Husapotek/Huskurer

6 bra sätt att lindra hosta

2015-01-16 14:31 #0 av: Ians

Här är en länk med 6 bra sätt att lindra hosta, kan vara guld värt en jobbig natt då man inte sover för att man hostar hela tiden. 

http://www.halsonytt.nu/halsa/6-basta-satten-att-lindra-hosta/

Speciellt tips numer 6 tycker jag är extra smaskigt! Att mörkchoklad är bättre mot hosta än hostmediciner som vi köper för dyra  pengar på apoteket. Det är teobrominet i kakaon som dämpar aktiviteten hos nerverna som irriterar hostreflexen och gör att vi hostar. Två koppar varm choklad på kvällen bör hjälpa för att man ska få en lugn natt.

Hostan är ifs till för att kroppen skall göra sig av med sådant som irriterar luftvägarna, så man skall inte dämpa hostan dygnet runt. Men att ligga och hosta sönder sig natt efter natt och inte sova främjar inte läkningen heller. Så kanske kan du få lite "mat nyttiga" tips i länken.

Sedan är det ju upp till var och en vad som fungerar bäst!

Även té gjort på Timjan lär vara hostdämpande, fördelen med té varienater är att man får i sig vätska också, som i sig gör slemmet mindre trögt och lättare att hosta upp. Skämtar

Anmäl
2015-01-16 14:51 #1 av: VildaVittra

När jag har rethosta så kokar jag en häxbrygd på alla heta kryddor jag har hemma, så det verkligen brinner i käften och halsen. Sedan gurglar jag med den och sväljer sedan så fort det kliar i halsen. Ställer ett glas med det vid sängkanten, så jag kan ta en klunk då och då på natten. 

Funkar suveränt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-01-17 11:58 #2 av: Ians

Själv hostade jag nästan lungorna ur mig igår kväll, kunde inte ens ligga ner. så jag gick tillslut upp och tänkte att Här skall provas!

Jag gjorde mig en stor smoothie med havremjölk, kakao och 2 bananer. Drack den och satt uppe en stund och stickade, när host frekvensen avtog ganska snart vilket den gör när man sitter upp, så vågade jag tillslut lägga mig igen. Och kan ni tänka er jag sov helt lugnt under natten! 

Får säker tillfälle att prova detta recept även natten som kommer, så får jag se om det verkligen fungerar. En natt kan ju vara en slump!

Men gott var det att trots min riktigt rejäla förkylning, få sova i lugn och ro! Och själva smoothien smakade gott den också! Skämtar

Anmäl
2015-01-20 20:34 #3 av: Rosen05

Vilka bra tips! Blinkar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.