Annons:
Etikettrecept
Läst 5969 ggr
Ians
2014-08-18 16:48

Magproblem?

Att en väl fungerande mage är en förutsättning för ett bra immunförsvar, har väl de flesta klart för sig!

Men det hjälper inte när man ofta har problem med en mage som trilskas! Att lösa problemet med laxermedel är inte bra det vet vi ju alla, för det stör balansen och gör oss beroende av det i längden. Kan som personal på ett äldreboende vittna om riskerna med att bli beroende av laxermedel.

Problem med en mage som inte tömmer sig som den skall är inget skit problem😉 utan ett ständigt återkommande problem för många! Detta kan bero på mycket, stress, för lite vätska, mediciner, eller för lite motion etc

Men när det gäller motion så är det många som av olika orsaker inte KAN röra sig tillräckligt! Pga skador, eller stigande ålder etc etc 

Själv har jag fibromyalgi och har i perioder svårt att röra mig tillräckligt då jag har skov och värk och en trötthet i kropp och själ, som gör att det är omöjligt att få till ett fungerande rörelse schema. Till och med dagar som jag knappt orkar gå ur sängen!

Många blir dessutom förstoppade när de äter mer fibrer i kosten, typ strör kli på gröten etc

Detta beror på att man inte får i sig ordentligt med vätska, för att fibrerna skall göra sitt jobb, och många dricker alldeles för lite av olika orsaker….kanske för att man tom inte kan förmå sig att dricka tillräckligt.

Då är detta recept toppen! Eftersom ingredienserna får stå i blöt innan man kokar upp dem, så är man inte lika beroende av att dricka för att blöta upp dem i magen…..

Dessutom är det en riktigt god "sylt" på gröten eller i filen till muslin, eller nedrörd i naturell yoghurt på morgonen.

Här är receptet på en klassisk Rävlandablandning som får den mest trilskande mage att sköta sig som en klocka! Dessutom är den God!

Tillagning:

7 dl vatten
2 dl katrinplommon
1-1 1/2 dl russin
1 1/2 dl hela linfrön
1 1/2 dl vetekli

Blanda vatten, katrinplommon, russin och linfrön i en gryta och låt stå över natten. Koka röran i 10 min. Tillsätt vetekliet. Låt kallna. Servera en klick på tex. gröt eller fil. Det ser kanske inte så gott ut men det är effektivt. Röran håller sig minst en vecka i kylen.

Annons:
gummimamma
2014-08-18 19:51
#1

Vet inte varifrån jag fått det, men jag har för mig att kokosolja ska vara bra att äta någon sked vid trög mage. Det smörjer tarmarna. Och blåbär ska vara lösande vid trög mage och lugnande vid lös mage.

shigne
2014-08-19 06:50
#2

Tack Ians! 🌺

Det ska jag prova… 

Sen har jag hört att man kan äta banan för magen; hård banan för lös mage och mjuk banan för hård mage.

Blåbär provar vi nu i form av Proviva blåbär… Men ska göra en laddning av Ians kollijoks, så får vi se vad som händer!

Ians
2014-08-19 06:54
#3

#1 kokosolja i kaffet är också en riktig magborstare, men man kan ju variera sig lite mellan dessa metoder 😉

abbis
2014-08-19 09:11
#4

Fasen va det ska skitas 😉

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Bananpudding]
2014-08-19 11:11
#5

Magnesiumcitrat är bra mot förstoppning.

Annielle
2014-08-22 11:21
#6

Magen påverkar en ju sååå mycket!

Har själv motsatt problem nu mera, men har provat mycket mot förstoppning för många år sedan när jag hade det problemet .

Det som fungerade bäst för mig var valnötter, så effektivt när inget annat funkar. (De med bäst kvalite´ och troligtvis billigaste är av budgetmärket Eldorado som Hemköp och Lidl har)

I övrigt:

Linfrön (måste ju dricka tillräckligt så att inte motsatt effekt uppstår så klart)

Katrinplommon, päron, persikor och frukt och grönt i största allmänhet…

Bönor…

Te på nässlor och eller att inta 1-2 tsk nässelpulver varje dag (för övrigt rikt på c-vitamin, klorofyll, järn och antioxidanter 🙂)

Sen är det väldigt bra att massera magen medsols, 

Lycka till!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
gummimamma
2014-08-23 15:55
#7

När jag läste det där om att massera magen medsols, kom jag att tänka på att jag masserar mig själv på ryggen om jag behöver få fart på magen. Masserar uppifrån svanken och ner till skinkorna en stund, sedan från höger till vänster. Hittar jag ställen som ömmar, trycker och masserar jag dem lite extra. Tycker detta sätter fart på min mage, men vet inte om det hjälper andra.

Ians
2014-08-23 16:02
#8

Visst är det så att ryggen har betydelse för hur magen mår, Gummimamma!

Alla nerver som når ut till de inre organen, där ibland magen, går genom ryggraden!

Bla säger man inom yogan att värk i just svanken ofta kommer av en "förstoppad mage" Eller om det kanske är tvärt om…att pga att man har blockeringar där så är man ofta förstoppad 😉

Upp till toppen
Annons: