Annons:
Etikettövrigt
Läst 458 ggr
shigne
2014-08-25 06:56

Bubbel 25 Augusti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gomorron!

Uppe före tuppen, rätt pigg fast vi var uppe till sena timmen och kikade på ett skådespel utan dess like. Har alltid varit fascinerad av naturens krafter och igår kväll så fick jag se nått som kallas kornblixtrar… Försökte leta en filmsnutt att lägga in här, men har inte lyckats. 

Älsklingen filmade det hela med sin mobil, så filmen skulle jag kunna lägga ut senare. Nån fler som såg det hela? I flera timmar höll det på. 

I morse var det bara +9 ute, det mullrar lite smått. Det får bli en lugn dag idag…

Var ute i svampskogen flera timmar igår, det blev en hel del svampar; taggsvamp, blodriska, röksvampar och höstkantareller. 

Nu lite yoga - sen kan dagen få komma med uppgifter! Ha en fin start på veckan! Kram

Annons:
abbis
2014-08-25 09:15
#1

Morn

a härligt med svamp Shigne..Har aldrig tid till skogen numera..

Igår va vi i Nora hos min lille son som om 14 dagar flyttar till Göteborg..Han tycker det ska bli skönt att slippa  Nora och småstadsmentaliteten..och jag fattar..

Översvämningarna i stan har dragit sig tillbaka men utanför stan har dom ff problem..Vi kom undan med blotta förskräckelsen bara källaren som blev vattenfylld och nu väntas sanering.

Kurserna startar och det ser ut att li 3 kvällar i veckan..KUL

Imorgon är jag inbjuden att duka ett "rustikt" matbord på en matmässa i staden..Fnurlar på vad jag ska ha för tillbehör..  Det bli den svarta keramiken,tror jag 🤪

Såg ditt inlägg Ians igår..och håller fullständigt med dig ..Folk måste få komma in på hemmet INNAN det gått för långt..Den regeringen vi har nu har öppnat dörrar för ännu sämre "förvaring"..

ha de gott

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
2014-08-25 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Go'morron shigne!

Och hej hej till er alla andra!🙂

Kornblixtar har jag aldig sett, tror jag, men en gång när jag satt här i köket -på landet,  så åkte en "blixt" genom huset, från den ena sidan till den andra. Tur att jag satt utanför framfartsvägen…😮Ska bli spännande att se din film om du lyckas lägga in den!

Idag är "textapparaten" knäpp igen så issa bokstäver kan bli utlämnade - bara s ni vet.😉

Ska också yoga idag men det får bli efter stadsbesöket, nu ska jag åka in o städa så det ser lite mer välkomnande ut Har i alla fall slutat regna fr tillfället, så jag hoppas att det blir uppehåll idag. Då kan hundarna ligg ute medans jag röjer på inomhus.🙂Har nog tappat katten…😕Har letat runt i byn, åkt runt hit o dit, frågat folk men ingen har sett till honom. Känns rist att inte veta vad som kan ha hänt. Har hängt upp tt anslag på affär'n å jag hoppas att jag får napp av någon.. Ska sätta in en annons också i lokaltidningen för säkerhets skull..😕Min lilla misse som älskade att ligga på magen när vi tog middagsluren..

Dags att agera om jag ska få nåt gjort!  Ha en fin dag alla goa!❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2014-08-25 09:32
#3

Shigne! Jag älskar Nalle Puh!❤️En sån klok nalle!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-08-25 10:52
#4

Godmorgon på Er 👋

Lite sent ur bingen denna dag! Men har varit vaken inatt av att Tor stod o bankade med sin hammare så det blixtrade och dundrade, inte för jag är rädd, men vilket oväsen!

Inte heller mina djur är rädda för åskan eller smällare, de är mer nyfikna bara. Ändå kom de o lade sig i min säng mangrant! Kanske bäst att vara garderad!

Strax blir det yoga övningarna för dagen o sedan så blir det att ta det lugnt det mesta av dagen, jag skall ju jobba två nätter i rad så!

Ja Abbis, jag blir så arg varje gång jag stöter på stackare som inte får en plats för att inte fyller alla kriterierna för att få en! Idag är de kriterierna ganska högt ställda, så man behöver i vissa kommuner nästan lämna in en försäkran på att man tänker dö snabbt o smidigt! För de kommer i stort sett strax innan de går bort, många av dem!

Har träffat åtskilliga anhöriga som gråter av utmattning, de är helt slutkörda! För de har kämpat på utan avlösning, dygnet runt! Lyft och kånkat, burit och lirkat, med en människa som skulle behövt professionell vård för längesedan. Då menar jag att Vi går hem efter vårt pass, och kan komma åter pigga och raska efter både vila och sömn. Och att de anhöriga skulle få vara just anhöriga inte obetalda/ uselt betalda anhörigvårdare! För det är klart att det blir billigare med vård i hemmet när den utförs av korta insatser av personal och resten av anhöriga som inte får en krona för det jobbet! Och som knappt får sova eller ens sitta på toaletten ifred!

Visst ibland fungerar det utmärkt, men väldigt ofta så haltar det rejält! Tänk på det när ni röstar för kvarboende i hemmet så länge som möjligt! Att det bestämmer antalet platser och ställer många på "pottkanten" .

Det låter trevligt, men verkligheten är en helt annan! Eller som när en nyopererade sänds hem för att vårdas av sin åldersstigna  syster på 96 år…det Ni! Då har välfärds Sverige bitit sig i svansen!

Tror jag skall bli politiker och kämpa för de utslitna anhörigvårdarna 😉

Ha det gott alla, och heja på med yogan Shigne och Tuvan!!!

gummimamma
2014-08-25 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

God kväll!

Jag har inte heller sett eller hört talas om kornblixtar, så det vore kul att få se på film! Men annars så har jag sett en hel del mäktiga åskoväder. 

Tuva-Lena. Din kisse kommer nog hem snart. Den är väl ute på en långpromenad. I alla fall känner den omgivningarna, så den hittar nog. Min bortsprugna katt, Oden, kom till rätta med hjälp av fångstbur. Jösses vad han var arg och rädd! Spottade, fräste och skrek åt mig när jag kom och bar in hela buren med katt i. Väl inne, smet den in under min säng och stannade där till någon gång på natten. Då hade den smygit sig bort till vardagsrummet och gömt sig bakom en kista. Jag vaknade mitt i natten av att han satt och "grät" där bakom kistan. Jag satte mig i närheten och pratade lugnande. Efter en stund lugnade han ner sig och somnade😴 Jag smög mig till baka i säng. Sedan dess har Oden blivit lugnare och är nu jättekelig herre som älskar kelas med allt och alla. T o m väggar och golv får sig en "kram" när han är riktigt på kel-humör.

Upp till toppen
Annons: