Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 3674 ggr
tarotlasse
2014-04-19 08:16

Historisk Händelse

För 3 månader sedan gjorde tullen i Malmö ett beslag  på 3 HG  ren Cannabis som tre norska medborgare försökte smuggla in i Sverige.

Nu i veckan var tullen tvungna att lämna tillbaka cannabisen till smugglarna.

Det är första gången i historien tullen får återlämna ett  narkotika beslag till smugglarna

Anledningen  jo burkarna med cannabis var ett registrerat naturläkemedel i Holland.

I Svensk  lagstiftning  så  kan man inte stoppa ett registrerat naturläkemedel oavsett vad det innehåller.

Lasse

Annons:
tarotlasse
2014-04-19 13:05
#1

 Man kan ju tro att detta är ett april skämt men tyvärr är det inte det.

I Holland är det lagligt med cannabis och  är en privat person som registrerat en produkt innehållande cannabis som Naturläkemedel.

Denna privat person sitter hemma i sitt hem och fyller burkar med cannabis.

Sedan är det fritt fram att ta in det i Sverige utan att myndigheterna kan stoppa det. Efter som det nu är ett registrerat naturläkemedel.

Sverige har en mycket märklig lagstiftning när det gäller Naturläkemedel och är det liberalaste landet i världen när det gäller naturläkemedel och kosttillskott.

Naturläkemedel med narkotika och som det kosttillskottet med amfetamin som såldes i Sverige  och fortfarande säljs  och då  blir helt lagligt.

Skrämmande tycker jag och våra lagar om naturläkemedel.

Lagen om naturläkemedel och kosttillskott måste ändras för en ren skandal att det ska gå att sälja narkotika till barn o ungdommar på detta lätta sätt.  

Lasse

.

Huygens
2014-04-21 23:30
#2

Faktiskt helt obegripligt om det är tillåtet att importera olagliga preparat på det sättet. Tycker dom kan kalla lite fler politiker till KU-förhör som behöver förklara sej.

parsley
2014-04-22 09:59
#3

Har med EU-rätten att göra, tror jag. Är substansen tillåten i ett EU-land, så kan inte andra EU-länder förbjuda den, eftersom det då blir ett handelshinder.

Melatonin säljs t ex inte i Sverige, men är ett receptfritt naturmedel i andra EU-länder. Får man inte en svensk läkare att skriva ut det, så kan man alltså skicka efter det relativt enkelt. Ungefär samma sak gäller 5-HTP, som omvandlas till serotonin i kroppen. I andra länder säljs det receptfritt som naturläkemedel mot depression. I Sverige är det läkemedelsklassat. 

Är det någon skillnad om en substans är läkemedels- eller narkotikaklassad i Sverige?

Magi-cat
2014-04-23 10:18
#4

Ett rent kringgående av de lagar som finns och snarast ett uttryck för den liberalisering av cannabis som sprider sig i världen!

Det fattar ju vem som helst att man inte kränger cannabis i burkar för att det är naturmedel - utan för att det är knark!

Det har ingenting med naturmedel och dess lagar att göra utan att tullen alltid tycks ligga steget efter alla nya droger som kommer, olika kemikalier som säljs på internet.

Använd lagarna mot narkotika och släpp inte in cannabis i landet, konstigare är det inte!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5841181


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-04-24 16:11
#5

#2 Ku förhör hjälper inte jordbruksministern som är ansvarig för naturläkemedel/kosttillskot  sa förra året i en intervju om det då omdebatterade kosttillskottet med amfetamin.

Att naturläkedel/ kosttillskott skyddas av Svensk grundlag och kan tyvärr innehålla  precis vad som helst  enligt Svensk lagstiftning om det är registrerat som naturläkedel.

Det krävs en ändring av grundlagen och  är en mycket omfattande juridisk process och en mängd lagar som påverkas av detta.

Så  det tar många år för att ändra på detta.

#3

Nej det där stämmer inte Melatonin är ett receptbelagt läkemedel i Sverige.

Liksom en mängd  naturläkemedel i dag som läkemedelsbolagen forskar på.  Då de kan visa  genom forskning på en positiv läkeverkan och på biverkningar produkten har så kan de registrera detta naturläkemedel som sin produkt.

Denna forskning kostar miljardbelopp och för att få in pengarna så kan alltså läkemedelsbolagen registrera dessa naturläkemedel och få ensamrätten på försäljningen av sitt läkemedel.

Som nu när ett naturläkemedel bolag förbjöds att sälja djävulsört.

För att ett läkemedelsbolag hade registrerat ett läkemedel mot artros och det  innehöll just djävulsört. 

Samma som t.ex Melatonin som jag tidigare köpte i hälsokost affären för 19 kr tabletten kostade och  då 595 kr för en månads ranson i hälsokost affären.

Som receptblagtläkemedel utanför högkostnads skyddet betalar jag  idag 7 kr tabletten på apoteket 212  kr för en månadsranson.

I USÄ är det  ett receptfritt läkemedel och kostar 60 öre tabletten.

När jag beställde Melatonin från USA  jag beställde även från Holland och England där det är receptfritt.

Så blev det då och då beslagtaget  av Svenska tullen eftersom det inte är tillåtet att införa receptbelagda läkemedel utan särskilt tillstånd till Sverige.

Men som sagt vad så cannabis  och amfetamin som naturläkemedel är tydligen helt ok att införa till Sverige.

Kosttillskottet med  en olika amfetamin preparat är förbjudet i samtliga EU länder men inte i Sverige.

När jag själv sålde naturläkedel så var det ett flertal naturläkede/kosillskott som jag inte fick sälja vidare till våra nordiska grannländer eftersom de innehöll växtpreparat som var narkotika klassade där.

Så det har inte med EU lagarna att göra.

Så nog tusan har vi märkliga regler i Sverige. 

Lasse

Magi-cat
2014-04-24 16:27
#6

#5 Det har inte med naturläkemedel att göra egentligen, utan ett kringgående av lagarna om narkotika. Skurkarna ligger alltid steget före, oavsett om det gäller odlade växter eller kemikalier.

Kosttillskottet med en olika amfetamin preparat är förbjudet i samtliga EU länder men inte i Sverige

Källa?

Är Sverige ett större knarkparadis än t.ex. Danmark? Eller Holland? Tillåt mig tvivla.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarotlasse
2014-04-24 16:51
#7

#6

Källa SVT Nyheter var Västnytt som tog upp frågan från början och sedan togs frågan upp även i Kalla fakta och sedan gick historien runt i så gott som alla Svensk media.

Du kan knappast ha missat det.

Samma så togs det upp i Rapport bara för ngn månad sedan att detta kosttillskott fortfarande säljs i butikerna  i Sverige.

De sa även då att det var förbjudet i samtliga EU länder sedan  2 år tillbaka.  

Det är upp till hälsovårdsnämnden i kommun till kommun att ta beslutet om att stoppa försäljningen om den anses vara hälsovådlig.

Men bolaget bakom produkten ändrar då bara på receptet på ngn enstaka ingrediens eller ändrar namnet  på produkten så är den ute på marknaden igen och hälsovårdsnämnden i samtliga kommuner får återigen göra en ny utredning för att klassa det som hälsovådligt.

Eller som i Malmö där man satte in en dator i butiken där man kunde beställa det och sedan gå till kassan och hämta det.

Då kringgick man lagen för då var det inte längre en kommunal angelägenhet och det finns ingen nationell lag som kan stoppa ett naturläkemedel/kosttillskott enligt Svensk lag.

Bara det är registrerat som ett naturläkemedel/kosttillskott ngn stans i Världen.

Är enbart Sverige som har en så korkad lagstiftning när det gäller Naturläkemedel.

Håller helt och hållet med dig om  att det är en förtäckt narkotika försäljning.

Men kosttillskottet med amfetaminpreparat var det mest sålda kosttillskottet i Sverige 2012.

Folk kände ju sig pigga och glada av det så  det blev ju snabbt en storsäljare inte tusan visste folk att det innehöll amfetamin.

Det står ju inte amfetamin i innehållsförteckningen utan t.ex Mentylfenidat som var en av amfetamin preparaten  och var väl samanlagt fem eller om det var sex olika amfetaminpreparat i detta kosttillskott.

Det är inte ens en naturlig produkt utan amfetamin är en rent kemisk drog/produkt och har använts som läkemedel sedan 1880.

B.la som astmamedicin.

Lasse

Magi-cat
2014-04-24 17:00
#8

#7 Men, igen, om cannabis kommer in i Sverige, är det narkotikalagen som måste tillämpas bättre. Om amfetamin säljs i mat eller bantningspreparat eller whatever ska man också ta tag i narkotikalagstiftningen. Det är knappast naturläkemedlens fel om knark säljs hipp som happ.
Likaså att knark säljs på internet med olika kemiska sammansättningar och säljarna alltid är steget före. Det måste stävjas.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-04-24 17:11
#9

#8

Som jag skrev så har det med grundlagen att göra enligt jordbruksministern och det påverkar en rad olika lagar.

Eftersom naturläkemedel är grundlags skyddat så är det en mycket komplicerad process.

Enligt intervjuen med polismyndigheterna så kan inte ens de ingripa efter narkotika lagen om preparatet är ett godkänt registrerat naturläkemedel som nuvarande lagstiftning ser ut.

Men  jag vet att här inne nämna att det behövs skärpta lagar om naturläkemedel är impopulärt.

Men då är man inte så införstådd med hur liberal denna lagen är här i Sverige.  

Det är så mycket mer en bara naturläkemedel i denna bransch tyvärr.

Lasse

Magi-cat
2014-04-24 17:15
#10

#9 Du lägger säkert märke till att jag inte på något sätt försvarar narkotika, vad man än kallar det. Är det narkotika ska det klassas som narkotika, så slipper vi skendiskussioner och berörda myndigheter kan agera efter det. Mer komplicerat än så behöver det inte vara.

Det är inte en fråga om naturläkemedel (=örter, naturliga vitaminer och mineraler) utan om knark och knarkförsäljare som kringgår lagen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2014-04-24 17:45
#11

#10

Jag håller helt med dig och rent logiskt borde det var så.

Men så logisk är inte vår lagstiftning som då gör det helt lagligt i Sverige om ngt annat land godkänner denna narkotika som naturläkemedel/kosttillskott.

Cannabis är ju uppenbart ett narkotiskt preparat men det har även en hel del läkande egenskaper.

Som används även inom  Svensk sjukvård för  t.ex vissa ögonsjukdommar, mot MS, smärtlindring och mot ett par olika cancer former.

Men  det är mycket svårt att få det godkänt i Sverige även om det blir vanligare i dag och då  behandling i droppform  och som eterisk olja.

Men var knappast det som var tanken i detta fall.   

Lasse

Upp till toppen
Annons: