Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 3050 ggr
kullagulla
2014-10-26 11:09

Magnesiumolja

Någon som har gjort egen magnesiumolja? Hur gör ni? Är Epsom salt och sulfat samma sak?

Annons:
NiklasTyreso
2014-11-01 22:59
#1

Har du kollat att googla lite?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnesiumsulfat

Epsonsalt är handelsnamnet för magnesiumsulfat. Magnesiumsulfat är en kemisk förening av magnesium och svaveloxid.

Magnesiumsulfat är lösligt i vatten, så det är tveksamt om det fungerar att blanda det med olja. Det sjunker nog bara till botten av oljan. 

Rent magnesium är en metall som inte löser sig i olja eller vatten.

kullagulla
2014-11-09 08:10
#2

har kollat runt lite, det är magnesiumklorid och vatten man ska använda om man vill göra sitt eget spray. Men vet inte riktigt propotionerna .Fel av mig att skriva olja, för det är det inte, bara att det känns lite  som det när man sprayat på. Har köpt o börjat använda  ett magnesiumspray nu. 200 kr för 110 ml. Lite dyrt, så tänkte att göra eget. Men måste hitta ett bra "recept" 😉

[Topsy]1
2015-06-18 15:36
#3

Hej!

Nån med bättre funtad hjärna än min outnyttjade, som kan hjälpa mej?

Jag vill räkna ut det elementära magnesiumet i 30 gram magnesiumklorid hexahydrat blandat i 1dl vatten till magnesiumolja,?

Fick ett, för mej, kryptiskt svar från kemikalieinspeltionen:

Magnesiumklorid hexahydrat har en molvikt som är 203,3 gram där magnesiumkloriden står för 95,2 gram och resten är 6 vattenmolekyler. Magnesium väger24,3 gram och därför är innehållet magnesium i magnesiumklorid hexahydrat 24,3/203,3x100%=11,9%. Innehållet av elementärt magnesium är 11,9 vikt-% av produkten.

Då hur mycket är det?

Tar kroppen upp allt det elementära magnesiumet genom huden?

Tacksam för svar, nån!

Upp till toppen
Annons: