Annons:
Etikettövrigt
Läst 3223 ggr
Magi-cat
2014-04-25 12:59

Om placeboeffekten

Följande är ett sammandrag av en artikel om placeboeffekten jag skrev på Oförklarade Fenomen. För källförteckning och fullständig artikel, se där.

Kan man lindra värk och få sjukdomssymptom att gå tillbaka, förändra sin biologi och förbättra hälsa genom tro och övertygelse? Ja, det kan man! Det kallas placebo.

 Vad är placebo? 

Placeboeffekt talar man om när en patient som får en verkningslös substans ändå tillfrisknar eller känner sig bättre. Kanske mår han eller hon bättre redan av att tala med en läkare eller få lugnande besked! Hur kan det komma sig?

Tyvärr har placebo ofta missförståtts som "inbillning", att personen bara inbillar sig frisk (medan försökspersoner i ett medicinskt test som får aktiv substans blir friska "på riktigt".) Egentligen finns det ingen skillnad. Placebo är inte "fejk-medicin" eller något som "alternativarna" pysslar med lite avsides utan är i hög grad verksam och kan mätbart förändra biologin!
Kanske är det dags för PLACEBO att växa upp och få ett annat namn? En ny status!

Använder sjukvården placebo?

Placebo används inom sjukvården, medvetet och omedvetet. 
Studier visar att placeboeffekten måste tas i beaktande i hela vårdsituationen. Genom att bättre använda sig av placeboeffekterna, skulle man spara både lidande och pengar.

Placebo används även medvetet, inte för att luras, utan för att det hjälper och man vill hjälpa:

97 % av Storbrittanniens läkare säger sig ha skrivit ut placebo någon gång under sin karriär!

En vanlig uppfattning är att placebo bara fungerar när man TROR på en åtgärd, men den fungerar faktiskt även om man är omedveten om den.

Det finns också studier som visar att fastän patienter vet att de får placebo, fungerar det i alla fall. 

Varför ska man studera placeboeffekten?

Placebo visar för oss att det finns gränser att tänja, att medvetandet har en större roll än vi trott. Att bli medveten om det och de möjligheter man bara kan ana, får en att växa.
Från vetenskapligt håll vill man studera hur övertygelser och förväntan formar hjärnan och dess processer i förhållande till sinnesintryck, känslor och hälsa på alla plan. 
Man vill se om psykologi har fysiologisk förankring i det fysiska!

"När forskningen lär sig mer om placebo kommer vi kanske att kunna använda dessa läkeprocesser i högre grad och också lära oss mer om det psykosomatiska sambandet." (L. Karlsson: "Psykologins grunder")

Placebo  är antagligen alltid närvarande i allt vi gör!

Med vårt sinne, tankar och känslor påverkar vi hela tiden vår biologi och vi får direkta fysiologiska verkningar. Biokemiska ämnen utsöndras som en respons och det är något högst verkligt.

Mest har placeboeffekten studerats vid smärttillstånd där patienterna fått skatta graden av smärta och smärtlindring. Men placebo har via forskning visat sig kraftfullt även vid astma, Parkinson, depression m.m..

Forskningen har påvisat specifika områden i hjärnan som aktiveras när patienten reagerar på placebo. Signalsubstanser mobiliseras också, i första hand opioider och dopamin. 

Parkinsonpatienter som fick placebo men trodde att de fick L-dopa blev bättre. Det verkar som om placebo mobiliserar deras dopaminsystem.

Naturligtvis "vet" alla att kirurgi är "på riktigt", inte placebo. En läkare med knäkirurgi som specialitet beslöt sig för att undersöka vad i hans knäkirurgiska operationer gjorde mest nytta för patienten. På en kontrollgrupp gjordes en falsk operation, men patienterna trodde den var riktig.

Resultatet blev häpnadsväckande. Placebogruppen uppnådde samma förbättring som de som fick riktig knäkirurgi! Doktorn sade: "Min skicklighet som kirurg var inte till någon nytta för dessa patienter. Hela fördelen med operationen var placeboeffekten." 

När placebo är så verksamt (på riktigt) har det också uppstått ett etiskt dilemma: hur mycket kan man använda sig av det, medvetet?

Placebo inom psykiatri 
Placebo fungerar så bra eftersom förväntningar styr hur vi uppfattar omgivningen.

Professor Irving Kirsch vid universitetet i Connecticut rapporterar att så mycket som 80 % av effekten hos antidepressiva medel kan tillskrivas placebo. 

I en rapport från USA:s hälsodepartement rapporteras att hälften av de deprimerade som tog läkemedel blev bättre, medan 32 % av de som tog placebo. Ändå kan resultatet vara en underskattning av placebo, eftersom de som fick läkemedlet även fick de biverkningar som var förknippade med det. 

Här kommer något intressant och viktigt:

Kan man se samma mekanismer inblandade i placeboeffekten som när man tillför medicin? Aktiveras de biokemiska processerna av den egna viljan/förväntan i båda fallen? 

Vid en studie av Parkinsons sjukdom konstaterades att den placeboinducerade frisättningen av dopamin var jämförbar med effekterna av terapeutiska doser medicin. 
"Vidare undersöktes om effekterna av placebo interagerade med verkningarna av aktiv substans. Resultaten här pekar på att placebo inte förstärker verkningsgraden av aktiv substans. Snarare kan det vara så att en del av den observerade effekten av aktiv substans kan vara placeboinducerad". (http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23736.pdf)

Även nocebo (att skada) fungerar likartat. En negativ betingning kan ske. Ja, voodo fungerar, om man tror på det…

Till slut… 

Placebo visar oss att vi är så mycket mer, kan så mycket mer än vi …tror. Våra tankar, känslor, vårt inre och yttre sammanhang har betydelse för hur vi mår, tänker och vad vi uträttar. Att placebo är något "bara i huvudet" har fått en ny betydelse. Nya kunskaper ger ständigt nya insikter.
Om placebo kan förändra biologin kan den också förändra världen.

Magi? Kanske det…:-)

"We are powerful beings,  and have abilities that have yet to be unlocked" (Bruce Lipton)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2014-04-27 08:55
#1

Ett kort klipp, ca 6 min på lättförståelig engelska, där professor Humphrey berättar om placeboeffektens paradox.

Om kroppen kan läka sig själv, varför gör den inte det utan tillförd placebo?

http://myscienceacademy.org/2013/07/20/why-does-the-placebo-effect-work/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2014-04-27 13:19
#2

Toppen tråd Magi-Cat! 👍

Magi-cat
2014-04-27 22:08
#3

#2 Tack!🌺 Kul att någon läst! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-23 07:42
#4

🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-23 10:47
#5

Placebo har en långt större betydelse än för att "testa mediciner". Det är dags för den självläkande förmågan att få en större, mer betydelsefull, plats.

"När forskningen lär sig mer om placebo kommer vi kanske att kunna använda dessa läkeprocesser i högre grad och också lära oss mer om det psykosomatiska sambandet." (L. Karlsson: "Psykologins grunder")


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
2015-12-23 12:12
#6

Placeboeffekten är ju A och O för att t ex homeopat och healing ska fungera. man ska, som sagt, inte underskatta placeboeffekten då den är stark.

Annons:
NiklasTyreso
2015-12-23 14:59
#7

Auktoritetstro gynnar nog placeboeffekten för vem vill tro att en expert som verkar sååå kunnig manipulerar sin patient. Visst placeboeffekten finns, men jag är intresserad av naturmediciner med bättre effekt än bara placebo-effekt.

Magi-cat
2015-12-23 15:06
#8

#7 Det handlar om så mycket mer än att "manipulera", vilket är ett negativt laddat ord. Läs länkarna så ser du att det är en biokemisk effekt som gäller inom all medicin.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
2015-12-23 15:08
#9

#7

Men har inte alternativmedicinen också auktoritetstro? I en annan tråd var det värdigt viktigt att berätta att en som säljer homeopati har utbildat sig i många år samt att "läkare/forskare/nobelpristagare" använder homeopati (även om jag aldrig fick veta vilka).

Är inte det auktoritetstro också?

NiklasTyreso
2015-12-23 18:41
#10

Magicat jag har svårt att tro på din artikel. Hur kan någon tro att placebo fungerar även om personen känner till att den får placebo! Om jag bjuder dig på rent vatten direkt från vattenkranen och du ser det men jag säger till dig att du får jul-snaps, då säger ditt första inlägg att du kommer bli full ändå. Nej jag tror det behövs manipulation av medmänniskor för att skapa placeboeffekt. Sen är det svårt att erkänna sig lurad då är bättre att ljuga och rapportera att placeboeffekten funkade, istället för att erkänna sig blåst. Nej placebo är ingen generell effekt. Ex curcumin från Gurkmeja förlänger livslängden på plattmaskar och möss, utan placeboeffekt. Mössen och maskarna tror inte att de ska få nån effekt, de bara äter utan att reflektera över matens effekt. Ingen placeboeffekt i djurstudier.

Magi-cat
2015-12-23 19:21
#11

#10 Det är ingenting i artikeln jag hittat på.

Helt ok dock för mig om du tror annorlunda. God jul.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-23 19:31
#12

Placebo och den behandlande läkarens hjärna:

http://ki.se/forskning/placebo-far-effekt-aven-omedvetet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-23 19:33
#13

Några försök samlade om placebo och motsatsen nocebo:

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/placebo


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-12-23 19:36
#14

"Resultaten från denna studie visar att de mekanismer som är ansvariga för placebo- och nocebosvar kan fungera utan att vi är medvetna om de utlösande signalerna. Det är möjligt att resultaten kan hjälpa oss att förstå hur exponering för medicinska procedurer och miljöer omedvetet kan aktivera kraftfulla inlärningsprocesser som leder till förändrade hälsoeffekter."

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/18719/1818_1819.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-12-23 19:39
#15

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JoHo
2015-12-23 22:17
#16

Mycket intressant. Det visar (som alla vet) att placeboeffekten ör stark och ofta starkare än man tror. Jag jar t ex inte gått kurs i healing men fick en person på andra sidan telefonen att känna "värme som om en hand lades på det onda knät". Jag gjorde ingenting på min sida. Att placeboeffekten är stark vet de som testar läkemedel. Dårför är det rigorösa tester där varken den som tar eller får medicinen inte vet vad som är placebo och inte. KAN det vara så att mycket inom alternativmedicinen bygger på placeboeffekten i kombination med att patient får förtroende för den som ger medlet (vit rock, diplom på väggarna etc) samt att demsom ger alternativmedicinen tar sug tid att lyssna på patient? Kan det vara så eller är den hypotesen helt fel? Och hur vet man?

Ians
2015-12-23 22:43
#17

Lite OT, men jag måste kommentera detta: 🙂

Vi vet alla att du är en skeptiker JoHo 😉men sanningen är att vi alla kan "heala" beröring både fysiskt och tankemässigt berör andra individer oavsett om man kallar det healing eller inte. Så faktiskt utövar man healing tom med när man tänker på människor och deras situationer oavsett om man tror på det eller inte. Lite extra kul att läsa att du fick en sådan feed back av någon som du talade med i telefonen, för visst tänkte du på personens knä? Det låter ju lite konstigt annars om ni pratade om väder och vind eller bilar och personen plötsligt säger att den kände "värme som om en hand lades på det onda knät". 😉

Vi är alla födda med ett behov av fysisk och tankemässig beröring, ex barn som inte fått det utvecklas dåligt, går upp sämre i vikt, och det kan tom utmynna i total apati och döden.

Det finns alltså en anledning till att handpåläggning, eller utbyte av tankar,dvs ett energiutbyte som vi kallar healing fungerar, genom att trigga kroppens egen förmåga till läkning. Man mår bra av beröring, och beröring läker både själ och kropp. Healing är inte mer tillkrånglat än så!

Sedan finns det olika "skolor" metoder som var och en får bedöma själv nyttan av, men Jag tror på enkelheten och att finna kärnan i det enkla. Därför ger jag inte mycket för alla olika metoder som ploppar upp som svampar en fuktig höstdag! Någon finner ett sätt att jobba på som känns bra för den och vips skall man hålla en kurs i det.

JoHo
2015-12-24 00:47
#18

#17 Först och främst: spelar det någon roll om man är skeptiker, politiskt intresserad, religiös, ateist etc om man skriver här? Ingen för väl åsiktsregister här får jag hoppas? Om jag är intresserad av att veta mer om bilmärket Volvo så går jag till forum där man diskuterar Volvo. Finns ingen orsak att diskutera Volvo på forum där man diskuterar SAAB, man får inte veta något om Volvo bland SAAB entusiasterna, om du förstår vad jag menar med denna liknelse? Nej, jag tänkte på personens armbåge. Personen i fråga tror däremot på healing. Tror det var en garanterad placeboeffekt, tyvärr, då personen verkligen ville få resultat. Jo, beröring är viktigt, det håller jag med om. Men jag har svårt att förstå det magiska i det. Men detta är ju OT då denna tråd handlar om placeboeffekten. Men jag hoppas att jag får fortsätta ställa frågor då jag är nyfiken. Var ska jag annars ställa frågor?

NiklasTyreso
2015-12-24 09:52
#19

I första post i tråden skriver Magi-var "Det finns också studier som visar att fastän patienter vet att de får placebo, fungerar det i alla fall. ". Ingen av länkarna påstår något sådant. Det måste vara en missuppfattning från Magi-cat. #14 innehåller ett citat som handlar om hur man kan utsätta patienter för olika medicinska förfaranden och miljöer för att utan patientens vetskap skapa placeboeffekt. Ren manipulation!

Magi-cat
2016-01-14 17:21
#20

#19 Det måste vara en missuppfattning från Magi-cat.

Att placebo hjälper fast man vet om att det är det är ingenting jag hittar på rakt ut i luften eller missuppfattar.

Det finns flera studier som använder s.k. öppen placebo där effekter på smärta och depression påvisas.

En gällde patienter med irritabel tarm. Två grupper med patienter fick samma vård men den ena gruppen fick dessutom placebopiller. I den gruppen som fick piller lindrades symptomen jämfört med kontrollgruppen. Effekten höll i sig under de tre veckor studien varade.

Patienterna blev aldrig lurade eller "manipulerade". De visste att pillren inte innehöll aktiv substans men doktorn tog sig tid att förklara hur placebo fungerar och  talade om att det ibland hjälper mot irritabel tarm.
Bra för alla, inte minst för patienterna som fick en väldigt kostnadseffektiv och biverkningsfri lindring!

Så slutsatsen är att placebo är något mycket mer än att "luras" och en effekt som studeras seriöst idag.

källa: Specialnummer m hjärnan; Modern Psykologi, 2015


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: