Husapotek/Huskurer

Naturmedel mot halsont och heshet?

2014-09-16 11:05 #0 av: Magi-cat

När salvia, lindblom, kamomill och KanJang inte hjälper mot envist halsont och heshet, vad kan man mer ta till?? Min fantasi står på sparlåga.
(inga kommentarer om läkarbesök tack Lipar)

Hjärta "Then I guess I am alone, after all" (Janeway)

Anmäl
2014-09-16 11:51 #1 av: Ians

Jag brukar blanda en halv pressad citron, färsk inte från de där citronbollarna i affären, med färdigpressat, som innehåller konserveringsmedel. Så tar jag 1 msk honung ca blandar ihop och tar tsk vis av detta, låter det sakta rinna ner i halsen. Det är bara att blanda mer när det tar slut! fungerar även bra mot rethosta.

Detta tips fick jag av en kollega en natt när halsen började göra ont, innan morgonen var jag mycket bättre. Så jag kör citron och honung så fort det börjar svida lite i halsen, och har peppar, peppar lyckats att hålla mig från halsont ganska länge.

Man kan även blanda ner lite kanel om man vill det eller ingefära. 

Anmäl
2014-09-16 12:08 #2 av: Magi-cat

Tack Ians! DrinkHjärta

Anmäl
2014-09-16 14:50 #3 av: tarotlasse

Timjan är också lindrande för halsont  och hostdämpande. 

Här går  det även att köpa timjansirap som hostmedicin på ett av våra apotek.

Men då under disk för inget man har i sortimentet eller har framme i hyllorna. 

Något våran husläkare tipsade oss om när barnen spottade o fräste åt ordinarie hostmedicin.

Så  det är väl ett hopkok som  någon i personalen gör  men barnen gillade denna hostmedicin och  jag tyckte själv den var både god och att  den  var väldigt lindrade  mot  det halsonda. 

Dessutom  är det väldigt  lätt att tillverka själv i en kastrull på spisen och vill man inte använda sig av sirap så funkar det säkerligen med honung också.  

Använder man lönnsirap så blir det ju faktiskt rena godiset.  

Men för egen del  att bota min egen hosta och mina luftrörs infektionerna som jag ständigt drabbas av och som ofta  brukar övergå i lunginflammationer. 

Där finns det tyvärr bara receptbelagda läkemedel som biter tyvärr. 

Eftersom jag tydligen har extremt känsliga luftrör och lungor 

Ett av dessa läkemedel innehåller små mängder morfin  ett läkemedel som jag bör undvika och inte använda mig av. 

Så den har jag alltid tidigare undvikit. 

Men det har jag tyvärr fått ångra några gånger då det övergått till lunginflammation. 

Så jag förstår precis vad du menar med  inga kommentarer om läkare besök. 

Vi har alla en egen vilja o övertygelse och som vi själva bestämmer över. 

Lasse  

Anmäl
2014-09-16 15:13 #4 av: Ians

Hittade Ett recept på timjansirap:

Täck 50 g torkad timjan med vatten, låt puttra under lock i 10 minuter, sila, och väg vätskan, sätt till lika mycket socker i gram och koka ner till sirap på svag värme. Ta sedan 1-2 tsk vid behov.

Anmäl
2014-09-16 15:22 #5 av: Ians

Ett recept till från mitt husapotek: Gärna en kur jag tar på kvällen innan jag lägger mig, eller om man ligger hemma och är sjuk går den ju att göra när som på dagen! Skämtar

saften från en halv citron.

Lite färska bitar med ingefära

1-2 klyftor vitlök pressade

kokt vatten ca en mugg 

lägg citronsaften, ingefäran och vitlöken i en mugg häll på det kokta vattnet, lägg på ett lock i form av ett kaffe fat eller liknande en del muggar har ju lock . Låt stå och dra tills temperaturen sjunker till ca 40 °C och lägg i en klick honung om du  vill...jag dricker utan honung oftast och då kan man dricka det lite varmare! 

Svep in dig varmt och sov gott!

Anmäl
2014-09-16 17:02 #6 av: tarotlasse

Ja det kan säkert vara en en bra blandning  alla ingredienserna är väldigt  bra mot förkylningar. 

Varje ingridiens var för sig kan jag tycka vara goda i smaken men för mig låter denna  kombinationen inte  som en  smaksensation.   

Så jag hade nog behövt vara rejält täppt i näsan  för att få ner denna kombination också he he. 

Men huvudsaken är att det hjälper för apotekens mediciner brukar inte heller vara några smaksensationer precis. 

Lasse

Anmäl
2014-09-16 18:31 #7 av: Magi-cat

Tack! Det ska bli citron och timjan ikväll! Blomma

Anmäl
2014-09-16 19:24 #8 av: gummimamma

Jag gjorde granskotts-sirap i våras för att ta till vid hosta. Supergod blev den, men jag vet inte om den är så bra för hostan. Funkar bra som sötning till olika förkylningsteer i alla fall. Och som sås till glass, till friterad camembert och andra ostar, bra nödlösning vid sötsug och godiset är slut, mm. 

Anmäl
2014-09-16 19:34 #9 av: Ians

Lasse det smakar bättre än du tror Lipar

Anmäl
2014-09-16 20:02 #10 av: Magi-cat

hmm..jag har granskottssirap, tack för påminnelsen! Tummen upp

Anmäl
2014-09-17 08:02 #11 av: shigne

Vilken bra tråd!

Timjanssirap måste jag prova!

Jag har gjort granskottshonung som det är dags att sila och ställa in i kylen nu... Den gjorde alltid min mormor, alltid bra att ha till hands när man får besök av snoriga barnbarn, brukade hon säga!

Så här är receptet;

Plocka granskott på vårkanten, skölj och lägg i en burk. Jag brukar lägga i så mycket som nästan halva burken ung. Sen tar jag honung och klickar på - sätt på locket och ställ i soligt fönster över sommaren. Så när hösten/vintern kommer har jag c-vitaminberikad honung inför förkylningstiderna.

Anmäl
2014-09-17 08:08 #12 av: Magi-cat

Kan inte prata idag. Ska sätta i mig allt det där...

Anmäl
2014-09-17 09:20 #13 av: Ians

Apoteket har echinacea sug tabletter som är toppen också, dem glömde vi igår. Och det gamla tricket med att gurgla med saltvatten fungerar ofta bra. 

Men undrar lite om det blir värre och värre, om du inte ska ta en tur till doktorn iaf, så du inte fått halsfluss. 

Annars kan jag bjuda på ett tips till som en läkare gav min stora dotter, som inte hade en bakteriell infektion i halsen utan en virus, och ont som S-tan! 2 st 500 mg panodil och en 400 mg Ipren tas tillsammans några ggr/ dag under den värsta toppen med smärta.

Det ger en bra smärtlindring och hjälper  kroppen att läka ut det onda, han föreslog även glass som ytterligare smärtlindring under dagen,men där har vi ju problemet med allt socker som inte är bra för immunförsvaret! Så jag föreslår att man äter frysta bär utan att tina dem, kylan lindrar gott den också!

Anmäl
2014-09-17 20:41 #14 av: Magi-cat

Har gjort en cocktail av varjehanda (hittade granskottssirap t.o.m.), hade ingen timjan så det fick bli blandat grönt ur ogrä...eh trädgården....Och hittade några burkar homeopatiskt ocksåTummen upp....Cool

Tack för alla tips! Blomma

Ska sova nu....Somnar

Anmäl
2014-09-18 00:34 #15 av: allhealing

#0,

Ibland är det mest naturliga medlet mot halsont vila och ingenting annat. Då kan en eventuell inre stressen i kroppen som orsakar symtomet få tid att läka.

Kent Asp

kentasp.com

förändring är alltid en möjlighet

Anmäl
2014-09-18 01:45 #16 av: Magi-cat

Stämmer bra.....

Anmäl
2014-09-19 22:49 #17 av: NiklasTyreso

Te på sprängticka är min favorit.

Anmäl
2014-09-20 08:58 #18 av: Ians

#17 något jag också ramlat över precis Nu! Ska bli spännande att se vad det kan göra för mig! Är bara inne på dag 2 idag!

Anmäl
2016-05-01 21:22 #19 av: Magi-cat

puttar upp...Ballong

fler tips?

Anmäl
2016-05-06 10:02 #20 av: Annielle

Jag gurglar alltid halsen med saltvatten och dricker the på olivblad när jag har ont i halsen .

Anmäl
2016-05-09 22:11 #21 av: lizton

Manukahonung är oslagbart. Tyvärr finns en del bluffhonung eftersom den är så dyr. Jag brukar köpa Comvita manukahonung eftersom jag läst att den är garanterat äkta. Apotea och några till internetbutiker har den. Manukahonung kan döda bakterier effektivare än penicillin. Låt den långsamt smälta i munnen så funkar den som hostmedicin mot rethosta. 

Googla så hittar du mycket om den. Ett par länkar här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Manukahonung

http://www.svd.se/honung-klarar-envis-bakterie

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.