Klotterplanket

Bubblan 19 Jan

2015-01-19 08:53 #0 av: Ians

Godmorgon,

Små försiktiga snöflingor, liksom svävar ner från himlen här. Det är bara  0,4 minusgrader,  så vi får väl se hur länge de får ligga kvar på marken. För under dagen lär ju temperaturen stiga och då smälter de bort.

Läser i tidningen idag att den licens jakt som bedrivs på varg just nu river upp mycket känslor hos människor. De som är För, som anser att  vargstammen inte får växa sig hur stor som helst. Och de som är mot, som inte anser att man skall bedriva jakt på vargar alls.

Sedan finns det de som inte anser att man skall jaga djur överhuvudtaget. 

Själv är jag inte så insatt i just hur stor vargstammen är, men tycker att viss kontrollerad jakt kommer man inte undan, om inte vissa grupper skall växa sig så stora att det bli ohanterligt. När vi människor gjort vårt bästa för att utrota deras naturliga fiender, som annars håller beståndet på en acceptabel nivå i de olika reviren. Problemet med just vargen är väl att de inte har så många naturliga fiender, förutom människan då. Och att det finns risker om vargarna får allt förstora revir i sin jakt på mat, då de börjar stryka runt gårdar och bebyggelse.

Men som sagt jag är inte så insatt, så detta är en åsikt som jag har helt utan att ha läst på.

Ha en bra dag alla goa och var rädda om er.

Anmäl
2015-01-19 09:36 #1 av: shigne

Gomorron! 

Här är det också lite vitt puder på marken,  tempen ligger på +0,8.

Börjar inte arbeta förrän i eftermiddag, så jag ska ägna morgonen åt lite mer kaffe i magen, kärra in lite vet, en svängom med snabeldraken och så lite vila innan avfärd!

Varg-frågan är en mycket känslig fråga! Visste ni att det finns ett ställe som har vargar inhägnande och som vid vissa tillfälle när det blir fullt där, släpper ut dem i skogarna runt omkring!!! Frågan är på vems bekostnad - det är ju inte något naturligt steg precis!

Ha det gott och är rädda om Er! 

Anmäl
2015-01-19 11:47 #2 av: Toyan

God förmiddag!

Krya på dig Ians.

#1 Ha en fin dag med jobb och allt du hittar på shigne.

Snöblandat när jag vaknade, nu är det bara regn. 

Ska ut och handla och köpa present till barnbarnet som fyller 2 på fredagLer

I vargfrågan tycker jag som Ians att viss kontrollerad jakt behövs.Där jag växte upp har man idag vargar lite för nära för att det ska kännas behagligt.

Önskar alla en fin början på veckanBlomma

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.