Annons:
Etiketthomeopati
Läst 4774 ggr
JonasDuregard
1/26/15, 7:26 PM

Berlinmur?

Det mest bisarra homeopatiska preparatet jag hört talas om är Berlinmur. Tanken är helt enkelt att man späder ut små bitar av Berlinmuren, och så kan det användas för att bota typ depression och andra problem som liknar de som själva Berlinmuren en gång skapade.

Det skulle vara intressant att höra från någon som tror på att det här fungerar hur de tänker. De flesta homeopater verkar mena att det inte är magi utan snarare vetenskap som ännu inte upptäckts, men det här?

För er som som tror på homeopati men inte på just berlinmursblandning skulle det vara ännu mer intressant att höra. "Bevisningen" för att berlinmursblandningen fungerar är ju precis likadan som bevisen för andra homeopatiska preparat, så om det här inte fungerar hur kan man då veta att något av de andra preparaten gör det?

Annons:
Honestyisdead
1/26/15, 7:30 PM
#1

Det var något jag aldrig hört talas om.

Magi-cat
1/26/15, 9:36 PM
#2

Jag tillhör skaran som är positiv till homeopati eftersom jag sett en del av vad det kan åstadkomma.

Jag ids inte läsa länken närmare men påstår att det är trams. Varför?

Jag är ingen homeopat men tänker i korta drag som så att homeopatiska medel tillverkas av örter och mineraler som s.a.s. tillhör människans miljö sedan urminnes tider. Berlinmur gör det verkligen inte. 

(Lägger du in det här på sif sedan? )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/26/15, 9:54 PM
#3

#0 "Jag ids inte läsa länken närmare men påstår att det är trams."

Den är skriven av homeopaten Kees Dam. Jag håller med om att det är trams, men det är fortfarande homeopati 🙂.

Men det är lätt att hitta andra namnkunniga homeopater som förespråkar Berlinmur. Här till exempel Declan Hammond: http://hpathy.com/clinical-cases/a-case-for-berlin-wall/

Om berlinmur på Helios Homeopathy: https://www.helios.co.uk/shop/berlin-wall

"Jag är ingen homeopat men tänker i korta drag som så att homeopatiska medel tillverkas av örter och mineraler som s.a.s. tillhör människans miljö sedan urminnes tider. Berlinmur gör det verkligen inte."

Det märks att du inte är någon homeopat 🙂. Man kan ha i lite vad man vill.

"(Lägger du in det här på sif sedan? )"

Vad menar du? 😕

Magi-cat
1/26/15, 10:04 PM
#4

Av en slump träffade jag idag en mycket erfaren homeopat. Hade frågan kommit upp tidigare hade jag kunnat fråga honom…  Men får jag något fler tillfälle så.

#3 Vad menar du? Ledsen

Erfarenhet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Record
1/26/15, 10:08 PM
#5

Är det bara därför som det knappt finns något kvar av muren, verkar helt koko.

I dagens TV-nyheter varnade man för trenden, att inte använd fluor-tandkräm till barn. Detta medförde att en fyraåring fick dra ut 8 tänder. Mamman såg ut till att gilla godis, kan det vara det flickan fick dåliga tänder av?  Lika fula Reklamtrick.😡

JonasDuregard
1/26/15, 10:13 PM
#6

#5 "Är det bara därför som det knappt finns något kvar av muren, verkar helt koko."

Även en liten smula av Berlinmuren skulle räcka till miljontals Berlinmurs-piller. De späder ut det så att ingen del av själva muren finns kvar i pillret de säljer.

Annons:
Magi-cat
1/26/15, 10:13 PM
#7

#5 Är det bara därför som det knappt finns något kvar av muren, verkar helt koko.

Nej, det är inte därför. Den revs. En del stenar togs förstås till souvenirer.

Vad beträffar fluor och tänder finns det en annan tråd för det.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/26/15, 10:14 PM
#8

#4 "Erfarenhet."

Det var ett kryptiskt svar, om man ens kan kalla det ett svar…

veggie4every1
1/26/15, 10:29 PM
#9

Jag som hade en bit av muren, synd att jag slarvat bort den om den är poppis att äta😃

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Magi-cat
1/26/15, 10:31 PM
#10

#9 Det är nog ingen förlust. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
1/26/15, 10:33 PM
#11

#10 Haha😉

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ians
1/27/15, 5:32 AM
#12

Berlinmur!!!????

Ja jag säger då det! Jag har god erfarenhet av homeopati, och den kan ingen ta ifrån mig för att det finns någon som uttalar sig på det sättet.

Av samma anledning som jag inte upphör att tro på sjukvården i stort, för att det finns en och annan läkare som föreskriver konstiga metoder, eller helt kokko lösningar på problem som de uppenbarligen inte kan lösa själ, men vägrar remittera  patienten vidare till en mer kunnig kollega.

Däremot kanske jag inte skulle söka hjälp för egen del av just DEN läkaren.

konstigare än så är det väl inte med detta heller.

Ang fluoret och barnet med de 8 förstörda tänderna, så tycker jag att man kan se orsak och verkan i kommentaren 

"Mamman såg ut till att gilla godis, kan det vara det flickan fick dåliga tänder av? "

Verkar inte vara en bra förutsättning till en bra tandstatus, oavsett om de använde fluortandkräm eller inte.

JonasDuregard
1/27/15, 7:05 AM
#13

"konstigare än så är det väl inte med detta heller."

Öh, jo. Det här är mycket konstigare.

Jag försöker komma på något den sjukvården skulle behöva göra för att komma upp i samma klass, men jag kommer inte på något tillräckligt löjligt.

Men det som verkligen särskiljer den här situationen från brister i sjukvården är ju att så många kända homeopater försvarar preparatet, och de försvarar det med precis samma argument som annan homeopati försvaras när någon påpekar hur befängd idén bakom är. Om man underkänner de argumenten så underkänner man hela homeopatin.

Annons:
Magi-cat
1/27/15, 7:42 AM
#14

#13 Öh, jo konstiga idéer, t.o.m. prisade konstiga idéer ryms inom vetenskap och sjukvård men försvinner i glömska när tider, tendenser och kunskap förändras. Du kan säkert komma på några exempel själv utan att jag talar om dem.

Jag håller alltså inte med om att man underkänner hela homeopatin om man underkänner Berlinmuren som remedy.

Även om aldrig så kända homeopater homeopater försvarar det är ingenting som höjer eller sänker homeopatin. (Precis som läkare och forskare haft konstiga idéer utan att sänka hela skutan.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/27/15, 7:57 AM
#15

Det finns många homeopatidiskussioner här på forumet. Tyvärr tenderar de att bli ganska infekterade. (drar mig till minnes en där vi bl.a. påstods vara korkade idioter som trodde på homeopati.)

Därför kommer inte jag att lägga mycket krut på just den här diskussionen. Var och en må tro vad den vill. Själv tar jag med förkärlek homeopatiska medel vid behov. Det hjälper inte mot allt, vilket inget annat gör heller, men jag har god erfarenhet.

(Akuta sjukdomar och skador ska man naturligtvis gå till sjukvården med, som vanligt. Men det finns inget som hindrar att man kombinerar akuta åtgärder med understödjande medel, örter och homeopati t.ex.)

Däremot Berlinmur…Det känns helt fel i hela kroppen och trams är det bästa ord jag kan komma på. (edit: "Bisarrt" är faktiskt bättre.)

Det verkar så helt emot homeopatins principer om att lika botar lika. Där utgår man ifrån att Berlinmuren enbart har vibbar av depression och därmed skulle bota depression. Så enkelt är det naturligtvis inte. Berlinmuren var en politisk skapelse och politik gör man inte remedys av.

Däremot har örter och mineraler som människan "växt upp" med en plats hos oss. 

HUR homeopati kan förklaras vet jag inte. Det kan ha något att göra med vatten och vattnets minne. Se Beneveniste.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/27/15, 8:32 AM
#16

#14 "Du kan säkert komma på några exempel själv utan att jag talar om dem."

Inget av samma kaliber.

"Även om aldrig så kända homeopater homeopater försvarar det är ingenting som höjer eller sänker homeopatin. (Precis som läkare och forskare haft konstiga idéer utan att sänka hela skutan.) "

Skillnaden (som jag påpekat flera gånger) är att Berlinmur bygger på precis samma sorts "bevis" som all annan homeopati. Så om man underkänner Berlinmur som preparat så underkänner man hela det sättet att bevisa effekt, på samma sätt som vetenskapen underkänner metoder som visar sig vara pseudovetenskap. 

Sammanfattningsvis så är ju det här en kris för själva metoden, inte för enskilda utövare.

Magi-cat
1/27/15, 8:36 AM
#17

#16 Skillnaden (som jag påpekat flera gånger) är att Berlinmur bygger på precis samma sorts "bevis" som all annan homeopati

Ni brukar ju säga att det inte finns några bevis.

Sammanfattningsvis så är ju det här en kris för själva metoden, inte för enskilda utövare.

Om enskilda utövare snurrat till det faller inte homeopatin som sådan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/27/15, 8:42 AM
#18

#15 Låt oss inte gå händelserna i förväg vad gäller infekterade diskussioner. 

"Däremot har örter och mineraler som människan "växt upp" med en plats hos oss. 

HUR homeopati kan förklaras vet jag inte. Det kan ha något att göra med vatten och vattnets minne. Se Beneveniste."

OK, det där avviker ju avsevärt från den homeopati som används av homeopater. Det får mig också att fundera på ett par andra preparat du gärna får yttra dig om. 

Det finns en hel serie preparat som bygger på ljus från olika himlakroppar, till exempel Venus eller Saturnus. 

http://www.interhomeopathy.org/trituration_proving_of_the_light_of_saturn

Ännu underligare, här är en lösning baserat på svart hål: 

http://www.homeovista.org/provings/Cygnus_X-1_THEME_Document.pdf

Som jag ser det är det här ett mellanting mellan det du talar om och Berlinmuren. Så, bisarrt eller trovärdigt?

JonasDuregard
1/27/15, 8:51 AM
#19

#17 "Ni brukar ju säga att det inte finns några bevis."

Därav citattecken runt ordet bevis. Det är givetvis inte bevis i vetenskaplig mening men den homeopatiska läran kommer med en helt egen metod för att påvisa effekt för de som tror på det. Så kallade provings. 

Jag skulle hävda att Berlinmurspreparatet visar precis hur värdelöst den metoden är, håller du med mig om det?

"Om enskilda utövare snurrat till det faller inte homeopatin som sådan."

Precis, men när den grundläggande metoden i homeopati "snurrar till det" så måste det väl säga någonting? 

Tänk om man med hjälp av en ny spännande astronomisk metod kom fram till (enligt konstens alla regler) det oväntade resultatet att jorden är platt som en pannkaka. Ingen annan astronom som använder metoden hittar några hål i utförandet. Skulle inte det påverka trovärdigheten för själva metoden?

Magi-cat
1/27/15, 8:52 AM
#20

#16 Låt oss inte gå händelserna i förväg vad gäller infekterade diskussioner. 

Och du menar vad?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/27/15, 9:28 AM
#21

#19 Astronomimetoden: Faller platt som en plattityd. Astronomin vilar på en matematisk grund som skulle slå hål på plattigheten. Observationer har vi också.

Homeopati kommer inte att förstås förrän man löst frågan om vattnets minne. Då börjar det bli riktigt intressant.

Tills vidare….Man kan anamma de medel man vill, om man vill. Precis som jag älskar böcker men lämnar deckaravdelningen. Den säger mig ingenting. Inte Berlinmuren som homeopatiskt medel heller.

(Undrar om det finns något medel mot att engagera sig i diskussioner?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
1/27/15, 10:09 AM
#22

#20 "Och du menar vad?"

Inget mer illamenande än att det är synd om du håller dig borta under antagande att diskussionen kommer urarta. 

#21 Du svarade inte vad du tror om medlen baserade på ljus. 

"Astronomin vilar på en matematisk grund som skulle slå hål på plattigheten."

Man kan ha felaktiga matematiska modeller. Det kanske bygger på upptäckten av ett nytt matematiskt axiom. Skulle du inte misstänka att axiomet är orimligt ifall det medförde att jorden är platt?

Men skillnaden du talar om belyser min poäng, i astronomi har man gott om landvinningar att falla tillbaks på, i homeopati så rycks ju hela grunden för luftslottet undan ifall provings inte är pålitliga. 

"Observationer har vi också."

Ja? Det är därför jämförelsen passar så bra. 

"Man kan anamma de medel man vill, om man vill. Precis som jag älskar böcker men lämnar deckaravdelningen. Den säger mig ingenting. Inte Berlinmuren som homeopatiskt medel heller."

Betyder det att du ser frågan om vilka mediciner som fungerar som en åsiktsfråga, jämförbar med vilka böcker som är bra?

Magi-cat
1/27/15, 10:57 AM
#23

#22 Man kan ha felaktiga matematiska modeller

Det vore intressant. 🙂

Med homeopatiska medel har man också observationer.

Betyder det att du ser frågan om vilka mediciner som fungerar som en åsiktsfråga, jämförbar med vilka böcker som är bra?

Det belyser det fria valet. Jag kan välja homeopatiska medel (trots att ingen vet nyckeln till hur de fungerar) men behöver inte anamma alla. Jag kan välja bort doktorspiller också om jag bedömer att biverkningarna är värre än bevisad effekt. (eller ändå tvivlar.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

veggie4every1
1/27/15, 1:31 PM
#24

#12 "Freja har en förkylningsastma och behöver ibland inhalera kortison, vilket också kan påverka tänderna på ett negativt sätt"

Men ändå framhävs det att fluorfri tandkräm som orsakat problemet😉

Lite synd dock att hon inte använde fluortandkräm, då skulle rubriken blivit annorlunda. Om det överhuvudtaget kommit i nyheterna och blivit en rubrik.

Ledsen för OT, återgå till berlinmuren.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Ians
1/27/15, 5:54 PM
#25

Kortison urkalkar skelettet. Har själv ett långtidsverkande astmapulver, enl. Fass är en av biverkningarna  benskörhet.

Allt är ju relativt, och beroende på hur individen fungerar och individens behov. Det finns folk som aldrig använder fluortandkräm och har starka fina tänder ändå, och de som trots fluortandkräm och fluorpensling har dåliga tänder. 

Om man nu skall avstå från fluor, så kanske ett besök hos tandläkaren emellanåt är på sin plats. Lika självklart som att gå till doktorn även om man tror på alternativa behandlingar. Allt har sin plats och sin tid, man behöver inte vara så enkelspårig så man stirrar sig blind på en väg eller metod bara.

Håller med Magi-cat att bara för man har bra erfarenhet av homeopati så behöver man inte svälja allt som någon "känd" homeopat säger för det.

JonasDuregard
1/27/15, 9:00 PM
#26

#24 "återgå till berlinmuren."

Det verkar inte så 😕.

#25 "Håller med Magi-cat att bara för man har bra erfarenhet av homeopati så behöver man inte svälja allt som någon "känd" homeopat säger för det."

Men hur väljer ni vad ni sväljer och inte? Bevisningen är ju precis densamma för Berlinmur som för andra homeopatiska preparat.

Record
1/27/15, 11:04 PM
#27

Homeopati skapar vinstintresse, därför fortlever det.

Annons:
Ians
1/28/15, 5:28 AM
#28

#27 precis som vissa mediciner 😉

Record
1/28/15, 9:59 AM
#29

#12,24,28

Vilken soppa otroligt söt, Ju mer man hittar, klarnar det.

http://4health.se/flickan-har-inte-fluorbrist?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=flickan-har-inte-fluorbrist

Stackars barn !

Upp till toppen
Annons: