Annons:
Etikettrecept
Läst 2924 ggr
shigne
2014-05-15 13:50

Nässelpesto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade ett recept som jag ska prova i helgen… Utanför husknuten växer det nässlor som bara den - vad göra?, jo plocka in och botanisera bland recept och tips!

 Nässelpesto; enkelt, nyttigt och supergott! 

  1. Förväll 1 liter nässlor i kokande vatten i några minuter. Häll av vattnet, krama ur vätskan och låt nässlorna svalna lite. (Tips! Spara det avhällda vattnet – nässelvatten är bra som växtnäring!)
  2. Hacka en vitlöksklyfta och fyra matskedar pinjenötter och mixa ihop hacket med nässlorna i en matberedare.
  3. Häll i 1 dl olivolja och rör sedan ner 2 dl riven parmesanost. Smaka av med salt och peppar och ha eventuellt i lite mer olivolja eller lite vatten för att få till en konsistens du gillar.

Det är bra att passa på att plocka nässlor nu medan de är små, då är de som bäst. Men det går bra att ta toppskotten på större nässlor också. Jag har räknat en liter när nässlorna ligger ganska hårt packade.

Jag svängde ihop en liten etikett också som det är fritt fram att använda för den som vill – bara att skriva ut bilden här nedan!

Recept och bild hämtat från denna sida!

Annons:
[rolnor]
2014-05-15 14:03
#1

Sjyst! Spöa dom stöddiga italienarna! (Kanske byta Parmesan mot Västerbotten?)

shigne
2014-05-15 16:39
#2

Fick fler tips på just det med att byta ut!

  • Istället för pinjenötter kan man ta skållad mandel.

  • Byt ut olivoljan (vilket det är så mycket fusk med) mot rapsolja.

  • Och precis som du skriver rolnor - så går det alldeles utmärkt att byta ut parmesan mot en ost som man gillar!

Ians
2014-05-15 16:41
#3

Tusen tack för detta receptet Shigne!

gummimamma
2014-05-15 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har testat att göra pesto av nässlor. Jättegott! Man kan även byta ut pinjenötterna mot  vilka nötter man gillar, solrosfrön eller pumpafrön. 

Annat gott man kan göra av nässlor: nässelstuvning! I princip kan man ta vilken nässelsoppa-recept som helst, men göra den tjockare med mer redning och servera till t ex grillad lax eller annan fisk/skaldjur. Omelett med nässlor är också gott. Och paj! Finns mycket man kan ha nässlor i. Alla recept där man har spenat kan man prova byta ut spenaten mot förvällda nässlor.

Bara Anna
2014-05-16 06:31
#5

Har aldrig skrivit här förut, men nu blev jag så nyfiken på en sak att jag måste hoppa in! Nässlor till gröna smoothies? Bu eller bä? Spenat är ofta (men även olika kålsorter) en basvara där. Vill man göra en vildare variant på detta kan man tydligen använda maskrosblad. Men hur är det med nässlor? Har aldrig läst något om det, men skulle gärna vilja veta! :-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Bara Anna
2014-05-16 06:31
#6

Här hade det blivit en dubbelpostning av inlägg #5 / Ians

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Ians
2014-05-16 08:17
#7

Nässlor går alldeles utmärkt att använda till smoothies. Själv använder jag nässlepulver, som jag torkat och malt själv. Smakar utmärkt, brukar ha i nyponpulver också så blir det en riktig näringsbomb.

Bara Anna
2014-05-16 08:43
#8

#6, 7 Oooops! Det märkte jag inte! *Pinsamt*

Vad bra att det verkar fungera! Då skall jag våldgästa mammas gödselstack i sommar! :-D

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

penke
2014-05-16 12:40
#9

 😛
 det där låter smarrigt !
 jag får ta en sväng förbi nässel-odlingen
  men, så mycket ost i peston..hmm, nya lärdommar 😮

   penke

penke
2014-05-16 19:14
#10

 på rumpen blir ingen pesto skapad !
  Peston är gjord o avsmakad
 sanslöst gott 😛😛
AaaaaaaaaauuuuuuuuuuummmmmM

 nu lever nässlorna farligt häromkring,
 jag ska plocka, förvälla en liters-satser att frysa in senare till vintern

   penke

gummimamma
2014-05-16 19:27
#11

Ja, bäst att passa på att plocka nässlorna nu när de är som bäst! De går att plocka senare också, men är inte så goda då. Men har man ett ställe med nässlor, som vuxit sig för höga och är på gång att börja blomma, kan man klippa ner dem. Då kommer nya, späda skott som är goda. Det man klippt ner kan man lägga i vatten och göra gödning till växterna.

Upp till toppen
Annons: