mörkt, mest osmält mat + det vita. Och som sagt, det känns som att min tarm faktiskt jobbar, det känns som att ALLT kommer ut för första gången på länge, alla smårester och kladd som inte vill tryckas ut.

Annons:
Ians
4/17/14, 10:02 AM
#1

Sjävl är jag inte mycket för detta med lavemang, då det inte är ett naturligt sätt att tömma tarmen på. Som akut åtgärd om man har en akut rejäl förstoppning, eller vid undersökningar inom sjukvården men inte annars. Jag ser i mitt jobb alldeles för ofta resultatet av människors egna experimenterande med sin mage.

Visst får man en tillfällig snabb rotation i magen som kan kännas bra om man länge har haft trög mage. Men risken är att man totalt förstör den fram drivande rörelsen i tarmen om man regelbundet använder sig av denna metoden, och man skaffar sig på sikt ett Ännu större problem.

Dessutom förstör man tarmfloran, och så skall man inte glömma att just lavemang är oerhört påfrestande för hjärtat då det startar en process i kroppen som inte är naturlig.. Bäst är att genom kosten få magen att fungera normalt.

Vad är då normalt? Ja det är ju individuellt, vi är olika som människor och fungerar olika, så att generellt rekommendera hur din mage skall sköta sig optimalt är inte lätt. Men man bör akta sig att allt för slaviskt lyssna till häsloråd som förordar att man ex skall gå på toaletten lika ofta om man äter och andra helt befängda råd. Det kommer ofta från personer som har mer skit mellan öronen än vett! Och väldigt ofta från människor som har en störd uppfattning om hur kroppen fungerar, tyvärr!

En del människor går på toaletten varje morgon som en klocka, andra gör det varannan dag etc Enligt de råd som doktorer ger så är inte ens en var tredje dag tömning av magen något ovanligt eller häslovådligt. Att stressa magen till en för den onaturlig rytm är inte att rekommendera alls! Stress är en bra förstoppnings orsak i sig

Allt beror ju ex på hur mycket man äter osv

Så har du trots att du är vegan problem med din mage och tycker att du inte får en ordentlig rensning, så undrar jag.

Vad du äter egentligen? Då just vegansk mat torde vara optimalt bra för en normal frekvens av toabesök alldeles av sig själv. Bönor, linser, grönsaker etc är ju det man rekommenderar för att magen skall få tillräckligt med fibrer för att fungera normalt!

Men även som vegetarian eller vegan kan man falla i konstiga gropar och äta allt för ensidigt av produkter som är stoppande, ex allt förmycket mjölbaserad mat, som smörgåsar, pajer etc

För att inte glömma vissa mediciner som har stoppande effekt, ex smärtstillande, depressionsmediciner etc Eller en intolerans mot det man äter mycket av ex är det inte helt ovanligt att man har en tyst gluten intolerans, som gör att man blir förstoppad. Eller att man äter fel sortsfibrer det finns de som blir förstoppade av för mycket fibrer ex vetekli etc för att magen inte tål det helt enkelt.

För att få ett bättre intag av fibrer om du trots att du är vegan inte får det, eller kanske du äter förmycket fibrer och helt enkelt dricker för lite, det vet du ju bäst själv.

Det jag kan göra är att ge generella råd här:

Då  rekommendera jag att du dels ser över ditt vätskeintag, 3dl vatten/ kg kroppsvikt per dag är en bra tummregel!

Eller att du äter ex havrekligröt varje dag och ser till att få i dig tillräckligt med vätska.

1dl havre kli, 2,5 dl vatten lite salt …låt koka 4-5 min på svagvärme. tillsätt gärna några plommon eller fikon om du har stora problem med magen. äts med ex havremjölk.

Som dryck under dagen kan jag rekommendera ett avkok lite plommon kokta i 1-2 L vatten  som dryck istället för andra söta drycker. 

Motion skall man ju inte glömma, ett stilla sittande liv gör att magen inte sköter sig som den skall heller.

Eller meditation en stund varje dag, då stress är förödande för magen som sagt innan.

Jag hoppas att du har fått lite tips här om en sundare behandling av din mage. För som sagt jag har genom åren sett allt för många som misshandlat sin mage och som fått mycket problem senare i livet pga det.

Artax
4/18/14, 12:41 PM
#2

Tack Ians för svar, men tyvärr håller jag inte med dig. Jag äter en föda baserad på grönsaker och frukt men svänger i olika riktningar eftersom jag har Många allergier och intoleranser, enligt sjukhusets tester skulle jag inte kunna äta något alls om jag skulle avstå allt jag var allergisk emot så för mig är det mest att variera och hitta en balans för att undvika symtom. Iallafall, jag äter inget socker, ingen mjölmat och inget halvfabrikat. Min diet består av quinoa, avokado, groddade linser och bönor, mycket råkost, broccoli, ekologiskt, äpplen, stevia, kiwi, spenat m.m. Jag är positivt ställd till lavemang då det är en mycket gammal metod och dagens doktorer är inget att lita på och speciellt inte när du säger att det inte är ovanligt att gå var tredje dag, i mina öron är det inte ett dugg hälsosamt. Jag går på toa varje dag men i och med ätstörningar och tidigare problem så har jag väldiga problem med magen, samtidigt med alla allergier. Jag är mycket hälsomedveten. Jag skulle helst vilja höra mer från sådana som ställer sig positivt till lavemang då jag för tillfället står mer i den kategorin.

gummimamma
4/18/14, 11:40 PM
#3

3dl vatten/ kg kroppsvikt per dag! Det kan väl inte stämma? Det blir ju 21 liter vatten om man väger 70 kg. Eller har jag förstått fel någonstans?

Ians
4/19/14, 9:45 PM
#4

Gummimamma du glömmer det lilla kommatecknet mellan 2 an och 1 an….alltså 2.1 Liter / dag om man väger 70 kg

Gärna varmt vatten om man är trög i magen, och kallt om man lider av omvända problem, enligt ayurvediska principer,fungerar mycket bra på mig 😉

Ians
4/19/14, 10:08 PM
#5

#2

Allt som läkarna säger är inte av ondo. Och jag som jobbar i branschen har träffat åtskilliga som experimenterat med sin tarm och matsmältning alldeles på egen hand. Tyvärr måste jag säga att det ofta slutar med ett tungt beroende av laxermedel, en inte alldeles lyckad slutstation. Man gör naturligtvis som man vill, det gör vi ju alla. Men med den erfarenhet jag har måste jag ändå säga vad jag tycker.

Det mesta av vårt immunförsvar sitter i just tarmen, vilket gör att det även påverkar det.

Skall man använda sig av alternativa metoder här skall man nog uppsöka en duktig alternativbehandlare som har ordentlig erfarenhet och kan lägga upp en plan, för vad man vill åstadkomma och hur vägen dit skall se ut. Inte experimentera själv.

Det är lätt att göra etter värre! Med de saker som du beskriver så verkar du ha en kronisk sjukdom i tarmen, då är det viktigt att få rätt behandling Även om man väljer ett alternativt sätt.

Vidhåller att jag är misstänksam till lavemang och vad de gör i längden med näringsupptaget och tarmens goda bakterier. Man skall ju komma ihåg att inte alla bakterier som finns i tarmen är av ondo, utan en del av vårt immunförsvar, som jag nämnde innan.

Risken är att man dödar allt i bakterie väg, och då behöver man någon som har erfarenhet av tarm sjukdomar som kan hjälpa en att bygga upp en sund och normal tarmflora, med kost och ev tillskott speciellt gjorda för den sortens problem. Detta är ett långsiktigt arbete och man behöver stöd under tiden.

Dessutom tror jag att dina ätstörningar är en stor del av problemet, det var något som sade mig det redan från början när jag läste original inlägget. Med allergier dessutom är det ännu viktigare att bygga upp en sund tarm från grunden, för att inte få allvarliga näringsbrister.

Kronisk betyder långvarig inte obotlig, och med en långvarig sjukdomsbild bör man få råd och stöd för att ge tarmen chans att läka korrekt! Annars kan man få näringsbrister som sagt och det kan  ge obotliga skador i kroppen i förlängningen, inte att leka med, även om tarmproblem kan verka som en " skit sak"  ;)

Artax
4/20/14, 9:22 AM
#6

Jag har väldigt mycket erfarenheter inom branchen as well, flera läkare finns i familjen + att jag spenderat väldigt mycket tid på sjukhus. Tyvärr så finns det mycket få kompetenta läkare som ens vet vad de talar om. Kommer man för ont i halsen så tar vissa inte ens prover och konstaterar att man är frisk, sen går man till en annan och enligt prover har man streptokocker. Läkare är inte duktiga på djupgående plan, jag har dessutom fått väntetid ( 2 år ) till mag och tarm mottagning innan jag lessna. Jag tycker faktiskt att som du inte vill att man ska experimentera själv och se vad som är bäst, för det kan ingen annan berätta för en. Om man inte hade experimenterat själv så hade vi inte haft den kunskap vi har idag om medicin, och det finns tyvärr fortfarande hur mycket som helst att lära. Skulle vi lita blint på läkare så skulle vi poppa i oss piller i flera år för att sedan upptäcka att nejmen, det här va visst fel (tro mig, jag vet måååånga som fått felbehandling och det upptäckts mycket sent i livet…) Min mormor dog också mycket snabbt och tragiskt på grund av en läkares "erfarenhet" att plötsligt ta bort den drog hon poppat i över 20 år. Vill också säga att laxermedel och lavemang är två olika saker, jag har tagit laxermedel c:a 3 gånger hela mitt liv pga undersökningar på sjukhus. Sen också hur och vad man experimentera är upp till var och en, har man lite innanför skallbenet så vet man väl att man ska vara försiktig och läsa på bra innan för att veta vilka risker som är konstaterade och vilka fördelarna är och varför och hur man ska använda sig av den alternativa metoden. Jag är inte en sån som litar blint på en annan person att göra mig frisk när jag själv kan komma till svaret. Men jag ser nu också att det här inte är rätta forum för mig.

Annons:
gummimamma
4/20/14, 8:06 PM
#7

Ja, 2,1 liter låter ju ok. Men blir inte 3 dl/kg kroppsvikt =210 dl, eller 21 liter om man väger 70 kg? Det måste väl stå 0,3 dl? Tänk att ett litet kommatecken kan vara så förvirrande…

Ians
4/21/14, 11:48 AM
#8

Ja du Gummimamma jag har nog räknat med 0,3 när jag räknat, när du säger det på det viset 😉eller om det stod 210 i skärmen och jag snabbt tänkte att det var rimligast att sätta dit ett litet komma tecken 🤔 I vilket fall bör det vara 2,1 Liter som är det rätta svaret.
😃annars lär man bli ganska sjuker av allt förmycket vatten !

Upp till toppen
Annons: