Balsam för själen

Meditation

2015-01-23 09:04 #0 av: Ians

Ordet meditation kommer från latinets "Meditare" som betyder "föra mot mitten" "mot centrum".

Tanken är att man genom att meditera skall centrera sina tankar och känslor, för att få större harmoni i tillvaron.

http://www.halsosidorna.se/Meditation.htm

Det finns en mängd olika tekniker och sätt att uppnå denna centrering. Vilken typ av meditations typ man använder sig av är en smak sak.

Men man har vetenskapligt kunnat konstatera att "Vid kontinuerlig meditation så aktiveras delar i hjärnan som främjar mer positiva känslor".

Meditation kan hjälpa oss att hantera en hel del vardagliga problem på ett mer effektivt sätt, så att ursäkta sig med att man inte hinner med att meditera är en dålig ursäkt. I allafall om man skall tro de studier som gjorts i ämnet, där man klart ser att meditation hjälper oss att lättare koncentrera oss på det som är viktigt i livet, motverkar nedstämdhet och depression, smärtstillande, och hjälper kroppen att själv läka!

I länken ovan finns det flera tips på olika meditations tekniker, och praktisk vägledning hur man gör, kanske kan du hitta ett sätt som passar dig där.

Många som säger att de inte klarar att meditera, har helt enkelt för höga ambitioner när de startar. Börja med små stunder på några minuter, och öka sedan tills ni klarar att sitta och koncentrera er 15-20 min varje dag. Meditation skall vara som en naturlig del av det dagliga livet, för att göra bäst nytta. Det hjälper inte att man mediterar en gång per vecka, om det skall ha full effekt på hälsan. Precis lika lite som när man går till gymet en gång per vecka. Regelbundenhet är nyckelordet både för den inre och den fysiska träningen mao.

Mediterar du regelbundet?

Vilken teknik använder du dug av?

Har du fler tips som du kan dela med dig av?

Ett tips som jag själv kan dela med mig av, är att göra ett yogapass innan du sätter dig för att meditera. När kroppen fått sitt, så kommer själen lättare till ro.

Anmäl
2015-01-27 15:17 #1 av: Blueberry95

Vilken bra information. Jag mediterar inte så mycket som jag skulle vilja, främst när jag sitter på bussen eller på morgonen. Man mår mycket bättre och blir mer tolerant. :) Ett tips som jag själv borde följa är att meditera när man är för stressad för att kunna känna vad man känner och tänker.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.